Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all?

Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? #2654568 25/03/2021 22:03
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er tiden for sol, varme, lys, sløsj, skare/is i skyggen og kanskje tom et dump eller to med pudder så da starter skisesongen for fullt for min del.
Jeg vil ha noen ordentlig bøllete storfjellski på rundt 110 under fot. De MÅ henge på is, ligge som jernbanesviller på kartong og flyte godt.
Er det Kestle BMX og ferdig med saken, eller er det andre der ute som Blizzard Rustler feks. Andre? Faction?
Gjerne tunge og de må ha noe metall i lagene.

Redigert av sanouka; 25/03/2021 22:04.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654570 25/03/2021 22:19
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg kjører 60-80 dager/sesong i Hemsedal, og om jeg våkner opp og ikke helt vet hva dagen bringer så tar jeg alltid mine Fat-Ypus D'Riddim (dvs. mine er så gamle at de heter D'Riddum). https://www.fat-ypus.com/product/driddim/
Fantastiske, håndlagde ski som takler alt du kaster på dem. De kan carve, kjøre meterdyp pudder og alt i mellom. Den eneste ulempen er at jeg synes de svinger for lett i pudderet. Og om du skal kaste deg utfor 10m-drop så har de lite støtte i bakskia i landinga.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654572 25/03/2021 22:31
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg er tung i ræva og vil ha en solid bakski selv om høkkinga har avtatt med åra.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654573 25/03/2021 22:38
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Se på Reine Barkereds run fra Fieberbrunn i FWT, og kjøp Dynastar M-Free 108 i 192. Flyter bedre enn bredden skulle tilsi. Rustler er for lett til å sitte på kartong. Faction Dictator funker nok, men ryktes å være litt mer endimensjonale dra-på-eller-dra-hjem. Völkl Katana 108 bør også stå på en sånn liste.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: terjelo] #2654575 25/03/2021 23:05
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: terjelo
Se på Reine Barkereds run fra Fieberbrunn i FWT, og kjøp Dynastar M-Free 108 i 192. Flyter bedre enn bredden skulle tilsi. Rustler er for lett til å sitte på kartong. Faction Dictator funker nok, men ryktes å være litt mer endimensjonale dra-på-eller-dra-hjem. Völkl Katana 108 bør også stå på en sånn liste.

Selv om jeg høres ut som en sponsa instagram-atlet nå (jeg er virkelig ikke det!) så kan Fat-Ypus D-Sender 194 Rocker også være et alternativ. Det er en skikkelig storfjellsski, og du får (fikk?) kjøpe den i "Athlete stiffness". Jeg har 2 par, og de kjennes virkelig ut som storslalåm-ski for fjellet. Men de er virkelig ikke for alle, det er derfor jeg vegrer meg å anbefale de til folk jeg ikke kjenner.

(Og så ser jeg nå at du ikke kan bestille de på nettsidene, men jeg tipper de kan lage et par til neste sesong om du spør pent ICON_SMILE )

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654581 26/03/2021 05:37
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg hadde noen ganske drøye Dynastar med sukkertøy finish i rosa for noen år siden. Det var en eller annens signaturski og var vel egentlig mer eller mindre ProRider i oppgradert utgave. De var helt sjef, kunne stå med en Dry Martini i hånda på kartong i 100 kmt uten å søle en dråpe og de hang som storslalomski på klink is. De var litt lange og stive for knot, men så var det heller ikke noe særlig hjelp å få fra noe rocker hverken foran eller bak. Noe sånn i 185 med litt rocker i front og avrundet bakski med generell solid bredde uten å bli altfor pudderbrei er jo drømmen. Skal sjekke ut de nye Dynastar som er nevnt.
Athlete stiffness trenger jeg ikke. Så drøyt dras det ikke på, men suverent med racingfeeling uttafor løypene også synes jeg.
Alltid hyggelig med håndlagde greier og også tysktalende produsenter med jålete materialer i skia, men det koster. K2 lager jo ski og priser dem for folk som står mer på ski enn de er på jobb og som kun står opp om morran hvis det har snødd. Hva med Mindbender Ti?

