Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Må jeg søke for denne byggejobben?

Må jeg søke for denne byggejobben? #2653995 23/03/2021 18:17
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Som dere ser på bildet så vil jeg gjerne bygge et lite skur som en forlengelse på carporten, hvor jeg kan oppbevare sykler og sykkelvogn mm. Kall det gjerne en ekstra bod. Høyde som rett over vinduet og ut mot plenklippern.

Må jeg søke noen om tillatelse til å sette opp dette eller er det bare å legge kjedet på storeskiva og trøkke tell?

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2653996 23/03/2021 18:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kommer vel an på reguleringsplanen.

Som for Nesodden har også Stavanger kartløsning som lar deg sjekke reg.plan for hvor du bor:

https://kart.nois.no/smart/Content/...&time=637521244777279422&vwr=asv

Arealplaner finner du til venstre under 'Stavanger kommune'.

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2653999 23/03/2021 18:45
stosu Offline
Besatt
Besatt
Du finner gode veiledere her https://dibk.no/bygge-selv/dette-kan-du-bygge-uten-a-soke/
men du må også sjekke reguleringsplanen.
De fleste kommuner er behjelpelige med veiledning

Redigert av stosu; 23/03/2021 18:47.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654025 23/03/2021 21:32
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg vil tippe svaret er ja da dette antagelig regnes som fasadeforandring, men som det nevnes er reguleringsplanen også viktig da den kan være strammere en generelt lovverk.

Fasadeendring er i utgangspunktet søknadspliktig etter plan- og bygningslovens (pbl) §§ 20-1 c) og 20-
2. Plan- og bygningslovens § 20-5 f) åpner imidlertid for at ”fasadeendring som ikke fører til at
bygningens karakter endres, samt tilbakeføring av fasade til tidligere dokumentert utførelse” kan unntas
fra søknadsplikt. Det er da en forutsetning at tiltaket (tiltaket = det du skal gjøre) er i samsvar med plan.

Om fasadeendringen du skal gjøre er søknadspliktig eller ikke, avhenger altså av en konkret vurdering
av hvordan endringen vil virke inn på bygningens utseende (eksteriørkarakter). I forbindelse med en slik
vurdering må blant annet bygningens karakter, alder og plassering vektlegges. Hustype og omgivelsenes
karakter og utseende vil også spille inn. Alminnelig forståelse av hva som menes med ”bygningens
karakter” er ofte knyttet til stilarter. Bygninger som i seg selv ikke representerer en egenverdi bør kunne
gjennomgå mindre fasadeendringer uten at bygningens karakter anses å være endret.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654047 24/03/2021 08:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kommunen drar ikke rundt og kontrollerer folks hager med mindre det er kommet inn klager, meldinger eller man har bygd noe helt enormt.
Et lite skur vil gå ubemerket i hundre år om man ikke sier noe, og naboen er fornøyd. :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: Knirkekne] #2654053 24/03/2021 08:33
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Knirkekne

Kommunen drar ikke rundt og kontrollerer folks hager med mindre det er kommet inn klager, meldinger eller man har bygd noe helt enormt.
Et lite skur vil gå ubemerket i hundre år om man ikke sier noe, og naboen er fornøyd. :-D

Jeg vet ikke om det stemmer, men det ryktes i alle fall at de bruker google maps flyfoto ved ujevne mellomrom og ser om det har skjedd forandringer siden sist.
Ser de noe der som ikke er meldt inn så kan det vel hende de tar turen og sjekker på adressen. Alt skal vel fortsatt meldes selv om det ikke er søkeplikt?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654054 24/03/2021 08:35
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sjekka reguleringsplan (fra 1972) og det sto det følgende:

Stadfestet av departementet 30.04.1971

§ 1
Boligområdene skal bebygges som vist på planen med villamessig bebyggelse i 1 og 1½ etasje.

§ 2
Bygningene skal ha sadeltak/valmtak med takvinkel 30° for 1 etasje og 35° for 1½ etasjes
boliger.

§ 3
Bygninger med 1½ etasje tillates ikke oppført med knestokk.

§ 4
Garasje anmeldes sammen med bolighuset selv om den ikke skal oppføres samtidig.

§ 5
Ervervsmessig virksomhet utenom gartnerier som vist på planen tillates ikke innen
reguleringsområdet.

§ 6
Eksisterende trær i regulert grøntareal skal ikke fjernes uten etter det kommunale parkvesenets
samtykke.
Eksisterende tre (blodbøk) på eiendommen gnr. 27 bnr. 8, skal bevares.

Syltynt?

Redigert av pharynx; 24/03/2021 08:35.
Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654057 24/03/2021 08:41
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Da tenker jeg det er prinsippet om fasadeforandring som gjelder, og den blir subjektiv.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654187 24/03/2021 15:49
stosu Offline
Besatt
Besatt
Definisjonen av fasadeendring er klar. Endres fasaden, så er det en fasadeendring

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654207 24/03/2021 17:30
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor ikke bare søke om det og så bli ferdig med det?

