Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rørlegger i salen? Spm om BSP(P) gjenger og -tape

Rørlegger i salen? Spm om BSP(P) gjenger og -tape #2654029 23/03/2021 21:59
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Jeg skal montere opp et par slike i serie på hytta, med 1 tommer BSP female gjenger:
https://www.clasohlson.com/no/Atlas-Filtri-Plus-3P-SX-filterhus/p/40-9527

Med to filtre i serie er tanken å bruke en male-male 1 tommer (R25) nippel ala denne for å koble dem sammen:
https://www.biltema.no/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/6-kantnippel-2000035090

Spm er:
Kan dette bli tett bare ved bruk av gjengetape uten at man strammer nippelen mot filterhuset?

Jeg får antagelig ikke brukt pakninger mellom filterhus og flensen på nippelen siden begge filtre må peke samme vei. Dvs jeg måtte vært veldig «heldig» med gjengene for at tilstrekkelig stramming inntreffer idet filtrene peker samme vei. Gitt også at filterhuset har dypere gjenger enn nippelen.

Av samme grunn får jeg nok heller ikke bunnet gjengene på nippelen i filterhuset, hvis dette i det hele tatt er er poeng.

Jeg leser div steder at man på BSP gjenger bruker pakninger, mens det er på NPT man bruker gjengetape. Derav spm...

-Magnus
Re: Rørlegger i salen? Spm om BSP(P) gjenger og -tape [Re: langen] #2654040 24/03/2021 07:43
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Er ikke rørlegger, men bruker endel BSP og NPT i jobben. NPT tetter på gjengene som du sier og der bruker man gjengetape, det gjør ikke BSP. Der bruker du enten pakninger eller Dowty ring som den ofte kalles, eller at male og female er konet hver sin vei og man får et tett seal på anleggsflaten. Det har ikke fittingsen du viste til. Jeg ville ikke tatt sjansen på BSP med gjengetape når det gjelder vann inne i hytta.

Er dog ikke problemer å finne passende fittings og lage til slik at det blir tett og korrekt montert

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Rørlegger i salen? Spm om BSP(P) gjenger og -tape [Re: langen] #2654083 24/03/2021 10:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
NPT er koniske og BSP er sylindriske, derfor NPT tetter skikkelig.

Har brukt mye BSP i vannkjøling av PC tidligere med gjengeteip, og mener å huske at det (stort sett) gikk bra. Er nok litt andre trykk der enn fra kran, da.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Rørlegger i salen? Spm om BSP(P) gjenger og -tape [Re: hrukin] #2654162 24/03/2021 14:28
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Sitat: hrukin

Er dog ikke problemer å finne passende fittings og lage til slik at det blir tett og korrekt montert

Tar veldig gjerne imot tips på hva jeg kan se etter av utstyr/fittings slik at dette blir bra ICON_SMILE

-Magnus
Re: Rørlegger i salen? Spm om BSP(P) gjenger og -tape [Re: langen] #2654842 26/03/2021 22:28
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
BSP kommer i både koniske som tetter lik NPT og i parallelle, som ikke tetter, men trenger pakning eller gjengetetting. Kalles BSPT eller BSPP. NPT og BSP går ikke overens, da stigningen er forskjellig, og flankevinkelen er hhv. 60 og 55 grader. På en del av dimensjonene er også stigningen ulik.

Lars Olav
Re: Rørlegger i salen? Spm om BSP(P) gjenger og -tape [Re: langen] #2654843 26/03/2021 22:30
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Jeg har forøvrig nesten akkurat montert et tilsvarende filter, og brukte hamp-garn i gjengene. Du må ha tetting, gjengene på disse filtrene er parallelle, og tetter ikke uten. Er heller ikke plass til pakning, så bare på med garn.

Lars Olav
Re: Rørlegger i salen? Spm om BSP(P) gjenger og -tape [Re: quattro] #2654944 27/03/2021 23:55
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Sitat: quattro
Jeg har forøvrig nesten akkurat montert et tilsvarende filter, og brukte hamp-garn i gjengene. Du må ha tetting, gjengene på disse filtrene er parallelle, og tetter ikke uten. Er heller ikke plass til pakning, så bare på med garn.

Har også fundert meg frem til ca det samme. Det blir nok gjengetape-bonanza ICON_SMILE

-Magnus

Moderator  support