Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Speil til sykkelen?

Speil til sykkelen? #2655646 02/04/2021 12:18
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hvilke speil anbefaller dere å ha på sykkelen? Iblant sykler jeg på bilveier og da er det kjekt å se biler som kommer bak meg. Jeg ønsker å ha så god sikt bakover som mulig, slik at jeg ser bilistene så tidlig som mulig. På forhånd takk.

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2655649 02/04/2021 13:03
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har et Zefal Spy på blandeveissykkelen jeg er sykt godt fornøyd med.

Dette som dessverre er utsolgt hos Bikeshop.

Det er lite og diskret, har god vidvinkel og passert perfekt nede på innsiden av bukkestyret. Det er vel noen tøysete regler som sier at speil langs landeveien er fy men det bryr jeg meg ikke stort om siden det er genialt for å ha oversikten bakover uten å snu på hodet. Og så har det reddet meg fra å bli overkjørt av en lastebil og jeg foretrekker å være i live framfor å være korrekt utstyr og antrukket.

Eneste ulempen er at man kan dytte borti det med kneet når man står eller med hendene når man holder nede på styret.

På en rett styre er det neppe like nyttig om det sitter innenfor holkene og så er det nok litt mer i veien om du fester det ytterst på holken. Om du kun har sykkel uten bukkestyre er kanskje et slikt du plugger i enden av styret bedre og så kan du ta det av enkelt når du ikke er på bilvei eller trenger det.

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2655661 02/04/2021 15:16
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
En mye dyrere løsning er Garmins radar, den fungerer helt utmerket for å varsle om biler som kommer bakfra. https://www.dcrainmaker.com/2020/05/garmin-rtl515-rvr315-cycling-radar-review.html

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2655672 02/04/2021 16:42
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Jeg kjøpte noe kina-greier som funka veldig fint på pendle-sykkelen min

Re: Speil til sykkelen? [Re: Kakachka] #2655782 03/04/2021 14:31
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for tipsene folkens.

Sitat: Kakachka
Jeg har et Zefal Spy på blandeveissykkelen jeg er sykt godt fornøyd med.

Dette som dessverre er utsolgt hos Bikeshop.

På en rett styre er det neppe like nyttig om det sitter innenfor holkene og så er det nok litt mer i veien om du fester det ytterst på holken. Om du kun har sykkel uten bukkestyre er kanskje et slikt du plugger i enden av styret bedre og så kan du ta det av enkelt når du ikke er på bilvei eller trenger det.

Sykkelen min er uten bukkestyre så da må jeg ha et speil som er tilpassa deretter.

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2655816 03/04/2021 18:34
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Denne bruker jeg til mtb med flatt styre. Festes i enden av styret etter at du har fjernet proppen som vanligvis sitter der. Gir god sikt bakover.

Vedlegg
Re: Speil til sykkelen? [Re: saktetur] #2655986 04/04/2021 16:28
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: saktetur
Denne bruker jeg til mtb med flatt styre. Festes i enden av styret etter at du har fjernet proppen som vanligvis sitter der. Gir god sikt bakover.

Takk for tipset. ICON_SMILE

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2657300 09/04/2021 17:16
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Har dere noen flere tips folkens? ICON_SMILE

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2657357 10/04/2021 06:08
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Aktiv1

det beste kommer til slutt;
monter gopro kamera under setet og koble det opp mot mobilen, så har du mobilen i ett eget feste på styret.
fungerer bra så lenge du har batteri og lyset ikke er for skarpt

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2657376 10/04/2021 09:33
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S

Nedenfor viser jeg eksempler på speil jeg bruker.
Nederst på bildet er et såkalt spy som festes rundt styre eller barends med gummibånd, eller f.eks. i bukken om en har bukkestyre. Variabel grad av vidvinkel avhengig av speilets størrelse. Litt kvalitetsavhengig, men gir fra grei til ok oversikt bakover. De jeg har syns jeg kan vibrerer litt.

