Tre dager uten svar på blandeveisforumet?

Det kan vi ikke være bekjent av.
Men det er vanskelig for andre å svare om du bør velge landeveissykkel med bred dekklaring eller grussykkel. Det må du vurdere ut fra egne preferanser og reell bruk.
Siden du kommer fra hardtail, vil en grussykkel som regel være mest gjenkjennelig. Stadig flere modeller har de siste årene tydelig arvet egenskaper fra terrengsyklene, hva gjelder både geometri, utveksling og dekkbredde/grep.
Chimpern oppsummerte nylig i
Topstone-tråden noen sentrale fordeler med grussykkel.
- grussykkel har mulighet for 40c dekk eller mer som mange tenker er det ideelle i marka
- plass til skjermer, ofte skjermfester
- plass til bredere piggdekk
- stabile, føles tryggere å banke grus på en grussykkel enn sykler som er hakket mer nervøse
- naturlig truffet markedet fordi de erstatter hardtailen som mange kjørte for noen år siden
Om du nikker til disse poengene, vil du trygt kunne gå for grussykkel. Særlig siden du skriver at din kommende doning vil være satt opp med grusdekk 99% av tiden.
Landeveissykler med skiver og dekklaring på 30-32-35 mm, eller endog opp mot 38 mm i enkelte tilfeller, vil som oftest være lettere, mer responsive og kjappere i styringen, men på samme vis være mindre gjenkjennelig for deg hva gjelder geometri, utveksling og dekkbredde/grep. Deilig på landevei, hakket mer utfordrende på røft underlag, gjerne tyngre utveksling i utgangspunktet, ikke nødvendigvis skjermfester, og som regel ikke plass til bredere piggdekk eller knastedekk. Et godt alternativ særlig om du liker landeveisegenskaper og slicks på variert underlag, og gjerne har annen sykkel for vinteren og grovere bruk.
I
samme tråd som nevnt over, gjorde jeg meg noen betraktninger om hvordan jeg i praksis har brukt landeveissykkel og grussykkel. I eventyrskalaen jeg bruker, inspirert av
en klassisk test i Landevei, vil en grussykkel kunne dekke hele skalaen, mens en landeveissykkel som regel kun det mindre grove spekteret.
Opprinnelige gjorde jeg det som var vanlig i alle herrens år, nemlig syklet racer på landevei med noen avstikker på lett grus, og for alle andre veier, eventuelt med noen avstikkere på sti, brukte jeg krossykkel eller endog terrengsykkel.
I praksis var bruken min noe slikt:
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119555&filename=Eventyrskala 1.jpg)
Det virker som det fortsatt er en rimelig utbredt modell. Og ingenting galt i det. Om enn mange har byttet krossykkel og/eller hardtail med grussykkel, som chimpern påpeker. Jeg gjorde det samme selv et par sesonger.
Men i dag, etter å ha forsøkt forskjellige kombinasjoner av sykler og bruk, har jeg selv i praksis endt opp med denne modellen:
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119556&filename=Eventyrskala 2.jpg)
Her får jeg gleden av en kjapp og lett sykkel på både landevei, grus og skogsveier for de raske turene, og attpåtil noen artige utfordringer nå og da. Samtidig får jeg fordelene av en utpreget stabil sykkel der jeg vil ha det, fremfor alt på det mest krevende underlaget, snø og is, og på de lange turene med bagasje.
Det fremkommer ikke på eventyrskalaen, men den grovere blandeveissykkelen med skjermer og bredere dekk, er også en utmerket hverdags/by/allværssykkel på asfalt. Min tunge bikepacking foregår også gjerne like mye på asfalt og fin grus som på annet underlag.
Det er uansett ingen fasit her, og jeg har full forståelse for at andre velger andre modeller og helt andre skalaer. Vi sykler forskjellige steder med forskjellige formål. Dessuten har blandeveis/grus/gravelsyklene delt seg i mange underkategorier, og det er naturlig at man bruker de mest aggressive og rittorienterte til annen bruk enn de mest grove og stabile.
Landevei/Alpers gir da også anbefalinger om grovere dekk enn jeg bruker på en del underlag, se
Slik definerer vi asfalt og grus.
Jeg er trygg på at du finner en sykkel du vil trives med, om du bare er ærlig med deg selv om hva du foretrekker og hva du skal bruke den til. Det viktigste er å få maksimal glede ut av sykkelen, og bare du vet hva som gjør deg lykkelig

Her på
blandeveisforumet vil du finne en mengde alternativer diskutert og dissekert, også den populære Gavia Terra.
Håper du får kommentarer og forslag i tråden!
(Spesifikke spørsmål om konkrete modeller, komponenter og utveksling, vekker som regel det allvitende forum og gir de beste svarene

)