Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Vaksinepass. Hva synes man?

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2656910 08/04/2021 11:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13
Hvordan i all verden har viljen eller evnen til å ta et førerkort noe som helst med at man ikke får delta i 17.mai toget om man ikke putter legemidler i kroppen?

Man informerer hele befolkingen i begge tilfeller om at dette valget til denne kostnaden gir deg disse mulighetene. Og så er det opp til hver enkelt å avgjøre om de mulighetene man får er verd kostnaden.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2656913 08/04/2021 11:53
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Akkurat det med ansiktsgjenkjenning er en mer interessant diskusjon mtp personligfrihet. Men er litt uvesentlig ifbm vaksinepass.
Er ikke slik at vaksinepass medfører ett Gestapo/1984 samfunn, er mange stoppesteder mellom der ( https://www.txstate.edu/philosophy/resources/fallacy-definitions/Slippery-Slope.html ).

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: Dexter] #2656915 08/04/2021 11:59
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Dexter

Frihet er tett knyttet opp mot ansvar og konsekvenser. Du er fri til å velge, men må ta konsekvensene av valgene du gjør.
Hvis du ikke vil ha vaksine så kan du ikke forvente å reise fritt, eller evt få barnehageplass.

Så lenge dine valg påvirker andre, så påvirker din frihet andre sin frihet. Hvis jeg vil kjøre bil ruset, så påvirker mitt valg andre sin frihet til å ferdes langs veien.

Hvordan var dette igjen. Din vaksine funker ikke før alle andre har tatt sin? Dersom vaksinen fungerer så utgjør ikke uvaksinerte noen trussel på de som er vaksinerte. Enten det er på fly eller i barnehagen. Sammenligningen med kjøring i ruspåvirket tilstand er sånn sett ikke riktig.

Tenker at ordningen med slutt på begrensninger på de som er fullvaksinerte er helt ok frem til alle har fått tilbudet. Etter det forventer jeg at man avvikler hele greia fremfor at vi beveger oss i retning Kina mtp diktatur. Det er da tross alt medisinsk frihet her i landet samme hvor dumme valg man mener at andre måtte ta.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: bjerkseth] #2656918 08/04/2021 12:17
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bjerkseth
Sitat: Dexter

Frihet er tett knyttet opp mot ansvar og konsekvenser. Du er fri til å velge, men må ta konsekvensene av valgene du gjør.
Hvis du ikke vil ha vaksine så kan du ikke forvente å reise fritt, eller evt få barnehageplass.

Så lenge dine valg påvirker andre, så påvirker din frihet andre sin frihet. Hvis jeg vil kjøre bil ruset, så påvirker mitt valg andre sin frihet til å ferdes langs veien.

Hvordan var dette igjen. Din vaksine funker ikke før alle andre har tatt sin? Dersom vaksinen fungerer så utgjør ikke uvaksinerte noen trussel på de som er vaksinerte. Enten det er på fly eller i barnehagen. Sammenligningen med kjøring i ruspåvirket tilstand er sånn sett ikke riktig.

Tenker at ordningen med slutt på begrensninger på de som er fullvaksinerte er helt ok frem til alle har fått tilbudet. Etter det forventer jeg at man avvikler hele greia fremfor at vi beveger oss i retning Kina mtp diktatur. Det er da tross alt medisinsk frihet her i landet samme hvor dumme valg man mener at andre måtte ta.

Delvis, den fungerer ikke 100%, det er også andre som ikke kan ta vaksiner. Dette har jo ingen ting med diktatur å gjøre, heller det motsatte. Det at du blir ansvarliggjort gir alle andre større frihet. Det at alle som kjører bil må bevise et minimum av kompetanse, gir meg større frihet til å ferdes trygt.

Det er snakk om en vaksine, det finnes ingen rasjonelle grunner til å nekte, så kostnaden ved å ferdes fritt er tilnærmet uvesentlig.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: bjerkseth] #2656919 08/04/2021 12:19
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Hvordan var dette igjen. Din vaksine funker ikke før alle andre har tatt sin? Dersom vaksinen fungerer så utgjør ikke uvaksinerte noen trussel på de som er vaksinerte.

