Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Hastighet landevei vs grusracer

Hastighet landevei vs grusracer #2655835 03/04/2021 20:55
Registrert: Aug 2020
Innlegg: 8
O
Oleandei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Registrert: Aug 2020
Innlegg: 8
Hei! Har fått dilla på sykling det siste året etter mange år med løping. Kjøpte meg derfor en ny Cannondale Topstone 105 Alu i fjor, og har hatt mange fine turer i Nordmarka og på asfalten med denne:) Jeg vurderer nå og kjøpe meg en sykkel med som er beregnet til landevei, og lurer derfor hva det har og si for gjennomsnittshastigheten man klarer? Hittil har jeg syklet cirka 300 mil, og klarer nå på en god dag og 60 km tur en gj.snitt hastighet på rundt 25 km/t (målt med Strava på iPhone Xs). Hvis jeg legger i 20-30.000,- i en ordentlig landeveissykkel, hva kan dette ha å si for hastigheten? Skjønner det vil være vanskelig å si noe veldig konkret, men er det snakk om 1 km/t eller 5 km/t? På forhånd takk!

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2655839 03/04/2021 21:22
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Hvis det finnes en sykkelprodusent som hadde økt farten din med 20% hadde de nok vært utsolgt.

Topstone er en flott sykkel, sett på landeveisdekk på 28 eller 30 mm og du er klar til å suse av gårde.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2655878 04/04/2021 10:18
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Du vil sykle akkurat like fort på en Topstone som du gjør på en Tarmac eller en hvilken som helst annen proffracer.

Som Rune sier, setter du på smale asfaltdekk går det like fort som en vanlig racer.

En racersykkel laget for ritt er en del «skarpere» i svingene og oppleves ofte mer responsiv. Det er de vitterlig også, men det påvirker ikke hastigheten på sykkelen.

Hastigheten er det kun du som kan påvirke - ikke sykkelen.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2655881 04/04/2021 10:35
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Kan få en del gratis av å ev tilpasse sittestilling; flytte noen spacere til over styrefremspringet, sykle med hendene oppå hendlene og underarmene horisontalt, ev gå til innkjøp av tempobøyle/bars til ~700 kr, dette gir meg ca. 1 min på en 15 min tempo.

Rytter står for 70-80% av luftmotstanden, samtidig taper man gjerne både o2-opptak og effektivitet i musklene jo brattere/mer sammenkrøket man sitter, så det er en individuell balansegang.

Aerosykkel og dype hjul kan kanskje spare deg for 1-2 minutter på en time, men det er da også gjerne mer ukomfortabelt og litt mer nervøst i sidevind/nedover, så vinningen går gjerne opp i spinningen, noe trenden tilbake til mer allround-racere bekrefter.

Aero hjelm og klær som sitter tight er antakelig bedre anvendte penger.


Create the problem and sell the solution
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2655885 04/04/2021 10:48
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Du kan jo se hva vi fant ut da vi testet akkurat dette:
https://www.landevei.no/sykler/gravel/gravel-sykkel-mot-aerosykkel


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2655944 04/04/2021 13:36
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
da har proffene gitt deg sine svar:
som amatør - jeg merket stor forskjell når jeg gikk fra en en sykkel til rundt 6-7* og til 30'
jeg følte meg mye tryggere i utforkjøringene og fikk bedre tider på en del klatresegment, den nye sykkelen føles mye mer responsiv når jeg reiser meg og tråkker til med det lille jeg har av krefter

hvis du vil at det skal gå fortere så er det en garantert løsning som virker, tren mer


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2655977 04/04/2021 15:46
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
B
bigp85 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
Da spør jeg, hva trener man for å få opp snittfarten på en 3 timers tur? Mest rolige langturer?

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2655979 04/04/2021 15:51
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Sykle mange 3 timers turer. Man blir god på det man trener på. Om det er støtecup underveis, så bør du øve på det også.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2655999 04/04/2021 17:22
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Forslag til enkelt treningsopplegg med garanti for framgang:
Mandag: Sykle opp til Tryvann det raskeste du kan uten å få (total) melkesyre før Øvresetertjern.
Onsdag eller torsdag: Gjenta mandagen.
Helga: Langtur så langt du har tid til. Rolig tempo, men minst 20 min til sammen som kjøres hardt.

