Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trek Remedy vs Trek Fuel EX

Trek Remedy vs Trek Fuel EX #2653831 22/03/2021 21:49
J
JoPro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Noen fra Kongsberg som kan anbefale en av syklene til det lokale terrenget? Hvilken sykkel hadde du valgt, og hva får deg til å velge den?

Bor i Kongsberg, og skal nok snart kjøpe en ny sykkel, men vil jo ikke gå på en smell ettersom jeg ikke har mye erfaring med full-sus fra før. Valget ligger nå mellom Remedy og Fuel EX, og hittil er jeg mest sikker på Remedy 8, men vil gjerne få litt innsikt.

Re: Trek Remedy vs Trek Fuel EX [Re: JoPro] #2653846 23/03/2021 06:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Mye fint nerroverterreng i Kongsberg, så Slash!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trek Remedy vs Trek Fuel EX [Re: JoPro] #2653859 23/03/2021 07:22
L
lokila Offline
Medlem
Medlem
L
Bor selv i Kongsberg og foretrekker nedoverstier, så 29" og mye vandring er mest moro. Har selv syklet på Trek Slash i 4 sesonger. Tviler ikke på at en Fuel EX vil fungere rimelig bra her. Spørs på ambisjonsnivået og om du foretrekker nedoverstiene i Gruveåsen og Sulusåsen eller mer småkupert som på Gamlegrendsåsen. Uansett ville jeg valgt 29".

Re: Trek Remedy vs Trek Fuel EX [Re: JoPro] #2653968 23/03/2021 13:36
J
JoPro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Takk for svar.

Re: Trek Remedy vs Trek Fuel EX [Re: JoPro] #2654002 23/03/2021 19:11
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Det kan og nevnes at en flunk ny Fuel EX 9.8 er like grov som en 5 år gammel Remedy. Har hatt disse. Men har ikke prøvd ny Remedy...eller gammel Fuel EX. Uansett utrolig bra og raske sykler! Digger Fuel EX'n!

Re: Trek Remedy vs Trek Fuel EX [Re: JoPro] #2654147 24/03/2021 13:43
C
Chrstphrsn Offline
Entusiast
Entusiast
C
Raskt svar:

Remedy 8 2021:
For: Mer vandring, bedre dempegaffel, bedre bakdemper og litt bedre dekk,
Mot: Eldre geometri, mindre tråkkeffektiv, dårligere til å klatre dårligere andrehåndsverdi

Fuel EX8 XT:
For: Mer moderne geometri, lettere og mer tråkk effektiv, klatrer bedre, mer "pop" i bakramme, bedre krank
Mot: Dårligere dempere foran og bak, litt dårligere bremser(i spec, ikke på bildet)

Fuel EX 9.8/9.9 2020 eller 2021 brukt
For: Mye lettere, mer tråkkeffektiv og klatrer enda bedre, carbon ramme med intern lagring, carbon-hjulsett, markant bedre demper (spesielt på 9.9), Carbon styre, Alle andre komponenter er av bedre kvalitet.
Mot: brukt sykkel, usikker tilstand, kortere garanti-tid.

Lengre svar:

Jeg har hatt forrige generasjon Trek fuel, har den nye nå, og har testet både remedy og Slash(forrige generasjon).

Først må du bestemme deg for 29" eller 27,5", her er det bare å google, men har du tenkte å sykle naturlige stier med røtter, steiner og ujevnheter bør du absolutt vurdere 29". Unntaket er hvis du ikke er så høy da kan 27,5 være en ide.

Neste er å tenke over hva du ønsker å prioritere, sykkelegenskaper er som mye annet, en øvelse i prioritering.
En sykkel som er stabil og trygg nedover, er som regel tyngre og tregere oppover.

Er du mest interessert i nedoverkjøring og har planer om å ta letteste vei opp, er det egentlig bare å velge grovest mulig sykkel.
Men ønsker du derimot å sykkel i terrenget både oppover og bortover, må du vurdere å gå for en litt lettere sykkel.
Du kan til en viss grad kjøpe deg litt ut av problemet med å kjøpe toppmodeller med carbon fra topp til tå, men det koster for veldig mye.

Mitt første råd er å kjøpe bruk, jeg vet ikke hva budsjettet ditt er, men ser at en helt ny fuel EX 8 koster det samme som jeg kjøpte min FUEL EX 9.8 brukt (et par turer). Jeg kjøpte av en butikksjef, og fikk sykkelen registrert som ny på meg, dermed fikk jeg bruktpris med "ny sykkelgaranti".

Andre råd er at det er langt viktigere hvordan du setter opp sykkelen din enn hvordan den er på papiret.
F.eks min forrige sykkel Trek fuel 9.9 2019 med 130mm foran og bak var langt mer "plush" enn en remedy 8 jeg leide. Hvordan kan en 130mm sykkel føles bedre enn en 170/160?
Fuelen hadde factory dempere som var skikkelig satt opp, den hadde 2,6 dekk som i seg selv demper en del, og den hadde oneup carbonstyre med flex og ikke minst større diameter holker.

Remedyen derimot hadde rimelige dempere som var litt tilpasset meg, et smalere styre i alu(null flex), tynnere holker, og smalere og tynnere dekk som måtte ha mer lufttrykk.

Pr i dag har jeg en sterkt oppgradert Fuel 9.8 2020 model med 150mm fox 36 factory, to hjulsett og to bakdempere (original og DPX2). På ti min kan jeg gjøre den fra en solid Down-contry, til en semi endurosykkel. Vektforskjellen på 1,6 kg, geometriforskjellen ved hjelp av mino-links, og ikke minst forskjellen i bakdempingen gjør at jeg har funnet ut hvor mitt balansepunkt ligger. Men det har tatt ca 1 år kontinuerlig testing og bytting av deler/ sykkel. I tillegg har mitt tekniske nivå utviklet seg slik at det som var perfekt for et år siden, ikke er godt nok i dag..
MAO det er veldig vanskelig for oss og deg å vite hva som er den perfekte sykkelen.

Men kjøper du brukt kan du stort sett selge igjen uten for mye tap, og er du villig til å skru litt selv kan du oppgradere sykkelen du kjøper til ditt behov.

Lykke til!

Redigert av Chrstphrsn; 24/03/2021 13:44.

Moderator  support