Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Espresso!

Re: Espresso! [Re: Ole] #2661610 01/05/2021 13:31
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Ole
Sitat: EspenS
Sitat: sykkeloyvind
Av standard-bønner synes jeg Lavazzo Oro gir best resultat: https://www.oluf.no/lavazza-oro-1-kg Men disse er jo like dyre hos Oluf som bønner fra norske nisjebrennere.

Jeg pleier å kjøpe med noen kilo Oro de gangene jeg er i Italia, men det er jo lenge siden nå.

129 kroner kiloen på Kaffekapslen ... +49 kroner frakt:
https://www.kaffekapslen.no/qualita-oro-1000-g-hele-boenner-lavazza.html

Bestilt!

SKUFFA! Dette er akkurat sånn kaffe jeg ikke liker å lage espresso av. Lysbrent, sur (fruktig) nordisk type. Urk. Den går i trakteren, pleier å like den typen der. Da er det tilbake til 389 kroner pr kg for kaffen den selger på Villa Paradiso. Evt Kaffe Roen hvis jeg får tak i.

Re: Espresso! [Re: Furu] #2661642 01/05/2021 20:48
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
For min del funka den greit, selv om det absolutt ikke er noen ny favoritt. Mhp lysbrent står det i produktbeskrivelsen styrke 5/10, da er det kanskje ikke naturlig å forvente en mørkbrent kaffe. Det er vel kanskje litt av gamet, teste litt forskjellig og finne ut hva man foretrekker.

Re: Espresso! [Re: Ole] #2661775 03/05/2021 08:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: EspenS
Sitat: sykkeloyvind
Av standard-bønner synes jeg Lavazzo Oro gir best resultat: https://www.oluf.no/lavazza-oro-1-kg Men disse er jo like dyre hos Oluf som bønner fra norske nisjebrennere.

Jeg pleier å kjøpe med noen kilo Oro de gangene jeg er i Italia, men det er jo lenge siden nå.

129 kroner kiloen på Kaffekapslen ... +49 kroner frakt:
https://www.kaffekapslen.no/qualita-oro-1000-g-hele-boenner-lavazza.html

Bestilt!

SKUFFA! Dette er akkurat sånn kaffe jeg ikke liker å lage espresso av. Lysbrent, sur (fruktig) nordisk type. Urk. Den går i trakteren, pleier å like den typen der. Da er det tilbake til 389 kroner pr kg for kaffen den selger på Villa Paradiso. Evt Kaffe Roen hvis jeg får tak i.

Ja, helt klart. Dette er mainstream-alternativet til Oslo-skolens lysbrente finkaffe.
Å brenne kaffe mørkt er jo gjerne en måte å dekke over at kaffebønnene i utgangspunktet er kjipe. Men hver sin smak så klart.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Espresso! [Re: Furu] #2661891 03/05/2021 14:22
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Hvilke erfaringer har dere med innkjøring av kverner?
Jeg ser i noen forum at det diskuteres om det er noe poeng i det hele tatt.

Etter å ha kvernet noen kg med espresso på min Wilfa Uniform den siste måneden, opplever jeg at den er blitt mye bedre - både for espresso og V60.
Har en Niche Zero i bestilling og planlegger nå å kjøpe inn noen kg billig kaffe for innkjøring.

Har du kjørt inn din kvern?

Stig

Re: Espresso! [Re: Furu] #2661990 04/05/2021 07:34
N
Nettopp Offline
Entusiast
Entusiast
N
Har ikke tenkt på innkjøring av kvern eller lest at dette er "en ting", bortsett fra at det sikkert er lurt å kjøre noen doser gjennom kverna når den er splitter ny for å skylle ut eventuelt støv fra produksjonen. Hadde Mazzer mini electronic før (flatt hode) som jeg kjøpte ny, og merket ikke at kvaliteten endret seg over tid. Har nå en kvern med konisk hode og den leverer også topp fra første stund.

Re: Espresso! [Re: Nettopp] #2663343 11/05/2021 08:15
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: Nettopp
Har ikke tenkt på innkjøring av kvern eller lest at dette er "en ting", bortsett fra at det sikkert er lurt å kjøre noen doser gjennom kverna når den er splitter ny for å skylle ut eventuelt støv fra produksjonen. Hadde Mazzer mini electronic før (flatt hode) som jeg kjøpte ny, og merket ikke at kvaliteten endret seg over tid. Har nå en kvern med konisk hode og den leverer også topp fra første stund.
Opplevelsen om bedre kvern er størst ved V60 brygging med min Wilfa Uniform.
Jeg kan kverne en del finere enn før, uten å få med for mye 'fines' (kaffestøv) som tetter filteret for mye.
Det virker som om den nå kverner jevnere og jeg merker det spesielt godt på kaffe fra Etiopia.