Slik er det bare med 100% sikre vaksiner og vaksiner som 100% av befolkninger kan ta av helsegrunner.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: bjerkseth] #2656926 08/04/2021 12:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dersom vaksinen fungerer så utgjør ikke uvaksinerte noen trussel på de som er vaksinerte.

Dette er typisk antivaksretorikk. Er det med vilje at du overser de som ikke KAN vaksineres og de vaksinen ikke virker på - eller bare papegøyer du det du har hørt.

Det er da tross alt medisinsk frihet her i landet samme hvor dumme valg man mener at andre måtte ta.

Jepp - men valg har konsekvenser.

Var du forresten også motstander den obligatoriske BCG-vaksineneringen vi hadde frem til 1995?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2656927 08/04/2021 12:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det gir ingen mening.

Det gir mening for oss som har vent oss til tanken på at vi lever i et indirekte demokrati og synes det er den greieste styreformen med både fordelene og ulempene det innbærer. Dette kan du jobbe med.

Hvem skal informere befolkningen+ Hvem bestemmer hva slags valg som skal settes opp. I hvilke rammer skal kostnader og muligheter begrenses?

Det skal de politkerne vi har valg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2656928 08/04/2021 12:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men jeg tolker det slik at de aller fleste er glade for vaksinepass, sånn at man kan ta vaksine og få gå på pub og jobb?

Ja - og slippe å omgås sykdomsforkjemperne.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2656951 08/04/2021 14:23
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Gråstein
Er en mild pandemi (Foreløpig dødstall på ca 3% av spanskesyken, justert for befolkningstalle) med voldsomme tiltak

Ser du noen sammenheng mellom dødstallene og de voldsomme tiltakene?

Nei. Gjør du?

Jeg tror de fleste er enige om at tiltakene vi har hatt har redusert smitten.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2656952 08/04/2021 14:24
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

OK. Men da dreper du folk ved å snyte på skatten

Nei, du gir andre høyere skatt. Men det blir ikke så direkte som at legen som må følge opp din selvpåførte diabetes faktisk må bruke mindre tid på de som har fått det uten å gjøre det selv. Eller at det ryker på en masse penger til å betale for insulin, pumpe og stips.

Og når det trengs en ekstra lege fordi du har diabetes, tror du ikke det kompenseres ved høyere skatt for at samfunnet skal dekke kostnaden av en lege til?

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: Appelsin] #2656953 08/04/2021 14:26
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Appelsin
(Ja, det diskuteres om det f.eks. skal brukes for å få tillatelse til å sette seg i en trang "blikkboks" sammen med 200 andre for å reise fra A til B, men det er et ganske annet nivå enn å snakke om "nekte folk å reise fritt".)

Min tanke var fri reise som reise på hytta, reise på kjøpesenter, reise på besøk, eller som du sier reise med fly. Fritt er fritt, begrensninger er begrensninger.
Poenget var at vaksinepass uansett er feil om man mener begrensningene er feil i utgangspunktet. Først når man mener det er ok med begrensninger er meningsfylt å diskutere eventelle unntak.

I så fall hadde vi jo allerede begrensninger før Covid. Jeg hadde ikke lov å ta snøscooteren min og råne rundt i nasjonalparker. Jeg hadde ikke lov å stikke innom hagen til naboen når jeg ville. Det du beskriver er ikke fri reise, det er fri tilgang til alle mulige aktiviteter som er mulig i samfunnet.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: Gråstein] #2656957 08/04/2021 14:47
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

I så fall hadde vi jo allerede begrensninger før Covid. Jeg hadde ikke lov å ta snøscooteren min og råne rundt i nasjonalparker. Jeg hadde ikke lov å stikke innom hagen til naboen når jeg ville. Det du beskriver er ikke fri reise, det er fri tilgang til alle mulige aktiviteter som er mulig i samfunnet.

