Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor?

Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? #2653391 19/03/2021 20:16
grkn Offline OP
Biogerontolog
OP Offline
Biogerontolog
Fikk nettopp nye Madhus Active Skate Pro ski (første skikkelige ski på 20 år!), gikk veldig trått rett fra fabrikken på skikkelig vått grovkornet føre og regner med det forblir sånn fremover, tenker en glider kan hjelpe her og leser fluor funker best ved vått føre og samtidig godt ved kaldere føre og?

Kjøpe noe fast glider, kline på, smelte med typ hårføner og børste? Eller kanskje spray glider er lettere? Ute etter noe relativt lett og rimelig da dette kun er for mosjonistbruk:)

Redigert av grkn; 19/03/2021 20:18.
Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653396 19/03/2021 20:42
grkn Offline OP
Biogerontolog
OP Offline
Biogerontolog
Vurderer f.eks

Vauhti Quick Glide Lf Mid +5/-6C 80ml 199 kr (HF bedre?)
SKIGO Universal HF 45g +5/-5C 45g 149 kr

Leser og at rilling kan være viktig i vått føre, typ 1 til 1.5 mm i et kryssmønster eller noe for å hindre at vannet suger seg til skia, samt ski med høyt spenn noe jeg dessverre ikke har..

Redigert av grkn; 19/03/2021 21:34.
Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653529 21/03/2021 07:37
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Glideren har generelt lite å si mht skiens egenskaper. Grovkornet tilsier at glideren betyr lite. Vått tilsier at det betyr mer.
Nye ski trenger gjerne et par runder med fast glider. Må bruke smørejern og ikke hårføner. Denne prosessen er viktig for holdbarheten til sålen. Så kan man gjerne bruke liquid glider og kun bruke fast innimellom.
Det viktigste er faktisk at skia er 100% rene. Det betyr mye mer enn glideren. Så på vårsnø må skiene vaskes og børstes etter hver tur.
Generelt vil du aldri merke forskjell med en LF-glider. Heller ikke med HF på vårføre. Må bra med fluor til for å løfte litt trege ski. Vauhti UF er vel billigste alternativ.
Rilling hjelper. Enkleste med en litt dyp, rett 2 mm. Men er skiene trege på det føret i dag så vil de kun bli litt bedre til tross for super prepp. Er andre fører hvor man enklere kan heve skia.

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653564 21/03/2021 14:59
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Skal ikke nye ski preppes lenger? Mener jeg herjet på med gul voks og pussing for å få bort mikrohår på nye ski.

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653570 21/03/2021 15:30
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Som nevnt lurt med et par runder gliding, men generelt er dagens steinslip av god kvalitet. Mikrohår ville uansett ikke hatt effekt på grovkornet snø. Man pusser gjerne lite på ny steinslip siden det ødelegger den. Heller mye børsting med fin stål

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653577 21/03/2021 15:54
grkn Offline OP
Biogerontolog
OP Offline
Biogerontolog
Takk SLS! Så med andre ord

2 omganger med UF glider (ingen gode fluorfri alternativer?) så:
Rilling 2 mm rett (eller er sikling bedre?) ELLER?
1 mm traktorrill så 1 mm rille fra bindinga og bakover

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Er egentlig ute etter en prep som funker greit fra -5 til 5C og som ikke trenger mye tilsyn, så en slags holdbar universalprep med fokus på å få gli i bløt kramsnø (både ny og gammel), ikke så viktig med maks glid under "gode forhold" viktigere å få best mulig gli under dårligere forhold som det gjerne er i marsj og april. Var ute i dag med ski uten prep direkte fra madhus og de klæbbet noe forferdelig gled nesten ikke i nedoverbakke.

Redigert av grkn; 21/03/2021 17:06.
Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653587 21/03/2021 17:30
A
asbjste Offline
Medlem
Medlem
A
Ta en titt i dette litt eldre blogginnlegget til Knut Nystad, tidligere smører på landslaget: https://knutnystad.com/smoretips-2/

Mye informasjon, men det dekker hele spennet fra nybegynner til smørenerd spør du meg. Man må også filtrere ut en del om festesmøring for å finne info om skøyteski. Jeg tror du vil finne greie svar på de fleste spørsmålene dine der inne:)

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: asbjste] #2653589 21/03/2021 18:01
grkn Offline OP
Biogerontolog
OP Offline
Biogerontolog
Sitat: asbjste
Ta en titt i dette litt eldre blogginnlegget til Knut Nystad, tidligere smører på landslaget: https://knutnystad.com/smoretips-2/

Mye informasjon, men det dekker hele spennet fra nybegynner til smørenerd spør du meg. Man må også filtrere ut en del om festesmøring for å finne info om skøyteski. Jeg tror du vil finne greie svar på de fleste spørsmålene dine der inne:)

Så gjennom! Gir ikke svar på hvilken rill som er best i vått og om fluor er "påkrevd" i slikt føre, men interessant om spenn m.m!

