Hvem har kulest sykler?
|
Re: Hvem har kulest sykler?
[Re: EmilZipp]
08/04/2021 04:01
|
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Det er rett og slett sinnsykt. Guttungen her hjemme har kjøpt seg lett motorsykkel. En sprell ny Honda CBR 125R - Kostet ca 1/3 av nevnte Tarmac.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/04/2021 06:53
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Samtidig får man kjøpt sånne sykler som dette.
https://bikeshop.no/gavia/ny105001/gavia-zoncolan-disc-2-landeveissykkel-s%C3%B8lv-carbon-ultegra-di2-skivebrems
|
|
|
[Re: vviz]
08/04/2021 07:01
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Har ellers sykler blitt mye dyrere de siste par årene? Synes alle sykler jeg ser (om man ser bort fra XXL/Gresvig/lignende) plutselig koster 40-50k. For to år siden var jo det ganske dyre sykler (i min bok), men nå virker det mer som normalen.
Tror det er en kombinasjon av produksjon har blitt litt dyrere, men også at det brukes mer penger på R&D som gjør at totalkostnaden fra produsent er høyere. Men ikke minst: Fordi vi kan-faktoren. F.eks de nye rammene til Enve, er det ikke 70k bare for rammesettet?
// Too many roads, too little time
|
|
|
08/04/2021 07:09
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Ja det er rimelig sinnsykt. Jeg går ut i fra at dette er ett tilbudssideproblem pga Covid(?) Eller er generell inflasjon i råvarer ett faktisk problem nå? Ser prisen på aluminium eksempelvis er opp ca 50% siden starten 2019, men jeg "antar" (uten å vite) at prisen på råvarene som går inn i en sykkel er forsvinnende liten sett ift. prislappen som henger på den sykkelen i en norsk butikk. Skal du ha ett løst rammesett for en Canyon Ultimate Disc, må du ut med den nette sum av 39.999,-. Eller hva med en Aeroad? Den får du ikke kjøpt som ren ramme, kun med AXS RED hendler/kalipere forhåndsmontert, til småfrekke 51.499,-, for ett rammesett altså. Rimelig kjipt at de også ser ut til å innskrenke tilgjengelighet på løse rammer, de har jo pleid å være flinke på det punktet. Dette er jo drøyt selv med mva, men sist jeg handlet fra Canyon (som jo er ett par år siden), var prisene deres uten norsk mva, vet ikke om det er endret nå? Prisstigningen ser ut til å være såpass drøy, at det må jo "nesten" være slik at de som sitter på en pent brukt Canyon (og sikkert andre merker) fra i fjor/forfjor kan risikere å selge de for mer enn de kjøpte de for. Ett gyldig spørsmå i april må vel da være hvorvidt det skal skattes av gevinsten? 
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
08/04/2021 07:30
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Prisutviklingen på sykler har fullstendig tatt av, sett i forhold til elektronikk f.eks. Virker nesten som dette er en nisjebransje, hvor det er mulig å selge hva som helst til overpris.
Jeg kjenner MANGE som har kjøpt sykkel til over 100.000 de siste årene. For meg, så går grensen på 50.000, hvillet er helt hinsides for en sykkel spør du meg.
Siste år kjøpte jeg en topp sykkel semi-topp spekket, demo brukt/utstilling til 35.000 (55.000 veil.).
