Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Setepinne settback

Setepinne settback #2655050 29/03/2021 05:17
Jomar Henriksen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hola

Ser meg om etter en setepinne til alugrusern og lurer på om setback har en funksjon annet enn å gi rom for å flytte setet bakover. Vil en få mer demping om en går for noe med settback, men monterer setet rett over pinnehodet. Altså ikke "bruker" setbacken?

Håper spørsmålet er like klart på skjerm som det er inni huet mitt.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Setepinne settback [Re: Jomar Henriksen] #2655053 29/03/2021 06:15
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kun dersom setepinnen og seterailsene er lagd for å flekse?

Blant annet cayon har vel splitt-setepinne som flekser litt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Setepinne settback [Re: Jomar Henriksen] #2655054 29/03/2021 06:25
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Gitt samme stivhet i setepinnen vil man øke momentet (og derfor pinnens deformasjon/flex) ved å flytte setet bakover. Altså bak en tenkt forlenget linje langs seterøret.

Men om du ønsker å ha setet på samme plass sammenlignet med «seterør-linje», vil ikke setback ha noe å si. Det vil også se ganske rart ut imo.

Dette vil nok uansett gi minimale forskjeller i flex, så jeg ville gått for følgende løsning:
1. Ønsker du å sitte lenger bak kranken => Setback
2. Ønsker du mer komfort => Kjøp pinne anerkjent for flexing. Som den Canyon Endurace-saken eller lignende.

Re: Setepinne settback [Re: Jomar Henriksen] #2655120 29/03/2021 10:39
Jomar Henriksen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
takk for svar.

Er det stor forskjell på en grei karbonsetepinne fra f.eks. Hope og den der speisa canyon-pinnen?

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Setepinne settback [Re: Jomar Henriksen] #2655130 29/03/2021 11:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Jomar Henriksen
Er det stor forskjell på en grei karbonsetepinne fra f.eks. Hope og den der speisa canyon-pinnen?

Kan ikke si noe om Hopes modell, og har ikke merket meg nyere gruppetester som faktisk måler fleks, enn denne fra 2016 med guru James Huang: Five soft-riding road seatposts tested in the lab and on the road. Her kommer Canyons modell best ut.

Sjefene i Ergon og Canyon er som kjent brødre, og samarbeider tidvis om produktutvikling.

Den "speisa" Canyon-pinnen ICON_SMILE er opprinnelig en Ergon CF3 Pro Carbon, og tilbys av Canyon i to versjoner, S15 VCLS CF med setback og S14 VCLS 2.0 CF med kortere eller negativ setback. Begge på 220 gram.

Pinnene er ikke spesifikt for Endurace, men finnes også på f.eks. Ultimate.

[Linket bilde fra cdn2.cyclist.co.uk]

Jeg har den selv i versjonen med kortest setback, som er brukt bl.a. på det som i sin tid var Canyons mest kostbare doning, Canyon Ultimate CF EVO 10 SL, på knappe 5 kg og en prislapp et godt stykke nord for 100k ICON_LAUGH

Godt mulig at versjonen med lengre setback i praksis har høyere grad av fleks, særlig dersom sete og rytter faktisk kommer lengre bak i forhold til seterøret.

På Canyons nåværende toppversjon av Ultimate, CFR, har dog Schmolke TLO UD Carbon, oppgitt av Canyon til 87 gram, overtatt tronen. Den synes å være valgt ut fra vekt, ikke grad av fleks og vibrasjonsdemping ICON_SMILE

Maksimal demping for de aller modigste finner du forresten i Redshift Shockstop, som gjennomgående har fått ros i tester. Særlig når man vinterstid rister seg over vaskebrett av tilfrosne hjulspor etter skogsdrift, traktor eller brøytebil, tenker jeg at det kan være en idé ICON_SMILE

Re: Setepinne settback [Re: Jomar Henriksen] #2655138 29/03/2021 12:33
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Hvis vi først nevner dempeløsninger må vi vel ta med Cane Creeks eeSilk som nylig er oppdatert. Det inkluderer en også karbonvariant, 295 gram for en pinne med demping er pent. https://bikepacking.com/news/cane-creek-carbon-eesilk/

Re: Setepinne settback [Re: Jomar Henriksen] #2655139 29/03/2021 12:40
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Interessant. Satt akkurat og tenkte på det samme. Frister ikke å blåse tre lapper på setepinne, men vil det bli mer komfortabelt med et "lik mot lik" bytte, altså en rett pinne i alu mot en rett pinne i karbon. F.eks. denne:
https://bikeshop.no/fsa/1920059033030/fsa-sl-k-sb0-karbon-setepinne-sort-27-2-mm-400-mm-we-di2-221-g

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Setepinne settback [Re: ohjelm] #2655142 29/03/2021 12:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: EspenS
Hvis vi først nevner dempeløsninger må vi vel ta med Cane Creeks eeSilk som nylig er oppdatert.

Godt poeng. Standard eeSilk er forresten sammenliknet med Shockstop i testen jeg lenket til, og noen forskjeller og likheter er beskrevet. Kort sagt er vandringen hos Shockstop større, om det er det man er ute etter.

Redshift har forresten nylig lansert en lettere versjon av sitt Shockstop styrefremspring med en smule titan, og jeg tipper vi vil se noe liknende for setepinnen om ikke altfor lenge. Kanskje i karbon ICON_SMILE

Sitat: ohjelm
..vil det bli mer komfortabelt med et "lik mot lik" bytte, altså en rett pinne i alu mot en rett pinne i karbon.

Å bytte fra en rett pinne i alu til en rett pinne i karbon vil som regel gi en gevinst i form av lettere vekt, men ikke nødvendigvis fleks eller vibrasjonsdemping. Om man vil ha det siste, må man se etter pinner som er designet for formålet, slik yolo skrev. Uten at jeg vet noe om FSA sin modell som du lenker til.

I sin tid hadde jeg en FSA K-Force setepinne med setback på første generasjon GT Grade. Kombinasjonen av fleksende, syltynne setestag i en blanding av karbon og fiberglass, og vibrasjonsdempende setepinne i karbon, gav følelsen av å sveve på et flyvende teppe gjennom Marka ICON_SMILE

Sitat: ohjelm
Frister ikke å blåse tre lapper på setepinne...

Ja, om man skal investere i topp, vibrasjonsdempende setepinne og kanskje også styre og/eller styrefremspring med samme egenskaper, vil man kunne nærme seg et nivå på utgifter som utgjør mellomlegget mellom f.eks. et mindre vibrasjonsdempende og et mer vibrasjonsdempende rammesett.

Heldigvis dukker det nå og da opp gode komponenter på bruktmarkedet ettersom ryttere bytter, f.eks. til annen setback. Min S14 VCLS 2.0 ble plukket av en Canyon, knapt brukt, og jeg plukket den siden opp på Finn til en hyggelig pris.

Moderator  support, Valentino