Redigert av sanouka; 26/03/2021 05:54.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654597 26/03/2021 07:49
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
https://youtu.be/RZ0HI5kqPJQ
Skjønner jeg er en gammal grinebiter, men det er deilig å bare se et streit no fuzz head on run som dette. Helt fritt for tjo hei og piruetter. Bare full gass.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654598 26/03/2021 07:58
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Skien du snakker om er Aurelien Ducroz sin promodell av klassikeren Legend Pro Rider, fra ca. 2010-2011. Kliss lik standard Pro Rider bortsett fra topsheet. Dynastar selger fortsatt M-Pro Pro Rider, som er nesten samme ski. Men M-Free 108 er eksakt den skien du beskriver - samme ryggrad og stabilitet, men likevel mer leken og lettkjørt når man trenger det grunnet annen tupp og bakski. Med mindre du er 170 høy bør du kjøpe 192 - den kjører kortere enn det høres ut som, og 182 har visstnok ikke helt de samme kvalitetene.

Følelsen du er på jakt etter handler vel så mye om demping som stivhet. Demping kommer fra dempende materialer og klassisk spenn under foten. Av dempende materialer er metall i sandwichen fortsatt uovertruffent. Treffer man på dette og konstruksjon, trenger ikke skiene være stive som spett. Mindbender 108 Ti er av samme skole. Ryktene skal ha det til at den (som stort sett alle K2-ski) ofrer en del sving-egenskaper på hardt føre, men ellers er en god ski. Neppe helt den racing-feelingen du leter etter. Dynastar, Blizzard (Cochise 106), Völkl og til dels Kästle og Nordica er de som normalt sett leverer best i denne kategorien.

Dersom du vil ha følelsen du beskriver, men egentlig ikke kjører i 100 kmt hver gang du er i bakken, kan også Nordica Enforcer 110 eller 115 være et alternativ. Stabile ski som fungerer overalt. Også på skjær i fart, men er først og fremst kjent for sin allsidighet og tilgjengelighet - ski som nesten alle trives på, uansett nivå. Uforandret i mange år, så gode kjøp på bruktmarkedet er også mulig.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654604 26/03/2021 08:02
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: sanouka
https://youtu.be/RZ0HI5kqPJQ
Skjønner jeg er en gammal grinebiter, men det er deilig å bare se et streit no fuzz head on run som dette. Helt fritt for tjo hei og piruetter. Bare full gass.

Sesongens høydare, uten tvil. Kjipt at gamlefar trolig misset sammenlagt-tittelen med et fall på en "triviell backflip" i Verbier. Også herlig hvordan han midt i denne videoen også har tid til å kjefte på kamerafolkene som har satt seg til på et utsatt sted, mens han er midt i svevet. Da har du kontroll på situasjonen.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: terjelo] #2654803 26/03/2021 18:59
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skien du snakker om er Aurelien Ducroz sin promodell av klassikeren Legend Pro Rider, fra ca. 2010-2011. Kliss lik standard Pro Rider bortsett fra topsheet. Dynastar selger fortsatt M-Pro Pro Rider, som er nesten samme ski. Men M-Free 108 er eksakt den skien du beskriver - samme ryggrad og stabilitet, men likevel mer leken og lettkjørt når man trenger det grunnet annen tupp og bakski. Med mindre du er 170 høy bør du kjøpe 192 - den kjører kortere enn det høres ut som, og 182 har visstnok ikke helt de samme kvalitetene.

Følelsen du er på jakt etter handler vel så mye om demping som stivhet. Demping kommer fra dempende materialer og klassisk spenn under foten. Av dempende materialer er metall i sandwichen fortsatt uovertruffent. Treffer man på dette og konstruksjon, trenger ikke skiene være stive som spett. Mindbender 108 Ti er av samme skole. Ryktene skal ha det til at den (som stort sett alle K2-ski) ofrer en del sving-egenskaper på hardt føre, men ellers er en god ski. Neppe helt den racing-feelingen du leter etter. Dynastar, Blizzard (Cochise 106), Völkl og til dels Kästle og Nordica er de som normalt sett leverer best i denne kategorien.

