Nå er maskinen min oppgradert med PID, manometer og manuell justering av pumpetrykket med et potmeter. Kjøpte det som kalles Gaggia Boostbox fra en smarting i UK.
Med manuell profilering av trykket var det et stort behov for automatisk shot-timer også, for å 'time' trykkjusteringene. Den lagde jeg selv med Arduino MicroView.
Jeg har også fått en ny kvern, som jeg tror vil tjene meg godt og lenge - en Niche Zero.
Jeg har nok ikke klart å lage et bedre espressobrygg enn mitt beste uten dette, men nå blir så godt som hvert eneste brygg i toppklasse - etter min egen bedømming.
Starter med en pre-infusion på rundt 1 bar og senker trykket helt etter at de første dråpene synes i portafilteret. Etter ca 25 sek sekunder øker jeg trykket opp til 6 bar og henter ut en skikkelig god espresso på totalt 40 sekunder. Eller jeg veier faktisk koppen, og det tar som regel 40 sek å fylle den med 36 gram (fra 18 gram kaffe). Funker godt å slippe opp trykket litt mot slutten også.
Det morsomme er jeg liker 'treningsbønnene' mine veldig godt, så kommer til å fortsette med disse som standardbønne inntil videre. Det er Lavazza Oro til 129 pr kilo - etter tips fra Øyvind Aas.
Mulig jeg har lært meg å leve med feil smak fordi jeg ikke vet bedre, men...
Fra Lavazza Oro får jeg nå i starten en fyldig munnfølelse/søthet, som drar over i en frisk syrlighet og til slutt ligger det enn ettersmak at mørk sjokolade på tunga. Kan ikke drikke den helt varm, da blir den for syrlig. Men etter ett minutt elns, så er den der

Dette høres vel ikke helt feil ut?