Coronavaksine og trening?
|
Re: Coronavaksine og trening?
[Re: eOpseth]
12/08/2021 19:55
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fikk mitt andre stikk av Pfizer i går. Litt øm i skuldra, ellers ingen bivirkninger. Syklet 2,5 time i dag med bra fart. Etter første dose trente jeg styrke samme kveld, merket ikke noe da heller.
|
|
|
[Re: baronKanon]
12/08/2021 20:37
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg fikk stikk to av Pfizer i kveld, og har DrammEnduro på lørdag. Det får bare briste eller bære. Satser på at jeg ikke blir HELT slått ut. Er jo individuelle forskjeller, men jeg merket ingenting etter #2 med Pfiizer'n utover en litt øm skulder akkurat som med skudd #1.
Redigert av eOpseth; 12/08/2021 20:38.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
13/08/2021 08:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg fikk stikk to av Pfizer i kveld, og har DrammEnduro på lørdag. Det får bare briste eller bære. Satser på at jeg ikke blir HELT slått ut. Er jo individuelle forskjeller, men jeg merket ingenting etter #2 med Pfiizer'n utover en litt øm skulder akkurat som med skudd #1. Kjenner'n nå. Kroppen ellers er fin. Satser på at jeg kommer til å gjøre det dritmiddels på ritt i morgen!
|
|
|
13/08/2021 19:22
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Synd det krasjer med andre ritt - Drammen er knall!
Lykke til!
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: baronKanon]
16/08/2021 11:54
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg fikk stikk to av Pfizer i kveld, og har DrammEnduro på lørdag. Det får bare briste eller bære. Satser på at jeg ikke blir HELT slått ut. Er jo individuelle forskjeller, men jeg merket ingenting etter #2 med Pfiizer'n utover en litt øm skulder akkurat som med skudd #1. Kjenner'n nå. Kroppen ellers er fin. Satser på at jeg kommer til å gjøre det dritmiddels på ritt i morgen! Gikk i kjelleren. 2. nivå kjelleren. Fort puls opp, og siste etappe var bare rør. Tror nok form generelt har litt å si, men får se om jeg er like håpløs neste helg på Traktor. Velger (enn så lenge) å skylde på coronavaksinen.
|
|
|
16/08/2021 12:25
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Jeg var ned 10-15% i watt på samme puls første tur (3 dager) etter dose 1 selv om jeg følte meg helt normal. Kjenner egen kropp godt nok til å være rimelig sikker på at det var mer en bare dagsvariasjoner.
Får dose 2 neste uke. Blir spennende å se om det samme skjer igjen
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
30/08/2021 10:14
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Fått 2X Pfizer. Merket litt redusert effekt på treningen etter første. Dose 2 derimot. Trente 3 dager etter og det med betydelig nedgang. Nå skal det sies at jeg ble luftveis syk etter enda en uke(ikke korona) men jeg kan fortsatt ikke trene nå etter en uke uten sykdom. Vanskelig å trekke en konklusjon selvsagt..
|
|
|
30/08/2021 13:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fikk pfizer på første stikk for en måned siden, utover litt øm overarm i 24 timer merka jeg ingenting på trening. Skal ha stikk 2 i morgen, da moderna. Høres ut som jeg kan se fram til et par dager med influensasymptomer. Formen på sykkelen er såpass dårlig at jeg tviler på at den kan bli verre, så kan leve med at jeg ikke klarer noen særlig anstrengelser en stund etterpå. Får se..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
30/08/2021 13:01
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Fikk pfizer på første stikk for en måned siden, utover litt øm overarm i 24 timer merka jeg ingenting på trening. Skal ha stikk 2 i morgen, da moderna. Høres ut som jeg kan se fram til et par dager med influensasymptomer. Formen på sykkelen er såpass dårlig at jeg tviler på at den kan bli verre, så kan leve med at jeg ikke klarer noen særlig anstrengelser en stund etterpå. Får se.. Samme som deg her. Moderna vaksine nå nettopp. begir meg ut på en økt etterpå. Spent på om det blir verre..
|
|
|
30/08/2021 13:41
|
Iselilja
|
Moderna i dag tidlig. Ser på klokken at jeg har unormalt høyt stressnivå og kjenner at noe er på gang. Helt sikkert psykisk siden jeg omtrent venter på det.
|
|
|
31/08/2021 05:20
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Andre dose Pfeizer i går. Ikke kjent noe annet enn vondt i overarmen enda..
|
|
|
31/08/2021 05:28
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Merka lite til Pfizer nummer 2 før jeg på kvelden tok en lenger sykkeltur og ble veldig øm og vondt i muskelen den ble satt. Så det kan være greit å unngå mye sykling med en gang.