Dersom du vil ha følelsen du beskriver, men egentlig ikke kjører i 100 kmt hver gang du er i bakken, kan også Nordica Enforcer 110 eller 115 være et alternativ. Stabile ski som fungerer overalt. Også på skjær i fart, men er først og fremst kjent for sin allsidighet og tilgjengelighet - ski som nesten alle trives på, uansett nivå. Uforandret i mange år, så gode kjøp på bruktmarkedet er også mulig.

Ja Aurelien, husker det nå. Jeg vil ha racingfeeling så da går Mindbender ut. Har vært på en del K2 oppigjennom, bla Darkside som hverdagsski. Den var kul faktisk. Kjørevillig selv med en helt vill lifted tip og bredde. Bakskia var stor nok ihvertfall ICON_WINK
Har veldig trua på M free 108 så det blir nok bare å kjøpe. Er den i gata til den gamle Ducroz så er det bare tut og kjør. 192 skal bli. 182 er for kort uansett og har sikkert kortere radius også. Takk for innspill også til deg Desmo og grattis med valg av dame.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654806 26/03/2021 19:08
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K2 Mindbinder 99 svinger skikkelig bra i preppa bakke (vært min godski denne vinteren utenom de dypeste dagene). 108 har jeg skikkelig trua på som all in one ski.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654807 26/03/2021 19:19
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Har ett par Whitedot Ragnarok 2011 i garasjen. Bøllete så det holder og takler det meste av føre. Ligger ett nyere par på finn til 2500.
Mye moro for pengene 😁

Bjørn
Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654848 26/03/2021 23:46
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Mulig du burde sikte deg inn på hvilken mix av camber, og rocker du vil ha. Det gjør valget lettere.

Du har jo:
full rocker
reverse camber
camber
rocker
camber with tip rocker
flat camber
flat rocker
hybrid camber
hybrid rocker
osv.

Dernest er det å se på svingradius.
Det er jo ganske stor forskjell på en full rocker ski med 30m radius,
mot en ski med hybrid camber og 19m radius.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: olip] #2654877 27/03/2021 09:16
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: olip
Mulig du burde sikte deg inn på hvilken mix av camber, og rocker du vil ha. Det gjør valget lettere.

Du har jo:
full rocker
reverse camber
camber
rocker
camber with tip rocker
flat camber
flat rocker
hybrid camber
hybrid rocker
osv.

Dernest er det å se på svingradius.
Det er jo ganske stor forskjell på en full rocker ski med 30m radius,
mot en ski med hybrid camber og 19m radius.

osv osv
Haha den lista der er oppklarende og forenkler jo det hele.
Jeg gjør det enklere
Jeg vil jo egentlig bare ha en biffa opp storslalomski med bittelitt løft og en tanke føyelig tupp bak omtrent det samme. Old skool stance så klart.
M free er jo en nymotens freestyle og ballet ski har jeg funnet ut og det kan jeg jo ikke ha på meg at jeg har i stallen;)
Var på nippet på å kjøpe meg noen Cochice her for noen år siden og etterpå blandet de sammen med Rustler og lurt på hva jeg tenkte på da. Nå som misforståelsen er oppklart og jeg har glodd på cochice en gang til så tenker jeg en sånn i 186 til meg på 182 blir perfekt. Godt dempet og stor radius. Grei å få med seg i knoteterreng på den lengden så ofrer jeg heller stabiliteten i helt tullete fart på nordsjø kartong.
Det skal bli deilig etter et par år med pappskiven coomback som har blitt brukt på vanlige dager.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: Oddefa] #2654879 27/03/2021 09:19
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Oddefa
K2 Mindbinder 99 svinger skikkelig bra i preppa bakke (vært min godski denne vinteren utenom de dypeste dagene). 108 har jeg skikkelig trua på som all in one ski.