|
|
|
[Re: Trond Helge]
08/04/2021 07:54
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Fordi vi kan-faktoren. F.eks de nye rammene til Enve, er det ikke 70k bare for rammesettet? Det der er bare sykt. Men som du sier, de har vel fått med seg at folk allerede betaler grov overpris for produkter med deres navn på. Så hvorfor ikke makse ut noe på rammer også :-)
|
|
|
08/04/2021 08:20
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Fordi vi kan-faktoren. F.eks de nye rammene til Enve, er det ikke 70k bare for rammesettet? Det der er bare sykt. Men som du sier, de har vel fått med seg at folk allerede betaler grov overpris for produkter med deres navn på. Så hvorfor ikke makse ut noe på rammer også :-) Joda her til lands kan jo ett "uforholdsmessig" stor del av befolkningen. Men de skal jo sykle i resten av verden også tross alt, og Norge er vel ikke ett stort/signifikant marked for en internasjonal sykkelprodusent. Jeg antar prisstigningen som har skjedd nå ikke er ett norsk fenomen, for i så fall hadde det bare vært å importere dette fra utlandet. En rask sjekk synes for meg å tilsi at også der har ting blitt dyrere. Dollaren mot krona er ikke noe dyrere nå enn den var i 2019 heller. Men dollaren var jo knallsterk for ett års tid siden. Kjenner ikke detaljene i bransjen godt nok, men det kan vel tenkes at en del av de syklene som står i butikk nå, ble bestilt av butikken for opptil ett år siden, til priser som da var basert på daværende valutakurser, og at urolighetene i valutamarkedet slår inn med forsinkelse(?) Uansett hva årsaken er, jeg håper det går over innen jeg trenger ny sykkel, og at både tilgjengelighet og priser kommer tilbake til edruelighet.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
08/04/2021 08:36
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Finnes det egentlig en karbonramme i verden som det koster mer enn 500usd å produsere?
|
|
|
[Re: sun flyer]
08/04/2021 08:39
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Finnes det egentlig en karbonramme i verden som det koster mer enn 500usd å produsere? Det kommer an på hva du legger i ordet produksjon. Å utvikle et høyteknologisk produkt kan jo koste veldig mye. Selve produksjonen er bare en liten del av en sykkels kostnad.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
08/04/2021 08:48
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Finnes det egentlig en karbonramme i verden som det koster mer enn 500usd å produsere? Det kommer an på hva du legger i ordet produksjon. Å utvikle et høyteknologisk produkt kan jo koste veldig mye. Selve produksjonen er bare en liten del av en sykkels kostnad. Utviklingskonstnadenes andel av prisen blir jo lavere jo større antall man produserer. Derfor vil jo en custom/bespoke håndlagt karbon/stål/titansykkel bli svindyr. Det er greit. Men det nye her er jo at rammer som er masseprodusert i lavkostland er enda dyrere. For ikke snakke om ferdige sykler som også blir skrudd sammen i lavkostområder.
|
|
|
08/04/2021 08:56
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Helt anekdotisk husker jeg en kompis av meg fortalte at da han var mye i Italia for å besøke dama si, møtte han et par karer som han sykla med, og de var overraska over hvor dyrt og flott utstyr han hadde, og hvertfall når han mente at det var helt vanlig i Norge. Nedover på kontinentet får man jo tak i karbonrittsykler med Tiagra-gruppe, det hadde man aldri fått solgt i Norge tror jeg.
|
|
|
[Re: vetleg]
08/04/2021 09:25
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Helt anekdotisk husker jeg en kompis av meg fortalte at da han var mye i Italia for å besøke dama si, møtte han et par karer som han sykla med, og de var overraska over hvor dyrt og flott utstyr han hadde, og hvertfall når han mente at det var helt vanlig i Norge. Nedover på kontinentet får man jo tak i karbonrittsykler med Tiagra-gruppe, det hadde man aldri fått solgt i Norge tror jeg. De gangene jeg har syklet i Italia og Spania blir jeg overrasket over hvor dyrt utstyr de lokale har også. Sitter du på en kafe langs Como-sjøen en søndag vil det passere felt på felt med 20-30 voksne italienere med det siste innen landeveisteknologi. Fler av de jeg syklet med da jeg bodde i Barcelona hadde gjerne 2-3 sykler på S-Works-nivå. De sør-europeiske landene er kanskje ikke like rike som oss her oppe i snitt, men de har en veldig stor øvre middelklasse/overklasse med stor kjøpekraft. De siste årene har sykling blitt en av hovedinteressene til denne gruppen. At sykling er den nye golfen er jo en kjent sak i business-kretser rundt om. En jeg syklet med i BCN var sjef for ett eller annet i Adobe i USA og hoveddelen av jobben hans bestod i syklende møter med viktige samarbeidspartnere og kunder. Under de store tech-messene i BCN hadde han timesvis med syklende møter med tech-folk rundt i området.
