Ergonomisk kontorstol. Erfaringer?
|
Ergonomisk kontorstol. Erfaringer?
29/03/2021 15:56
|
Ragnarok
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, Jeg har blitt sittende mye foran dataen hjemme i disse tider og merker at jeg begynner å få vondt i ryggen. Jeg har en IKEA Markus stol som har en utrolig vond korsryggstøtte som stikker inn i ryggen min og jeg trenger noe bedre. Jeg har sett en del på litt bedre stoler som er justerbare og har kommet opp med noen alternativer. Siden alt er stengt nå og det ikke er mulig å reise et sted å teste, er det forhåpentligvis noen her som har erfaringer med en eller helst flere av alternativene? 1: Håg Tribute2: RH Logic 4003: Hermann Miller AeronSelv om de alle er svindyre så blir jeg visst nødt til å investere litt i dette. Er det noen som vet om det er verdt å betale ekstra for å få trekk i ekte skinn i stedet for stoff? Er det mer komfortabelt eller holdbart?
Redigert av Ragnarok; 29/03/2021 16:03.
|
|
|
Re: Ergonomisk kontorstol. Erfaringer?
[Re: Ragnarok]
29/03/2021 17:26
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har sverget til Håg Capisco de siste 15 årene. Meget god stol som oppmuntrer til variasjon og bevegelse. Du kan gjøre en god deal på FINN.
|
|
|
29/03/2021 17:33
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Nå har jeg ikke prøvd alle kontorstoler i hele verden, men av de jeg har prøvd opp gjennom livet så er Malmstolen den absolutt mest komfortable. Har sittet 8 timer pluss i den de fleste arbeidsdager i 7 år og har bare gode ting å si om komforten.
|
|
|
29/03/2021 19:05
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Herman Miller's Aeron har jeg bare god erfaring med, men du bør helst prøvesitte den.
En annen stol som er veldig bra er Kinnarps Plus 8. Hvis du befinner deg i Oslo-området så er disse ganske lette å få for en rimelig penge. Det hender ofte at (offentlige)-kontorer bytter ut stoler, og kvitter seg med gamle partier, da har jeg sett at du kan finne de med nytrukket stoff for ned mot 2500,- med forbehold om at du henter.
Når det kommer til stoff eller skin, så styrer jeg alltids unna all form for skinn. Blir du sittende lenge, og hvis det at på til er varmt, så blir det veldig ukomfortabelt.
|
|
|
29/03/2021 22:18
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Stressless sine kontorstoler ser ganske digge ut.
|
|
|
29/03/2021 22:20
|
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Håg Capisco tar knekken på min rygg:), men vet mange liker den. Det er vist nok en enten eller greie.
|
|
|
29/03/2021 22:49
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Håg SoFi 7300 (med alt) bruker her. Det er nok lurt at du prøvesitter stoler. Skjønner at det kan bli vanskelig i disse tider, men sjekk om du kan få det til. Vi var fire av tre hundre som underkjente «den nye standardstolen» sist vi flyttet på oss, og en runde med prøvesitting hos leverandøren valgte vi forskjellige stoler hver for oss. Så det er nok svært individuelt
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
30/03/2021 06:08
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ta det som en treningsøkt, og kjøp BackApp balansestol. De er kleine den første uka og fordrer noen ekstra pauser, men man venner seg på det og den fremtvinger god sittestilling.
Og så er det en bonus at kollegaer blir svimle av å se deg vaie rundt og rundt på den den dagen kontoret åpner igjen.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
30/03/2021 08:13
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Haha den backapp er superharry. Tror ikke den bidrar til god holdning. Til slutt var målet mitt å balansere på den røde ballen uten at foten til stolen var borti gulvet. Da ble det sjelden noe fornuftig stilling, men det var ok gøy. Fikk ganske god dreis på den etter hvert, men tror ikke den bidrar til så mye annet enn forvirring og frustrasjon, spesielt hvis du sitter i landskap.
Den håg capisco er også en raring. Den er laget slik at det blir veldig vondt å sitte i samme stilling en hel arbeidsdag. Faktisk blir det så vondt at man bytter stilling flere ganger i timen. Du opparbeider deg til slutt en toleranse, men den blir aldri behagelig. Har hatt den i 5 måneder. Har endelig fått en litt mer normal stol, nå er capiscoen degradert til eventuelle besøkende på kontoret mitt. De blir sjeldent så veldig lenge. Begge er sikkert greie stoler hvis man har tro på at de gjør livet ditt bedre. Men det er ikke behagelige stoler noen av dem. De fleste jeg vet om som har hatt disse stolene har gjerne en vanlig stol i tillegg, eller står mye ved pulten. All honnør til de som bruker utelukkende en av de to stolene til daglig.
Jeg vet ikke hva definisjonen på hva en ergonomisk stol er. Jeg tipper det er veldig individuelt. For meg er det en stol som lar meg sitte akkurat slik at jeg har det mest behagelig.
|
|
|
30/03/2021 08:36
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det beste tipset er vel å variere de dårlige sittestillingene, slik at èn av de ikke ødelegger.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
30/03/2021 09:05
|
Ragnarok
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar folkens. Ser det er litt forskjellige meninger her. HÅG Capisco har jeg prøvd tidligere og syntes ikke den var spesielt god å sitte i, heller det motsatte.
De tre alternativene jeg nevnte først er stoler hvor absolutt alt er justerbart, også korsryggstøtten som er det vondeste med den stolen jeg har nå. Men det blir nok uansett ganske individuelt hvilken stol som er best ja.
Tror jeg blir nødt til å vente litt ttil det er mulig å prøvesitte alternativene. Hvor mye lenger kan vi egentlig holde alt stengt?
|
|
|
[Re: Knirkekne]
30/03/2021 09:05
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Ja variasjon er nok sikkert helt sentralt.
|
|
|
[Re: olip]
30/03/2021 09:12
|
Ragnarok
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Herman Miller's Aeron har jeg bare god erfaring med, men du bør helst prøvesitte den.
En annen stol som er veldig bra er Kinnarps Plus 8. Hvis du befinner deg i Oslo-området så er disse ganske lette å få for en rimelig penge. Det hender ofte at (offentlige)-kontorer bytter ut stoler, og kvitter seg med gamle partier, da har jeg sett at du kan finne de med nytrukket stoff for ned mot 2500,- med forbehold om at du henter.
Når det kommer til stoff eller skin, så styrer jeg alltids unna all form for skinn. Blir du sittende lenge, og hvis det at på til er varmt, så blir det veldig ukomfortabelt. Er det på Finn disse kontorene selger stoler?
|
|
|
30/03/2021 09:36
|
perbl
More than words
|
More than words
Gjør du noen bevisste valg for å variere sittestilling samt få litt avveksling? Mitt inntrykk fra det lille jeg har sett av studier og egen erfaring, er at dette med å variere sittestilling er like viktig som stolen. Har aldri skjønt greia med disse personene som skal gå en runde for å fortelle den enkelte at "sånn og sånn skal du sitte", det er da ingen som sitter sånn rett opp og ned over tida uansett. Ellers er jeg enig i at Capisco er litt overvurdert, den er mer nødløsning for meg når jeg har litt å velge mellom på kontoret. Har tenkt tanken om å kjøpe noe bedre enn den ganske komfortable spisestuestolen jeg sitter i hjemme sjøl, men så langt har rygg og nakke berget, prøver å variere litt med å stå og jobbe med hev/senk-bord. Tilfeldigvis dukka denne opp i FB-feeden min nå: https://preorder.beyouchair.comSer ut til å la deg variere sittestillinger i ca alle posisjoner bortsett fra det som ser ut til å være en grei arbeidsposisjon foran PCen 
Per B.
|
|
|
30/03/2021 11:28
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Jeg hadde RH Logic 400 på den forrige jobben, og til min lange rygg var den helt perfekt i de 10 årene jeg brukte den. Med ny jobb ble det kjipere stol, og kjipere rygg....og etter hjemmekontor enda verre. Hadde og Ikea-stol (Karsten) som i tillegg var litt ødelagt, og tenkte akkurat samme tanke....skal jeg gå for 16.000 kroners RH Logic 400....eller "best-i-klassen" gaming-stol. Valgte dessverre det siste, og Arozzi Vernazza kan ikke måle seg mot den 4 ganger dyrere RH Logic. Er noe med buen i ryggen på RH Logic'en som passer min ødelagte rygg veldig bra....ble bedre i ryggen av å gå på jobb og sitte i den stolen, faktisk.
SÅ, RH LOGIC 400 er mitt råd!! (aner ikke om den passer alle sine rygger)
|
|
|
30/03/2021 13:26
|
Torrdal
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor er det et tema å kjøpe egen stol til kontorbruk med egne penger egentlig, arbeidsgiver tjener jo i de fleste tilfeller på at en sitter hjemme og jobber.
|
|
|
30/03/2021 18:55
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Capisco er en ergonomisk stol laget for flere sittestillinger, og er spesielt bra om du også har et elektrisk bord, da den støtter å sitte høyt (man sitter da på tuppen, som blir en sadel). Man kan sitte vanlig, sidelengs, bakfram og høyt. Alle de forskjellige stillingene avlaster forskjellige områder, og oppfordrer til variert bruk. Vi er ikke laget for å sitte stille i samme posisjon dag inn og dag ut. Det er ikke uten grunn vi ser så store belastnings og slitasjeskader på kontorene. Er man ikke interessert i å gjøre det beste for skrotten, så kan man rive i en tradisjonell ikke-ergonomisk stol.
Backapp vil jeg ikke anbefale som eneste stol, eller stol nr 1. Den er bedre som en backup stol (heh heh), for å kunne komplementere en tradisjonell stol.
Tribute er fantastisk comfy, med alle slags innstillinger og tykkere padding enn konkurrentene. Selveste direktørstolen, svært god tradisjonell kontorstol. Håg kjører mye på "fast forhold mellom sete og rygg" hva angår vipp. Det er fordi man da må bruke leggene for å vippe = venepumpa presser blodet tilbake til hjertet = mindre utmattelse/tretthet. Med løst forhold mellom sete og rygg kan man bare bruke ryggmusklene for å legge seg bakover.
En annen stol som er litt rimeligere er EFG One med mesh rygg, bruker den selv, og det er en svært god stol for pengene. Minnes at disse ligger på omkring 7k inkl mva.
Stoler er som baken, delt. Som andre er inne på anbefaler jeg absolutt å prøvesitte stolene før handel. Og husk, ta av jakka når stolene skal prøves. Mange tilbyr også lånestoler om man er usikker, slik at man kan prøvesitte et par alternativer en hel dag før man bestemmer seg.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
30/03/2021 21:39
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Er det på Finn disse kontorene selger stoler?
Som regel ikke, men det kan hende du finner der også. Det er vel to år siden vi sist så etter et parti, men fant kun i Oslo-området, så da endte det opp med å kjøpe nytt fra lokal leverandør i stedet. Jeg husker ikke helt hva vi så på, men Movement AS, og Scandinavian Office er to eksempler på slike bruktselgere.
|
|
|
02/04/2021 08:29
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Edit: Har en slik RH stol. Den er god å sitte i bra innstillingsmuligheter, men min har ikke ekstra ryggstøtten som Malmstolen. Svake armlener. Fikk Malmstolen for mange år siden på jobben på grunn av rygg vondt. Veldig bra korsrygg støtte. Alle justeringer for å tilpasse sittestilling var forklart i instruksjons blekke som fulgte med. Stoff er greit på jobb. Proft møbelstoff er solid. Kjøpte en slik usett og uprøvd på tilbud for en stund siden: https://www.elkjop.no/product/gamin...ozzi-vernazza-fabric-gamingstol-mork-graHar bra pute i ryggen og er ganske justerbar. I forhold til en proff stol har den begrenset vippe funksjon, såkalt flytende vipp som man har på skikkelige kontorstoler. Eller bra fornøyd.
Redigert av eldo472; 02/04/2021 08:36.
|
|
|
05/01/2023 14:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Ble det noe handel her?
Jeg har også begynt å få lyst på noe bedre nå, da jeg merker at mye gjemmekontor og sitting ellers ikke er supersunt på den rimelige polstra spisestuestolen jeg bruker. Kan kanskje få til en deal via arbeidsgiver og, men har litt lyst på noe annet enn utvalget de har (mest Håg).
Må innrømme jeg lar meg friste litt av en Aeron (særlig den dyreste varianten med aluminiumsunderstell, liker utseendet bedre, noe som også betyr litt på hjemmekontoret). Bonkers dyr da, men for noe man skal ha i 10-20 år og bruker mye i løpet av en typisk dag kan det jo være verdt penga.
Men ulempen er jo at ingen her i barteby har disse på lager, var på Senab Eieland i går, og testet det de hadde (de har nylig flytta, så hadde nok ikke det bredeste utvalget). Den litt mer konvensjonelle sjefsstolen Malmstolen 7000 falt i smak. Litt høyere enn Aeron og med nakkestøtte, men kunne gjerne tenke meg å teste Aeoron og, da jeg liker utseendet bra på den, og hører mye bra om den.
Noen Trondheimere som har tips om sjapper med bra utvalg for handel og prøvesitting? Bortsett fra Senab Eieland er det vel Lindbak på Fossegrenda jeg kommer på?
