Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Femdobling av eiendomsskatt!

Femdobling av eiendomsskatt! #2654266 24/03/2021 23:30
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Fikk litt hakeslepp.

Jeg mottok en mail med oppdatert eiendomsskatt for 2021 for hytte-tomten.
Det er henvist til eiendomsskattelovens paragraf 3a, og 4.

Ny taksering ble visstnok gjort i 2017, og dermed har den årlige beregnet skatt for tomta femdoblet seg!

Ingen endringer på hytte, eller tomt har blitt gjort på over ti år (utenom vedlikehold).

Det har ikke blitt oppgitt hvordan de har kommet fram til denne taksten, noe jeg lurer på hva som er vanlig praksis.

90% av tomta er myr, og drenering av myr til diverse formål har jo blitt veldig fyfy.
Vil dette kunne ha noe å si for taksten, eller ser de kun på antall mål og gir blanke f* i alt annet?

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654278 25/03/2021 06:51
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De ser på BOA på hytta (og noe til, men usikker på akkurat nøkkelen der).

Du kan få satt en ekstern takst (takstmann/banken) og be skatt benytte denne.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654289 25/03/2021 07:21
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Vi opplevde det samme med huset vårt for et drøyt år siden. Riktignok har vi bygget på/om mye de siste 15 årene. Her har de BOA beregnet på annen måte enn eiendomsmeglere, så vi har iflg kommunen ca 40 m2 mer BOA enn det vi kan si i en salgsannonse. I tillegg kommer en "popularitetsfaktor" som ganger opp eller reduserer verdien.

Det artige er at kommunen mener kåken er verd mer enn 1 mill mer enn det banken mener. Kommer ingen vei med det hos noen av de - vi har prøvd.

Kall meg teit, men jeg syntes den skatten er noe urettferdig. Vi eier jo ikke denne eiendommen 100%. Banken burde få sin del av skatten. Og når krakket kommer kan vi ha betalt masse skatt for noe som aldri har hatt den skattemessige verdien da det ikke har blitt solgt ICON_SMILE

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654293 25/03/2021 07:36
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Et mer overordnet eiendomsskattspørsmål:
Om fok betaler det de har råd til, vil ikke da eiendomsprisene synke tilsvarende eiendomsskatten?

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654295 25/03/2021 07:42
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Gratulerer med å ha sluppet unna med 20% eiendomsskatt i mange år!

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654298 25/03/2021 07:47
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Bor i Oslo, og da vi kjøpte stedet vi bor nå, utløste det eiendomsskatt. Verdien ble satt etter kvadratmeter og gjennomsnittsverdi i området, men siden jeg nettopp hadde kjøpt den på det åpne markedet for veldig mye mindre, endret kommunen grunnlaget til kjøpsprisen (og noe justering i forhold til datoer og sånt). Så det kan gå an å klage.

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: knutspeed] #2654323 25/03/2021 08:56
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: knutspeed
Kall meg teit, men jeg syntes den skatten er noe urettferdig. Vi eier jo ikke denne eiendommen 100%. Banken burde få sin del av skatten. Og når krakket kommer kan vi ha betalt masse skatt for noe som aldri har hatt den skattemessige verdien da det ikke har blitt solgt ICON_SMILE

Vil banken også få sin andel av verdistigningen hvis du selger? Ellers så skatter jo banken (eller aksjonærene) allerede for formuesverdien av den fordringen de har på deg.

Ellers så er argumentet om hva verdien er når du evt skal selge ganske tynt. Kan si det om alle formue.

"De aksjene jeg har kan være verdt mye mindre når jeg selger de".

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: Dexter] #2654338 25/03/2021 09:28
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Dexter
Ellers så skatter jo banken (eller aksjonærene) allerede for formuesverdien av den fordringen de har på deg.

Også hvis det er en utenlandsk bank?

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654362 25/03/2021 10:35
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bor i en rekke på 3 eneboliger. Helt identiske, bare litt forskjell i solforhold. Det skiller 1.5 millioner kroner i verdivurdering fra skatteetaten på prisingen på meg og naboen i 2021.
Prisingen i 2020 var lik for alle tre. Så det betyr at jeg får nesten dobbel økning av eiendomsskatten i forhold til naboen i lik bolig :-)
Lurer på om jeg kommer noen vei med en klage...?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: Dexter] #2654377 25/03/2021 11:03
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Dexter

Vil banken også få sin andel av verdistigningen hvis du selger? Ellers så skatter jo banken (eller aksjonærene) allerede for formuesverdien av den fordringen de har på deg.

Ellers så er argumentet om hva verdien er når du evt skal selge ganske tynt. Kan si det om alle formue.

"De aksjene jeg har kan være verdt mye mindre når jeg selger de".

Er klar over at det er tynne argumenter, syntes bare det er litt artig å diskutere. Er absolutt ikke motstander av skatt generelt sett. Men man låner penger til å kjøpe huset, og betaler skatt, renter, avgifter og kanskje ikke så mye avdrag. Vi brukte flere år på å restaurere/bygge om huset selv, et uendelig løp, med kun det absolutt nødvendigste av innleid kompetanse. Når dagen kommer at vi selger, så ja - da får vi sannsynligvis mer enn vi "betalte" da det ble kjøpt. Men om vi ønsker å fortsette å bo et sted, blir det neppe noe penger å putte i banken. Kanskje heller det motsatte, og da har vi gjort ikke annet enn å betale skatt for å jobbe uten lønn.

Nå er det forskjell på aksjespekulanter, bolighaier og en vanlig familie. Vi trenger kun et sted å bo, og det er ikke jobben vår å tjene penger på det - eller ønske/mål.

Blir spennende å se om eiendomsskatt blir nedjustert dersom krakket kommer ICON_SMILE

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: Gråstein] #2654379 25/03/2021 11:09
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Gråstein

hehe, vel - i vårt tilfelle bodde vi de første 10 årene i et 100 år gammelt restaurasjonsprosjekt/rønne med vanvittige renter da det ikke hadde særlig salgsverdi.

Tomten vår var opprinnelig festet av kommunen, og like etter huskjøpet fikk vi tilbud om å kjøpe den ut til ekstreme 36.000,-. Nå er visstnok verdien på tomten mellom 1 og 2 millioner, så da må de jo ta igjen det de tapte på å selge unna ICON_TONGUE

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: Knirkekne] #2654388 25/03/2021 11:36
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Knirkekne
Jeg bor i en rekke på 3 eneboliger. Helt identiske, bare litt forskjell i solforhold. Det skiller 1.5 millioner kroner i verdivurdering fra skatteetaten på prisingen på meg og naboen i 2021.
Prisingen i 2020 var lik for alle tre. Så det betyr at jeg får nesten dobbel økning av eiendomsskatten i forhold til naboen i lik bolig :-)

Du bor på enden?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654392 25/03/2021 11:50
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Olip, veldig relevant poenget med fritidsbolig. Der vi bor har vi politikere og partier vi kan velge å stemme på (eller ikke) dersom for eksempel eiendomsskatt betyr mye for den enkelte. Politikerne ser selvsagt velferd opp mot kommunens inntekter og øvrige kostnader men har ulik tilnærming til virkemidler.

I en hyttekommune er de ikke slik ved at hytteeiere stemmer et annet sted. Bunnfradraget i Sigdal hvor jeg har hytte skjermer også flere fastboende med lave boligverdier fra å betale denne skatten. Da det ble innført i 2015/2016 blusset det selvsagt opp en diskusjon om hva hytteeiere får igjen for skatten når disse bidrar vesentlig til aktiviteter, arbeidsplasser og verdiskapning i bygda uten å nyte godt av at velferd som skoler, barnehager, sykehjem, kultur osv. Hytteeiere og boligeiere har samme sats. Jeg synes det er fair å betale en slik skatt men skulle gjerne som hytteeier hatt et bittelite snev av mulighet til å påvirke retningen på investeringer osv. Kommunen kunne for eksempel bidratt mer enn noen tusenlapper til preparering av skiløyper. Sigdal har 1.592 husstander og 5.400 fritidsboliger.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654393 25/03/2021 11:59
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sigdal får vel litt pes for tiden rundt Anderdnatten og via Ferrata

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: eOpseth] #2654395 25/03/2021 12:07
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth

Du bor på enden?

Ja, den ene enden :-) Men det påvirker ikke BOA ......

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: knutspeed] #2654397 25/03/2021 12:18
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Gråstein

hehe, vel - i vårt tilfelle bodde vi de første 10 årene i et 100 år gammelt restaurasjonsprosjekt/rønne med vanvittige renter da det ikke hadde særlig salgsverdi.

Tomten vår var opprinnelig festet av kommunen, og like etter huskjøpet fikk vi tilbud om å kjøpe den ut til ekstreme 36.000,-. Nå er visstnok verdien på tomten mellom 1 og 2 millioner, så da må de jo ta igjen det de tapte på å selge unna ICON_TONGUE

I såfall, også gratulerer med å bo i en kommune der de gir bort festetomter. Det er slett ikke vanlig, i de fleste kommuner må man betale en normal pris. Nå vet vi jo ikke hvor du bor, men det er ikke mange steder i landet er man får tomter til 36000 kroner..

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654513 25/03/2021 17:57
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Det er nok ikke en typisk hyttekommune dette, og de startet med eiendomsskatt i 2006.

Har det virkelig ikke noe å si at tomten er nesten bare myr; noe som hindrer oss å gjøre så mye der?

Det er snakk om en tomt på seks mål, så den er en del større enn det du finner i hyttelandsbyer.

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654515 25/03/2021 18:14
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Lurer på når jeg skal få kroppsskatt. Per kilo kropp. Sikkert noen som mener den oppbevarer seg på arealer som tilhører fellesskapet, og at jeg derfor bør skatte av den.

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654530 25/03/2021 19:20
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: olip
Det er nok ikke en typisk hyttekommune dette, og de startet med eiendomsskatt i 2006.

Har det virkelig ikke noe å si at tomten er nesten bare myr; noe som hindrer oss å gjøre så mye der?

Det er snakk om en tomt på seks mål, så den er en del større enn det du finner i hyttelandsbyer.

Om taksten var 20% av det burde vere og nå er 100% må du nok bare betale slik jeg forstår
Var taksten 50% og nå er 250% skulle du vel kunne klage og få satt den ned.

Skulle vel ikke være verre enn det?

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: EspenS] #2654533 25/03/2021 19:23
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: EspenS
Lurer på når jeg skal få kroppsskatt. Per kilo kropp. Sikkert noen som mener den oppbevarer seg på arealer som tilhører fellesskapet, og at jeg derfor bør skatte av den.

Du skatter på eiendom basert på muligheten for salg/utleie. Så om du tenker kroppen din har en viss verdi er det nok muligheter.

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: ] #2654546 25/03/2021 20:20
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: anonymous13
Man skulle fått mellomværende mellom skattetakst og salgsverdi ved evnt salg, så tipper jeg man hadde vært litt mer edruelige enn å kjøre et crew av eiendomsmeglere rundt i minibuss unabolagene for fastsette verdien.

Tenker du da at det skal gå motsatt vei også? At alle skatteverdier legges i et offentlig register, og dersom noen vil kjøpe til skatteverdi + 10% så kan de bare gå direkte til kommunen og ordne kjøpet, uten å måtte forhandle med eier? Da tipper jeg mange ville fått en litt mer oppriktig oppfatning av verdien av sin egen tomt med myr.

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: Knirkekne] #2654569 25/03/2021 22:11
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: eOpseth

Du bor på enden?

Ja, den ene enden :-) Men det påvirker ikke BOA ......

BOA alene avgjør ikke eiendomsskatten, selv om det er en viktig faktor i beregningen naturligvis. Men selv ved å være på enden hørtes forskjellen stor ut.

Tomtestørrelse også indentisk?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: Appelsin] #2654577 25/03/2021 23:53
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Appelsin
Du skatter på eiendom basert på muligheten for salg/utleie. Så om du tenker kroppen din har en viss verdi er det nok muligheter.

Tror det skal gå greit å argumentere for lavt utleiepotensial.

Re: Femdobling av eiendomsskatt! [Re: olip] #2654795 26/03/2021 18:34
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Legg inn en fornuftig klage, men faktisk beskrivelse av forholdene-tomten.
Taksten, som er grunnlaget for beregning av eiendomsskatten, er ofte utført av konsulentfirma med mye, for firmaet, rimelig personnell headhuntet fra NAV. Oppslag i NRK-TV om dette tidligere.

Lønner seg å klage: Vi fikk satt ned beskattningsgrunnlaget for et eldre våningshus på et gårdsbruk vi også eier i Innlandet fylke med 200.000. Det er et våningshus fra ca 1910, i to etasjer, med tydelig vedlikeholdsbehov, og nå uegnet til bolig for annet enn smågnagere.

Konsulentfirmaet hadde vurdert dette objektet som bolighus, i to etasjer..

Moderator  support