|
|
|
31/08/2021 06:16
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Tok Moderna #2 Torsdag for 10 dager siden. Merket ikke noe utover litt ømhet ved stikket Torsdag og fredag men på Lørdag morgen hadde hvilepulsen øket med nesten 20 slag og jeg hadde lett hodepine - Stomperudrittet ble derfor fra tilskuerplass. Utpå Søndagen var igjen hvilepulsen normal men den lette hodepinen fortsatte 3-4 dager til så det ble bare helt rolig trening. Jeg var aldri sjuk, men tydelig at kroppen hadde noe å jobbe med når hvilepulsen så markert endret seg en drøyt døgn.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
[Re: Skogsmann]
31/08/2021 07:32
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Fikk pfizer på første stikk for en måned siden, utover litt øm overarm i 24 timer merka jeg ingenting på trening. Skal ha stikk 2 i morgen, da moderna. Høres ut som jeg kan se fram til et par dager med influensasymptomer. Formen på sykkelen er såpass dårlig at jeg tviler på at den kan bli verre, så kan leve med at jeg ikke klarer noen særlig anstrengelser en stund etterpå. Får se.. Samme som deg her. Moderna vaksine nå nettopp. begir meg ut på en økt etterpå. Spent på om det blir verre.. Siterer meg selv til skrekk og advarsel for andre. Etter løpeturen i går begynte det å verke i kroppen. Feber og muskelsmerter i hele natt. Enkel forskning vil nok mene at det er dumt å trene rett etterpå..
|
|
|
[Re: Skogsmann]
31/08/2021 07:44
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Samme her, Pfizer på første og null stress å trene. Moderna i går og formen var helt fin første 12 timene utenom litt stølere arm enn med Pfizer og litt støl i venstre skinnlegg  og mild hodepine. Etter ca 11 timer kom feberen (uten å ha trent) og har hatt feberdrømmer i hele natt. Fortsatt feber så blir ingen jobbing eller trening i dag.
|
|
|
31/08/2021 07:56
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel strengt tatt anbefalt å ikke trene spesielt hardt i uka etter vaksina, pga risiko for hjerteposebetennelse, men jeg ser jo at mange ikke har fått med seg det. Når allmenntilstanden er ok kan man trene helt lett i sone 1, men ikke hardt før det har gått en knapp uke.
|
|
|
31/08/2021 09:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel strengt tatt anbefalt å ikke trene spesielt hardt i uka etter vaksina, pga risiko for hjerteposebetennelse, men jeg ser jo at mange ikke har fått med seg det. Når allmenntilstanden er ok kan man trene helt lett i sone 1, men ikke hardt før det har gått en knapp uke. En uke tycker jag låter lite länge (har ikke sett det noenstans vad jag husker) men jag förstår ikke att det är så många som träner hårt på en gång för att testa. Jag blev ikke speciellt dålig efter noen av dosene men lite slö, huvudverk och ont i armen ett tag. Hade sikkert klarat att träna men jag ville ikke göra det på grund av att kroppen faktiskt jobbar med vaksinen och att det borde finnas en risk med att starta opp för tidigt.
|
|
|
31/08/2021 09:26
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Føste dose med Pfizer merket jeg ingenting. Andre dose Modena, trøtt, fryser, vondt i kroppen og + 20-30 pulsslag på terskel..
|
|
|
31/08/2021 09:42
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er vel strengt tatt anbefalt å ikke trene spesielt hardt i uka etter vaksina, pga risiko for hjerteposebetennelse, men jeg ser jo at mange ikke har fått med seg det. Når allmenntilstanden er ok kan man trene helt lett i sone 1, men ikke hardt før det har gått en knapp uke. Den har ikke jeg sett men om det er en fare bør det jo tas seriøst. Har sett de (les leger) som mener at trening nettopp kan gi økt immunrespons og således er positivt - gitt at du føler deg OK til å trene selvsagt.
|
|
|
31/08/2021 10:19
|
Iselilja
|
Moderna dose to i går. Fikk feber etter nesten 12 timer. Ligger fortsatt i sengen med feber. Ikke vondt i armen. Men hoster. Det liker jeg ikke.
|
|
|
31/08/2021 10:23
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ble helt slått ut av første dose med Pfeizer, tok den på ettermiddagen, la meg lett øm i armen, våknet gjennomsvett midt på natten, hadde feber, var slapp, kvalm og hadde veldig vondt i hele kroppen, armen var nærmest lammet på morgenen. Men det slapp taket utover dagen, ble såppass bra på kvelden at jeg bestemte meg for å ta en lite lufterunde på sykkelen, rolig var planen, men det ble ble plutselig bakkeintervaller, kroppen føltes bra, men fikk noe vondt i brystet, nærmere bestemt venstre side, dette satt i mer eller minde en god ukes tid eller tod, kjentes ikke bra ut ved høy puls. Kjente ikke til dette med betennelse i hjertepose heldigvis så sjekket ikke opp i det, men jeg overlevde i beste velgående.