|
|
|
08/04/2021 09:58
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
[quote=vetleg]
En jeg syklet med i BCN var sjef for ett eller annet i Adobe i USA og hoveddelen av jobben hans bestod i syklende møter med viktige samarbeidspartnere og kunder. Under de store tech-messene i BCN hadde han timesvis med syklende møter med tech-folk rundt i området.
Det der høres ut som drømmejobben!
|
|
|
08/04/2021 10:03
|
Panda
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: joje]
08/04/2021 10:41
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
[quote=vetleg]
En jeg syklet med i BCN var sjef for ett eller annet i Adobe i USA og hoveddelen av jobben hans bestod i syklende møter med viktige samarbeidspartnere og kunder. Under de store tech-messene i BCN hadde han timesvis med syklende møter med tech-folk rundt i området.
Det der høres ut som drømmejobben! Ser ut som om han har roet ned syklingen en del nå: https://www.strava.com/athletes/581343
|
|
|
08/04/2021 10:43
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Helt anekdotisk husker jeg en kompis av meg fortalte at da han var mye i Italia for å besøke dama si, møtte han et par karer som han sykla med, og de var overraska over hvor dyrt og flott utstyr han hadde, og hvertfall når han mente at det var helt vanlig i Norge. Nedover på kontinentet får man jo tak i karbonrittsykler med Tiagra-gruppe, det hadde man aldri fått solgt i Norge tror jeg. De gangene jeg har syklet i Italia og Spania blir jeg overrasket over hvor dyrt utstyr de lokale har også. Sitter du på en kafe langs Como-sjøen en søndag vil det passere felt på felt med 20-30 voksne italienere med det siste innen landeveisteknologi. Fler av de jeg syklet med da jeg bodde i Barcelona hadde gjerne 2-3 sykler på S-Works-nivå. De sør-europeiske landene er kanskje ikke like rike som oss her oppe i snitt, men de har en veldig stor øvre middelklasse/overklasse med stor kjøpekraft. De siste årene har sykling blitt en av hovedinteressene til denne gruppen. At sykling er den nye golfen er jo en kjent sak i business-kretser rundt om. En jeg syklet med i BCN var sjef for ett eller annet i Adobe i USA og hoveddelen av jobben hans bestod i syklende møter med viktige samarbeidspartnere og kunder. Under de store tech-messene i BCN hadde han timesvis med syklende møter med tech-folk rundt i området. Akkurat rundt Como-sjøen så vil jeg fort tro at det er en og annen sveitser samt tysker på ferie. De har penger. De må ikke bære en Bora Hansgrohe drakt og ha SPD-sandaler for å være tyske, så det kan være vanskelig å skille en tysker fra en italiener for en utrent. At det finnes dyre sykler i Barcelona er heller ingen overraskelse. Der bor jo de rikeste spanjolene. Her i München er det også svært mange, svært dyre sykler. Både terreng og landevei. Det finnes svært mange mennesker i Europa som kan blåse 10 000 EUR på en sykkel uten å blunke. I det øyeblikket man beveger seg bort fra de økonomisk sterke regionene rundt byene så forandrer bildet seg derimot raskt i forhold til hva vi er vant med i Norge.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
08/04/2021 10:51
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Akkurat rundt Como-sjøen så vil jeg fort tro at det er en og annen sveitser samt tysker på ferie. De har penger. De må ikke bære en Bora Hansgrohe drakt og ha SPD-sandaler for å være tyske, så det kan være vanskelig å skille en tysker fra en italiener for en utrent.