Med espressobrygging ser jeg at det slipper ut mindre grut i koppen enn før og kanskje litt enklere å få til jevne gode shot.
Her kan jeg fortsatt ikke nok til å detektere andre endringer.

Stig

Re: Espresso! [Re: Furu] #2663416 11/05/2021 11:10
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Det viktigste med en god kvern er at kverninga av kaffen blir så jevn som mulig. På en dårlig kvern varierer kornstørrelsen mye og når du tamper med forskjellig kornstørrelse får du ikke en puck med jevn tetthet. Det som da skjer er at det lett blir kanalisering der det er større korn.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Espresso! [Re: Furu] #2663793 13/05/2021 23:38
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
For å få konsistent kverning er gjerne stålblader anbefalt for grovere brygg - filter, drypp osv - og keramiske blader for finere brygg ala espresso. Du vil se top-of-the-line kvernprodusenter som Baratza ha egne versjoner av toppmodellene med steel burrs for grovere brygg, keramisk for espresso.

Norsk Kaffeinformasjon nylig startet egen sertifiseringordning for kverner - slik de allerede har for kaffetraktere, hvor de kverner 6 kg og sjekker konsistens og avvik, mer på linken. De tester da for filterkaffe, og er følgelig opptatt av å ikke få for fine partikler inn i kverningen.
https://kaffe.no/norsk-kaffeinformasjon-lanserer-godkjenningsprogram-for-kaffekverner/

Re: Espresso! [Re: Furu] #2666706 03/06/2021 19:19
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Nå er maskinen min oppgradert med PID, manometer og manuell justering av pumpetrykket med et potmeter. Kjøpte det som kalles Gaggia Boostbox fra en smarting i UK.
Med manuell profilering av trykket var det et stort behov for automatisk shot-timer også, for å 'time' trykkjusteringene. Den lagde jeg selv med Arduino MicroView.
Jeg har også fått en ny kvern, som jeg tror vil tjene meg godt og lenge - en Niche Zero.

Jeg har nok ikke klart å lage et bedre espressobrygg enn mitt beste uten dette, men nå blir så godt som hvert eneste brygg i toppklasse - etter min egen bedømming.

Starter med en pre-infusion på rundt 1 bar og senker trykket helt etter at de første dråpene synes i portafilteret. Etter ca 25 sek sekunder øker jeg trykket opp til 6 bar og henter ut en skikkelig god espresso på totalt 40 sekunder. Eller jeg veier faktisk koppen, og det tar som regel 40 sek å fylle den med 36 gram (fra 18 gram kaffe). Funker godt å slippe opp trykket litt mot slutten også.

Det morsomme er jeg liker 'treningsbønnene' mine veldig godt, så kommer til å fortsette med disse som standardbønne inntil videre. Det er Lavazza Oro til 129 pr kilo - etter tips fra Øyvind Aas.

Mulig jeg har lært meg å leve med feil smak fordi jeg ikke vet bedre, men...
Fra Lavazza Oro får jeg nå i starten en fyldig munnfølelse/søthet, som drar over i en frisk syrlighet og til slutt ligger det enn ettersmak at mørk sjokolade på tunga. Kan ikke drikke den helt varm, da blir den for syrlig. Men etter ett minutt elns, så er den der ICON_LAUGH
Dette høres vel ikke helt feil ut?
ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Stig

Re: Espresso! [Re: Furu] #2666726 03/06/2021 22:21
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ang Lavazza Oro - jeg kom meg gjennom den fruktige lysbrente varianten og kom meg over på den sorte Oro-varianten som jeg også bestilte litt av på samme bestilling, 'Mountain Grown'. Det var en mer mørkbrent variant, mer typisk italienskbrent og bedre egnet for de som liker slikt og ikke minst bedre for melkebaserte drikker. https://www.kaffekapslen.no/qualtia-oro-mountain-grown-lavazza-1000-g-hele-kaffeboenner.html

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support