Ring hytta varm
|
Ring hytta varm
24/03/2021 13:58
|
Tgabriel
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har i mange år hatt en enkel DEFA "ring hytta varm"-greie, hvor jeg kan sette strøm på en ovn via en app. Dette gjøres over 4G-nettet og krever en mottaker pluss en 'bryter' som sitter mellom kontakt og støpsel.
Gjennom det siste året med hjemmekontor har jeg sett nytten av bredbånd på hytta, så nå er det på plass. DEFA-løsningen koster en tusenlapp+ i året, så da faktura for fornyelse ankom i dag, fikk jeg lyst til å sjekke om det fins alternative løsninger via internett.
Noen som har noe å anbefale?
|
|
|
Re: Ring hytta varm
[Re: Tgabriel]
24/03/2021 14:08
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har panelovner fra Mill på hytta med 4G-modem. Det fungerer helt supert. Sa opp DEFAen som fulgte med hytta. Med 4G er det bare å sette opp IP-kamera i stedet for alarm.
|
|
|
24/03/2021 14:56
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg har brukt Mill WiFi socket, da kan du bruke ovnen du har (hvis den husker sist innstilte temperatur når strømmen går, eller starter med tilstrekkelig høy temperatur). De koster knapt 400 kr per dings og trenger ikke hub. Hvis de mister nettet så beholder de siste instilling, så du skal ikke risikere at hytta fryser hvis du setter dem til minst 5 grader når hytta ikke er i bruk. (Jeg kommer dog til å ha frostvakt når vi får innlagt vann for å være heeelt sikker).
Redigert av Arne_And; 24/03/2021 14:58.
|
|
|
24/03/2021 14:59
|
Arne_And
More than words
|
More than words
|
|
|
24/03/2021 18:15
|
Tgabriel
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk! Vil nødig bytte ovnene for dette, så Mill Wifi socket høres ut som det jeg er ute etter. Skal sjekkes ut. Jeg har termostatovner og gulvvarme i gang og baderom som sørger for en viss minimumstemperatur. DEFAen brukes kun for å booste tempen et døgn eller så før vi ankommer hytta.
|
|
|
24/03/2021 18:53
|
torsteis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk! Vil nødig bytte ovnene for dette, så Mill Wifi socket høres ut som det jeg er ute etter. Skal sjekkes ut. Jeg har termostatovner og gulvvarme i gang og baderom som sørger for en viss minimumstemperatur. DEFAen brukes kun for å booste tempen et døgn eller så før vi ankommer hytta. Sjekk testen av "smarte plugger" på https://www.tek.no/test/i/nark4o/smartpluggene-har-faatt-en-ny-konge-paa-haugen, jeg har en DeltaCo plugg på hytta, funker fint Finnes ofte til under 200,- per stk
Torstein
|
|
|
24/03/2021 19:53
|
Torrdal
Entusiast
|
Entusiast
Har to Mill panelovner med wifi og appen som hører til er helt kriminelt dårlig. Mister tilkobling støtt og for å koble seg til må man ha 2,4 ghz nett. Ikke noen pålitelig løsning i det hele tatt etter min erfaring. Tommel ned
|
|
|
[Re: Torrdal]
24/03/2021 20:32
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Har to Mill panelovner med wifi og appen som hører til er helt kriminelt dårlig. Mister tilkobling støtt og for å koble seg til må man ha 2,4 ghz nett. Ikke noen pålitelig løsning i det hele tatt etter min erfaring. Tommel ned Jeg har 4 stk Mill Wifi socket som jeg bruker med panelovner. De har fungert stort sett knirkefritt et par år nå. Appen kunne vært bedre men den gjør jobben med styring av temp og evt som av/på bryter til pluggene. Det som er dårlig er det å få koblet enhetene til wifi, jeg måtte chatte med kundeservice for å få det til første gang. Måtte til slutt sette wifi nettverket til kun 2.4GHz og kun versjon B av standarden. Da fikk jeg koblet opp pluggene. Men med nytt nettverk for ca 1 mnd siden så koblet alle pluggene seg opp uten problem på nytt 2.4 nett selv om det står på alle standardene. Har fungert knirkefritt på dette nettet også.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
24/03/2021 21:20
|
Torrdal
Entusiast
|
Entusiast
De fleste moderne routere veksler vel mellom 5 og 2,4 ghz, 5 ghz er nok foretrukket for de fleste. På min router kan jeg ikke gå inn og velge 2,4 ghz, så om man får koblet seg til er ren bingo. Omtalene på app store er fulle av tilbakemeldinger om dette. Ville ikke anbefalt med mindre man har en gammel router med kun 2,4 ghz. Ovnene ser fine ut, og det er det. Når jeg tenker over det er det få ting jeg har som har irritert meg like mye som dette produktet
|
|
|
25/03/2021 07:02
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg er enig i at første gangs tilkobling er litt klønete siden man må være på 2,4 GHz-nettet da, hvis man ikke har mulighet til å kontrollere det så er det håpløst. Men det er kun første gang, i normal bruk så har det ingenting å si. Jeg opplever appen som god, og vi har aldri hatt problemer med WiFi socket-ene. Hvis du har to telefoner, eller en ekstra ruter med bedre kontrollmuligheter som du kan bruke for å sette opp, så finnes det en vei rundt problemet: I had to use two Android phones. Here's what I did:
I renamed my Google Wifi network (I just deleted the last letter of the ssid - "MyNetwork" became "MyNetwor" for example)
On the first phone I turned on the Hotspot and renamed the ssid for that to the original ssid of my Google Wifi network (MyNetwork)
I changed the password for the Hotspot to the same as my Google Wifi network
On the 2nd phone, I opened the app for my smart home device (vesync/etekcity smart outlet) and tried to add/configure a new smart device
When prompted to connect to a 2.4 ghz network, I connected to the Hotspot (the first phone)
I configured the smart device (finally!!)
On the first phone, I renamed and disabled the hotspot
I re-renamed my Google Wifi network back to the original name ("MyNetwor" became "MyNetwork") Jeg satte opp mesh i tillegg til bredbåndsruter, og den lar meg slå 5 GHz av og på.
Redigert av Arne_And; 25/03/2021 07:06. Rediger grunn: En slags løsning
|
|
|
25/03/2021 07:59
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Har også Mill - har hatt det i fem år nå. To mill-ovner, og to wifi-sockets tilkoblet eldre panelovner. Aldri hatt problemer med appen, aldri mistet kontakt med enhetene - har funket som fjell i hele perioden. (Har hatt både 2.5 og 5ghz)
Funker glitrende til å styre tempeatur ulikt i de ulike rommene - og til å sette opp et program som varierer med ulike tider på døgnet.
Til bruk på hytte kan du f.eks. ha to ulike programmer som du da bruker et sveit på å skifte mellom: 1) "frostvakt" - holder temperaturen på f.eks 7 grader i perioden ingen skal bruke hytta 2) "til stede" - der varmen skrus ned til f. eks 15 seint på kvelden, deretter gradvis opp til 18 fra kl 6, og 21 grader fra kl 8.
Tenkte først det også går an å ha et "oppvarmingsprogram" for å varme opp hytta, men dette blir jo dekket av program 2.
|
|
|
25/03/2021 08:16
|
Torrdal
Entusiast
|
Entusiast
Ja, det er jo klart at det sikkert er flere som er mer fornøyd enn meg, men man kan jo spørre seg hvorfor det skal være så enormt mye mikk for å koble seg til en simpel varmeovn. Det meste man kjøper på markedet i dag er plug and play, at man må drive og styre med nettverksinnstillinger og ha to android telefoner (???) for å koble seg til burde være unødvendig. De fleste som kjøper disse er jo vanlige folk, og ikke typen til å lage hva gjelder-tråder på terrengsykkelforumet.
Beklager å spore av tråden, men det har vært veldig terapeutisk å få luftet denne frustrasjonen et sted. Jeg regner med at wifi-socketene har samme elendige chipset som varmeovnene, så ulikheten er kanskje ikke så stor mellom de.
Redigert av Torrdal; 25/03/2021 08:27.
|
|
|
17/11/2021 10:55
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Tar opp igjen denne. Skal bygge hytte, og elektriker foreslår DEFA hyttestyring. Mener det er det mest pålitelige, og man har batteribackup som varsler om strømbrudd. Denne styrer da også gulvvarme. For meg frister det lite med eget abonnement til dette.
Panelovnene kobles til fast, altså ikke stikkontakt. Så alternativet blir vel da å ha ovner med wifi-termostat. Hjemme har jeg dette med Nobø-ovner, som krever egen hub. Ovnene som leveres med hytta er Glamox. Ser ut til at disse kan leveres med wifi som ikke krever egen hub. Noen som har erfaring med Glamox?
Styring av gulvvarme blir vel da vanskelig å få til?
Hva ville dere gått for?
|
|
|
17/11/2021 13:15
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Mill ovner trenger heller ikke hub. Jeg har brukt Mill WiFi socket og har gode erfaringer med den, antar ovnene med innebygget fungerer like bra. Men du får dessverre ikke styring for gulvvarme fra dem. Det får du med Microtemp WiFi MWD5, som heller ikke krever hub. Jeg har ingen erfaring med den (enda).
|
|
|
17/11/2021 16:54
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Jeg har gjort det enkelt. Har trådløst internett på hytta. Har bevisst IKKE koblet panelovner direkte, for å gjøre meg uavhengig av fastmontert styringssystem. Her går teknologiutviklingen så fort, at fastmontert utstyr fort blir utdatert. Har kjøpt divers Tapo-utstyr fra Kjell & Co: 1) 4-pakning for kobling i stikkontakt, under 400 kr. Altså en hundrings pr stk. Har satt sånne på tre panelovner som er forhåndsprogrammert til 20 og 24 grader. Så kan jeg starte disse i forveien i forhold til hvor kaldt det er. Styres enkelt via app. Av og på. 2) Pærer i utelys som også styres via samme app. 3) Kameraer inne og ute, også hjemme. Disse kan stilles inn med varsling om det er bevegelse. Så holder vi oppsyn med ubudne gjester samt bikkja, når den er alene hjemme.
Alt styres via samme opp. Billig, kjapt og enkelt!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
18/11/2021 17:44
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Takk for tips!
Panelovnene skal her kobles til fast, så får ikke brukt løsning via stikkontakt. Ønsker også å alltid ha dem på, men på lavere temperatur når vi er borte, så må ha noe med termostat.
Takk for tips ang Microtemp termostat også, den bør kunne funke bra.
|
|
|
18/11/2021 19:39
|
LAKA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi har en del utleiehytter og kjører Adax ovner med Wifi. Fungerer helt utmerket. De leser også av temperaturen i rommet slik at man alltid har oversikt over dette via App. Har brukt disse et par år nå, og aldri opplevd problemer. Hos oss står ovnene på 5 grader året rundt, så booster vi et døgn før gjestene ankommer. I vintersesongen har vi såpass mye utleie at vi stort sett ligger på 15 grader jevnt gjennom uka.
|
|
|
19/11/2021 01:12
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bygde mitt på Z-wave. Styrer varmekabler med Elko sin termostat som har ekstern styringsmulighet, fastmonterte ovner, hovedvannkran, utelys, røykvarslere med innebygget kamera og bevegelsessensorer ++. Røykvarslere fra Future-home. Bruker Fibaro sine moduler til innbygging, og Fibaro sin wall-socket som bryter. Billige wall sockets fra Kjell ble varme med litt strømtrekk og gikk i søpla. Panelovner med vanlig termostat stilt inn på høy temp, de styres uansett av Fibaro bryterne. Som sentral har jeg to stk Raspberry-PI med Z-wave modul (redundant) og egenlaget software. Har også to rutere 4/5G for redundans, +Batteribackup. Jobber i telecombedrift og har noen fordeler. Styrer det via Fibaro sin app som har greit grensesnitt. Pi og egenlaget fordi det er gøy. Kunne like gjerne kjøpt en Fibaro-sentral. Har en knapp i gangen som setter hele hytta i frostsikringsmodus når vi drar. Det er ikke en spesiellt rimelig løsning, men den er bygd over tid og da legger man liksom ikke merke til det. Akkurat som å bygge sykkel selv  Utekameraene styrer jeg via annen app da Fibaro sin løsning er mangelfull.
------------------------------- NOTS
|
|
|
19/11/2021 09:44
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Takk for tips!
Satte opp en Pi med Home Assistant hjemme en gang, men følte ikke behovet for å sette opp dette skikkelig når det ikke var en enkel måte å få inn Nobø-ovnene her. Så den er pakket ned. Har Netatmo kameraer hjemme, og tenker vel å sette opp et sånt på hytta også. Men det blir nok et enkelt oppsett med ovner, kamera, og muligens varmekabler på wifi da.
|
|
|
[Re: espenta]
19/11/2021 09:50
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Takk for tips!
Satte opp en Pi med Home Assistant hjemme en gang, men følte ikke behovet for å sette opp dette skikkelig når det ikke var en enkel måte å få inn Nobø-ovnene her. Så den er pakket ned. Har Netatmo kameraer hjemme, og tenker vel å sette opp et sånt på hytta også. Men det blir nok et enkelt oppsett med ovner, kamera, og muligens varmekabler på wifi da. https://github.com/echoromeo/hanobo Du får nobø inn med custom components  https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/4384-pynobo-nob%C3%B8-hub-python-interface/
|
|
|
19/11/2021 10:41
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Aha, takk! Denne fant jeg ikke for fire år siden, da jeg kjørte Home Assistant.
|
|
|
[Re: espenta]
19/11/2021 11:05
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Aha, takk! Denne fant jeg ikke for fire år siden, da jeg kjørte Home Assistant. Det har skjedd VELDIG mye siden den tid! De har levert 1.x nå og har stort sett utvidelser av god funksjonalitet, ikke bugfixer. Integrasjon mot hva du nå måtte ønske deg av hjemmeautomasjonsprotokoller med API. Har til og med et kort som viser meg hvilken dag posten kommer.
|
|
|
24/11/2021 20:59
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her kjøres det x-comfort.. Ikke er det up to date, tungvindt å sette opp, men det virker år etter år. Det fins garantert mye smartere systemer, men det har jeg overhodet ikke behov for.
Smart Home controller og RCT (romtermostater) kjøpt billig på finn. Har da 5 varmesoner som jeg hovedsaklig setter på samtidig. Ingen årskost for fjernstyring.
Tror jeg brukte 13k i deler med 5 soner (2 med varmekabler) og en ute temp føler.
|
|
|
[Re: Lunix]
10/02/2022 06:46
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bygde mitt på Z-wave. Styrer varmekabler med Elko sin termostat som har ekstern styringsmulighet, fastmonterte ovner, hovedvannkran, utelys, røykvarslere med innebygget kamera og bevegelsessensorer ++. Røykvarslere fra Future-home. Bruker Fibaro sine moduler til innbygging, og Fibaro sin wall-socket som bryter. Billige wall sockets fra Kjell ble varme med litt strømtrekk og gikk i søpla. Panelovner med vanlig termostat stilt inn på høy temp, de styres uansett av Fibaro bryterne. Høres ut som du har stålkontroll på dette, men tenkte jeg skulle tipse om denne faremeldingen angående Z-Wave (for eventuelt andre som skulle søke seg frem til tråden).
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
10/02/2022 08:02
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bygde mitt på Z-wave. Styrer varmekabler med Elko sin termostat som har ekstern styringsmulighet, fastmonterte ovner, hovedvannkran, utelys, røykvarslere med innebygget kamera og bevegelsessensorer ++. Røykvarslere fra Future-home. Bruker Fibaro sine moduler til innbygging, og Fibaro sin wall-socket som bryter. Billige wall sockets fra Kjell ble varme med litt strømtrekk og gikk i søpla. Panelovner med vanlig termostat stilt inn på høy temp, de styres uansett av Fibaro bryterne. Høres ut som du har stålkontroll på dette, men tenkte jeg skulle tipse om denne faremeldingen angående Z-Wave (for eventuelt andre som skulle søke seg frem til tråden). Jepp. Som jeg skrev har jeg opplevd at billige wall sockets blir varme og bruker kun Fibaro som er godkjent for 2300w. Disse blir ikke varme. Har testet de opp til 1800w og de er helt kalde. Vet ikke hvem som har laget pluggen på bildet, men det ser ut som noe billig skrot. Er ikke Fibaro i hvertfall. Strømkrevende utstyr kobles helst med innbygningsmoduler og permanent tilkobling. Hvis man gransker bildene i artikkelen ser det ut som varmgangen har oppstått i overgangen mellom plugg og kontakt. Det behøver ikke være pluggen sin feil. Dette er noe som kan skje ved høyt strømtrekk uansett utstyr. Derfor Varmtvannsberedere nå må kobles permanent. Og kontakten ser ut til å vøre noe billig-ræl den også. Kjøp kvalitet og sov godt. Spar penger andre steder. Det er ikke lov å spare penger på strømsikkerhet eller sykler.
Redigert av Lunix; 10/02/2022 08:27.
|
|
|
[Re: parob]
10/02/2022 08:48
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Høres ut som du har stålkontroll på dette, men tenkte jeg skulle tipse om denne faremeldingen angående Z-Wave (for eventuelt andre som skulle søke seg frem til tråden). Dette har ingenting med zwave å gjøre, men feilbruk av en plugg. Den kunne vært på zigbee eller wifi for den saks skyld. Innstikksplugger skal ikke brukes til permanent høye laster. Da skal det være koblet fast, som Lunix skriver. Dette er fordi Schuko plugger- og kontakter ikke er laget for store strømtrekk over tid. Akkurat derfor er det heller ikke lov til å lade bilen via stikkontakt fast. Har lest gjennom den artikkelen du linker til nå, og det er jo absolutt totalt misvisende! Dette er et produkt som er brukt ulovlig, og ikke en hel standard. Sender dem en mail, om at denne artikkelen skaper unødvendig bekymring på generell basis.
Redigert av baronKanon; 10/02/2022 08:52. Rediger grunn: siste avsnitt lagt til
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/02/2022 09:38
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Dette er et produkt som er brukt ulovlig, og ikke en hel standard. Sender dem en mail, om at denne artikkelen skaper unødvendig bekymring på generell basis.
Ulovlig?
|
|
|
10/02/2022 09:53
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Ja, det å bruke plugg og stikkontakt på en 3kW varmtvannstank er ikke innenfor, med dagens forskrifter går vel grensen på 2 kW tror jeg.
|
|
|
10/02/2022 09:59
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Med dagens forskrifter skal den være fastmontert ja. Men det er vel ikke tilbakevirkende?
Er mest bare nysgjerrig, er vel av de få som har stilt noen kritiske spørsmål om akkurat dette til Tibbermenigheten. G*d forby..
Redigert av JoachimV; 10/02/2022 10:01.
|
|
|
10/02/2022 10:01
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Jeg leste aldri teksten, kikket kun fort på bildet.
Helt utrolig at noen som påstår å ha kompetanse på området lager en slik artikkel og at ingen andre reagerer på svadaen som er publisert.
|
|
|
|
|