Er det stor forskjell på en grei karbonsetepinne fra f.eks. Hope og den der speisa canyon-pinnen?
Kan ikke si noe om Hopes modell, og har ikke merket meg nyere gruppetester som faktisk måler fleks, enn denne fra 2016 med guru James Huang:
Five soft-riding road seatposts tested in the lab and on the road. Her kommer Canyons modell best ut.
Sjefene i Ergon og Canyon er som kjent brødre, og samarbeider tidvis om produktutvikling.
Den "speisa" Canyon-pinnen

er opprinnelig en
Ergon CF3 Pro Carbon, og tilbys av Canyon i to versjoner,
S15 VCLS CF med setback og
S14 VCLS 2.0 CF med kortere eller negativ setback. Begge på 220 gram.
Pinnene er ikke spesifikt for Endurace, men finnes også på f.eks. Ultimate.
![[Linket bilde fra cdn2.cyclist.co.uk]](https://cdn2.cyclist.co.uk/sites/cyclist/files/styles/article_main_wide_image/public/2017/03/canyon_ultimate_cf_evo_1_main.jpg)
Jeg har den selv i versjonen med kortest setback, som er brukt bl.a. på det som i sin tid var Canyons mest kostbare doning,
Canyon Ultimate CF EVO 10 SL, på knappe 5 kg og en prislapp et godt stykke nord for 100k

Godt mulig at versjonen med lengre setback i praksis har høyere grad av fleks, særlig dersom sete og rytter faktisk kommer lengre bak i forhold til seterøret.
På Canyons nåværende toppversjon av Ultimate, CFR, har dog Schmolke TLO UD Carbon, oppgitt av Canyon til 87 gram, overtatt tronen. Den synes å være valgt ut fra vekt, ikke grad av fleks og vibrasjonsdemping

Maksimal demping for de aller modigste finner du forresten i
Redshift Shockstop, som gjennomgående har fått ros i
tester. Særlig når man vinterstid rister seg over vaskebrett av tilfrosne hjulspor etter skogsdrift, traktor eller brøytebil, tenker jeg at det kan være en idé