Ja det tror jeg på også. Har vært masse på K2 men nå vil jeg ha noe som er mindre lettkjørt og som sitter som høgg. K2 har aldri hatt noe fokus på hardt underlag. Heldiggrisene ICON_WINK

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2654943 27/03/2021 23:48
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sett på Moment Deathwish?

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: olip] #2654956 28/03/2021 08:03
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: olip
Sett på Moment Deathwish?

Nei, men tok en titt nå. Ser rå ut forfra, men ser litt for flabby ut fra siden. De er nok litt for myke og for mye løft både foran og bak ift det jeg vil ha nå.
Også er jeg så gammal at bindingene egentlig bør være montert helt bakerst på skia ICON_WINK
Nymotens sentermontert blir for ungdommen som liker (og kan) piruetter.....hehe.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: bsmell] #2654961 28/03/2021 08:27
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: bsmell
Har ett par Whitedot Ragnarok 2011 i garasjen. Bøllete så det holder og takler det meste av føre. Ligger ett nyere par på finn til 2500.
Mye moro for pengene 😁

Kanskje litt for bøllete med en så stiv ski ICON_WINK
Litt forgiveness spes i tuppen er å foretrekke. Litt brei også, vil helst ikke over 110 og gjerne under.
http://blistergearreview.com/wp-content/uploads/2018/03/IMG-6897.jpg

Foto av Brian Lindal ute og tester Ragnarok. Seff tatt på et litt tilfeldig sted på en helt vanlig dag ICON_WINK
Sjekk den lekelinja inn i skogen etter droppet han er i ferd med. Sukk.

Redigert av sanouka; 28/03/2021 08:29.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2655023 28/03/2021 18:06
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Første dag på impulskjøpte billige 191 Völkl Mantra M102 i dag. Hjelp, det gikk fort! Skummelt lite drama selv i farlig fart på hardt føre. Artig med bakmonterte kjøreski innimellom, selv om knærne ber om nåde. Tipper Katana 108 også har samme feeling. Men Cochise 106 er nok også et kanon alternativ i samme kategori.

Redigert av terjelo; 28/03/2021 18:09. Rediger grunn: Skriveleif
Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2655048 28/03/2021 22:42
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Vakkert bilde:)

Bjørn
Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: terjelo] #2657242 09/04/2021 13:02
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skien du snakker om er Aurelien Ducroz sin promodell av klassikeren Legend Pro Rider, fra ca. 2010-2011. Kliss lik standard Pro Rider bortsett fra topsheet..

Ahh.. da passer det fint at jeg kan presentere et bilde av legenden, tatt på fjellet i Trøndelag for ca. 21 timer siden :-)
(jeg har nyere ski som jeg også bruker, men disse her skal jeg ha til de ramler fra hverandre)

[Linket bilde]

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2657279 09/04/2021 14:41
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Siden tråden dukket opp igjen. Har akkurat bestilt et par Cochise på 185 og Marker Griffon. Skal hentes på Jesting på mandag og testes på Norefjells alle årstider på tirsdag. Etter at jeg flytta fra Hallingdal så har dette blitt næranlegget. Hadde helt glemt hvor drøyt, svært og værutsatt det fjellet der er siden sidt som var tidlig 90 tall. Skal bli spennende å se hvordan Cochisen og gamlefar takler den tette og bratte skogen. Ikke helt utenkelig at en Mindbender Ti ville ha vært å foretrekke, men nå får jeg ihvertfall noe som takler sementen på snaufjellet og de trange isete hengene ned mot bunnen. Jeg har trua med 186 og litt lifted tip og tail vs Ducroz på 193 så går nok selv skogskjøringa bra. de skal jo tom flyte ok på normaldump ICON_LAUGH

Redigert av sanouka; 09/04/2021 14:47.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2657285 09/04/2021 15:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kikka litt på Cochise. Den kommer til å sitte som klistra på hvitbetong så hard at bare halve stålkanten tar, men det er mye ski å slenge rundt bjørkestammene med!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: GeirK] #2657439 10/04/2021 18:30
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: GeirK
Kikka litt på Cochise. Den kommer til å sitte som klistra på hvitbetong så hard at bare halve stålkanten tar, men det er mye ski å slenge rundt bjørkestammene med!

