Slik jeg forstår artikkelen er dette en ghettoversjon av hva man gjør i Nesbyen. Nybygde nerroverstier med organisert bilshuttling opp igjen. Det kunne jo vært fint, men når dette er gjort helt under radaren og uten noen tillatelser, så må det bli konflikt til slutt. Forhåpentligvis kommer dette i ryddigere former snarlig.
Re: Ulovlig bygd sti på Klokkarstua?
[Re: simenf]
#265552931/03/202122:22
Jeg kjenner ikke til denne stien selv, men det virker noe overdrevet i avisene. Det er dette segmentet det er snakk om: https://www.strava.com/segments/9902576
"Om RHA ønsker en vinkling av denne saken fra syklistenes side, så er de velkommen til å ta kontakt med undertegnede! Det virker som om vinklingen av denne saken først og fremst handler om at noen ikke liker at det sykles på en sti, som uten å ta i, ikke er brukt av spesielt mange turgåere. Jeg treffer ihvertfall sjeldent turgåere i området, og stien som er 300-400 meter lang, tjener i realiteten kun som en snarvei fra "Gundasvingen" og ned til Dramstad. At det fremsettes som om syklistene har gjort at blomster og annet ikke finnes i området lengre, er også totalt skivebom. Hvitveisblomstringen er massiv i nedre del mot Dramstad, når den sesongen begynner. Jeg kan gjerne ta bilder senere til våren. Det verserer litt forskjellige historier om hvem som faktisk startet å bygge denne/disse stiene, men mange påstår at de har sitt opphav fra tiden det var motocrossbane på Verket. Det finnes også rester av bygde elementer i treverk ned mot der hvor Buskerud Betongvarefabrikk ligger idag. For de som husker motocrossbanen på Verket, skjønner altså at det er relativt mange år siden folk startet å sykle her, og at starten på disse stiene ble etablert. At avisen fremstiller saken som at dette er gjort i "nyere" tid, er altså helt feil. At grunneier også ikke har kjent til at det har vært syklet der i 10-15 år, sier vel også noe om hvilken interesse grunneier har i dette området. Av de tiltakene som er gjort på stien handler det utelukkende om litt arbeid med spade og gravse for å skape 3-4 hopp, og noen krappere doserte svinger. Utover dette er det belastningen av syklingen i seg selv, som har skapt stiene slik de fremstår idag. Dette er forsåvidt på akkurat samme måte som øvrige stier oppstår i naturen, når mennesker og dyr bruker samme tråkket regelmessig over tid. Ingen masser er så vidt jeg vet tilkjørt, tatt ut, eller på andre måter gjort slik at dette kan anses som kraftige inngrep, slik artikkelen fremstiller det som. At grunneier ikke er kontaktet før man begynte å holde på i området er selvfølgelig ikke ok, og burde naturligvis vært gjort i sin tid. Men stiene er blitt til over en så lang periode at akkurat hvem som har gjort hva, og når, tror jeg ikke er mulig å vite helt sikkert lengre. Så langt jeg vet er det mange som har bygd litt i "ny og ne" de siste årene, og på den måten utviklet stien/stiene til det de er idag. Men i hovedsak er de blitt til av bruk, over tid. Miljøet som bruker disse er på ingen måte organiserte, og det er syklister fra hele østlandet som trekker til Verket en ganske kort periode hvert år for å sykle. Jeg synes faktisk det er fantastisk at vårt lille område faktisk har noe som gjør at folk fra et helt sykkelmiljø ønsker å bruke det, om enn kun en kort periode hvert år. Grunnen til at Verket er populært er nemlig at det er tidlig bart, blir raskt relativt tørt og er enkelt tilgjengelig. Dette gjør at mange som er ivrige stisyklister finner veien ut hit for å sykle når snøen fremdeles ligger i marka i Drammen, Bærum eller Oslo. Når snøen forsvinner i disse områdene og det blir forhold for sykling der forsvinner populæriteten til Verket. Rett og slett fordi det er så mange andre steder som over tid er mye bedre å sykle på! Igjennom sesongen forøvrig er det stort sett en liten håndfull lokale syklister som fremdeles bruker området. At endel har brukt bil til å frakte seg til toppen igjen, er noe flere av oss synes er en uting, og noe vi forstår at naboer og andre reagerer på. Det medfører masse unødvendig kjøring og belastning på en liten, uoversiktlig vei. Allikevel er denne veien kommunal, (Dramstadveien) og ingen av oss som sykler i området regelmessig har myndighet til å regulere dette ovenfor andre. Indrejustisen virker kun ovenfor enkelte. At det er mange syklister som også misliker akkurat dette aspektet med at det kjøres endel bil knyttet til syklingen, skal det allikevel ikke være noen tvil om. At muligheten for å kunne sykle på verket er noe en stor gruppe syklister setter veldig pris på, er helt klart. At bruken de siste årene også er blitt mye større enn hva den var tidligere, er også riktig. Det sistnevnte henger nok sammen med en voldsom økning i populæriteten for denne type sykling generelt, og at stedet er blitt mere kjent via sosiale medier, treningsapper etc. Poenget er at det har vært sykling på akkurat de samme elementene og stiene i mange, mange år allerede, så hverken etableringen av de, eller bruken i området burde være ukjent for noen av de som nå mener seg sterkt berørt. Ønsker avisen en vinkling fra en aktiv og lokal syklist i området, så ta gjerne kontakt! Jeg snakker for flere når jeg sier vi veldig gjerne ønsker både dialog og forhåpentligvis aksept fra både grunneier og andre berørte brukere i området."
