Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Grusracer eller landevei?

Grusracer eller landevei? #2653597 21/03/2021 19:33
D
dkaradash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei!

Jeg har syklet endel hardtail de siste årene, men siden jeg hverken deltar i noen ritt (ei heller har planer om det), samt trives både på landevei og på grus i marka, tenker jeg å bytte ut denne med en "blandeveissykkel".

Jeg er derfor ute etter en sykkel som fungere like bra til grusturer i marka, som rene landeveisetapper. Sykkelen kommer trolig til å ha grusdekk 99% av tiden. Er snakk om treningsturer (for aktiv mosjonist) på alt fra 4 - 20 mils turer noen ganger per uke, ikke behov for hverken skjermer eller mulighet for mye lagring.

- Bør jeg gå for en landeveissykkel med plass til grusdekk? Eller grussykkel med allround dekk? Typ Schwalbe G-One Speed Evo dekk.
- Har dere tips til aktuelle modeller til rundt 20k? (brukt kan være like aktuelt som nytt. Jeg er 173cm)
- Hva bør jeg evt se etter av komponenter?

Jeg har sett noe på Gavia Terra Carbon GRX810 eller GRX600, da det virker som modeller med mye "bang for the bucks". Men her kommer jeg til kort, og setter derfor pris på innspill. ICON_SMILE

Re: Grusracer eller landevei? [Re: dkaradash] #2654042 24/03/2021 07:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tre dager uten svar på blandeveisforumet? frown

Det kan vi ikke være bekjent av.

Men det er vanskelig for andre å svare om du bør velge landeveissykkel med bred dekklaring eller grussykkel. Det må du vurdere ut fra egne preferanser og reell bruk.

Siden du kommer fra hardtail, vil en grussykkel som regel være mest gjenkjennelig. Stadig flere modeller har de siste årene tydelig arvet egenskaper fra terrengsyklene, hva gjelder både geometri, utveksling og dekkbredde/grep.

Chimpern oppsummerte nylig i Topstone-tråden noen sentrale fordeler med grussykkel.

Sitat: chimpern
- grussykkel har mulighet for 40c dekk eller mer som mange tenker er det ideelle i marka
- plass til skjermer, ofte skjermfester
- plass til bredere piggdekk
- stabile, føles tryggere å banke grus på en grussykkel enn sykler som er hakket mer nervøse
- naturlig truffet markedet fordi de erstatter hardtailen som mange kjørte for noen år siden

Om du nikker til disse poengene, vil du trygt kunne gå for grussykkel. Særlig siden du skriver at din kommende doning vil være satt opp med grusdekk 99% av tiden.

Landeveissykler med skiver og dekklaring på 30-32-35 mm, eller endog opp mot 38 mm i enkelte tilfeller, vil som oftest være lettere, mer responsive og kjappere i styringen, men på samme vis være mindre gjenkjennelig for deg hva gjelder geometri, utveksling og dekkbredde/grep. Deilig på landevei, hakket mer utfordrende på røft underlag, gjerne tyngre utveksling i utgangspunktet, ikke nødvendigvis skjermfester, og som regel ikke plass til bredere piggdekk eller knastedekk. Et godt alternativ særlig om du liker landeveisegenskaper og slicks på variert underlag, og gjerne har annen sykkel for vinteren og grovere bruk.

I samme tråd som nevnt over, gjorde jeg meg noen betraktninger om hvordan jeg i praksis har brukt landeveissykkel og grussykkel. I eventyrskalaen jeg bruker, inspirert av en klassisk test i Landevei, vil en grussykkel kunne dekke hele skalaen, mens en landeveissykkel som regel kun det mindre grove spekteret.

Opprinnelige gjorde jeg det som var vanlig i alle herrens år, nemlig syklet racer på landevei med noen avstikker på lett grus, og for alle andre veier, eventuelt med noen avstikkere på sti, brukte jeg krossykkel eller endog terrengsykkel.

I praksis var bruken min noe slikt:

[Linket bilde]

Det virker som det fortsatt er en rimelig utbredt modell. Og ingenting galt i det. Om enn mange har byttet krossykkel og/eller hardtail med grussykkel, som chimpern påpeker. Jeg gjorde det samme selv et par sesonger.

Men i dag, etter å ha forsøkt forskjellige kombinasjoner av sykler og bruk, har jeg selv i praksis endt opp med denne modellen:

[Linket bilde]

Her får jeg gleden av en kjapp og lett sykkel på både landevei, grus og skogsveier for de raske turene, og attpåtil noen artige utfordringer nå og da. Samtidig får jeg fordelene av en utpreget stabil sykkel der jeg vil ha det, fremfor alt på det mest krevende underlaget, snø og is, og på de lange turene med bagasje.

Det fremkommer ikke på eventyrskalaen, men den grovere blandeveissykkelen med skjermer og bredere dekk, er også en utmerket hverdags/by/allværssykkel på asfalt. Min tunge bikepacking foregår også gjerne like mye på asfalt og fin grus som på annet underlag.

Det er uansett ingen fasit her, og jeg har full forståelse for at andre velger andre modeller og helt andre skalaer. Vi sykler forskjellige steder med forskjellige formål. Dessuten har blandeveis/grus/gravelsyklene delt seg i mange underkategorier, og det er naturlig at man bruker de mest aggressive og rittorienterte til annen bruk enn de mest grove og stabile.

Landevei/Alpers gir da også anbefalinger om grovere dekk enn jeg bruker på en del underlag, se Slik definerer vi asfalt og grus.

Jeg er trygg på at du finner en sykkel du vil trives med, om du bare er ærlig med deg selv om hva du foretrekker og hva du skal bruke den til. Det viktigste er å få maksimal glede ut av sykkelen, og bare du vet hva som gjør deg lykkelig ICON_SMILE

Her på blandeveisforumet vil du finne en mengde alternativer diskutert og dissekert, også den populære Gavia Terra.

