Tanken var at et litt bredt dekk på en brei felg vil gi stor flate, bedre svingegenskaper og større allsidighet til min canyon endurace.
Jeg er i utgangspunktet enig

men samtidig vil dine moderne og gode felger med 20 mm indre bredde kombinert med 32 mm dekk også fungere helt fint, som Valentino skriver.
Har selv gått fra felg med 19 mm indre og 25 mm ytre bredde, til felg med 22 mm indre bredde og 30 mm ytre bredde. Indre bredde målt på smaleste punkt mellom felgleppene/hooks.
Har tilfeldigvis brukt de samme 30 mm dekkene på begge hjul, på en og samme sykkel, som har fellestrekk med din Endurace.
Dekkprofilen og dermed reell bredde og kontaktflaten med underlaget er noe forskjellig på de to felgene. Men jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg er en sofistikert nok rytter til å merke forskjell i praksis, hverken på landevei eller grus. Uten at jeg på noe vis avviser effekten.
Om du derimot endrer lufttrykket, gir det en umiddelbart merkbar effekt. Det bør du eksperimentere med, og gjerne sjekke
SRAMs kalkulator.
Du kan trygt kose deg på blandevei med kombinasjonen du har, og eventuelt kose deg med nye og bredere felger først når og hvis du måtte føle for det.