De 2 midterste er varianter av samme speil fra Zéfal. Festes i enden av styret, eller i enden av Barends om denne er rund og er innenfor Ø=16,5-21mm.
Veldig gode speil med noe vidvinkel, som er stabile og gir god oversikt bakover. Passer til flatt styre, men kanskje også i enden av bukkestyre?

Øverst speil er fra Selle Italia og kan kun festes på bukkestyre. Noe vidvinkel og synsfelt omtrent som de 2 fra Zéfal. Veldig stabile og gir god oversikt bakover.

Det er vel ikke så mange måter å feste speil på så da blir det vel varianter av speilene som er nevnt hittil i tråden du bør se etter.

Passer ikke de til bruken din kan et alternativ kan være speil med lang stang slik at speilet kommer vesentlig lenger ut fra styret og kropp. Hadde slike på guttesykkelen min for en evighet siden. Alternativt kan du se etter speil som feste i selve hjelmen. Har ikke egen erfaring med sistnevnte, men vet noen er fornøyd med dem.

Vedlegg
Re: Speil til sykkelen? [Re: saktetur] #2657403 10/04/2021 14:23
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for tipsene folkens. ICON_SMILE

Nedenfor viser jeg eksempler på speil jeg bruker.
Nederst på bildet er et såkalt spy som festes rundt styre eller barends med gummibånd, eller f.eks. i bukken om en har bukkestyre. Variabel grad av vidvinkel avhengig av speilets størrelse. Litt kvalitetsavhengig, men gir fra grei til ok oversikt bakover. De jeg har syns jeg kan vibrerer litt.

De 2 midterste er varianter av samme speil fra Zéfal. Festes i enden av styret, eller i enden av Barends om denne er rund og er innenfor Ø=16,5-21mm.
Veldig gode speil med noe vidvinkel, som er stabile og gir god oversikt bakover. Passer til flatt styre, men kanskje også i enden av bukkestyre?

Øverst speil er fra Selle Italia og kan kun festes på bukkestyre. Noe vidvinkel og synsfelt omtrent som de 2 fra Zéfal. Veldig stabile og gir god oversikt bakover.

Det er vel ikke så mange måter å feste speil på så da blir det vel varianter av speilene som er nevnt hittil i tråden du bør se etter.

Passer ikke de til bruken din kan et alternativ kan være speil med lang stang slik at speilet kommer vesentlig lenger ut fra styret og kropp. Hadde slike på guttesykkelen min for en evighet siden. Alternativt kan du se etter speil som feste i selve hjelmen. Har ikke egen erfaring med sistnevnte, men vet noen er fornøyd med dem.

På et generelt grunnlag er jeg skeptisk til å laste ned vedlegg fra nettet. Kan du være så snill å legge ved linkene i selve tråden?

Redigert av Aktiv1; 10/04/2021 14:24.
Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2657405 10/04/2021 14:44
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
[Linket bilde]
For your viewing pleasure.
Speil med fester.
Å.

Re: Speil til sykkelen? [Re: oracle] #2657420 10/04/2021 16:46
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oracle
En mye dyrere løsning er Garmins radar, den fungerer helt utmerket for å varsle om biler som kommer bakfra. https://www.dcrainmaker.com/2020/05/garmin-rtl515-rvr315-cycling-radar-review.html

Kult - noe sånt burde jo ikke være så vanskelig å lage heller - alt man trenger er en liten radar til noen tiere, kanskje en hundrelapp (sjøl de billigste funker greit hvis man ikke trenger lang rekkevidden), en mikrokontroller (esp32 eller raspberry pi pico eller noe tilsvarende) og så er man igang. Og strømforsyning, da, men til det funker nok en powerbank fint, evt bare ei 18650-celle og litt rundt. Eller en buck-converter hvis man har elsykkel og kan ta strømmen derfra.

