|
Thule chariot cross vs. sport sykkelvogn
|
Thule chariot cross vs. sport sykkelvogn
05/04/2021 19:20
|
nilsa_s
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Noen som har erfaring med forskjellen mellom disse? Skal brukes til sykkel og jogging.
Er det andre leverandører man burde vurdert?
|
|
|
Re: Thule chariot cross vs. sport sykkelvogn
[Re: nilsa_s]
06/04/2021 10:15
|
TørreSokker
Medlem
|
Medlem
Vi kjøpte sport pga bremsen. Tanken min er at da sparer man låra sine fra å bremse vogna nedover bakkene. Har ikke fått den enda, så vet ikke sikkert hvordan det funker i praksis.
|
|
|
06/04/2021 19:05
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har en CX1 og en dobbel sport. Begge med brems, som var grunnen til at disse ble valgt. Setter veldig pris på bremsen, både til jogging og vanlig trilling. Husker ikke om andre modeller enn sport kan legge ned ryggen, men dette er også veldig kjekt.
|
|
|
06/04/2021 20:11
|
soeder
Entusiast
|
Entusiast
Tror det neste som skiller Cross og Sport er brems. Begge kan ihvertfall legges ned. Samboer har brukt brems endel, men jeg glemmer ofte at den er der. Ville vurdert prisforskjellen opp mot hvor ofte man løper.
|
|
|
07/04/2021 06:50
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Brems er et must mener jeg. Hvertfall om du bor ett sted med mye bakker. Vi har 2 thule vogner (enkel og dobbelvogn), alle med brems. Og vi bruker de like mye til trilletur som sykkeltur. Kjempefine vogner til gå turer. God plass til bagasje i kurven bak og ungene stortrives i vognene.
Husk ungene blir større og tyngre. Og man tar etter hvert med en del bagasje på tur. Da blir det mye vekt å holde igjen i nedoverbakkene.
|
|
|
[Re: eirikbk]
07/04/2021 17:02
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har en CX1 og en dobbel sport. Begge med brems, som var grunnen til at disse ble valgt. Setter veldig pris på bremsen, både til jogging og vanlig trilling. Husker ikke om andre modeller enn sport kan legge ned ryggen, men dette er også veldig kjekt. Siden du har begge. Har CX1, ser sport/cross har funksjon med å legge ned ryggen. Verdt å bytte av den grunn? Passer skisett fra CX1 på sport/cross forresten? Kun ut etter sykkelvogn, andre geniale der ute? Håndtakene med brems tok jeg av for mange år siden. Hun som løper bruker Thule glide til det uansett.
|
|
|
[Re: Kriss]
07/04/2021 18:44
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har en CX1 og en dobbel sport. Begge med brems, som var grunnen til at disse ble valgt. Setter veldig pris på bremsen, både til jogging og vanlig trilling. Husker ikke om andre modeller enn sport kan legge ned ryggen, men dette er også veldig kjekt. Siden du har begge. Har CX1, ser sport/cross har funksjon med å legge ned ryggen. Verdt å bytte av den grunn? Passer skisett fra CX1 på sport/cross forresten? Kun ut etter sykkelvogn, andre geniale der ute? Håndtakene med brems tok jeg av for mange år siden. Hun som løper bruker Thule glide til det uansett. Tja. Hvis noen skal sove i vognen, er det kjekt å kunne legge ryggen bak så de ikke henger med hodet framover. Har en nylig 6-åring og en 2-åring. Eldste er høy for alderen og stanger nå i taket i Sport med hjelm på. Med nedlagt rygg får han noen cm til å gå på. Hvis det blir aktuelt med to barn i samme vogn kan det være verd å bytte. Men er det bare én bruker av gangen spørs det. Skisett har jeg ikke prøvd, har pulk.
|
|
|
07/04/2021 18:54
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har tenkt han skal sove, han er 1 nå og jeg går ut i permisjon fra neste uke.. (Største er 5 så vi har samme differanse i mellom) Så har jo tenkt og sykle mest mulig mens han sover ja..  Får dra og se på ei tror jeg.
|
|
|
08/04/2021 10:11
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
[/quote]
Skisett har jeg ikke prøvd, har pulk.[/quote]
Skisettet er pyton sammenlignet med fjellpulken.
Draget er helt stivt ikke noe slark noe sted. Så du blir tvunget til å gå "stiv som en pinne".
Skiene er festet i akslingen til hjulene noe som gjøre at all vekt i vognen roterer om dette punktet. Og siden all vekten ungene bidrar med er mellom akselen og hoftebeltet. Blir all vekt i vognen overført rett til hoftebeltet. Noe som gjøre at dette sklir nedover hvis du ikke strammer det reelt (Dette har ikke skulderstropper som på fjellpulkenen beltet). Og når ungene blir større og tyngre, blir vekten på hoftene betraktelig og veldig ubehagelig å bære. Dette gjør også at skituppene går og "graver" i løse løyper og gjør vognen ekstra tung å dra.
Mest positive er ungene kan stå bak vognen og holde i håndtak eller kurven bak når de blir leie/slitne av å gå selv. Og enklere å hive unger inn/ut av vognene enn fra en pulk. Samt at ungene sitter inne i ett tett hus når det snør/blåser mye.
En annen ting å være obs på er vektbegrensningen til vognene! Vår CX2 tar maks 45kg "bagasje" Så når man har en på 2-3 og 5-6år har man, eller er farlig nære å overskride denne! Man merker at drag og andre deler å vognen ikke er vedlig glad i vekt over disse 45kg. Våre barn veide vell tilsammen ca 50-53kg på slutten pluss jobbsekk, skolesekk og barnehage oppakking. Sikkert fort 60kg. Så vår vogn har fått kjørt seg! Og trenger nå en del TLC.
Men denhar vært verdt sin pris i gull de årene ungene passet opp i den sammen. Den har vært med oss over alt! Bare ikke så mye på skitur, der har fjellpulken vært vår beste venn,
Redigert av perpedal; 08/04/2021 10:12.
|
|
|
[Re: perpedal]
08/04/2021 10:36
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skisett har jeg ikke prøvd, har pulk.
Draget er helt stivt ikke noe slark noe sted. Så du blir tvunget til å gå "stiv som en pinne".
Skiene er festet i akslingen til hjulene noe som gjøre at all vekt i vognen roterer om dette punktet. Og siden all vekten ungene bidrar med er mellom akselen og hoftebeltet. Blir all vekt i vognen overført rett til hoftebeltet. Noe som gjøre at dette sklir nedover hvis du ikke strammer det reelt (Dette har ikke skulderstropper som på fjellpulkenen beltet). Og når ungene blir større og tyngre, blir vekten på hoftene betraktelig og veldig ubehagelig å bære. Dette gjør også at skituppene går og "graver" i løse løyper og gjør vognen ekstra tung å dra.
Mest positive er ungene kan stå bak vognen og holde i håndtak eller kurven bak når de blir leie/slitne av å gå selv. Og enklere å hive unger inn/ut av vognene enn fra en pulk. Samt at ungene sitter inne i ett tett hus når det snør/blåser mye.
En annen ting å være obs på er vektbegrensningen til vognene! Vår CX2 tar maks 45kg "bagasje" Så når man har en på 2-3 og 5-6år har man, eller er farlig nære å overskride denne! Man merker at drag og andre deler å vognen ikke er vedlig glad i vekt over disse 45kg. Våre barn veide vell tilsammen ca 50-53kg på slutten pluss jobbsekk, skolesekk og barnehage oppakking. Sikkert fort 60kg. Så vår vogn har fått kjørt seg! Og trenger nå en del TLC.
Men denhar vært verdt sin pris i gull de årene ungene passet opp i den sammen. Den har vært med oss over alt! Bare ikke så mye på skitur, der har fjellpulken vært vår beste venn,
Har brukt den en god del som pulk så er kjent med det.. Kjøpte fjellpulken ekspedisjonssele og monterte på staga og da ble det hvertfall mye bedre. Så det jeg lurte på var egentlig om skisettet jeg allerede har til cx1 kan brukes på cross? (Tviler dog sterkt på det, rart om det ikke er ny type innfestinger så det ikke går..  )
Redigert av Kriss; 08/04/2021 10:38.
|
|
|
08/04/2021 18:20
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har vurdert å kjøpe drag til den for å kunne trekke vognen med storsekken på telttur. Men det kom en elsykkel i hus i stedet... blir ikke mer aktuelt når jeg hører om vekten den gir på hoften.
Om Fellpulken kan jeg anbefale skisettet! Glir godt og ungen kommer opp fra snøen. Stabilt og blir en slags gyngende fjæring i det også.
|
|
|
[Re: Kriss]
09/04/2021 12:27
|
larstd
Fersking
|
Fersking
Skisett har jeg ikke prøvd, har pulk.
Har brukt den en god del som pulk så er kjent med det.. Kjøpte fjellpulken ekspedisjonssele og monterte på staga og da ble det hvertfall mye bedre. Så det jeg lurte på var egentlig om skisettet jeg allerede har til cx1 kan brukes på cross? (Tviler dog sterkt på det, rart om det ikke er ny type innfestinger så det ikke går..  ) Hvordan har du festet fjellpulken-selen til thule-draget? Thule-draget er jo laget for å bli skrudd fast i thule-selen, mens fjellpulken bruker karabinkrok festet i en ring på selen Du har ikke tilfeldigvis bilde av løsningen? Hadde lurt på om det gikk an å feste denne på thule-draget, og deretter bruke fjellpulken-selen, men er nysgjerrig på andre/bedre måter å gjøre det på. Til trådstarter: Vi har chariot sport 1, og er veldig fornøyd med den til både løping og sykling. Bremsen er veldig kjekk under løping eller trilling i bratta. Som pulk er den også veldig allright, men savner som flere et litt bedre drag.
Redigert av larstd; 09/04/2021 12:29.
|
|
|
11/04/2021 17:28
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Den der fjellpulken ekspedisjons-selen er så sjukt mye bedre enn alt annet. Bare å kjøpe med en gang. Spennes på som en vest.
Litt sånn pro-tip fra en som har bodd mange år i Troms/Romsdal/Sunnmøre og brukt Fjellpulken barnepulk flittig: I løssnø uttafor løype fungerer ikke thule/nordiccab-løsningen så altfor bra. Nå veit jeg at folk flest går mye i oppkjørte spor, men i løssnø undermonterte ski kan grave seg ned og lage kvalm
Møtte en gang en familie inne ved Snarbyeidet (Tromsø) som i desperasjon hadde tatt av skia under nordiccaben og dro skiten inn på bunnpanna. Skia sank ned i løssnø og fungerte som anker, og de skia er ganske breie.
Fjellpulken er mye sterkere i laussnø. Om det er mye løssnø og pulken kanter ned i skispora kan konemor gå forran og far gå bak og ha sin venstreski i høyre spor slik at det lages et "treskispor" og pulken vil ligge vannrett.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
|
|