Hei! Jeg er helt ny på forumet og trenger litt hjelp med deler og å tilpasse to sykler. Jeg er kun en "hobbysykler" som ikke har syklet noe særlig på en stund, og vet knapt hva det heter det jeg leter etter nå.
Jeg har en gammel DBS Spinova (hybrid) som jeg har hatt lenge uten å være spesielt fornøyd med den. Og har nylig kjøpt en gammel Merida Matts fordi jeg fikk den billig. Jeg er 176 cm høy, Meridaen er 50 cm og Spinovaen 53. Spinovaen er litt for kort til meg, og setet er ubehagelig å sitte på. Så jeg trenger en lengre styrestem og et bedre sete til den, men aner ikke hvor jeg skal få tak i dette eller hvordan jeg skal lete, hva jeg skal se etter med sete osv. Jeg vet heller ikke hvordan jeg skifter stem på den. Nå er det slik at det er liksom stem og styre....pinne? i èn del, slik det var på de gamle syklene. Det er altså en stem med vinkel på slik at den også går ned i kroppen på sykkelen. Til den trenger jeg altså en annen styrestem (eller hva det heter) og et nytt sete til dame.
Meridaen er litt for lang til meg, så kanskje jeg trenger en kortere stem på den. Styret føles for lavt, og jeg vet ikke om det holder å sette inn en spacer, for det er lite å gå på med å heve styret der,... Er det noe annet jeg kan gjøre? Jeg trenger i alle fall en blank spacer som jeg må kjøpe et sted. Den mangler også to eiker, blanke, som jeg heller ikke vet hvor jeg skal kjøpe. Den trenger altså eiker, spacer og evt en kortere styrestem.
(Jeg har noen dårlige bilder som jeg ikke får lagt til heller haha. Det finnes ikke noen "send"-knapp når jeg har lagt til bilder i filadministrasjon, bare "ferdig", og etter jeg har trykt det skjer det ingenting mer..)
Med begge disse er det kanskje et spørsmål om hvor mye penger det er verdt å bruke, men jeg er selv litt svak for den Meridaen - tror det er en fremtidig klassiker. Innstegsmodell, men begynner vel å bli litt sjelden.
Ideelt sett skulle du kanskje sjekket med en lokal sykkelbutikk som har vært der lenge. Det finnes mye roteskuffer og ekspertise der ute.
Spinova'en har gammeldags styrefremspring med styrestamme, blir vel ofte omtalt som quill stem på nett. Sannsynligvis er den for 1" styrelager, sjekk om diameteren på pinnen som går inn i sykkelen (gaffelen) er 22.2mm. Er det betraktelig større (var det 25.4 mon tro?) er det for 1-1/8" styrelager.
Uansett, quill stem er veldig klønete standard å jobbe med nå. En slik (dersom din stamme er 22.2) er en smart oppgradering quill adapter Da kan du bruke alle typer moderne styrestem, så lenge det er for 25.4mm styre som du har. Skal du ta ut stemmet fra spinovaen, hudk å ikke skru skruen som går ned i gaffelen helt ut. Skru den ca 5mm opp, og så slå på unbrakoen med en hammer. Da løsner du "trekanten" som klemmer inne i gaffelen, og kan dra ut stemmet.
Edit: nå kan du også se om det er nok å bare heve fremspringet, det har et max-merke på stammen.
Om du vil satse på meridaen, bør det være mye billig å få på finn. Men et kortere styrefremspring med brattere vinkel skulle gjøre susen. Du kan ikke heve selve stemmet mer på gaffelen. Denne skal også ha stem for 25.4mm styre. Eller du kan skifte til stem for 31.8 styre og bytte styre også.
Men problemet med meridaen er kanskje eikene. På denne vil jeg si det er nok å ta eikelengden på øyemål, men det er litt jobb å sette på nye - må av med kassetten bak, som krever spesialverktøy (kassettavdrager og kjedepisk, ikke så dyre verktøy egentlig)
Egen erfaring er at setekjøp kan svare seg å følge med på finn lokalt, nye seter er ganske dyre, egentlig.
Det er sikkert nok å vise bildene til en lokal sykkelbutikk, begge disse modellene var vanlige på 90-tallet / tidlig 2000, og bør ringe en bjelle hos de fleste i bransjen!
KT
Redigert av ktodnem; 28/03/202106:59.
Re: Hybrid med for kort styrestem osv.
[Re: ktodnem]
#265504929/03/202101:44
Med begge disse er det kanskje et spørsmål om hvor mye penger det er verdt å bruke, men jeg er selv litt svak for den Meridaen - tror det er en fremtidig klassiker. Innstegsmodell, men begynner vel å bli litt sjelden.
Ideelt sett skulle du kanskje sjekket med en lokal sykkelbutikk som har vært der lenge. Det finnes mye roteskuffer og ekspertise der ute.
Spinova'en har gammeldags styrefremspring med styrestamme, blir vel ofte omtalt som quill stem på nett. Sannsynligvis er den for 1" styrelager, sjekk om diameteren på pinnen som går inn i sykkelen (gaffelen) er 22.2mm. Er det betraktelig større (var det 25.4 mon tro?) er det for 1-1/8" styrelager.