Den liker fart før den oppfører seg, så å suse rundt trær kan vare litt jobb.

Til dette og med kun én ski så har man jo DPS Alchemist 100 (Har ikke metal i konstruksjonen vel å merke).
Takler utrolig mye.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2658095 13/04/2021 17:47
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jajamennsann da kan fasit gjøres opp.
Har vært på Norefjell. Kom frem til bunnstasjonen litt puddergira med cochise og noen salomon fullrockere baki og nede i bunn var det null og niks som tilsa at det var noen grunn til å være særlig optimistisk ang powwow. Det eneste som brøt gjennom stillheten på den tomme P plassen var skrapingen fra et par ski mot is på vei ned siste henget. Det ble cochise som ble med opp (reisefølget tok sine Ducroz, heldiggrisen)
Oppe på fjellet ble det kjørt på alt fra sement via nordsjøkartong og flekkvis vindblåst mykt og videre ned i skogen med 15 20 cm småkompakt nysnø med noen sandblåste sementpartier og nordsjø her og der. På vei ned i bunn via løypene møtte vi alt fra klink is til vindblåst mykt, litt gress og kilometer på kilometer med sløsj og verdensmester føre etterhvert som dagen gikk.
Skia gjør akkurat det de skal, hele tiden, uansett føre. De er litt kortere enn det jeg trodde ( Coomba på 179 er ikke veldig mye kortere) så de var overraskende letthåndterlige også i skogen og andre steder jeg hadde behov for å tverrstille raskt
De hadde tom et snev av surf når man fikk dratt litt på.
Kjempeski helt enkelt og seff dritfornøyd.

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2658141 14/04/2021 06:31
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast

Ingenting er bedre enn det!
Og hvis du skulle føle behovet for noe mer old school så har jeg et par vellagrede Legend Pro XXL 193(?) som aldri har vært montert, som kan skifte hender for den nette sum av ikke så mye penger ICON_SMILE

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2658155 14/04/2021 07:33
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg vil ha noen ordentlig bøllete storfjellski på rundt 110 under fot. De MÅ henge på is, ligge som jernbanesviller på kartong og flyte godt.
Er det Kestle BMX og ferdig med saken

Definitivt et av mine førstevalg. Ville også sett på EVI Hedonisme eller Carbide

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: Bøygen] #2658159 14/04/2021 07:44
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Bøygen

Ingenting er bedre enn det!
Og hvis du skulle føle behovet for noe mer old school så har jeg et par vellagrede Legend Pro XXL 193(?) som aldri har vært montert, som kan skifte hender for den nette sum av ikke så mye penger ICON_SMILE

Får slenge meg med jeg og, jeg har et par 2007 Pro Ridere med Look PX14 som også kan bytte eier for lite penger, de står bare og tar opp plass nå. Tror de er rundt 185-ish eller hva lengden var.

Per B.
Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: sanouka] #2658167 14/04/2021 07:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg er ikke så himla tøff på ski, men liker nå å kjøre ski uansett underlag. Har kjørt på EVI Allemannsretten i tre år, og begynner å få litt lyst på noe litt større og breiere. Stor fan av EVI-konseptet, og har derfor lyst til å velge ski derfra. Noen som har erfaringer med Hedonisme, som er den skia jeg sikler på for øyeblikket?

Re: Heisbasert frikjøring! One ski to rule them all? [Re: Øyvind V] #2658319 14/04/2021 18:48
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
EVI Allemannsretten

Nå har det blitt nok NOTS og stipolitikk for mobilen din ICON_WINK

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support