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2657427 10/04/2021 17:41
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Skjønner skepsisen din "Aktiv1", men jeg er en gammal gubbe og har brukt et halvt år på å finne ut hvordan jeg skal nedskalere bilder og legge til en link. Trenger nok ytterlige 6 mnd. på å skjønne hvordan jeg skal få bilde synlig i posten jeg publiserer.

Stor takk rettes dermed til "aanund" for at han fikk bildet synlig for almenheten. Tommel opp aanund!

Re: Speil til sykkelen? [Re: saktetur] #2657501 11/04/2021 11:21
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for hjelpen aanund med å få bildet synlig, bra jobba. ICON_SMILE Jeg vil også si takk til deg saktetur for at du fikk ordna bilder i selve tråden.

Jeg heller nok mot å gå for et av speilene fra Zéfal til mitt flate syre, da jeg ikke har et bukkestyre.

Vil disse speilene kunne være til hinder for kjøringen til biler eller andre som ferdes på veien? Jeg har ikke mye greie på dette, men det kan jo kanskje tenkes at et speil vil kunne blende en bilist i enkelte tilfeller.

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2657502 11/04/2021 11:38
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Universal Cycles har en god del speil i sortimentet sitt. Om du ikke vil kjøpe fra dem, så får du ihvertfall innblikk i en del som er på markedet, selv om de ikke har Zefal sine. De har speil for montering på div styrer, montering på hjelm, og sågar som kan puttes på innsiden av briller?
https://www.universalcycles.com/shopping/index.php?category=2176
Evnt, gå til universalcycles, bells and mirrors and horns, mirrors.

@saktetur, du hadde gjort nesten hele jobben, så bildet var bare ett tastetrykk unna.
Å.

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2657577 11/04/2021 19:42
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg har brukt hjelmspeil en del på fleredagersturer. Ser at Bikeshop har på lager «Zefal Z Eye Hjelm Speil».

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Speil til sykkelen? [Re: RoyK] #2657833 12/04/2021 14:27
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: RoyK
Sitat: oracle

Kult - noe sånt burde jo ikke være så vanskelig å lage heller - alt man trenger er en liten radar til noen tiere, kanskje en hundrelapp (sjøl de billigste funker greit hvis man ikke trenger lang rekkevidden), en mikrokontroller (esp32 eller raspberry pi pico eller noe tilsvarende) og så er man igang. Og strømforsyning, da, men til det funker nok en powerbank fint, evt bare ei 18650-celle og litt rundt. Eller en buck-converter hvis man har elsykkel og kan ta strømmen derfra.

Det er nok ikke kjempevanskelig å få til en fungerende prototype.
Hele greia stammer fra et crowd-funding prosjekt Garmin kjøpte opp: https://www.dcrainmaker.com/2014/07/hands-on-backtracker-radar.html

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2658951 17/04/2021 14:36
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A

Jeg heller nok mot å gå for et av speilene fra Zéfal til mitt flate syre, da jeg ikke har et bukkestyre.

Vil disse speilene kunne være til hinder for kjøringen til biler eller andre som ferdes på veien? Jeg har ikke mye greie på dette, men det kan jo kanskje tenkes at et speil vil kunne blende en bilist i enkelte tilfeller.

Hvilke tanker har dere om dette? ICON_SMILE

Re: Speil til sykkelen? [Re: Aktiv1] #2658963 17/04/2021 16:12
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Speilet er ikke til hinder for noen andre. Stiller du speilet slik at du har sikt bakover blir ikke bilister blendet. Det blir som speil på en bil hvor sjåføren av bilen speilet sitter på kan bli blendet av lys fra bilene bak. Så i den grad du sykler etter mørkets frembrudd er du som blir blendet og ikke bilistene bak deg.
Speil på sykkelen er overhodet ikke hverken til sjenanse, eller til problem for andre trafikanter. Det hele handler om du vil ha nytte av et speil på sykkelen, eller ikke. Smak og behag.

Moderator  support