Uansett, quill stem er veldig klønete standard å jobbe med nå. En slik (dersom din stamme er 22.2) er en smart oppgradering quill adapter Da kan du bruke alle typer moderne styrestem, så lenge det er for 25.4mm styre som du har. Skal du ta ut stemmet fra spinovaen, hudk å ikke skru skruen som går ned i gaffelen helt ut. Skru den ca 5mm opp, og så slå på unbrakoen med en hammer. Da løsner du "trekanten" som klemmer inne i gaffelen, og kan dra ut stemmet.
Edit: nå kan du også se om det er nok å bare heve fremspringet, det har et max-merke på stammen.
Om du vil satse på meridaen, bør det være mye billig å få på finn. Men et kortere styrefremspring med brattere vinkel skulle gjøre susen. Du kan ikke heve selve stemmet mer på gaffelen. Denne skal også ha stem for 25.4mm styre. Eller du kan skifte til stem for 31.8 styre og bytte styre også.
Men problemet med meridaen er kanskje eikene. På denne vil jeg si det er nok å ta eikelengden på øyemål, men det er litt jobb å sette på nye - må av med kassetten bak, som krever spesialverktøy (kassettavdrager og kjedepisk, ikke så dyre verktøy egentlig)
Egen erfaring er at setekjøp kan svare seg å følge med på finn lokalt, nye seter er ganske dyre, egentlig.
Det er sikkert nok å vise bildene til en lokal sykkelbutikk, begge disse modellene var vanlige på 90-tallet / tidlig 2000, og bør ringe en bjelle hos de fleste i bransjen!
KT
Takk for langt og godt svar!
Jeg falt også pladask for Meridaen når jeg så den, den ligner slik på en Cybertrack jeg hadde som var perfekt til meg, men som dessverre ble stjelt. Spinovaen er nesten ikke brukt, og er veldig pen, så den har jeg lyst til å beholde på grunn av det. Meridaen er godt brukt, og har nedslitte tenner på tannhjulene også, så det kan bli flere ting som må gjøres. Jeg har ikke råd til å kjøpe ny sykkel nå, så jeg må få til en av dem i alle fall. Hva er en innstegsmodell?
Ja jeg leter etter en god sykkelbutikk som evt kan hjelpe meg. Bor på Hadeland om noen vet om en her. Har nettopp flyttet hit så jeg er ikke kjent med butikkene enda. Jeg vet det er et sykkelverksted i Hamar som sikkert har mye da...
Det ser ut for meg som om diameteren på styrestammen til Spinovaen er 2 cm, så da er den nok 22,2. Det med stammen ser ut som det kan bli både komplisert og dyrt. Søker på quill stem, og de jeg finner er ikke noe særlig lengre enn den som er på nå, og det finnes ikke mange heller, selv på ebay... Så den løsningen du forslår er nok bedre ja. Nå når jeg har ordene kan jeg søke på deler også!
Dette skjønte jeg ikke: "Edit: nå kan du også se om det er nok å bare heve fremspringet, det har et max-merke på stammen." Jeg skal ikke heve styret på den, men trenger et lengre fremspring. Styret er faktisk litt høyt på den.
Så til Meridaen. Jeg fikk med et bakhjul til på kjøpet der, så da kan jeg like gjerne sette det over. Jeg psyket ut når jeg så at jeg måtte bytte kassett, men så må jeg selvsagt det uansett ja. Det ser ikke så grusomt komplisert ut, men jeg trenger altså de spesialverktøyene ja. Hmm... Men jeg mangler bare to eiker (enda), kan jeg fortsatt sykle på den i mellomtiden? Det gjør jo ikke noe om jeg ødelegger hjulet, siden jeg skal bytte det uansett, men er det farlig tror du? Og det var smart med et brattere styreframspring! Tenkte det at det sikkert var hevet max ja. Og sikkert lurt å kjøpe et brukt sete, om jeg vil ha et av god kvalitet.
Det med heving av stem på Spinovaen var bare jeg som rotet det til, du skulle jo ha lengre, ikke brattere
Dersom eikene er helt borte på Meridaen, er det ikke farlig å sykle med, bare woobly, og med litt dårligere bremser siden det er felgbrems. Er eikene løse og slenger rundt kan du tvinne rundt en naboeike, bare for å unngå hekting, da kan det være farlig ved maks uflaks.
Siden tannhjul er slitt vil det ikke svare seg å begynne å bytte på det, da må du plutselig skifte alt av kjede og tannhjul foran og bak ellers vil det glippe. Da er det bedre å kjøpe billig kjedepisk og kassettverktøy på feks biltema eller tilsvarende, og så flytte kassett fra skeivt hjul over på reservehjul, og sette reservehjulet på sykkelen. Sannsynligvis må du justere litt på bremseklosser.
Du tar av kassett ved å ta av hjulet, skru ut stikkaksen (hurtigkoblingen). Tre kjedet på kjedepisken rundt et tannhjul på kassetten, hold igjen kassetten mens du bruker skiftenøkkel eller pipenøkkel på kassettavdrageren på låseringen.
Når du skrur på kassetten igjen behøver du ikke kjedepisken, bosset på hjulet gir mothold.