Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hydrauliske bremser som piper

Hydrauliske bremser som piper #2655149 29/03/2021 13:51
P
Palgo Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
P
Hei, jeg fikk meg forrige uke ny grussykkel (yeey!) - og min første seriøse sykkel sådan. Jeg er amatør som dere forstår av spørsmålet som kommer nå-
Etter en uke med ny sykkel, så har forbremsen begynt å pipe. Det er hydrauliske skrivebremser. Var ute en tur i søle igår, og ga den en runde vask før jeg la den i boden. Skulle ut og sykle idag, og til min store forskrekkelse piper det som det gjør i eldgamle, rustne sykler...

Søker jeg på hvorfor dette piper, så får jeg opp alt fra feilstilling til "brenn med rødsprit". Skremmer greit vettet av en nybegynner. Noen som kan gi råd om hva som er neste naturlige steg for å finne ut av dette? Bakbremsen piper ikke, til info.

Redigert av Palgo; 29/03/2021 13:51.
Re: Hydrauliske bremser som piper [Re: Palgo] #2655150 29/03/2021 13:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

På ny sykkel er det viktig å kjøre inn bremsene skikkelig. Dessverre er det ikke alltid at forhandlerne minner kundene på det.

Om du ikke har kjørt bremsene inn, er det i verste fall oppskrift på pipende, vibrerende og ikke-optimale bremser.

Sjekk først at det ikke er slark i kaliperne, med andre ord at selve bremsene er solid skrudd til i gaffel og ramme, og at bremsene ikke subber. Om de subber, se Landeveis Slik fikser du skivebremser som subber.

Se også til at skiver og klosser/kalipere er rene.

Skal du kjøre inn skikkelig-skikkelig, kan du få inspirasjon av denne ICON_SMILE

Om du ikke har tålmodighet til å se den über-grundige videoen, anbefaler jeg også denne artikkelen fra CyclingTips: End vibrating, noisy disc brakes with a proper bed-in process.

Det kan være flere andre grunner til pipende bremser, i verste fall lekkasje i kaliperne og oljesøl på skivene, og det er ikke gitt for oss på forumet å vite, men med ny sykkel ville jeg begynt med det mest åpenbare, som er innkjøring.

For et seriøst dypdykk, lytt til podcasten med ex-krossproff Christian Heule i SwissStop, som nevnes i videoen (Nerd Alert fra 38:00): Quiet disc brakes and 2019 racing ICON_SMILE

For all verdens gode tips om skivebremser, se An endless FAQ to road disc brakes.

Ops - Øyvind gav visst samtidig et mer konsist svar (se under) ICON_SMILE

Re: Hydrauliske bremser som piper [Re: Palgo] #2655151 29/03/2021 13:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Piper den når du bremser, eller hele tiden?

At våte skivebremser piper når man bremser er normalt, men kan unngås ved å sørge for at kaliperen sitter riktig og vibrasjonsløst på gaffelen, riktig innkjøring av bremsesklosser og rens av selve bremseskiven.

Piper bremsene også når du ikke bremser må du justere bremsekaliperens posisjon i forhold til bremseskiven - såkalt sentrering.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hydrauliske bremser som piper [Re: Palgo] #2655156 29/03/2021 15:08
P
Palgo Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
P
Takk for velkomsten, og detaljerte svar! Piper kun når jeg bremser, ikke ellers. Skal gå gjennom tipsene deres, hører fra meg om hva som funket, forhåpentligvis så er det ikke noe alvorlig, men innkjøring som må til!

Re: Hydrauliske bremser som piper [Re: Palgo] #2655276 30/03/2021 10:07
H
hvordetgaar Offline
Medlem
Medlem
H
Hvis kaliper er festet skikkelig, bremsene er kjørt inn og ting er i orden, men du fortsatt opplever piping ved bremsing, og særlig når det er vått, så kan en løsning være å bruke organiske bremseklosser i stedet for metalliske. Selv bruker jeg alltid organiske fordi det bråker mye mindre, særlig når det regner eller er vått. Levetiden er litt kortere, men mer enn god nok for meg.

Re: Hydrauliske bremser som piper [Re: Palgo] #2655286 30/03/2021 12:09
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På tide med eget underforum for skivebremsproblemer? firedevil

Re: Hydrauliske bremser som piper [Re: skubisan] #2655292 30/03/2021 13:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: skubisan
På tide med eget underforum for skivebremsproblemer? firedevil

Er det din måte å si at du er på felgbremser? ICON_SMILE

Ingenting galt i det yes

Men idéen om et teknisk underforum for Landeveis del av forumet er slett ikke dum. Faktisk veldig god.

Moderator  support, Valentino