Redigert av espenta; 31/03/202122:28.
#265553401/04/202105:48
Forumets brukere utfordres til å gå inn på FB sidene til Drammens Tidende og Røyken og Hurum Avis for å legge inn hyggelige og sakelige innlegg. Dvs kupp trådene !
Syklister er også guds utvalgte folk
#265554401/04/202107:26
Det er godt å se at dette ser ut til å vinkles mer positivt, tusen takk til lokal syklist og grunneier (lenger sør) Ivar som svarer meget godt på facebook-innlegget.
Jeg har syklet der masse akkurat som flere andre fordi det blir tidlig bart og er en en gøyal snutt på ca 1 minutt. Og så er det fem minutter fra hytta. Men det begynner å bli et problem med shuttling med bil.
Håper det ikke blir mer krangling for dette er stort sett bare en utfordring noen få uker på vårparten før resten av skogen åpnes opp rundtomkring. Når det er sagt så er det ekstra viktig at man tar hensyn til andre brukergrupper når man er der, både på stien og på veien.
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
#265560401/04/202121:00
Haha, sjutle 88 hm. Da får man heller melde seg inn i den lokale MX klubben og selge sykkelen.
Det kan du si, men det er fullt mulig å få syklet flere tusen høydemetre på et par timer så det er rimelig effektivt dersom man gønner på.
Ja, men man sykler vel strengt tatt ikke. Det der har mer med motorsport å gjøre enn sykling. Like greit å ta skrittet helt ut og drive på der sånt skal/kan gjøres.
"It never gets easier, you just go faster."
#265561702/04/202107:18
Selv om det er et veldig rart sted å shuttle på, så er det jo faktisk folk som digger action og fete nedkjøringer også da... Uten at man må kjøre mxsykkel.
[Re: aug11x]
#265567802/04/202117:05
Selv om det er et veldig rart sted å shuttle på, så er det jo faktisk folk som digger action og fete nedkjøringer også da... Uten at man må kjøre mxsykkel.
Det er jo ikke snakk om hva man digger, men hvor man gjør det og hvordan. Det ligger jo i kortene at det er sjuttlinga som er kjernen til problemet. Klarer man ikke å sykle/skyve opp snaue 100 hm så får man ta en tur til Hafjell eller Nesbyen og kjøre laps der.
Det er jo ikke snakk om hva man digger, men hvor man gjør det og hvordan. Det ligger jo i kortene at det er sjuttlinga som er kjernen til problemet. Klarer man ikke å sykle/skyve opp snaue 100 hm så får man ta en tur til Hafjell eller Nesbyen og kjøre laps der.
Det er påskeferie nå og folk koser seg i snøen på ski i Hafjell. Er ikke helt egnet å sykle utfor der nå.
Nesbyen har også endel snø enda, og har strenge corona regler om de kjører shuttling. 3 syklister per bil om jeg har forstått det rett... Enten blir det dyrt per syklist, eller så tjener ikke Trailhead Nesbyen noe.
Jeg hadde vel 12 turer der tidligere i uken. 1200 hm hadde vært en stor dag på sykkelen for meg... De andre hadde 30 turer...
Altså: å bygge sti uten tillatelse er jo aldri greit. Det er en jævlig uting som har kommet frem etter mye SoMe-innlegg fra en del profiler. Bl.a. driver "vår kjære" Brage Vestavik og bygger MYE, men han spør ikke, og håper på det beste. Den holdningen har han fått fra faren sin, som jeg har krangla med i SoMe om akkurat dette. Syting og klaging over at "det er jo viktig for at barna skal ha det gøy" bla bla. Er det så viktig, så er det også viktig å spørre. Er jo ikke greit å føre opp basseng i naboens hage fordi man ikke har plass selv, lissom.
Altså: å bygge sti uten tillatelse er jo aldri greit. Det er en jævlig uting som har kommet frem etter mye SoMe-innlegg fra en del profiler. Bl.a. driver "vår kjære" Brage Vestavik og bygger MYE, men han spør ikke, og håper på det beste. Den holdningen har han fått fra faren sin, som jeg har krangla med i SoMe om akkurat dette. Syting og klaging over at "det er jo viktig for at barna skal ha det gøy" bla bla. Er det så viktig, så er det også viktig å spørre. Er jo ikke greit å føre opp basseng i naboens hage fordi man ikke har plass selv, lissom.
Dette er veldig skuffande og trist lesning. Det er jo mykje snakk om konfliktnivået mellom syklistar og fotfolket. Med ulovleg bygging og vandalisme av natur så fyrer jo Brage og co godt oppunder denne konflikta. Det som blir bygd er vel ikkje akkurat for menigmann heller, det er vel stort sett egoistisk tankesett om likes på Instagram som er årsaka til denne bygginga? Kvifor har ingen anmeldt dette? Det burde ein gjera, for dette er jo øydeleggjande for dei fleste som ferdast i naturen. Eg som trudde Brage var ein likandes fyr... skuffa
#265584203/04/202121:37
Det blir utrolig vanskelig for oss dersom profilene ikke tar ansvar og fronter ansvarlig bruk av stiene våre. Det er på tide at noen med litt pondus begynner å utfordre dem på hvilke verdier de fronter og hva deres videoer etc. har å si for meg og deg og deres mulighetrr til å nyte god sti uten å skjemmes over å være stisyklist. Ikke faen om at min livsglede skal ofres for en jævla klikkhore. Sponsorene deres bør utfordres. Dersom det stemmer at Trysil sin store profil bygger karrieren sin på miljøkriminalitet og å sverte vårt rykte, så bør Trysil utfordres på det. For at jeg skal ta med familien til Trysil må stisykling være en akseptabel aktivitet og det blir det ikke om vi ter oss som idioter.
#265584403/04/202122:12
Den videosnutten der så jeg for en stund siden, og tenkte mitt. Kjøre så hardt, rive opp så mye jord, bare for å lage en kul video, er jo ikke innafor.
******************** Div. sportsremedier ...
#265585704/04/202106:53
For fotfolket som er inne på forumet her så kan det ikke være særlig tvil om at vi SKAL forholde oss til gjeldende lover og regler, NOTS har satt noen retningslinjer også som er greie å følge.
Helt topp at noen ønsker å bygge hopp og andre ting, men spør grunneier først for å unngå bråk. Det kan være at det går an å samarbeide med grunneiere også, en del av dem er faktisk ganske så hyggelige hvis de strykes medhårs.
For fotfolket som er inne på forumet her så kan det ikke være særlig tvil om at vi SKAL forholde oss til gjeldende lover og regler, NOTS har satt noen retningslinjer også som er greie å følge.
Helt topp at noen ønsker å bygge hopp og andre ting, men spør grunneier først for å unngå bråk. Det kan være at det går an å samarbeide med grunneiere også, en del av dem er faktisk ganske så hyggelige hvis de strykes medhårs.
Fy fader så mange som sier nei bare fordi de kan. En maktdemonstrasjon. Uka etter har de lagt flere dekar flatt og ødelagt langt inn i grunnen for å få ut tømmer for noen skarve tusenlapper. Og de får lov. Hundeluftere, joggere og folk som bare skulle ha seg en tur i nærskogen er plutselig på Mars. Den ene stien som var merket på OSM har de styrt unna med monsterhjula, alt annet er bare dype gjørmehull og kvist lag på lag. Det er visse ting med lovverket, forvaltningen og kulturen på den andre siden som godt kunne vært jobbet med. Hvis man ser bort fra retten til fri fredsel så står eiendomsretten står så sterkt her i landet at man kan gjøre nærmest hva som helst. Sjøl er jeg rundt og banker på dører og møter ok folk, men også mange av sorten som bare liker å si nei fordi de kan. Teigene har ingen bruksverdi utover noen småpenger i tømmer og det bærer de preg av med dype hjulspor og ankelbrekkende kvistlag selv 10 år etter. Alle har slutta og bruke områdene foruten hovedtråkket som har blitt spart/gruslagt for å tåle tømmertransport Det blir ikke enklere av at ofte er det småteiger så det er utrolig mange som man må leite opp. Å tru at tenåringer skulle gidde å gjøre alt dette når de samtidig ser hvordan grunneiere selv farer frem er kanskje i overkant av hva man kan forvente? Jeg kjenner jo selv at det av og til kunne vært fristende å bare lage et lite spor. Mitt forsvinner jo etter en sesong hvis det ikke passes på liksom.
"It never gets easier, you just go faster."
#265589904/04/202111:57
Er det samme plass som tråden omhandler? Har ikke pluss eller kjenner til området.
Ser jo ut som de har det gøy, og et veldig innholdsrikt liv mange kan være misunnelig på. Men veldig spent på hvordan holdninger det høster for fremtiden
All kjøring motorferdsel i utmark er vel ulovlig, privat grunn eller ikke. En del unntak såklart, men kan ikke se når minicrosser skal treffe disse unntakene.