Får dose 2 i morgen, får da ta det med ro frem til helgen før det smeller til med ritt...
|
|
|
[Re: eSkåra]
31/08/2021 11:12
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ble helt slått ut av første dose med Pfeizer, tok den på ettermiddagen, la meg lett øm i armen, våknet gjennomsvett midt på natten, hadde feber, var slapp, kvalm og hadde veldig vondt i hele kroppen, armen var nærmest lammet på morgenen. Men det slapp taket utover dagen, ble såppass bra på kvelden at jeg bestemte meg for å ta en lite lufterunde på sykkelen, rolig var planen, men det ble ble plutselig bakkeintervaller, kroppen føltes bra, men fikk noe vondt i brystet, nærmere bestemt venstre side, dette satt i mer eller minde en god ukes tid eller tod, kjentes ikke bra ut ved høy puls. Kjente ikke til dette med betennelse i hjertepose heldigvis så sjekket ikke opp i det, men jeg overlevde i beste velgående.
Får dose 2 i morgen, får da ta det med ro frem til helgen før det smeller til med ritt... Sykdommene er ikke uvanlig, og er normalt ikke veldig farlig, men noe man bør ta seriøst. De fleste som får betennelse i hjerteposen eller hjertemuskelen får ikke alvorlig sykdom og det går over i løpet av relativt kort tid. Vanligste årsak til betennelse i hjertepose/muskel er, ikke overraskende, virusinfeksjoner. En uke tycker jag låter lite länge (har ikke sett det noenstans vad jag husker) men jag förstår ikke att det är så många som träner hårt på en gång för att testa.
Jag blev ikke speciellt dålig efter noen av dosene men lite slö, huvudverk och ont i armen ett tag. Hade sikkert klarat att träna men jag ville ikke göra det på grund av att kroppen faktiskt jobbar med vaksinen och att det borde finnas en risk med att starta opp för tidigt. En uke er kanskje litt drøyt, men man bør i allefall ta det pent til allmenntilstanden og puls er normal igjen. Nå skal jeg straks inn for 2. stikk, moderna. Så har slått meg til ro med at jeg mest sannsynlig ikke får tråkka så mye de neste dagene. Til dere som har fått influensasymptomer med feber osv, hjelper det med paracet?
|
|
|
31/08/2021 11:13
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel strengt tatt anbefalt å ikke trene spesielt hardt i uka etter vaksina, pga risiko for hjerteposebetennelse, men jeg ser jo at mange ikke har fått med seg det. Når allmenntilstanden er ok kan man trene helt lett i sone 1, men ikke hardt før det har gått en knapp uke. Den har ikke jeg sett men om det er en fare bør det jo tas seriøst. Har sett de (les leger) som mener at trening nettopp kan gi økt immunrespons og således er positivt - gitt at du føler deg OK til å trene selvsagt. Det har jeg også lest, men kun spesielt om influensavaksinene. Om det gjelder for koronavaksinene vet jeg ikke. Har en lege i familien, som mener det ikke er så lurt å presse seg tett på koronavaksinering. Edit: Vet heller ikke om det har vært noen meldte tilfeller av myokarditt/perikarditt relatert til influensavaksinene, slik det har vært med koronavaksinene.
Redigert av Hoaas; 31/08/2021 11:16.
|
|
|
31/08/2021 11:44
|
Majoren
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har postet dette tidligere i tråden, men jeg fikk en del bivirkninger av vaksinen. Etter første dose (pfizer), så var det som at kroppen gikk over i overtrening. Stinne bein, slapphet, manglende trøkk på trening, dårlig restitusjon, dårlig teknikk (arbeidsøkonomi), smerter i knær og hæler. Alle blodprøver er helt normale og ingen fysiske funn ellers. Dette har vedvart og det sitter fortsatt igjen, nå over 4 mnd siden første vaksine.
Har selv konkludert med at jeg havnet over i overtrening, da jeg hadde mye trening i kroppen, samt noe vekttap før jeg fikk vaksinen. Det var ingen tegn på overtrening før jeg fikk vaksinen. Hele greiene virker veldig rart og ingen leger har klart å svare meg hva som har skjedd. En lege var påståelig på at det IKKE var overtrening....
Som Hoaas skriver her ang konferering med lege ang å presse seg tett på koronavaksinering, så kan det nok få følger for enkelte.
Redigert av Majoren; 31/08/2021 11:45.
|
|
|
31/08/2021 11:58
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel strengt tatt anbefalt å ikke trene spesielt hardt i uka etter vaksina, pga risiko for hjerteposebetennelse, men jeg ser jo at mange ikke har fått med seg det. Når allmenntilstanden er ok kan man trene helt lett i sone 1, men ikke hardt før det har gått en knapp uke. Hvor finner jeg informasjon om denne anbefalingen? Hos Den Norske Legeforening finner jeg en artikkel som har fokus på fysisk aktivitet etter korona vaksine. Her nevnes det å ikke trene hardt de første tre dagene etter vaksinering. Da spesielt etter dose to. Det påpekes samtidig i samme artikkel at det ikke er et offisielt råd og anbefalingen er gitt på lite datamengde. Artikkelen kan leses her
Redigert av TonyN; 31/08/2021 11:59.
|
|
|
31/08/2021 12:03
|
Iselilja
|
Paracet fungerer veldig bra for meg. Litt festlig å se effekten av paracet på stressmålingen til klokken. Helt tydelig både når temperaturen dropper og pulsen roer seg. Ligger ca 30 bpm over normal hvilepuls.
|
|
|
[Re: TonyN]
31/08/2021 14:30
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel strengt tatt anbefalt å ikke trene spesielt hardt i uka etter vaksina, pga risiko for hjerteposebetennelse, men jeg ser jo at mange ikke har fått med seg det. Når allmenntilstanden er ok kan man trene helt lett i sone 1, men ikke hardt før det har gått en knapp uke. Hvor finner jeg informasjon om denne anbefalingen? Hos Den Norske Legeforening finner jeg en artikkel som har fokus på fysisk aktivitet etter korona vaksine. Her nevnes det å ikke trene hardt de første tre dagene etter vaksinering. Da spesielt etter dose to. Det påpekes samtidig i samme artikkel at det ikke er et offisielt råd og anbefalingen er gitt på lite datamengde. Artikkelen kan leses herDu har helt rett, det blir feil å si bastant at det er anbefalt. JEG ble anbefalt det av 2 forskjellige leger + en trener. Søker man litt så er det ingen som vil si at det er en direkte sammemheng mellom vaksinene, hard trening og myokarditt/perikarditt, selv om myndigheter i enkelte land som singapor, india m.fl sier man bør være forsiktig med hard trening uka etter vaksinering, spesielt dose 2. Da med trykk på hard. Lett mosjonering er noe annet.
|
|
|
31/08/2021 20:13
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel strengt tatt anbefalt å ikke trene spesielt hardt i uka etter vaksina, pga risiko for hjerteposebetennelse, men jeg ser jo at mange ikke har fått med seg det. Når allmenntilstanden er ok kan man trene helt lett i sone 1, men ikke hardt før det har gått en knapp uke. Hvor finner jeg informasjon om denne anbefalingen? Hos Den Norske Legeforening finner jeg en artikkel som har fokus på fysisk aktivitet etter korona vaksine. Her nevnes det å ikke trene hardt de første tre dagene etter vaksinering. Da spesielt etter dose to. Det påpekes samtidig i samme artikkel at det ikke er et offisielt råd og anbefalingen er gitt på lite datamengde. Artikkelen kan leses herDu har helt rett, det blir feil å si bastant at det er anbefalt. JEG ble anbefalt det av 2 forskjellige leger + en trener. Søker man litt så er det ingen som vil si at det er en direkte sammemheng mellom vaksinene, hard trening og myokarditt/perikarditt, selv om myndigheter i enkelte land som singapor, india m.fl sier man bør være forsiktig med hard trening uka etter vaksinering, spesielt dose 2. Da med trykk på hard. Lett mosjonering er noe annet. Jeg kontaktet fastlegen min i dag for å rådføre meg. Han er aktiv syklist på elitenivå i Norge. Han anbefalte verken rolig eller hard trening dagen etter vaksine. Deretter kunne man ta det noe gradvis. Min planlagte hardøkt i dag utgikk og ble erstattet med en ekstra hviledag. Litt overraskende anbefaling fra fastlege faktisk. Han pleier å være relativt restriktiv på når han ikke anbefaler trening. Det har aldri skjedd før i mitt tilfelle faktisk.
|
|
|
01/09/2021 07:04
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Stakk meg med Moderna i går (med Pfizer som første skudd). Bivirkningene kom på slaget etter 10 timer, og i natt har jeg ikke sovet et sekund. Antydninger til feber, og generelt veldig slakk i kroppen. Og armen er så vond at jeg knapt får på meg genseren.
Men den store bekymringen er, blir man frisk til ritt på lørdag?!
|
|
|
01/09/2021 07:28
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Er det slik at hvis vi reagerer på vaksinasjonen, så er det i utgangspunktet et gode og at vaksinen vil beskytte enda bedre? For min del fikk jeg vondt i arm etter både førstedosen med Phizer og andredosen med Moderna, og sitter og lurer litt på om det ville vært enda bedre med en kraftigere reaksjon slik som mange andre har fått?
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
|
|