Ja "Og gjøre ting" inkluderer dette...
Så tenkte jeg i naivt nok at det var underforstått at jeg mente nye bestemmelser knyttet til smittevern og korona. Det var det altså.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: Gråstein] #2656958 08/04/2021 14:48
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Appelsin
(Ja, det diskuteres om det f.eks. skal brukes for å få tillatelse til å sette seg i en trang "blikkboks" sammen med 200 andre for å reise fra A til B, men det er et ganske annet nivå enn å snakke om "nekte folk å reise fritt".)

Min tanke var fri reise som reise på hytta, reise på kjøpesenter, reise på besøk, eller som du sier reise med fly. Fritt er fritt, begrensninger er begrensninger.
Poenget var at vaksinepass uansett er feil om man mener begrensningene er feil i utgangspunktet. Først når man mener det er ok med begrensninger er meningsfylt å diskutere eventelle unntak.

Så lenge ting koster penger, så er det heller ikke fritt. Med fare for og høres ut som Marx, det er reservert for en privilegert elite.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2656984 08/04/2021 17:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har et inntrykk av at det jobbes ganske hardt og strategisk i kulissene for å innføre vaksinepass.

Sånn isolert sett er vel ikke selve passet i seg selv et stort problem. Problemet begynner når man skal begynne å gi og ta rettigheter basert på individuelle helsevalg. Og dette er det lille problemet.

Nja, det har jo vært vanlig sålenge jeg kan huske at man må ta visse vaksiner (knaske piller) om man ønsker å reise til visse destinasjoner.
At dette nå kanskje kommer til å skje innenfor egen dørstokk er tenker jeg bare rettferdig karma (?). Det er jo tross alt lite sannsynlig at gulfeber eller malaria kommer til å nå Norge i løpet av kort tid.

Men, det er jo hyggelig at vi kan rette oss mot Afrika for å se hvordan de løser dette med vaksinepass og begrenset innreise/tilgang.

Et lite problem ja, selv om mange bekker små kan gjøre en stor å,

Å

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2656990 08/04/2021 17:37
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Vi må bort fra tankesettet at vaksinepass er noe som gir fordeler og at det gjennom dette skapes urettferdighet.

Vaksinepass er et virkemiddel for å unngå å påtvinge ulemper som ikke er berettiget.

Smittevernloven sier at tiltak skal ha en forholdsmessighet og når det for store grupper - dvs fullvaksinerte - ikke lenger er lovmessig grunnlag for like inngripende tiltak er det rett og rimelig å se på praktiske løsninger som hjelper til med dette.

At vi kommer i gang med samfunnsgjenåpningen tidligere, og at det påvirke motivasjonen til å ta vaksine, er en positiv sideeffekt.

For de som ikke vil vaksinere seg så er det også helt greit. Når populasjonen når flokkimmunitet på kanskje 70-80% vaksinert/infisert utgjør ikke de uvaksinerte lenger en samfunnsmessig risiko. Det jo bare å vente da så blir de frie mennesker. Det kan ta lang tid, men fritt valg. Evt la seg infisere og bli ferdig med det.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2656992 08/04/2021 17:39
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og vi andre er er bekymret for at vi må omgåes folk med fascistiske tendenser.

Ja, hvis du drikker for mye Tøyen Cola kan du komme på vennelisten til mister Lysglimt. ICON_LAUGH

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657012 08/04/2021 18:22
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Hele stridsemnet her er jo at mennesker som ikke vil må ta en sprøyte for å få lov til delta i samfunnet. Det krever jo ikke så mye opplesing eller tenking for å skjønne at dette er en innskrening av individets ukrenkelighet på samme vis som det å sette noen i fengsel.

Nei, saken er at ingen mennesker får lov til å delta i deler samfunnet, dette begrunnet i smittevern. Riktig eller galt, diskuter i vei, men dette er ikke spørsmålet her.

