Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Terrengsko

Terrengsko #2655581 01/04/2021 17:48
I
Ignifer Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
I
Lurer på om jeg skal kjøpe sko til terrengsykkelen. Bruker flatpedaler, og ingen ønske om klikk med det første.
De fleste stiene jeg sykkler krever en hel del trilling og næring. Mye myr og krevende terreng. Per idag har jeg ett par La Sportiva Mutant jeg egentlig er godt førnøyd med, men lurer på om dedikerte sykkelsko vil gi bedre feste til pedal. (?)
De terrengsykkelskoene jeg ser i nettbutikker har veldig lite mønster, men frykter dette vil bli veldig glatt på tur opp.
Finnes det terrengsykkelsko som ikke ser ut som skatesko?
Vil der eventuelt være noe mere å hente på andre flatpedaler?

Redigert av Ignifer; 01/04/2021 17:50.
Re: Terrengsko [Re: Ignifer] #2655618 02/04/2021 07:25
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg gjorde et par tester inni skauen her hjemme før min aller første Bikepackingtur i fjor. Turen var planlagt å stort sett følge Flyktningerutene, dvs stort sett sånn terreng du beskriver.

Først ut var Shimano kombipedal (som er førstevalg til min type bruk) og et par eldre Shimano terrengsykkelsko med kraftig mønster. Neste test ble på flatpedal og med Salomon Speedcross4 som har et mønster som ikke er langt unna sykkelsko.

Konklusjon: Nevnte tur og en tur senere på sommeren ble gjennomført på flættis og med Speedcross4 på beina. Det var himmelvid forskjell i komfort, både på pedal og i terreng. Spesielt å dra med tungt lastet sykkel over mosegrodde sva, våte krevende stier etc.

Denne kombien skal jeg bruke på dette årets Bikepackingturer også. Nå er mine Speedcross4 nesten slitt ut og de er vanskelige å få tak i, det samme gjelder etterfølgeren Speedcross5. Så når jeg kom over Speedcross5 hos Outnorth bestilte jeg like godt 2 par.

Både Speedcross4 og 5 er i GTX og det har + og - ved seg. Holder meg tørr på beina en stund, men kaving i myr og kryssing av bekker, da kommer vann inn og skoen tørker saktere. Kanskje jeg skulle ha valgt skoene uten GTX. Mulig de hadde tørket fortere både på beina og i teltet over natta.

Re: Terrengsko [Re: Ignifer] #2655648 02/04/2021 13:01
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dedikerte sykkelsko har lite mønster av en grunn.

De sitter godt på flate pedaler! Om du ikke driver med å skyve opp grasbakker med gjørme er de helt ok å gå med i skogen.

Five ten er fortsatt det beste på markedet.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Terrengsko [Re: Ignifer] #2655679 02/04/2021 17:12
I
Ignifer Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
I
Ja, skjønner att relativt lite mønster er det beste på flate pedaler.
Har en del høydemeter på relativt glatt og sleip sti som må dyttes/bæres. Kommer nok til å savne møntret i løpeskoenemine der, men grep på pedalene ned igjenn er nok viktigere. Vanskelig å få i pose og sekk.
Må vel bare gå for «skatesko» da.

Re: Terrengsko [Re: Ignifer] #2655697 02/04/2021 18:38
E
Ebrietas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Adidas five ten har kommet med en terrex model som ser litt mindre ut som skatesko og muligens er litt bedre å gå med.

Har selv prøvd å bruke Salomon XA på sykkel og de kommer aldri mer til å bli brukt til annen sykling enn asfalt og grus.

Re: Terrengsko [Re: Ignifer] #2655747 03/04/2021 08:19
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du kan prøve med en approachsko med litt mønster i og med myk gummi. Er mye det samme som en sykkelsko, men samtidig ikke helt. Mutant er en veldig grov sko, så hvis du har behov for så grov såle så vil du få problemer med en flatpedalsko. Men ofte klarer man seg med en mindre grov sko enn mutant.

Moderator  support