Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Nordmenn i utlandet

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654678 26/03/2021 11:08
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
mod

Ja, fort gjort å havne i pølsevev-land. La oss unngå det. Statsministeren sykler ikke.

/mod

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654735 26/03/2021 13:39
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Har ikke lest hele tråden og tenker at Kartago er en lost case, men må spørre:
Hvis de som reiser følger pålagte krav om pålagt karantene når man kommer hjem og ellers forholder seg til de reglene som måtte gjelde der de er hva er egentlig problemet?
Utgjør de da en risiko for oss som sitter igjen her opp på berget, eller er det fordi det er "urettferdig"? En viss rett til å foreta egne valg innenfor lovverket er vel fortsatt lov.
Vet jeg sannsynligvis banner i kjerka her og er åpen for at jeg har oversett viktige argumenter i dette, men håper da det er mulig å bli opplyst uten så mange personkarakteristikker på kjøpet (som jeg synes det er litt mye av i korona-debatter)

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654739 26/03/2021 13:56
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, problemet er de utsetter seg selv og de i Spania og Norge, for økt smitterisiko og at vi må fortsette med store begrensninger i samfunnet og privatlivet.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: Brusdalen] #2654742 26/03/2021 13:59
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Brusdalen
Ja, problemet er de utsetter seg selv og de i Spania og Norge, for økt smitterisiko og at vi må fortsette med store begrensninger i samfunnet og privatlivet.

Hvorfor utsetter de oss i Norge for økt smitterisiko? De er pålagt 10 dager i karantene ved hjemkomst så de vil være smittefrie når de kommer ut i samfunnet.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654754 26/03/2021 14:59
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Problemet er ikke DEG. DU er flink. DU kan passe på å holde avstand. DU bruker maske, sitter ikke ved siden av noen på flyet, er ikke i ventehallen, har bil ventende osv. DU klarer deg. Når du kommer hjem, setter DU deg på et karantenehotell uten å lage noe styr. Faktisk trengs det ikke et eneste ekstra menneske til å ta seg av DITT opphold.

Skal DU straffes for at det finnes andre idioter som ikke klarer å følge regler og ender med å smitte folk?

Jepp. Sorry. Sånn er det. På samme måte som ellers. Du kan ikke kjøre i 120 selv om du har kontroll, fordi vi vet at 120 kan være nok til at andre ikke har kontroll. Du får ikke kjøpe sprit når du er 19 selv om du har drukket karsk siden morsmelken. Fordi andre ikke kan håndtere det.

Og av og til. Bare av og til, men av og til, går det galt for de som føler at de har full kontroll på alt.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654761 26/03/2021 15:42
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis de som løper for å komme først i køen når man åpner en ny kasse på Rema følger pålagte krav om å betale for varene sine og ellers forholder seg til de reglene som måtte gjelde der de er hva er egentlig problemet?
Lager de noen som helst problemer for oss andre, eller er det fordi det er "urettferdig"? En viss rett til å foreta egne valg innenfor lovverket er vel fortsatt lov.
Vet jeg sannsynligvis banner i kjerka her og er åpen for at jeg har oversett viktige argumenter i dette, men håper da det er mulig å bli opplyst uten så mange personkarakteristikker på kjøpet (som jeg synes det er litt mye av i køsnike-debatter).

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654769 26/03/2021 16:33
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ser moralpolitiet allerede er tom for argumenter og langt inn i pølsevev-land...

Re: Nordmenn i utlandet [Re: Gråstein] #2654774 26/03/2021 16:48
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein
.....setter DU deg på et karantenehotell uten å lage noe styr.

Dette er lovpålagt fra 29.mars nettopp for at anmodning ikke er tilstrekkelig, og er vel initiert nettopp for å unngå importsmitte. Er da ikke denne problematikken løst?

Du kan ikke kjøre i 120 selv om du har kontroll, fordi vi vet at 120 kan være nok til at andre ikke har kontroll. Du får ikke kjøpe sprit når du er 19 selv om du har drukket karsk siden morsmelken. Fordi andre ikke kan håndtere det.
Det du omtaler her er jo lovbrudd, utenlandsreiser er ikke ulovlig, så det treffer vel ikke helt. Kan til nød være med på analogien dersom du hadde sagt at det er dumt å kjøre i skiltet fartsgrense dersom forholdene gjorde det uansvarlig. Men sånn sett er vel 10 dager på karantenehotell et risikoreduserende (eliminerende?) tiltak.

Mht personkarakteristikkene og hva JEG tenker gjøre; har både hus og hytte i egen kommune og har ikke tenkt forlate hjemkommunen med unntak av noen sykkel-/løpeturer. Så ro ned shaminga litt a.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: Gråstein] #2654779 26/03/2021 17:08
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Du får ikke kjøpe sprit når du er 19 selv om du har drukket karsk siden morsmelken.

URETTFERDIG!!1

Re: Nordmenn i utlandet [Re: ELO73] #2654783 26/03/2021 17:17
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Tror ikke Gråstein mente å shame deg, og at DU i dette tilfellet er ment som et hypotetisk du og ikke nettopp deg, ELO.

Nei, man har jo rett til å bare forholde seg til lover og regler, men folk flest prøver å holde seg innenfor en viss sosial kontrakt også. Og så er det noen som kanskje ikke orker eller gidder å forholde seg til etiske problemstillinger og så kaller de folk som gjør det for moralpoliti (dette er ikke personlig retta mot deg, ELO)

Re: Nordmenn i utlandet [Re: vetleg] #2654785 26/03/2021 17:26
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: vetleg
Tror ikke Gråstein mente å shame deg, og at DU i dette tilfellet er ment som et hypotetisk du og ikke nettopp deg, ELO.