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
05/01/2023 14:33
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Skaff deg en helt grei kontorstol, og invester heller i en hev/senk kontorpult om du har plass. Det har vært min redning de siste 10 årene, både på borte- og hjemmekontoret.
(Jeg er heldig som har tilstrekkelig plass til egen kontorpult i heimen, skal sies)
Jålestoler funker fint ei stund, men ingenting slår hev/senk i min bok.
|
|
|
[Re: Gubbe]
05/01/2023 14:44
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg har alt hev/senk-pult, men erfaringsvis blir jeg mest sittende, og kunne gjerne tenke meg en stol med gode vippefunksjoner, blir ofte sittende litt frampå.
Per B.
|
|
|
05/01/2023 14:49
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Hev/senk blir lite brukt her også. På hjemmekontoret har jeg blitt overraskende godt fornøyd med Ikeas Hattefjäll, særlig pga vippefunksjonen.
|
|
|
05/01/2023 15:03
|
grkn
Biogerontolog
|
Biogerontolog
Har sett litt på dette i dag, Sihoo M57 blir omtalt som et bra kinesisk "billig aeron" alternativ.
Ellers sies det at en bør gå for Aeron C om en er over 190 cm, en kan bli veldig låst i rett frem posisjon med størrelse B.
|
|
|
[Re: perbl]
05/01/2023 15:27
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har alt hev/senk-pult, men erfaringsvis blir jeg mest sittende, og kunne gjerne tenke meg en stol med gode vippefunksjoner, blir ofte sittende litt frampå. Ser den, men hev/senk krever jo litt bevissthet om ergonomi i hverdagen. Etterhvert går dette av seg selv, er min erfaring. Jeg kan til og med finne på å stå foran godstolen gjennom Dagsrevyen. Gode vaner.
|
|
|
[Re: grkn]
05/01/2023 15:29
|
perbl
More than words
|
More than words
Har sett litt på dette i dag, Sihoo M57 blir omtalt som et bra kinesisk "billig aeron" alternativ.
Ellers sies det at en bør gå for Aeron C om en er over 190 cm, en kan bli veldig låst i rett frem posisjon med størrelse B. Jeg er vel 183(kan strekke meg til 184) i følge automatikken vi bruker for å måle deltakere i helseundersøkelser på jobb, så tror jeg ligger greit innenfor en B. Men skulle gjerne prøvesittet en  Var en ganske ny C som gikk på bruktmarkedet for en stund siden jeg nesten vurderte å kjøpe, men droppa den da jeg antok jeg heller burde ha B.
Redigert av perbl; 05/01/2023 15:30.
Per B.
|
|
|
10/01/2023 14:55
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg har RH Logic 400 hjemme, og RH New Logic på kontoret. Jeg synes det er veldig bra stoler med mye justeringsmuligheter. Den på kontoret er best synes jeg, kommer med flere typer rygg, bl.a. en med god støtte øverst i ryggen. Lindbak lot meg prøvesitte den en god stund, men jeg vet ikke om de selger til privatpersoner.
|
|
|
[Re: Arne_And]
10/01/2023 16:38
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg har RH Logic 400 hjemme, og RH New Logic på kontoret. Jeg synes det er veldig bra stoler med mye justeringsmuligheter. Den på kontoret er best synes jeg, kommer med flere typer rygg, bl.a. en med god støtte øverst i ryggen. Lindbak lot meg prøvesitte den en god stund, men jeg vet ikke om de selger til privatpersoner. Har hørt endel bra om RH fra andre kjente og, men det var lite å få prøvd der jeg har vært innom. Har fortsatt ikke stukket innom Lindbak på Fossegrenda, så satser på å rekke en tur innom der før jeg evt bestiller noe fra nett eller går for den Malmstolen jeg likte. Men synes både RH og Malmstolen er litt for konvensjonelle i formen, liker godt det romskipsutseendet på Herman Miller-modellene 
Per B.
|
|
|
10/01/2023 16:39
|
grkn
Biogerontolog
|
Biogerontolog
Har bestilt Aeron C med ekstra hodestøtte, leveres på torsdag!
|
|
|
[Re: grkn]
10/01/2023 16:40
|
perbl
More than words
|
More than words
Har bestilt Aeron C med ekstra hodestøtte, leveres på torsdag! Gratulerer! Kan jeg spørre hvor du kjøpte hodestøtta? Såvidt jeg ser har ikke Kjellmann denne.
Per B.
|
|
|
|
|