Jeg hører ganske god forskjell på italiensk og tysk og har også infiltrert disse gruppene ved anledning. Men i tillegg til de store gruppene med lokale syklister er det selvsagt grupper av tilreisende turister som sykler langs Como-sjøen. At det finnes dyre sykler i Barcelona er heller ingen overraskelse. Der bor jo de rikeste spanjolene.
Nettopp mitt poeng - det finnes mange rike i de store landene sørpå. I Barcelona med bydeler bor det mellom 5 og 7 millioner mennesker. Prosentandelen rike blant disse er nok minst like stor som prosentandelen rike i Norge. Avh av definisjonen på rik så klart. Men la oss si inntekt på 2 millioner + kroner. Her i München er det også svært mange, svært dyre sykler. Både terreng og landevei. Det finnes svært mange mennesker i Europa som kan blåse 10 000 EUR på en sykkel uten å blunke.
I det øyeblikket man beveger seg bort fra de økonomisk sterke regionene rundt byene så forandrer bildet seg derimot raskt i forhold til hva vi er vant med i Norge.
Det stemmer nok også, ja.
|
|
|
08/04/2021 12:23
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Tilbake til topic.
Kommentar til Landeveis rangering:
- Kan ikke skjønne at dere rater den Colnagoen så høyt, klassisk og fin, men omtrent så kjedelig man får det. Burde fått inkorporert mere hvitt. - Aurum Magma er en fin sykkel, men burde fått trekk for å benytte en Canyons gran turismo blue lansert for 4-5(?) år siden.
Redigert av DBrodshaug; 08/04/2021 12:23.
|
|
|
08/04/2021 12:33
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jålete ved Como sjøen, selvsagt en stor øvre middelklasse i Europa.
Den råeste utstyrsparken jeg har sett var da jeg syklet to dager med Rapha i New York. Den gjengen av hedgefund-eiere, arvinger og andre frie yrker som møtte opp en onsdag formiddag og hadde hele dagen fri må jeg si var mildt sagt imponerende. Toppmodeller fra Colnago, Pinarello i tillegg til en Speedwagen og noe annet som visstnok var hysterisk dyrt og håndlaget, hvorav flere med fargesprakende nav fra litt ymse og on/off paint. Vi enkle turistene med Rapha Canyon sykler med DA og carbonfelger ble plassert litt lengre ned på rangstigen :-) Men utrolig hyggelige folk altså... En av dem pekte ut skyskraperen han hadde tegnet på Manhattan og en annen lurte på om jeg ikke hadde lest noen av bøkene hans. Det bor ikke mange vanlige lønnsmottagere på Manhattan. Husker det var en Peter Sagan Edition i gnistrende lakk som en ung student syklet på, tror ikke faren hans var arbeidsledig. En fransk flyger var medlem i en haug sykkelklubber verden over og syklet når han hadde en halv dag ledig. Han stilte i den mest bedritne outfit'en jeg har sett med terrengsko og en shorts så sliten at ingen ville ligge bak han...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
08/04/2021 12:45
|
gare
More than words
|
More than words
Speedvagen! Sånn uten at det har større betydning for historien 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
08/04/2021 12:51
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Tilbake til topic.
- Kan ikke skjønne at dere rater den Colnagoen så høyt [...] Er det noe særlig mer komplisert årsak tror du? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119703&filename=UAE010p-920x613-1.jpg)
Redigert av vviz; 08/04/2021 12:51.
|
|
|
08/04/2021 13:00
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er helt klart at produsentene presser priser oppover. Specialized og Cannondale ikke minst*. De lager en hinsides dyr "halomodell" som ikke trenger å selge stort, men vekker oppmeksomhet og kommer i blader og på blogger. Når toppmodellen koser 125 000 gir det "automatisk" rom for å presse modellene i sjiktet under opp i pris. I tillegg blir sykler i likhet med klokker og håndvesker priset som Veblen-goder, høyere pris gir høyere etterspørsel.