Nei, man har jo rett til å bare forholde seg til lover og regler, men folk flest prøver å holde seg innenfor en viss sosial kontrakt også. Og så er det noen som kanskje ikke orker eller gidder å forholde seg til etiske problemstillinger og så kaller de folk som gjør det for moralpoliti (dette er ikke personlig retta mot deg, ELO)

Ja. Ser helt klart den. Selvom det er lov er det ikke alltid «greit», men dette er det jo ganske vidt spenn i hvordan folk forholder seg til (jmfr kasse-eksempelet). Men er vi da der at dette koker ned til et moralsk problem?....og hvilken moral er den korrekte? Vel, det er vel dette vi debatterer ICON_SMILE

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654816 26/03/2021 20:35
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg mente selvsagt ikke ELO spesifikt. Verden overlevde fire år med Trump, så vi klarer oss nok uansett hvor mange både anbefalinger og lover ELO bryter :-)

De som sniker på Rema kan få et lett dask med medbrakt pumpe. Begrenset hvor mye de skader.

Problemet her er jo at veldig mange kommer til å klare seg helt fint. Kanskje de aller fleste. Men vi vet ikke HVEM de som klarer seg kommer til å være.

Vi ser feks alle de som blir utsatt for svindel i løpet av et år. Er det sånn at det bare er de dummeste av de dumme som ikke fortjener det bedre? Eller er det sånn at selv folk som er relativt oppadgående kan bli utsatt for noe slikt. Eller ende som smittespreder av Covid?

Vi vet at veldig mange mannlige sjåfører mener at de bedre sjåfører enn gjennomsnittet (som statistisk sett kan være helt riktig), men jeg vil bli overrasket om det ikke er sånn at de som nå drar utenlands anser seg selv som mer egnet til unngå smitte enn andre. Uten at de har noen som helst forutsetning for den konklusjonen.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: vetleg] #2654825 26/03/2021 21:11
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: vetleg
Sitat: DBrodshaug
Så tror jeg det er meget lite forståelse å hente utenfor sykkelmiljøet for at noen vil på treningsleir, uavhengig om du sykler litt NC eller ikke.

Det var litt dette jeg ville fram til, og rent praktisk er det mulig å trene seg opp til sesongen i Norge, selv om noen mener noe annet. Mener å huske at Calle Hagen trente seg opp til sesongen i fjor nesten utelukkende i Norge, med unntak av et par uker, Og det gikk jo ganske bra med ham. Det går selvsagt an å spekulere i om det var to ukene i Italia/Frankrike/Spania som var avgjørende for prestasjonene hans, men det blir jo bare spekulasjoner

Man kan jo snu på det. Ingen av de som slo han trente i Norge ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nordmenn i utlandet [Re: ELO73] #2654826 26/03/2021 21:15
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ELO73
Men er vi da der at dette koker ned til et moralsk problem?....og hvilken moral er den korrekte? Vel, det er vel dette vi debatterer ICON_SMILE

Nei, det handler om hvor stor smittespredning og hvor mange dødsfall vi skal akseptere. Er målsetnigen null så er jo saken grei, men med å åpne opp for individuelle tilpasninger, så åpner vi også for at det er ok at en del dør fordi noen vil på sykkeltur i Spania.

Når det er sagt, så mener jeg noen må ofres for at jeg kan gå på rockekonsert og drikke øl ICON_WINK

Redigert av Brusdalen; 26/03/2021 21:19.
Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654829 26/03/2021 21:26
Panda Offline
Besatt
Besatt
På et tidspunkt blir folk også lei av det her.
Jeg tror vi nærmer oss ganske raskt det punktet nå.

Nå kommer det sannsynligvis etter Påske en ny smittebølge, kanskje den verste så langt og da blir det nye innstramminger igjen, meget strengere denne gang.

Hva blir så neste? En form for mytteri på skipet Norge.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: sykkeloyvind] #2654839 26/03/2021 22:18
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Presidenten i Brasil er allerede lei og ber folk slutte å syte, samtidig dør det langt flere folk der enn andre steder.

Samholdet i samfunnet virker å være svakt, vi skal være glad for at dette ikke er WW3, da hadde vi nok tapt.

Re: Nordmenn i utlandet [Re: olechr] #2654841 26/03/2021 22:26
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: olechr
Man kan jo snu på det. Ingen av de som slo han trente i Norge ;-)

Kanskje man blir dårligere av å trene i Norge? ICON_SMILE

Re: Nordmenn i utlandet [Re: ELO73] #2654864 27/03/2021 07:53
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: ELO73
Ja. Ser helt klart den. Selvom det er lov er det ikke alltid «greit», men dette er det jo ganske vidt spenn i hvordan folk forholder seg til (jmfr kasse-eksempelet). Men er vi da der at dette koker ned til et moralsk problem?....og hvilken moral er den korrekte? Vel, det er vel dette vi debatterer ICON_SMILE
80%+ på et sykkelforum sier jo at man burde holde seg hjemme, det sier jo litt om hvilken vei det moralske kompasset peker for de fleste.

Sitat: Panda
På et tidspunkt blir folk også lei av det her.
Jeg tror vi nærmer oss ganske raskt det punktet nå.
Jeg kan love deg at det punktet nærmer seg enda raskere når man stadig leser om folk som helt åpenbart gir blaffen i statens anbefalinger.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå