Jeg gjorde et par tester inni skauen her hjemme før min aller første Bikepackingtur i fjor. Turen var planlagt å stort sett følge Flyktningerutene, dvs stort sett sånn terreng du beskriver.
Først ut var Shimano kombipedal (som er førstevalg til min type bruk) og et par eldre Shimano terrengsykkelsko med kraftig mønster. Neste test ble på flatpedal og med Salomon Speedcross4 som har et mønster som ikke er langt unna sykkelsko.
Konklusjon: Nevnte tur og en tur senere på sommeren ble gjennomført på flættis og med Speedcross4 på beina. Det var himmelvid forskjell i komfort, både på pedal og i terreng. Spesielt å dra med tungt lastet sykkel over mosegrodde sva, våte krevende stier etc.
Denne kombien skal jeg bruke på dette årets Bikepackingturer også. Nå er mine Speedcross4 nesten slitt ut og de er vanskelige å få tak i, det samme gjelder etterfølgeren Speedcross5. Så når jeg kom over Speedcross5 hos Outnorth bestilte jeg like godt 2 par.
Både Speedcross4 og 5 er i GTX og det har + og - ved seg. Holder meg tørr på beina en stund, men kaving i myr og kryssing av bekker, da kommer vann inn og skoen tørker saktere. Kanskje jeg skulle ha valgt skoene uten GTX. Mulig de hadde tørket fortere både på beina og i teltet over natta.