Gjenta dette i 6-8 uker, progresjon garanteres som sagt.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656007 04/04/2021 18:02
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Jeg har flere Cannondale sykler og kjøpte den første utgaven av Topstone Alu. Det stemmer nok at en landeveissykkel ikke er (mye) raskere men jeg synes følelsen på den var ganske dorsk. Jeg byttet til en SuperX som kjennes mye kvikkere, riktignok en dyrere sykkel som sikkert er et par kilo lettere. Men ja landeveisdekk hjelper, jeg ville begynt med det.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: aug11x] #2656057 04/04/2021 22:07
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Sitat: aug11x
Sykle mange 3 timers turer. Man blir god på det man trener på. Om det er støtecup underveis, så bør du øve på det også.

Uenig, anaerob (bakke)intervalltrening og styrketrening gir meg bedre effekt enn 3-timersturer i lavere watt/pulssoner.

Og ja, en lett karbonracer føles kvikkere (som Alpers nevner), men sluttiden blir ikke i nevneverdig grad påvirket i forhold til sittestilling og rullemotstand på dekk.


Create the problem and sell the solution
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656069 05/04/2021 06:58
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Hvorfor sykle lave pulssoner? Jeg hadde foretrukket å få opp pulsen om jeg hadde trent.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656076 05/04/2021 07:31
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
H
hrukin Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
Hvorfor skal det ene utelukke det andre. Lange turer trener muskulaturen på en helt annen måte en kortere intervaller som mer går på hjerte/o2. Når du tar de lange turene prøv å tråkke i pedalene hele tiden, dvs tråkk like hardt i nedoverbakker som i oppoverbakker så lenge det er praktisk mulig og ikke stopp midt i turen for kaffe. Prøv å få minst en langtur i uka og spe på med kortere.

Ellers må du finne ut om hva målet ditt er, skal du stille i ritt eller skal det bare være for koseturer. Hvis det siste så ser du på værmeldingen, uke med finvær så prioriterer du langturer. Dritvær så blir det flere korte intervaller.


Squadra Amarone Ciclismo e Vini


Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656170 05/04/2021 16:51
Registrert: Aug 2020
Innlegg: 8
O
Oleandei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Registrert: Aug 2020
Innlegg: 8
Takk for mange gode og informative svar! Setter også pris på treningstips:)
Jeg vurderer å kjøpe meg ett ekstra felgsett som jeg kan ha landeveisdekk på, så tror jeg nok jeg kommer til å investere i en ny racer ment for landevei i år eller neste år. Jeg var ute å syklet med en kompis i dag, har nesten samme sykkelen (hvert fall rammen er lik), mens denne er ment for landevei, altså oppsatt med tynnere dekk og lite mønster. Så vidt jeg kan skjønne er det ikke andre vesentlige forskjeller. Jeg ser at jeg må tråkke i nedoverbakkene for å opprettholde samme hastighet som han, så jeg ser i praksis at det har noe å si. Jeg ser vi er jevngod form, vi veier også cirka det samme. I marka har min sykkel en tendens til å gå raskere, mens han tjener fort mange meter på landeveien ICON_SMILE

Redigert av Oleandei; 05/04/2021 16:55.
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656172 05/04/2021 17:03
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
God plan! Men husk å sjekke navet på Topstone før du kjøper hjulsett. Jeg mener å huske at det er asymmetrisk nav på bakhjulet. Du finner sikkert info om det på nettsidene til C’dale eller hos forhandleren. (I parentes bemerket: C’dale lager spennende sykler, men løsningene deres kommer med en pris.)

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: bigp85] #2656175 05/04/2021 17:32
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Sitat: bigp85
Da spør jeg, hva trener man for å få opp snittfarten på en 3 timers tur? Mest rolige langturer?


det er vel ikke ett fasisvar på det utenom å trene mer og hardere ICON_SMILE

jeg prøver å ha fokus på det jeg liker og å ha variasjon i treningen både mhp belastning og veivalg, varierer mellom 15/15, 4x4, 4x10 og rolige 4-5timers turer i sone en og to


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656179 05/04/2021 18:28
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
E
eirikbk Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
Mye kjedelige svar her...
Som glad amatør har jeg til sammenligning bl.a. en Canyon Grail alu og en Canyon Ultimate CF XLS karbon. Hender jeg tar med Grail på ferie pga allsidigheten og smetter på 28mm slicks. Bruker for øvrig denne en god del også til pendling med 32mm slicks.
I valget mellom en Grail med 28mm og en 3 kg lettere Ultimate med 25mm dekk, så er sistnevnte på alle måter å foretrekke. Unntatt til pendling inn til sentrum og vintersykling. Har høyere snittfart, er kvikkere, mer komfortabel. Generelt mer kjøreglede. Og Strava kan også vise meg at de fleste av mine beste tider er satt med denne. Synes også det er en helt annen opplevelse å tråkke med landeveispedaler enn terrengpedaler.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656215 05/04/2021 20:45
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
S
sun flyer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
Jeg er vel av de som har valgt bort ren racer og kjører grussykkel til "alt". Men da er det ikke en tung alusykkel, men en stiv karbonsak. Og med 45mm karbonhjul tror jeg ikke det står noe tilbake for den raceren jeg solgte selv om den er en kilo tyngre. Anbefaler trådstarter å kjøpe et ekstra hjulsett som er beregnet på landevei. Så tenker jeg det blir fart på topstone'n. Kan også vurdere å sette på et litt smalere karbonstyre. Det er bare skryt at man trenger et eget "gravel"styre.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656225 05/04/2021 21:11
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
B
bigp85 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
Slettet

Redigert av bigp85; 05/04/2021 21:54.
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: aug11x] #2656234 06/04/2021 05:38
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: aug11x
Hvorfor sykle lave pulssoner? Jeg hadde foretrukket å få opp pulsen om jeg hadde trent.


Hadde jeg hatt lite tid til å sykle, og ytelse trumfet alt, så ville jeg gjort det samme. Samtidig ville jeg kun syklet på sykkelrulle, innendørs. Men det et kjedelig, og mengden timer kroppen vil tillate å trene hardt hver uke er begrenset. Så derfor sper jeg på med mange timer lavintensitet. Det gir ikke minst masse sykkelglede (en subjektiv sak selvsagt), og alle timene forbrenner fett. Og har man noe å gå på vektmessig, så vil det ha en del å si for snittfarten TS er ute etter, dersom han sykler i kuppert terreng.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656238 06/04/2021 06:21
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Jojo, sikkert bra å "sykle" på rulle også, men jeg foretrekker å sykle ute.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656259 06/04/2021 07:45
Registrert: Aug 2020
Innlegg: 251
T
torbus Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Aug 2020
Innlegg: 251
Et triks er kanskje å kjøpe en sykkelcomputer. Det å se egen hastighet, snittfart opp bakker man kjenner godt og ikke minst å konkurrere mot seg selv (eller andre, hvis man er i den typen form), gjennom segmenter på Strava, har i hvert fall gjort at jeg presser meg mye mer enn jeg gjorde. Det er fort gjort å finne en komfortabel hastighet på sykkel, men når computeren markerer at segmentet nærmer seg, det kommer et GO! på skjermen og man hele tiden kan følge hvor mange sekunder man ligger bak eller foran, samt lengden på segmentet og løypeprofilen, er det vanskelig å unngå konkurranseinstinktet og kline til litt ekstra.

Vanlig intervalltrening er ikke noe jeg orker tanken på, men å velge et segment eller tre av ulik lengde på turen jeg vet jeg skal ut på, og kline til når det nærmer seg, er både gøy, enkelt og motivere seg til, og ikke minst er det bra trening. Etter et par måneder med Wahoo Roam har jeg gått ned ca. 4 kilo i vekt (etter å ha holdt meg på omtrent det samme i hele fjor, tross mye sykling), og det tror jeg ikke kan tilskrives annet enn at jeg presser meg mye mer en jeg gjorde takket være den computeren.

(Bortsett fra det leker jeg med samme tanken som deg. Jeg vil også ha en lett landeveissykkel i tillegg til grussykkelen jeg nå sykler på, noe som kanskje også er en naturlig konsekvens av å bli bevisst ting jeg ikke tenkte på tidligere (som en kvikkere sykkel, respons i tråkket, hastighet - spesielt i klatringer, osv.) Men utsyrstanken er kanskje unngåelig når man blir fullstendig bitt av sykkelbasillen).


Redigert av torbus; 06/04/2021 07:49.
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656362 06/04/2021 12:30
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
Og når du er kommet i bedre form må følgende taktikk velges for høyest snittfart:
- Rødt lys er for biler og folk med god tid. Kjør på!
- Bremse ned minimalt ved passering av gående eller kryss. Går som regel bra.
- Ser du fremmede med god fart, heng på så tett som mulig. Ikke gi beskjed, bare legg deg i rygg, pandemi driter vi i. Speed!
- Finn løyper med få høydemetere. Hold deg på flate strekk.
- Planlegg rute etter vindstrekning. Åpne strekninger bør tas i medvind!

De fleste her i Oslo har skjønt dette, men ser fremdeles mye slurv.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: yolo] #2656411 06/04/2021 15:40
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
B
BZE Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
Sitat: yolo

- Ser du fremmede med god fart, heng på så tett som mulig. Ikke gi beskjed, bare legg deg i rygg, pandemi driter vi i. Speed!


To stk. klarte denne bragden innenfor en km strekning i ettermiddag. Og jeg hadde nesten ikke luft igjen i bakdekket, så himla fort gikk det nok ikke.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656416 06/04/2021 16:03
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 604
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 604
Opplever det ca på hver tur at noen idioter legger seg på hjul uten å si ifra. Pleier å fortelle dem hva jeg mener om dem som personer.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656424 06/04/2021 16:52
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
B
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
Er det så ille at noen henger seg på da?
Personlig synes jeg det er kjekt om noen henger seg fast for harde livet når jeg gir full gass på gamle mossevei ICON_WINK
selvfølgelig ikke alle veistrekker det passer like bra med en skygge på bakhjulet, men på slike oversiktlige høyhastighetsstrekk ser jeg ikke helt problemet.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: Oleandei] #2656438 06/04/2021 17:19
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
B
BZE Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
Er ikke så fett med uoppfordret nærkontakt om dagen for min del, et annet problem er at folk nesten aldri spør/gir beskjed. Er jo greit å gjøre seg til kjenne i min bok. Ene tullingen i dag la seg i tillegg på innsiden (jeg lå til høyre i sykkelfelt i byen og skulle ta av til høyre) med overlappende hjul, så jeg fikk ikke svingt av uten at det ble unødvendig farlig. Nuvel, verden går videre, var vel ikke dette tråden egentlig handlet om ICON_SMILE

Redigert av BZE; 06/04/2021 17:27.
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: bjarnetv] #2656439 06/04/2021 17:23
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: bjarnetv
Er det så ille at noen henger seg på da?
Personlig synes jeg det er kjekt om noen henger seg fast for harde livet når jeg gir full gass på gamle mossevei ICON_WINK
selvfølgelig ikke alle veistrekker det passer like bra med en skygge på bakhjulet, men på slike oversiktlige høyhastighetsstrekk ser jeg ikke helt problemet.


Hørt det visstnok finnes en Stravaklubb for slike
[Linket bilde]

Redigert av vviz; 06/04/2021 17:24.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: yolo] #2656441 06/04/2021 17:27
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Sitat: yolo

- Planlegg rute etter vindstrekning. Åpne strekninger bør tas i medvind!


Her glemte du stalltipset: Ta buss / tog hjem igjen.

Re: Hastighet landevei vs grusracer [Re: yolo] #2656444 06/04/2021 17:29
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: yolo
Og når du er kommet i bedre form må følgende taktikk velges for høyest snittfart:
- Rødt lys er for biler og folk med god tid. Kjør på!
- Bremse ned minimalt ved passering av gående eller kryss. Går som regel bra.
- Ser du fremmede med god fart, heng på så tett som mulig. Ikke gi beskjed, bare legg deg i rygg, pandemi driter vi i. Speed!
- Finn løyper med få høydemetere. Hold deg på flate strekk.
- Planlegg rute etter vindstrekning. Åpne strekninger bør tas i medvind!

De fleste her i Oslo har skjønt dette, men ser fremdeles mye slurv.

Vakkert!


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå