Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Høgevarde satser stort

Høgevarde satser stort #2654122 24/03/2021 12:00
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Terrengsykkel har også skrevet om dette, og her er litt info lagt ut på Høgevarde sine sider i dag: Link

Planen er 80-100km sti, og 20km i løpet av 2021.

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2654133 24/03/2021 12:37
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Den første tanken som slo meg var kostnadene, 1000kr/m er omtrent det det koster å bygge skogsbilvei.
det andre er at de har infrastrukturen klar med skiheiser og at det nødvendigvis ikke er så mye jobb å gjøre i slalombakken

tidligere så var ikke området mye å skryte av, enten myr eller steinrøys sommerstid

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2654134 24/03/2021 12:37
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spennende prosjekt, og jeg er egentlig mest spent på hva slags nivå av tilrettelegging vi snakker om her. Er det full Trysil-ifisering så blir det litt utenfor hva jeg ønsker meg. Men et par bilder fra Worldtrail ser lovende ut. https://world-trail.com/our-work/

Dog er det jo litt rart å hente kompetanse helt fra Australia...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2671532 05/07/2021 20:50
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Om noen har lyst til å følge med på hvordan de bygger, så legger Worldtrail en del ut på sin Instagram story. Flere av de som bygger legger også ut i story på sine private kontoer, tagget med Høgevarde og #hogevarde. Ser ut som det er mye manuell jobb, med bæring og stabling av stein.

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2671652 06/07/2021 14:37
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: espenta
Ser ut som det er mye manuell jobb, med bæring og stabling av stein.

Eneste som gjelder skal det bli skikkelig sti og ikke bikepark ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2671689 06/07/2021 19:56
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Ja, syns det ser bra ut fra klippene jeg har sett. Blir sikkert noen stier som blir mer bikepark etterhvert også, i nærheten av heisene.

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2680268 10/09/2021 15:20
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
https://youtu.be/btQdhNliPfM

Hallingdal Rides har lagt ut video med intervju av Glen Jacobs.

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2681296 15/09/2021 15:34
peprepupp Offline
Entusiast
Entusiast
Altså. All den hyttebyggingen..!

Går det ikke an å lage stier nært en by/tettsted/plass som allerede eksisterer, i stedet for å lage en ny by som bare skal bli brukt noen uker i året?

Når det er sagt ser jeg lyst på kommende generasjoner norsk ungdoms sykkelferdigheter.

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2681304 15/09/2021 16:37
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Man må jo huske på at det er turistdestinasjoner som står bak de fleste slike stiutbygginger, for de vil ha besøkende/hyttekjøpere som legger igjen penger i bygda.

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2681311 15/09/2021 18:02
peprepupp Offline
Entusiast
Entusiast
Ja. Til en høy pris for ikke-utbygd natur, vil jeg påstå (hyttene først og fremst, men ja, stiene også). Jeg blir sikkert hytteeier en sånn plass selv en gang, når ideologien og prinsippene forsvinner i alderdommens mugg, og jeg trenger sykkelstier og langrennsløyper i umiddelbar nærhet.

Re: Høgevarde satser stort [Re: peprepupp] #2681362 16/09/2021 06:32
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: peprepupp
Altså. All den hyttebyggingen..!

Går det ikke an å lage stier nært en by/tettsted/plass som allerede eksisterer, i stedet for å lage en ny by som bare skal bli brukt noen uker i året?

.

Vi bygger sti på Nesodden, kortreist moro med heis :-) Men altså de store destinasjonene gjør alt de kan for å fylle opp hytter, leiligheter, butikker, lokalbedrifter osv hele året. Frem til den enorme satsingen på sykkel er det vel bare Hafjell som har lykkes godt med helårs aktiviteter med nærhet til Hunderfossen, Lillehammer og div annet. En kompis leide ut en leilighet nederst i Hafjell for 7-8 år siden og den beste måneden var juli, deretter februar, mars, august, januar og september og selvsagt høstferie, juleferie og påsken. Jeg gjetter likevel på at antallet syklister et par måneder om sommeren er en dråpe i havet sammenlignet med antall alpinister som fyller opp barer, restauranter, betaler heiskort osv en fin helg i mars.

Forresten ønsker jeg meg et stinettverk som binder sammen hele Norefjell området både over toppene og en runde rundt. dvs Norefjell, Tempelseter, Haglebu og Høgevarde. På forhånd takk !