Spørsmålet er om man med nevnte regler skal gi folk folk unntak fra forbudet fordi det smittevernsmessig ikke kan begrunnes.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657016 08/04/2021 18:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Jeg har et inntrykk av at det jobbes ganske hardt og strategisk i kulissene for å innføre vaksinepass.

Sånn isolert sett er vel ikke selve passet i seg selv et stort problem. Problemet begynner når man skal begynne å gi og ta rettigheter basert på individuelle helsevalg. Og dette er det lille problemet.

Nja, det har jo vært vanlig sålenge jeg kan huske at man må ta visse vaksiner (knaske piller) om man ønsker å reise til visse destinasjoner.

Jeg skjønner ikke hvordan dette med krav for å kunne reise mellom forskjellige land/territorier har noe som helst med saken å gjøre. .

https://www.schengenvisainfo.com/ne...ched-in-june-unveils-document-prototype/

Skjønner du nå?

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657020 08/04/2021 18:43
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Hele stridsemnet her er jo at mennesker som ikke vil må ta en sprøyte for å få lov til delta i samfunnet. Det krever jo ikke så mye opplesing eller tenking for å skjønne at dette er en innskrening av individets ukrenkelighet på samme vis som det å sette noen i fengsel.

Jeg vet ikke hvor gammel du er. Hvis du er født før 1975 så ble du faktisk tvangsvaksinert med koppe-vaksine. Som alle andre i samfunnet. Det ble folk av de ungene også.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657032 08/04/2021 18:55
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Begrunnelsen for å gi lettelser for vaksinerte vil uansett være betent og sikkert under diskusjon, all den tid vaksiner og tiltak er gjæringskar for mer smittsomme mutasjoner. Og i noen tilfeller farligere mutasjoner.

Så får vi se hvor haren hopper når neste, strenge influensasesong kommer. Med sprengt sykehuskapasitet, utraderte eldrehjemsposter, død og fordervelse. Det blir vanskelig å trekke på skuldrene slik man har pleid hvertfall.

Ja, men diskusjonen er å gi lettelser for vaksinerte.
Dvs. jeg ser at man selvsagt kan diskutere å holde lenger på begrensninger for uvaksinerte enn man hadde gjort om begrensningene var gjeldende for alle. Da er man på mye mer tvilsom grunn.

Selvsagt kan man diskutere neste strenge influensasesong, men det blir det samme, innføre krav for alle, og lettelser for smittede/vaksinerte eller bare krav for uvaksinerte. Dette er prisipielt forskjellige diskusjoner. Tvinge folk med på felleskrav uten at det er grunnlag for personene, eller innføre særkrav til noen personer. Teoretisk forskjell, men likevel ikke.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657033 08/04/2021 18:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Og dette dukker opp i kjølvannet av en relativt ufarlig sykdom sammenliknet med alt annet vi vaksinerer oss mot.

Ja, det er jo fordi dette er globalt. I motsetning til ovennevnte sykdommer mm. som ingen her trenger å bry seg om med mindre man ønsker å benytte seg av sin frihet til å reise hvor man ønsker og så ser seg stoppet fordi noen tullinger på destinasjonen sender en tilbake pga. manglene vaksinepass.
Nå har det jo dødt anslagsvis 7 ganger så mange av COVID-19 som av malaria og 200 ganger så mange av gulfeber det siste året. Så man kan jo lure på hvorfor man i det hele tatt skal vaksinere seg mot en sykdom som bare tar 15.000 liv årlig på verdensbasis.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657037 08/04/2021 19:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

Skjønner du nå?

Ja, men det er jo bare en elektrifisering av allerede eksisterende og aksepterte krav for å kunne reise fra land til land. Det er vel ingen grunnleggende frihet?

Nei, klart etter flere årtusen med nasjonalisering av jordens ressurser er det få som lenger ser hvor begrensende det er for ens personlige frihet til å ikke bare kunne bosette seg hvor som helst og ikke kunne reise hvor som helst. Alt pga. at noen hellenister begynte å trekke streker i noen tegninger over jorden som de kalte for kart (var jo noen andre før det, men er nu en gang greit å skylde på grekerne). Reisetillatelse hadde man alt funnet opp i det gamle testamentet, kineserne var flinke til å legge til fysisk beskrivelse av brukerne og Henry av Stor Brittania (han fra Shakespeare, ikke han men mange koner) var vel den som tok det siste steget inn i dokumentet som har blitt det første steget i en verdensomfattende prosess til å begrense individuets personlige frihet.

Å

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657038 08/04/2021 19:24
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har et inntrykk ...

Velkommen tilbake.
Hvordan var det på utsiden?

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657052 08/04/2021 20:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hva skjer'a?

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657053 08/04/2021 20:17
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg synes det blir alt for tidlig snakk om gjenåpning før det har blitt god nok effekt av de siste innstramningene.
Det er jo personer med hjemmekontor som syter av at de har det så kjedelig, til personer som ikke har den luksusen, og må omgås folk i sitt daglige arbeid!

Problemet jeg ser med vaksinepass er at hvis områder med 'høy spredning' blir veldig prioritert så blir de belønnet for å gi faen i karantenereglene!
Når disse personene, som ikke bryr seg, så skal på sommerferie (fordi det MÅ de jo bare), så drar de kanskje til Røst i Lofoten, et område ute smitte, og de kan dra dit fordi de har vaksinepass.
Hva som ikke blir tatt hensyn til er at selv vaksinerte kan bli smittet (dette er ikke en 100% vaksine!), og selv om vaksinerte ikke selv kan bli syke så kan de bære med seg smitten. Dermed risikerer vi at områder uten smitte blir smittet.
(Som en sterk illustrasjon så kan du se på personer med vaksinepass som rottene på vei til Europa via Silkeveien på 1350-tallet.)

Du skal også ikke se bort i fra at personer med vaksinepass vil begynne å neglisjere de tiltakene vi allerede har etter at de har fått passet.
Dette blir jo et problem for de som enda ikke har blitt vaksinert.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657057 08/04/2021 20:39
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
halve forumet var jo bannet, av administratorene ICON_SMILE
det var stille her i påsken, ingen som merket?

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657071 09/04/2021 05:51
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Jo det var stille her ja. Hva var grunnen til mange ble bannet?

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: sun flyer] #2657072 09/04/2021 05:53
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: sun flyer
Vaksinepass er et nødvendig onde. Først og fremst for å få i gang samfunnet igjen, men også fordi det er en gulrot for å få fortgang i vaksineringen. Ulempene er klasseskillet det gir.

Jeg synes det er helt topp med vaksinepass og har forsåvidt ett allerede som jeg har med på tur når jeg reiser til Langtvekkistan eller Afrika.

Fin måte å åpne samfunnet på, alle som er vaksinert får full tilgang til puber, serveringssteder, kan delta i ritt og ha det morro uten å smitte andre. De som tror på at forskjellige konsprasjonsteorier kan fortsette med det og gruble over det i sine karantener.

Fungerer vistnok helt topp i Israel som tidlig i mars åpnet for store konserter, med adgang kun for vaksinerte. Men igjen, de har jo så godt som vaksinert hele befolkningen.
Sykkelforbundet kunne jo vaksinert alle når de kjøpte helårslisens og så kunne vi dratt i gang sesongen i mars ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: ] #2657090 09/04/2021 07:20
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Hadde ikke vært nødvendig med vaksinepass om det bare hadde vært nok vaksiner.I det øyeblikket det kan vaksineres eller testes alle ,er det ok med å åpne opp for vaksinepass,ellers er det ikke en dugnad.

Re: Vaksinepass. Hva synes man? [Re: mtbmaniac] #2657125 09/04/2021 08:51
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: mtbmaniac
halve forumet var jo bannet, av administratorene ICON_SMILE
det var stille her i påsken, ingen som merket?

Merket godt at teppebombingen opphørte en periode ...

Redigert av Anomyn; 09/04/2021 08:51.
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support