Kan ta denne som utgangspunkt:
https://blogg.forskning.no/middelal...-fem-ekstra-kilo-opp-til-tryvann/1104900og
https://road.cc/content/tech-news/2...wer-data-his-tour-de-france-winning-daysI den siste linken viser Contador til 458 watt (så samme som Leknessund) over 20 minutter. Men med 61,6 kg vekt.
Formlene som brukes på forskning.no er:
vekt * tyngdekraft = kraft (tar bare med tyngdekraften i denne artiklen, fordi man kanskje kan anta at andre faktorer blir relativt like.)
79 (legger på 7 kg sykkel) * 9,8 = 774
68,6 * 9,8 = 672
Deretter: arbeid = kraft x avstand (høydemeter, 372 for Tryvann)
774 * 372 = 288002J
672 * 372 = 250088J
Neste formel: effekt = arbeid / tid
Tester denne for Leknessund sine 751 sekunder, så får vi at 288002 / 751 = 383.
84 watt forskjell der, altså. Det kan sikkert forklares med at man tross alt må sloss med luftmotstand, rullemotstand og diverse annet enn selve tyngdekraften. Det er vanskelig å si hvor mye forskjell det er mellom Leknessund og Contador her, men man kan kanskje tenke seg litt mindre luftmotstand på en mindre rytter, men samtidig litt mer luftmotstand når farten øker. Så jeg setter den lik nå.
Med denne formelen vil da Contador sine tall, som er tatt over 20 minutter og ikke 10, gi:
250088 / x = 374 (Contadors watt - de samme 84 som formelen bommer på Leknessund)
x= 668, dvs 11 minutter og 8 sekunder.
--
Mye usikkerhet her, men det virker ikke sannsynlig at selv en topptrimmet Contador ville kommet seg under 10 minutter.