Hei, jeg fikk meg forrige uke ny grussykkel (yeey!) - og min første seriøse sykkel sådan. Jeg er amatør som dere forstår av spørsmålet som kommer nå- Etter en uke med ny sykkel, så har forbremsen begynt å pipe. Det er hydrauliske skrivebremser. Var ute en tur i søle igår, og ga den en runde vask før jeg la den i boden. Skulle ut og sykle idag, og til min store forskrekkelse piper det som det gjør i eldgamle, rustne sykler...
Søker jeg på hvorfor dette piper, så får jeg opp alt fra feilstilling til "brenn med rødsprit". Skremmer greit vettet av en nybegynner. Noen som kan gi råd om hva som er neste naturlige steg for å finne ut av dette? Bakbremsen piper ikke, til info.
Redigert av Palgo; 29/03/202113:51.
Re: Hydrauliske bremser som piper
[Re: Palgo]
#265515029/03/202113:59
På ny sykkel er det viktig å kjøre inn bremsene skikkelig. Dessverre er det ikke alltid at forhandlerne minner kundene på det.
Om du ikke har kjørt bremsene inn, er det i verste fall oppskrift på pipende, vibrerende og ikke-optimale bremser.
Sjekk først at det ikke er slark i kaliperne, med andre ord at selve bremsene er solid skrudd til i gaffel og ramme, og at bremsene ikke subber. Om de subber, se Landeveis Slik fikser du skivebremser som subber.
Se også til at skiver og klosser/kalipere er rene.
Skal du kjøre inn skikkelig-skikkelig, kan du få inspirasjon av denne
Det kan være flere andre grunner til pipende bremser, i verste fall lekkasje i kaliperne og oljesøl på skivene, og det er ikke gitt for oss på forumet å vite, men med ny sykkel ville jeg begynt med det mest åpenbare, som er innkjøring.
For et seriøst dypdykk, lytt til podcasten med ex-krossproff Christian Heule i SwissStop, som nevnes i videoen (Nerd Alert fra 38:00): Quiet disc brakes and 2019 racing
At våte skivebremser piper når man bremser er normalt, men kan unngås ved å sørge for at kaliperen sitter riktig og vibrasjonsløst på gaffelen, riktig innkjøring av bremsesklosser og rens av selve bremseskiven.
Piper bremsene også når du ikke bremser må du justere bremsekaliperens posisjon i forhold til bremseskiven - såkalt sentrering.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#265515629/03/202115:08
Takk for velkomsten, og detaljerte svar! Piper kun når jeg bremser, ikke ellers. Skal gå gjennom tipsene deres, hører fra meg om hva som funket, forhåpentligvis så er det ikke noe alvorlig, men innkjøring som må til!
#265527630/03/202110:07
Hvis kaliper er festet skikkelig, bremsene er kjørt inn og ting er i orden, men du fortsatt opplever piping ved bremsing, og særlig når det er vått, så kan en løsning være å bruke organiske bremseklosser i stedet for metalliske. Selv bruker jeg alltid organiske fordi det bråker mye mindre, særlig når det regner eller er vått. Levetiden er litt kortere, men mer enn god nok for meg.
#265528630/03/202112:09