Det er alltid en eller annen sur gammel kar i nabolaget som syns det er moro og melde sånne ting.
Kanskje naboen er grei nå, men plutselig så flytter de og en ny (regelrytter) flytter inn og da er du ute å kjøre.

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: Ripen] #2654223 24/03/2021 18:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Ripen

Jeg vet ikke om det stemmer, men det ryktes i alle fall at de bruker google maps flyfoto ved ujevne mellomrom og ser om det har skjedd forandringer siden sist.
Ser de noe der som ikke er meldt inn så kan det vel hende de tar turen og sjekker på adressen. Alt skal vel fortsatt meldes selv om det ikke er søkeplikt?

De bruker ikke google maps. De fleste kommuner tar bryet til å bestille ordentlig flyfoto hvor med jevne eller ujevne mellomrom tettbebygde områder fotograferes med høy oppløsning og utkantstrøk med lavere oppløsning. Ved overlay av bygningsdata over ortofoto er det lett å se hva som ikke er meldt eller søkt. Ved å sammenligne med eldre ortofoto kan endringen 'lett' knyttes til en bestemt periode.
Dette betyr ikke at kommunene sitter å nistuderer ortofoto, men de har gode muligheter til å sjekke eventuelle endringer om det kommer inn spørsmål fra en misfornøyd nabo, eller fordi naboen har satt i gang et prosjekt som har rettet fokuset på 'nabolaget'.

Norgeibilder.no er et godt utgangspunkt.

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654231 24/03/2021 18:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: pharynx
Sjekka reguleringsplan (fra 1972) og det sto det følgende:

Stadfestet av departementet 30.04.1971

§ 1
Boligområdene skal bebygges som vist på planen med villamessig bebyggelse i 1 og 1½ etasje.

§ 2
Bygningene skal ha sadeltak/valmtak med takvinkel 30° for 1 etasje og 35° for 1½ etasjes
boliger.

§ 3
Bygninger med 1½ etasje tillates ikke oppført med knestokk.

§ 4
Garasje anmeldes sammen med bolighuset selv om den ikke skal oppføres samtidig.

§ 5
Ervervsmessig virksomhet utenom gartnerier som vist på planen tillates ikke innen
reguleringsområdet.

§ 6
Eksisterende trær i regulert grøntareal skal ikke fjernes uten etter det kommunale parkvesenets
samtykke.
Eksisterende tre (blodbøk) på eiendommen gnr. 27 bnr. 8, skal bevares.

Syltynt?

Hva med utnyttelsesgrad av tomten? Tolker jeg deg riktig skal du øke grunnflate (fotavtrykk) til huset/carport.
Om det er riktig at reg.plan er fra 1971 (før 1987) må du passe på å bruke riktig beregningsmetode.

https://www.regjeringen.no/contentassets/20503ddfe0664fac9e2185c1a6c80716/t-1459.pdf

Ja, det kanhende at en prat med kommunen kan spare for mye bry, men da har man ikke muligheten til å late som man er i god tro.......
om beyggesaksavdelingen har god hukomelse. Noe som nok er mindre sannsynlig i Stavanger enn en liten kommune på landet.

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654282 25/03/2021 06:59
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden de tar flyfoto for å sjekke, kan trådstarter her anlegge gresstak, og alt vil se helt normalt ut fra lufta.

Modern probems-modern solutions :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654292 25/03/2021 07:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nei, de har også begynt å fotografere i CIR.
For å ikke snakke om DTM og DOM fra høydedata.

Modern crimes, modern methods ICON_WINK

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: ] #2654311 25/03/2021 08:18
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: stosu
Definisjonen av fasadeendring er klar. Endres fasaden, så er det en fasadeendring

Det er ikke så enkelt. Det står: "fasadeendring som ikke fører til at bygningens karakter endres, samt tilbakeføring av fasade til tidligere dokumentert utførelse”

Altså, tilbakestilling av fasade er ikke fasadeendring i denne sammenhengen, forstå det den som vil. Bygger man på, slik trådstarter spør om, er det vanskelig for min del å forstå at det ikke er fasadeendring.

Sitat: anonymous13
Når er en ting gjort utvendig ikke en fasadeendring da?

F.eks riving av påbygg tilbake til opprinnelig godkjent fasade.

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654343 25/03/2021 09:33
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hehe, morsom diskusjon og interessant å følge. Enig i at jeg gjerne skal søke, men jeg har forstått at dette koster endel penger og vil gjerne spare de HVIS det er mulig, noe det ikke virker som akkurat nå.

Konklusjonen får være at det er ikke så svart/hvitt som jeg innerst inne håpet på, så jeg får snakke med noen sakkyndige i kommunen og høre hva de sier.