Dette er helt logisk for sykler, vesker og klokker som gir mer enn basis-funksjon. De har aldri en pris som reflekterer merkostnaden, men de reflekteter betalingsviljen hos kjøpere.
* Hard Rocx fikk aldri til det med "verdioverføring". De var alltid et "rabattmerke" til tross for at de alltid har hatt en "halo-modell" til tøysete høy
I tillegg kommer det en generell etterspørselsøkning som ikke lett dekkes av produksjon hos f.eks Shimano.
LarsB
|
|
|
08/04/2021 14:20
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Tilbake til topic.
- Kan ikke skjønne at dere rater den Colnagoen så høyt, klassisk og fin, men omtrent så kjedelig man får det. . En manns kjedelig er en annen manns tidløst elegant. Og som det står i artikkelen ellers - Det hele er en subjektiv vurdering basert på alt fra historie, «sjel» osv.
|
|
|
08/04/2021 15:15
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Det er klart. Personlig står dog tidløs langt ned på lista over kriterier jeg ville vektlagt hvis jeg skulle rangert "kule" sykler, der design skiftes hvert år. Tidløs er noe jeg ville vektlagt når jeg velger min egen sykkel, i håp om å ikke gå lei etter kort tid  I år har jeg av alle ting endt opp med sykkel med "lag-lakk" selv og da valgte jeg en av de kjedeligere variantene 
Redigert av DBrodshaug; 08/04/2021 21:20.
|
|
|
08/04/2021 15:38
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bianchi helt i Celeste er både tidløst og kulest. Nummer to der er helblå Gios.
Men ok, det er et sidespor.
|
|
|
08/04/2021 16:42
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Tilbake til topic.
- Kan ikke skjønne at dere rater den Colnagoen så høyt, klassisk og fin, men omtrent så kjedelig man får det. Burde fått inkorporert mere hvitt.
Er forsåvidt enig. Jeg rangerte den høyt pga. clean ramme, fin spekk (spesielt med lavprofil wto hjul) og direct mount felgbremser. Syntes i grunn matte farger er en uting ogaå. Mye kulere med blank svart. Ellers synes jeg det er ganske få proffsykler i år som vekker må ha genet.
|
|
|
09/04/2021 13:30
|
mabba
Fersking
|
Fersking
Jeg synes det er enklere å si noe om hvilke sykler som er stygge enn hvilke som er kule, så her kommer mine surmulende betrakninger:
Bianchi Oltre XR4 er ikke en pen sykkel. Den reddes av logoen og innslag av celeste. Pinarello Dogma er, sett bort i fra Lapierre, den styggeste sykkelen i proffeltet. Som tidligere nevnt av andre: Hva tenker Lapierre på? Jeg sliter også med å bestemme meg for om Cervelo S5 er kjempestygg, eller faktisk ganske kul. De skal ha cred for å gjøre noe eget og drastisk med designet.
Får ta med noen jeg synes er fine/kule også da: BMC Teammachine SLR01, Willier Filante SLR, Bianchi Specialissima, Cannondale Supersix, Canyon Ultimate.
...nå ble jeg litt usikker på om jeg kanskje mener at Dogmaen er styggere enn Lapierren
|
|
|
09/04/2021 17:58
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Eneste jeg faktisk har lyst på selv hittil er Caledonia-5. Aurum er også elegant.
|
|
|
09/04/2021 20:48
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Å utvikle et høyteknologisk produkt kan jo koste veldig mye.
Jeg tror at noen rakettforskere kanskje vil slite med å forstå at sykkelrammer er et høyteknologisk produkt. Hvor stor forskjell for hver generasjon er det egentlig lizm..
|
|
|
|
|