Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Låse sykkel eller ikke?

Låse sykkel eller ikke? #2653450 20/03/2021 11:55
L
Larvat Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Nå som sykkelsesongen er igang igjen betyr det også at jakten etter koselige kafeer er igang. Dette forutsetter jo at du går av sykkelen, og bestiller kaffe inne. Hvordan gjør dere dette? Låser dere sykkelen, og isåfall hva slags lås bruker dere? Det er klart det er ergerlig å få frastjelt sykkelen sin, men jeg synes jeg oftere ser ulåste sykler på utsiden enn låste. Hva er deres tanker?

Re: Låse sykkel eller ikke? [Re: Larvat] #2653461 20/03/2021 12:31
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg liker å ha med en enkel lås så det ikke skal være så enkelt å hoppe på sykkelen og sette avgårde. Den må være lett og pakke lite.

Tidligere har jeg brukt standard stålvirelås med plast fra Clas Ohlson, den veide 105 gram.

I år har jeg kjøpt et par Hiplok Z-Lok, veier under 20 gram stykket

Et pro-tip kan også være å doble, noen eksempler:
- enkel lås kombinert med alle girene på tyngste slik at en uerfaren vil slite med å sette avgårde selv om hen klipper opp lås
- eller tilsvarende: enkel lås kombinert med å ta av kjedet foran

Det er typisk i omgivelser jeg ikke kjenner lokale forhold at jeg tenker dobling, eksempelvis på reise i andre land.

Re: Låse sykkel eller ikke? [Re: Larvat] #2653466 20/03/2021 13:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Liknende spørsmål diskutert i tråden Beste lås for langtur.

Der finner du også lenker til relevante tester, som CyclingTips' Cafe Bike Security and the Best Pocket Locks Reviewed and Destroyed.

Har beskrevet mitt eget, småparanoide opplegg her.

Gode pro-tips fra EspenS om du ikke er for langt fra sykkelen.

Ved stuene i Nordmarka og ellers i landlige strøk, er jeg som regel trygg på å la den stå ulåst. Særlig på vinteren. Men vil ikke av den grunn anbefale det til andre. I sesongen er populære kaféstopp fjernt og nært opplagte steder om noen vil plukke med seg kostbare doninger.

På langtur med bagasje, særlig i utlandet, drar jeg heller med meg en noenlunde solid lås enn å risikere å miste fremkomstmiddelet midt i eventyret, om det så er i byen eller på landsbygda. Og da mener jeg ikke spiral/wire-lås, som dessverre ikke er stort annet enn gavepakning for tjuver.

Re: Låse sykkel eller ikke? [Re: Larvat] #2653470 20/03/2021 14:19
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På vanlige landeveistuyrer på bygda har jeg ikke med lås. Pleier av og til spørre noen om å se etter sykkelen, andre ganger ikke. Har gått bra hittil.

Re: Låse sykkel eller ikke? [Re: Larvat] #2653514 20/03/2021 22:38
D
DagT Offline
Fersking
Fersking
D
Kjøpte en OTTOLOCK for lenge siden da det bare var en kickstarter-greie. Nå koster de vel omtrent det dobbelte...
Hadde aldri satt fra meg sykkelen ulåst uansett, og når jeg først låser den går jeg aldri langt unna og holder aller helst et øye med sykkelen.

Når jeg stopper på bensinstasjoner og ikke har med låsen tar jeg med meg sykkelen inn.
Har fremdeles til gode å få noen klager på det.

Redigert av DagT; 20/03/2021 22:42.
Re: Låse sykkel eller ikke? [Re: Larvat] #2653524 21/03/2021 07:23
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke med lås på lycratur. En i gruppen ser etter og blir handlet for. Om jeg er alene er det alltid noen å spørre på uteserveringen. I dagligvare tar jeg sykkelen med inn om jeg er alene. Klaging = ingen handel, men det har vel skjedd meg én gang på 25 år.
På t-skjorte og chinos-tur der jeg skal være borte fra sykkelen lenge har jeg med lås (og sko man kan gå på) i sekken.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Låse sykkel eller ikke? [Re: Larvat] #2653689 22/03/2021 10:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Jeg bruker hjelm-lås-trikset hvis jeg må snu ryggen til sykkelen. Altså klipse hjelmstroppen rundt bakhjul og seterør for en delvis usynlig lås som vil skape en ørlite forsinkelse i tyveri-prosessen. Men Otto-lock gjør også nytten.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support, Valentino