Jeg har ønsket å kjøpe en Specialized Allez i str 54, men må nå gi opp. Det er ikke mulig å få tak i. Da har det dukket opp en og annen Caad12, men ifølge nettsidene må jeg ned på 52 ramme. Jeg er 171cm høy med indre benlengde 79cm. Veldig rart at det skiller en hel størrelse fra ett merke til ett annet? Jeg lurer også på om Caad12 er veldig aggressiv og lav? Må man være myk som en katt for å slippe rygg og skuldersmerter i forhold til en endurance sykkel?
Jeg er en gubbe på 50+ som ikke greier å ta i bakken med fingertuppene når jeg bøyer meg fremover med rette ben. Men jeg liker følelsen av en kvikk sykkel og går gjerne ned en størrelse. Er 177 høy med korte ben, 80 cm inseam. Jeg har Supersix og CAADX i str 54, begge med 100 mm stem, Supersix'en med styret kappet til "koppen nederst" med resten av ringene borte. Og jeg har en 2018 CAAD12 Disc i str 52 satt opp som komfortabel tursykkel med 110 mm stem og to ringer under carbon styre, setepinne med svikt og 32/30 mm slangeløse dekk. Jeg tror du vil finne deg veldig godt til rette på en CAAD12 i 52 men det er selvsagt litt individuelt hva man liker.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Jeg er 175 med 80 cm beinlengde og jeg ville faktisk gått for en 50, mest pga. høyt seterør, men da må du leve med en relativt aggressiv sittestilling. Skjønt så ille er det ikke om du bruker avstandsringene. Jeg er heller ikke naturlig myk, men sliter aldri med vond rygg eller skuldre så lenge jeg har vendt meg til posisjonen.
Er med felgbrems de jeg har sett. Trodde det var caad13 som var tilgjengelig med skiver. Er helt fersk på landeveisykkel og fikk tips om caad 12 som en god nybegynner sykkel som vil gi max glede med lav vekt og respons i hvert tråkk
Jeg har ønsket å kjøpe en Specialized Allez i str 54, men må nå gi opp. Det er ikke mulig å få tak i. Da har det dukket opp en og annen Caad12, men ifølge nettsidene må jeg ned på 52 ramme. Jeg er 171cm høy med indre benlengde 79cm. Veldig rart at det skiller en hel størrelse fra ett merke til ett annet?
Dette er dessverre ikke rart i det hele tatt. Produsentene måler størrelser på forskjellig måte. Noen oppgir fortsatt seterørlengde som størrelse slik at en størrelse 50 gjerne tilsvarer en standard 54 eller tilsvarende. Det lureste du gjør er å sammenligne syklers reach/stack og vinkler for å se hvilke sykler som tilsvarer hverandre. Evt kan du sammenligne syklers størrelse i dette internettverktøyet: https://geometrygeeks.bike/compare/specialized-allez-2020-54,cannondale-caad12-2020-52/
Det er sprint versjonen. Den er hakket vassere enn caad12 igjen. Tenkte mer elite versjonen. Er ganske stor forskjell på geometrien på dem. Beklager at jeg ikke spesifiserte utgave.
Tror du får 28mm dekk på caad 12. Jeg har sykla fra Skullerud til Ellingsrud på 28mm, gikk helt fint det Fra mariholtet til ellingsrud er det jo highway. Kan ikke hjelpe deg med størrelse, jeg er 185-6 og har størrelse 58, men kunne hatt 56 med en innerbenslengde på 89. Som noen er inne på så er fasongen på ramma ganske konservativ og det betyr at du kan risikere å ha lite setepinne stikkende opp på en større størrelse, mens du da evt må ha litt bløtkake under stemmet (altså avstandsringer).
Sånn her ser den ut for å illustrere dette med pinnelengde:
En Allez Elite i 54 er en størrelse større enn en CAAD12 i 52. Jeg tok med en CAAD12 i 54 i sammenlikningen (lenket), og ser at med 2 cm ekstra avstandsringer på CAAD 12 54 er du svært nær stack/reach-målene på Allez Elite i 54: Geometrygeeks Det er slik at om du øker stack med 10 mm minker reach med ca. 3 mm.
Tillegg: Veldig harmonisk oppsett på din, vetleg. Og 28 mm dekk går helt fint så lenge det ikke er de dustete brede Conti GP 4000 "28 mm".
En Allez Elite i 54 er en størrelse større enn en CAAD12 i 52. Jeg tok med en CAAD12 i 54 i sammenlikningen (lenket), og ser at med 2 cm ekstra avstandsringer på CAAD 12 54 er du svært nær stack/reach-målene på Allez Elite i 54: Geometrygeeks Det er slik at om du øker stack med 10 mm minker reach med ca. 3 mm.
Tillegg: Veldig harmonisk oppsett på din, vetleg. Og 28 mm dekk går helt fint så lenge det ikke er de dustete brede Conti GP 4000 "28 mm".
