Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hydrauliske bremser som piper

Hydrauliske bremser som piper #2655149 29/03/2021 13:51
P
Palgo Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
P
Hei, jeg fikk meg forrige uke ny grussykkel (yeey!) - og min første seriøse sykkel sådan. Jeg er amatør som dere forstår av spørsmålet som kommer nå-
Etter en uke med ny sykkel, så har forbremsen begynt å pipe. Det er hydrauliske skrivebremser. Var ute en tur i søle igår, og ga den en runde vask før jeg la den i boden. Skulle ut og sykle idag, og til min store forskrekkelse piper det som det gjør i eldgamle, rustne sykler...

Søker jeg på hvorfor dette piper, så får jeg opp alt fra feilstilling til "brenn med rødsprit". Skremmer greit vettet av en nybegynner. Noen som kan gi råd om hva som er neste naturlige steg for å finne ut av dette? Bakbremsen piper ikke, til info.

Redigert av Palgo; 29/03/2021 13:51.
Re: Hydrauliske bremser som piper [Re: Palgo] #2655150 29/03/2021 13:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

På ny sykkel er det viktig å kjøre inn bremsene skikkelig. Dessverre er det ikke alltid at forhandlerne minner kundene på det.

Om du ikke har kjørt bremsene inn, er det i verste fall oppskrift på pipende, vibrerende og ikke-optimale bremser.

Sjekk først at det ikke er slark i kaliperne, med andre ord at selve bremsene er solid skrudd til i gaffel og ramme, og at bremsene ikke subber. Om de subber, se Landeveis Slik fikser du skivebremser som subber.

Se også til at skiver og klosser/kalipere er rene.

Skal du kjøre inn skikkelig-skikkelig, kan du få inspirasjon av denne ICON_SMILE

Om du ikke har tålmodighet til å se den über-grundige videoen, anbefaler jeg også denne artikkelen fra CyclingTips: End vibrating, noisy disc brakes with a proper bed-in process.