Redigert av EmilZipp; 16/09/2021 06:35.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2681367 16/09/2021 07:00
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Tror syklistene står for en dråpe i havet på totalinntektene ja, men ser for meg at de er viktige når det kommer til å skape helårs arbeidsplasser på et lite sted. Det å beholde de gode flinke folkene med litt driv, det har en verdi i seg selv. Og så antar jeg at det nok er kjærkommen sommerinntekt for lokale studenter som er hjemme i sommerferien og lignende? Tipper verdien i stor grad er et levende lokalsamfunn som ikke bare består av tilreisende arbeidskraft?

Spekulasjon fra min side, har ikke sjekket noe som helst. Jeg hadde i alle fall tenkt slik selv om jeg bodde ved en vinterdestinasjon.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Høgevarde satser stort [Re: vids] #2681401 16/09/2021 08:36
peprepupp Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg erfarer det samme fra kontaktnettverket mitt i alpinsenterbransjen. Hytteutbyggerne og jeg som hytteutbyggingsmotstander er hvertfall helt enige om at ei hytte som er bygd fortjener flest mulig overnattingsnetter. Og overnattingsnetter om sommeren medfører et marked for e-sykkelutleie, guida aktiviteter for familien, fiske, + + +.

Det er ingen tvil om at dette er positivt til økonomien for bygdene som satser. Hytteutbygging lønner seg, men jeg mener at det gir store "ikke-prissatte konsekvenser" som det heter så fint.

Re: Høgevarde satser stort [Re: EmilZipp] #2681404 16/09/2021 08:55
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp

Forresten ønsker jeg meg et stinettverk som binder sammen hele Norefjell området både over toppene og en runde rundt. dvs Norefjell, Tempelseter, Haglebu og Høgevarde. På forhånd takk !

Dette har jeg også sett på som et mulig kinderegg...Jeg vil jo nødig bidra til den helt bananas hyttebyggingen med rekkehus og feltutbygginger som får hovedstadsområdet til å blekne.

Re: Høgevarde satser stort [Re: EmilZipp] #2681481 16/09/2021 14:49
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: EmilZipp

Det vil jeg også gjerne ha, takk ICON_SMILE

Og når det er gjort kan noen lage gromsti mellom Haglebu og Nesfjellet også.

Er mye myr og steinrøys i Høgevarde-området. Ikke supre materialer til flytsti. Bidrar vel til høye kostnader at det er dårlig med lokale masser å utnytte. Er ikke alle steder som har "Trysil-dirt" under torva.
Rundt alpinanlegget på Norefjell ser det ut til å være mye sand i bakken, der kan det være billigere å få til noe bra.

-------------------------------
NOTS
Re: Høgevarde satser stort [Re: Lunix] #2681491 16/09/2021 17:30
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Sitat: Lunix

Er mye myr og steinrøys i Høgevarde-området. Ikke supre materialer til flytsti. Bidrar vel til høye kostnader at det er dårlig med lokale masser å utnytte. Er ikke alle steder som har "Trysil-dirt" under torva.
Rundt alpinanlegget på Norefjell ser det ut til å være mye sand i bakken, der kan det være billigere å få til noe bra.

Mesteparten av byggingen foregår i skogen nordøst for dagens alpinbakke, i dette området: https://kommunekart.com/?urlid=2417e759-f244-4fee-9ca1-2a8d8f61b730

Det er også området de planlegger å utvide alpinanlegget mot, med ny stolheis osv.

Anbefaler å følge Worldtrail på Instagram, de legger ut videoer av byggingen flere ganger i uka i sin story. Skjønner godt at det kan koste mer enn en skogsbilvei pr km, mtp terrenget de bygger i, og mest manuell jobb, med stabling av stein osv.

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2681616 17/09/2021 11:59
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: espenta
https://youtu.be/btQdhNliPfM

Hallingdal Rides har lagt ut video med intervju av Glen Jacobs.

Er det berre meg som vert litt trist av å sjå at det vert laga grusvegar i skog og fjell "overalt"?

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2681628 17/09/2021 12:49
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
enig at grus er kjipt

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2683801 05/10/2021 10:06
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2713195 08/07/2022 14:41
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Gammel tråd, men kan ha godt av en update.

Den stien de bygget fra Lavvostien og nedover og som sto nesten ferdig i fjor skulle vel ha åpnet nå. I hvertfall øvre del.
Det er den ikke. "Stengt - anleggsområde- Hold barna unna" osv.
Gikk en runde ned der i går for å se hva som skjer og mye var skikkelig bra. Det er så pent bygget at det er tydelig at de har gått for kvalitet og topp utseende og opplevelse. Jordbunn hele veien på det som ble bygget i fjor og mange kule alternative linjer. Noe for alle.
Enkelte støttemurer og rock-gardens er fantastisk flott laget. De har også brukt naturlige elementer på en super måte.
Ble veldig glad over en bygget sti som ikke fremsto som ett digert sår i naturen.

Dessverre har man kanskje ikke hatt god nok forståelse for Norsk snøsmelting og teleløsning. Deler av stien er derfor ganske rasert av naturen.
Nå er de godt i gang med utbedring. Grov pukk som overdekkes av grus-subbus. Da forsvinner kanskje noe av godfølelsen. Håper det kommer litt jord oppå også.
Det blir nok veldig bra etter hvert, men jeg sitter med en følelse av at noen utbedringer må gjøres årlig hvis man ikke begynner litt om igjen enkelte steder. Hadde ikke den slemme vinteren kommet og ødelagt hadde dette virkelig vært noe å oppsøke.
Akkurat nå er det ikke verdt turen, dessverre.

Krysser fingrene for at de får alt på stell, med den innsatsen som er lagt ned fortjener de litt medvind og skryt.

NOTS
Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2713219 08/07/2022 20:00
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
når de bygger nye stier med jord så må det pakkes og det tar tid før det setter seg, de har gjort noen lignende løsninger lokalt her hvor jeg bor og det var bare gjørmebasseng ett par år før det ble ganske så bra

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2713385 10/07/2022 23:28
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Den åpnet på lørdag forøvrig. Har vært annonsert en god stund.

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2713412 11/07/2022 09:25
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2713416 11/07/2022 10:14
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror de har planer om en helt ned til RV7. Det blir isf ganske wild selv om den er langt unna spinnville Hallingspranget på 17 km.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2713434 11/07/2022 13:36
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hadde ikke fulgt med på når de skulle åpne, det burde jeg gjort.
Hvis de hadde alt klart til Lørdag så har de jobbet bra.

Denne ser ut til å være bygget med annen filisofi enn Hallingspretten.
Der Hallingspretten er grus som er tilkjørt hele veien, bygget med gravemaskin, så er Høgevarde til veldig stor del bygget med masser og elementer som var der fra før. Og det er håndarbeid, massevis av flott håndarbeid. Bygget inn i terrenget istedenfor oppå.

Med forbehold om at jeg kun har gått ned på Høgevarde så virker det som om Høgevarde har satset mer på kule elementer, med alternative linjer med hopp og dropp, kontra Hallingspranget som har mer avansert tursi-preg.
Har kjørt Hallingspranget to ganger, og tror kanskje det holder. Nesbyen har mye morsommere greier enn den for oss som tråkker rundt på 150/160mm gyngehest.

På Høgevarde tror jeg at jeg kan holde på en stund. Terpe alle elemetene helt til man kan sette det sammen til noe magisk.
Blir tungt å komme oppigjen uten shuttling. Og så må jeg helt opp over toppen igjen for å komme ilbake til hytta s
om ligger på "rett" side av fjellet

Får de den helt ned i bunn blir det enda bedre. Helt bort til RV7 tror jeg blir vanskelig uten mye sideveis transportstrekker og oppoverpartier. Hvis de fortsetter med samme stil helt ned så blir det en attraksjon man gidder å oppsøke mange ganger uansett endepunkt.
Jeg skal i hvertfall tilbake til Høgevarde så fort den værste knott-sesngen er over. Sist torsdag kveld var det litt for mye bloduging til å bli topp stemining.

NOTS
Re: Høgevarde satser stort [Re: Lunix] #2713435 11/07/2022 14:22
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lunix
Hadde ikke fulgt med på når de skulle åpne, det burde jeg gjort.
Hvis de hadde alt klart til Lørdag så har de jobbet bra.

Denne ser ut til å være bygget med annen filisofi enn Hallingspretten.
Der Hallingspretten er grus som er tilkjørt hele veien, bygget med gravemaskin, så er Høgevarde til veldig stor del bygget med masser og elementer som var der fra før. Og det er håndarbeid, massevis av flott håndarbeid. Bygget inn i terrenget istedenfor oppå.

Med forbehold om at jeg kun har gått ned på Høgevarde så virker det som om Høgevarde har satset mer på kule elementer, med alternative linjer med hopp og dropp, kontra Hallingspranget som har mer avansert tursi-preg.
Har kjørt Hallingspranget to ganger, og tror kanskje det holder. Nesbyen har mye morsommere greier enn den for oss som tråkker rundt på 150/160mm gyngehest.

På Høgevarde tror jeg at jeg kan holde på en stund. Terpe alle elemetene helt til man kan sette det sammen til noe magisk.
Blir tungt å komme oppigjen uten shuttling. Og så må jeg helt opp over toppen igjen for å komme ilbake til hytta s
om ligger på "rett" side av fjellet

Får de den helt ned i bunn blir det enda bedre. Helt bort til RV7 tror jeg blir vanskelig uten mye sideveis transportstrekker og oppoverpartier. Hvis de fortsetter med samme stil helt ned så blir det en attraksjon man gidder å oppsøke mange ganger uansett endepunkt.
Jeg skal i hvertfall tilbake til Høgevarde så fort den værste knott-sesngen er over. Sist torsdag kveld var det litt for mye bloduging til å bli topp stemining.

17 km lang grusstripe med en million hårnåler og flotte utsiktspunkter atpåtil med buss 5 ganger om dagen tenker jeg er så spinnvilt prosjekt her oppe i konservative steinrøysa at det skal få alt av tomler opp som finnes.
At aussiene har en litt mer naturlig tilnærming til hvordan de bygger er bra og det ser kult ut. Jeg tar turen når løypekm er triplet.
I morra går turen til Nesbyen med ræsern og fullboingen.
Klatre Rukkedalen først i trikot og siste buss opp i baggy shorts og matchende sykkel. Cola på baklomma som jekkes halvveis mens jeg lar tankene vandre skuende utover Hallingdal badet i kveldssola.

Redigert av sanouka; 11/07/2022 14:24.

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2713449 11/07/2022 22:17
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For en gammel stisliter på bakerste benk er det spennende å se at Høgevarde satser alternativt. Stier av maskingrus er som eksteriøret på Nasjonalmuseet. Det er fint laget, men særs monotont. Hvis aussiene klare å integrere litt mer jordnære elementer er det forlokkende.

Ellers er det jo litt pussig å tenke på at for 5-10 år tilbake ristet jeg bare på hodet over reportasjer fra maskinbygde trail centers i Skottland og tenkte at hvor trist de må ha det der borte, som ikke har allemannsrett og som må klare seg disse puslete stiene som er purpose built.

@sanouka: Den helgeplanen der skal jeg kopiere!

Re: Høgevarde satser stort [Re: runermm] #2713456 12/07/2022 08:05
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Hørte noen rykter her om dagen , og hvis bare noe av det stemmer så blir høgevarde stedet . Ca 30 løyper noen også for DH , gondol fra bunn og opp og ish 100 mill i potten . Håper ryktene stemmer .

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Høgevarde satser stort [Re: olehen] #2713458 12/07/2022 08:20
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olehen
Hørte noen rykter her om dagen , og hvis bare noe av det stemmer så blir høgevarde stedet . Ca 30 løyper noen også for DH , gondol fra bunn og opp og ish 100 mill i potten . Håper ryktene stemmer .

Det har vært faktiske planer en god stund. Prosjektet vil ta to tre år før man virkelig vil se konturene av dette gedigne prosjektet. Stien ned til RV7 i(sh) er planlagt ferdig neste år.
For egen fegning legger jeg til at det virker som om Norefjell har en våt drøm om å strekke anlegget bort til Høgevarde. Da vil helt sikkert sykkel bli med på lasset siden helårsdestinasjon er det alle drømmer om.

https://www.hallingdolen.no/nyheiter/hogevarde-trakkar-til/

Ho karakteriserte dette som ein fin plan som er innanfor i utviklinga av Høgevarde til heilårsdestinasjon.

– 15 km med stiar blir ferdig i sommar. Målet er 80 km og bli landets fremste sykkeldestinasjon. Det er eit spenstig mål. Dette vil gi vil gi ringverknader, fleire hytter og arbeidsplassar, sa Geir Vidme frå Bygdelista.

Redigert av sanouka; 12/07/2022 08:25.

Re: Høgevarde satser stort [Re: espenta] #2713461 12/07/2022 09:29
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Voldsomme saker! Hvem er det egentlig står bak Høgevarde med kapital og ambisjoner? Virker litt unorsk ICON_SMILE

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support