Håper du får kommentarer og forslag i tråden!

(Spesifikke spørsmål om konkrete modeller, komponenter og utveksling, vekker som regel det allvitende forum og gir de beste svarene ICON_SMILE )

Re: Grusracer eller landevei? [Re: dkaradash] #2654097 24/03/2021 10:40
R
RonnyDrm77 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
R
Sitat: dkaradash
Hei!

Jeg har sett noe på Gavia Terra Carbon GRX810 eller GRX600, da det virker som modeller med mye "bang for the bucks". Men her kommer jeg til kort, og setter derfor pris på innspill. ICON_SMILE

hei. jeg valgte Gavia sin terra GRX810, og er strålende fornøyd. suset rundt med den snart i 3 uker. myyye sykkel for penga. oppleves som stiv og god, selv for meg med 100 kg+ .

R

Re: Grusracer eller landevei? [Re: dkaradash] #2654236 24/03/2021 18:40
D
dkaradash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takk for gode svar! Det settes pris på ICON_SMILE

Skjermer og piggdekk har jeg ikke behov for, er nok mest dekkbredden og stabilitet som blir et tema. Vil man feks føle seg ustabil på 33mm dekk? Da snakker vi typ turer til Kikut og videre innover. Holder meg som regel på asfalt til det er noenlunde tørt og fint i marka, så trenger ikke en sykkel som tåler snø. Dog kommer det til å bli noen turer på vått føre.

Hvordan vil feks en Orbea Avant fungere som en allround sykkel? Den har dekklaring på 33mm. Noe ala denne. Ser man kan få de brukt med Ultegra/Dura Ace til en fair pris.

Re: Grusracer eller landevei? [Re: dkaradash] #2654250 24/03/2021 20:06
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg ville valgt GRX for utvekslingen del når det er snakk om 99% grus.

Re: Grusracer eller landevei? [Re: dkaradash] #2654254 24/03/2021 20:26
ekstraslange Offline
Entusiast
Entusiast
Antagelig vil du føle deg trygg og stabil med 33mm dekk på fint føre innover mot Kikut. Men hvorfor ikke kjøpe en sykkel med klaring til litt mer? Tviler på at du vil angre på det.
Du nevner Orbea Avant, men hva med Orbea Terra? Jeg har en slik selv, og syns den ruller veldig godt på asfaltturer med 38mm-dekkene den ble levert med. Da har du også GRX som soeder nevner.

Re: Grusracer eller landevei? [Re: dkaradash] #2654260 24/03/2021 21:12
D
dkaradash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Nevnte Orbea Avant da jeg kom over denne på Finn.no og syns den virket nice. Dog kjenner jeg lite til hva man bør ha og ikke, så derfor jeg spør her ICON_SMILE Takker for gode svar, skjønner da at jeg bør se litt bort fra Endurance og heller bør vurdere mer rene grussykler.

En mer realistisk fordeling av grus vs asfalt for meg blir nok 70-30 i favør grus. Er jo en allround sykkel jeg ønsker, primært for trilleturer (trening) med kompisser.

Som nevnt tidligere virker Gavia Terra Carbon GRX810 som utrolig mye for pengene sammenlignet med andre merker. Hva er evt nedsidene med denne? Noe tung og ikke like stiv karbonramme?

Jeg ser blant annet at Scott har to modeller som virker gode, Addict Gravel 20 og Addict CX RC. Noe prisforskjell på disse, men sistnevnte har kun 1x11, hva er evt fordel/ulempe med dette på en sykkel som er tenkt brukes litt overalt?

Re: Grusracer eller landevei? [Re: dkaradash] #2654294 25/03/2021 07:38
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: dkaradash
men sistnevnte har kun 1x11, hva er evt fordel/ulempe med dette på en sykkel som er tenkt brukes litt overalt?

Blir muligens en smakssak, men jeg, som deg, kom fra terrengsykkel, og overgangen til sykkel med bukkestyre gjorde at jeg gikk fra mest grus og lett sti til hovedsaklig asfalt (det ble så mye morsommere), og mens jeg synes 1x11 (eller 1x12, som jeg hadde på terrengsykkelen), fungerer glimrende i marka, begrenser det store spranget mellom girene meg på asfalt. På asfalt er nok jevnere giring å foretrekke, og det får du ikke når minste tannhjul er 10 og største er 42.

Men kommer du til å tilbringe 70 % i marka, er 1x11 kanskje akkurat hva du trenger.

Illustrasjonen Sepeda la ut over (den om «lett blandevei ——>grov blandevei») er kanskje verdt å studere. Det er jo en del sykler midt i mellom som kanskje kan fungere like godt på asfalt som på grus med et lite dekkskifte eller et ekstra hjulsett. Jeg gikk for groveste av det grove, kjøpte meg etter hvert et ekstra hjulsett for asfalt, og 300 mil senere innser jeg at jeg trenger en landeveisssykkel med klaring til rundt 35mm.

Men angående grov sykkel (fra en som kun hadde erfaring med terrengsykler): Jeg fant meg raskt til rette på den, følte jeg hadde mer kontroll også på sti enn jeg noen gang hadde på mtb, og har blant annet syklet gjennom hele vinteren med gode piggdekk og full kontroll på det meste vinteren har kasta mot meg, så de grove syklene har noen fordeler i ulendt terreng og på vanskelig føre.

Her er forresten karbonversjonen av den grove aluminiumssykkelen jeg sykler på satt opp mot en aerosykkel.

Redigert av torbus; 25/03/2021 08:09.

Moderator  support, Valentino