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: eOpseth] #2654344 25/03/2021 09:37
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: eOpseth
Sitat: stosu

Det er ikke så enkelt. Det står: "fasadeendring som ikke fører til at bygningens karakter endres, samt tilbakeføring av fasade til tidligere dokumentert utførelse”

Altså, tilbakestilling av fasade er ikke fasadeendring i denne sammenhengen, forstå det den som vil. Bygger man på, slik trådstarter spør om, er det vanskelig for min del å forstå at det ikke er fasadeendring.

Med mindre ting har endret seg siden jeg jobbet som byggesaksbehandler, så er det greit å nyansere litt her.

En fasadeendring er en endring av en av de 5 fasadene på huset (tak inkludert), altså overflaten på bygget. Dette være seg vinduer, dører, kledning, taktekking eller lignende. En slik endring er som skrevet over søknadspliktig dersom bygningens karakter endres. Hva som medfører at bygningens karakter endres vil måtte gjøres en konkret vurdering av i hvert enkelt tilfelle.

Dersom du derimot endrer bygget ved å bygge ut ved siden av eksisterende bæring er det regnet som et tilbygg. Dersom du bygger oppover eller ut på eksisterende bæring er det regnet som et påbygg. Du kan bygge tilbygg i tråd med reglene i byggesaksforskriften § 4-1 uten å søke, dersom tiltaket ikke er i strid med plan. Her er det særlig byggegrenser, arealformål og utnyttelsesgrad som må sjekkes ut, og som vi typisk opplevde problemer med selv for små tiltak der jeg jobbet.

Det er klart at fasadene vil endres både ved tilbygg og påbygg, men det er så vidt jeg husker egne regler for om tilbygg og påbygg. Disse rammes ikke av regelen om fasadeendring.

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654346 25/03/2021 09:46
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er et tilbygg og ikke en fasadeendring. Sjekk linken under. Mest sannsynlig kan du bygge inntil 15kvm uten å søke:
https://dibk.no/verktoy-og-veivisere/bygg-uten-a-soke-tilbygg/

Det er ingen hensikt i å søke bare for å være på den sikre siden. Det koster deg unødige kroner og det påfører kommunene unødig jobb, som igjen påvirker f.eks. behandlingstid i saker som må søkes om.

Redigert av Larsemannen; 25/03/2021 09:48.
Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654347 25/03/2021 09:46
E
Ebrietas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Fasadeendring er ikke riktig begrep her siden det er snakk om å bygge ut garasjen. Tilbygg/utbygg er nok mer rett begrep og da er det klare regler til avstand til tomtegrense, utnyttelsesgrad osv som du må være innenfor for å slippe å søke. Med gamle reguleringsplaner osv kan det være vanskelig å finne frem til hvilke regler som gjelder, så å snakke med kommunen og/eller lese seg godt opp på offentlige sider er lurt. En start kan være https://dibk.no/bygge-selv/dette-kan-du-bygge-uten-a-soke/sett-opp-tilbygg-uten-a-soke/

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654396 25/03/2021 12:11
pharynx Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
I følge en veiviser kan jeg bygge hvis: "det blir minst 1,0 meter til andre bygninger på eiendommen min". Dvs. den kan ikke stå inntil eksisterende vegg på bod under carporten.

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: pharynx] #2654509 25/03/2021 17:11
stosu Offline
Besatt
Besatt
Dette tiltaket er fryktelig enkelt. I min kommune har de forenklete saksbehandlingsgebyr for små byggesaker. Jeg mener å huske at jeg betalte 3000,- for saksbehandling ifm bruksendring og fasadeendring i fjor.
Hvis du tar kontakt med en byggesaksbehandler i kommunen din, så får du god veiledning.
Som Mr Jacobsen skriver, så er forskriftene ganske forvirrende dersom man ikke til daglig jobber med dette.
Forøvrig er Mr Jacobsen sin tolkning lik min oppfatning av forskriftsverket da jeg leste meg delvis opp på det i fjor.

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: ] #2654547 25/03/2021 20:23
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Hva er akseptable slingringsmonn?

Ikke turkis, lilla eller rosa

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: ] #2654549 25/03/2021 20:32
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eOpseth

Joa, men det kan jo være forskjeller allikevel, alt fra endrede dimensjoner på f.eks kledningsbord til farger og takrenneutforming.

Hva er akseptable slingringsmonn?

farger endrer bygningens karakter. Endrede dimensjoner kan endre bygningens karakter. Takrenneutforming endrer ikke bygningens karakter

Re: Må jeg søke for denne byggejobben? [Re: Knirkekne] #2654756 26/03/2021 15:05
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Siden de tar flyfoto for å sjekke, kan trådstarter her anlegge gresstak, og alt vil se helt normalt ut fra lufta.

Modern probems-modern solutions :-D

hahha

Moderator  support