Jeg synes den siden er litt vrien når jeg ikke har noe å sammenligne med eller forutsetning for å visualisere. Jeg har bare tatt de svarene jeg har fått av forhandler for god fisk, 54 Allez og 52 caad. Begge er ganske (alt er jo relativt) dyre med priser rundt 16-18K så det er litt trist å bomme.
Jeg forstår hvordan forhandler tenker, gitt at de to syklene i utgangspunktet er rimelig forskjellige. Vi snakker mer oppreist komfortgeometri med Allez og mer aggressiv rittgeometri med CAAD12. (Geometrinerding for spesielt interesserte: Gitt disse forskjellene, blir rammelengde/reach for de to syklene på papiret likt i forskjellige størrelser. Men det blir misvisende å se på dette målet isolert, gitt forskjell i reell rammehøyde/stack, slik Valentino har påpekt i geometritråden.)
Med dine mål, ville jeg selv trolig gått for 52 i begge, men det er i grunnen bare du som kan avgjøre hva du foretrekker.
Uansett bør du gjøre en individuell tilpassing av den sykkelen du måtte velge. Det kan i høy grad utligne forskjellene i sittestilling mellom syklene, slik Valentino skriver.
CAAD12 er jo en lekker klassiker, det må sies.
***
Ikke det du spør om, men som fersk (eller moden!) landeveissyklist er det verdt å bruke noen minutter på f.eks. denne guiden:
Den bike insides var bra. Sammenlignet Caad12 med Focus Mares og de er ganske like med litt kortere reach og litt høyere stack på Focus. Kanskje akkurat det jeg trenger. Som bonus kan den rulle på bredere dekk. Mulig jeg forsøker bestille en sånn, men jeg har i bakhodet at en cx sykkel ikke er noe til tur/trening på asfalt/fine grusveier. Geometrien ser bra ut for meg, men jeg får lete opp videoen med "why cyclocross bikes sucks" igjen.
Bare vær oppmerksom på at krossykler ikke nødvendigvis er satt opp med utveksling og dekk til ditt bruk, om du så skulle kunne leve med geometrien. Mares er primært et rittvåpen for krossløypa, selv om du kan ha mye glede av den på tur.
Om du vil ha sykkel fra Focus med god dekklaring for både landevei og røffere underlag som grus og skogsveier, tenk heller testvinner Paralane.
Husk også at geometri ikke bare er målene som påvirker sittestilling, men fremfor alt målene som bestemmer kjøreegenskapene.
Forsøker finne noe info om den nå. Utveksling og dekk kan vel byttes det også? 46/36 front og 11-32 bak mot 50/34 og 11-34. Blir litt manko på tyngre gir ved høyere fart
Jeg har hatt Focus Mares tidligere og har Focus Paralane (og Izalco Max) nå. Mares og Paralane er to ulike sykler! Skal du sykle cx-ritt eller grus/skogsveier med hyppige og krappe svinger, så er Mares morsom. Paralane passer derimot langt bedre til mer stabil sykling, om det er grus eller asfalt.
Takker Kleivis. Da er størrelsen sikkert riktig. Forsøker se for meg om jeg vil savne å kunne sykle litt mer grusveier. Når jeg bodde i Oslo så dro jeg meg stadig opp mot grusveiene i marka, men det kan jo være fordi det er kjedelig å tråkke asfalt med en mtb. Kan jo være østfold byr på noen flotte turer med en landeveissykkel også. Har sett meg helt blind på Caad da den er lett, ser superkul ut og er tilgjengelig med sjeldne mellomrom. Av gravelsykler har jeg ikke funnet så mye i pris under 20K som kan være aktuelt. Må vel si jeg er skeptisk til Paralane da den nå kun er å få med karbonramme. Jeg er uvøren, har dårlig karma og spenner sykkelen fast bakpå bilen stadig vekk hvor den klemmes fast i overrøret. Ser for meg at det blir en urovekkende dyr reparasjon i tide og utide.
Reparasjoner ved krasj løses vel enkelt med en liten verdisaksforsikring, eller dekkes av reiseforsikring? Karbonrammer tåler jo fint å bli fraktet på sykkelstativ så lenge du ikke strammer alt for hardt med reimer, dette har blitt diskutert her på forumet tidligere. Thule har noen rimelige og bra fester for hengerkrok med gummireimer.
Prosykler selger Focus, og jeg fikk kjempegod oppfølging derfra iallefall. De svarer sikkert gladelig på spørsmål du skulle ha.
Jeg er uvøren, har dårlig karma og spenner sykkelen fast bakpå bilen stadig vekk hvor den klemmes fast i overrøret. Ser for meg at det blir en urovekkende dyr reparasjon i tide og utide.
CAAD12 er en veldig bra sykkel, men den er også relativt skjør pga. de svært tynne rørene som er brukt. Googler du litt ser du at det er ei ramme som lett får bulker (særlig på overrøret) om man skulle være litt uheldig.