Redigert av grkn; 21/03/2021 18:03.
Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653600 21/03/2021 20:15
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Jeg kjenner Knut og han vil nok si at det ikke en noen fasiter, og man må være nysgjerrig og teste.

Ingen rill er best på vått føre. Det kommer an på føret, skiene trykksoner og strkturen som er satt på skia.
Som nevnt blir ikke en ski som er dårlig på vått føre bra ved å legge rill eller fluor. Heller ikke ved å slipe skia med grovere slip. Den kan bli litt bedre, men aldri bra.

Det er jo ganske enkel fysikk og kjemi det her: Har skia lange trykksoner så blir den bedre jo mer rill du sitter. Og alle ski vil bli bedre på vått jo mer fluor du bruker. Ingen grenser for hvor mange lag med 100% fluor jeg har lagt for utøvere på renn på sugeføre.

Uansett lite vits å legge alt for mye energi i dette. Du kommer til å kaste bort mer penger enn hva det koster å kjøpe et par som faktisk duger på varmføre ved å kjøpe rill og fluor. Enten bør du akseptere skia som de er (dårlig glid er gjerne god trening) eller investere i en ski som faktisk kan levere på varmføre.

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653611 21/03/2021 21:21
grkn Offline OP
Biogerontolog
OP Offline
Biogerontolog
Kan forstå at skia aldri blir bra på slikt føre, men skia klæbber noe helt forjesklig og glir nesten ikke i våt kramsnø, nekter å tro at en ikke kan behandle de slik at de ikke klæbber??

Med flex på 84 og kroppsvekt på 85 kg regner jeg med trykksonen vil være ganske lang forresten. Men du mener fortsatt 2 mm rett rill og så mye fluorglider som mulig? (kan finne rimelig fluor på finn så det trenger ikke koste skjorta, og vanskelig å finne ski for tida mye utsolgt).

Redigert av grkn; 21/03/2021 21:27.
Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653621 22/03/2021 07:08
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
At du veier mer enn fleks gir vanligvis kortere trykksoner. Rill gir ingen endring mht klabbing. Jeg ville glidet de 2-3 ganger med en fast HF-glider og så brukt Vauhti UF wet liquid til slutt.

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653631 22/03/2021 07:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vil det ikke ha en del å si hvilken slip skia har, for hvor godt det glir? Har man en veldig fin slip for kald og finkornet snø så vil det selvsagt gi utslag på veldig våt snø, selv om man legger rill og fluor.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653632 22/03/2021 08:11
grkn Offline OP
Biogerontolog
OP Offline
Biogerontolog
Skia ser ut til å være rett og finslipte fra fabrikk typ 0.5 mm eller mindre. Hører og at ski fra fabrikk kan være tørre som skaper mer sug?

Noen omganger med fluor glider som sls foreslår høres ut som en god ide.

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653633 22/03/2021 08:13
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Slipen har selvsagt en del å si, men i forhold til trykksonene utgjør det lite. Du kan strengt tatt rille så hardt at slipen ikke betyr noe.
Forøvrig er det overgangene i trykksonene som ofte avgjør mest, ikke kun lengden på de.

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: sls] #2653634 22/03/2021 08:25
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Masse kudos for innleggene dine, sls! Er så kult med folk som kan "alt" om en ting og som evner å forklare det til oss andre på en forståelig måte.

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653673 22/03/2021 10:03
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Enig med Øyvind! Takk sls!

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653702 22/03/2021 11:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette var interessant, alltid kjekt å lære noe nytt. Fattern, som var min og broderns smører når vi nå var aktive på 90 og 2000-tallet, sliter litt med enkelte skipar.
Forstår jeg det rett, at om du er uheldig med overgangene på trykksonene på et par ski, så vil de aldri bli helt god selv om du treffer blink med både slip og glider?

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: Hoaas] #2653725 22/03/2021 12:51
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Dette var interessant, alltid kjekt å lære noe nytt. Fattern, som var min og broderns smører når vi nå var aktive på 90 og 2000-tallet, sliter litt med enkelte skipar.
Forstår jeg det rett, at om du er uheldig med overgangene på trykksonene på et par ski, så vil de aldri bli helt god selv om du treffer blink med både slip og glider?

Lurer på det samme. Og så lurer jeg på hva som avgjør om en ski er god på et godt føre, f.eks. de 5 viktigste tingene, i prioritert rekkefølge. Så vidt jeg forstår er det skia i seg selv (trykksoner f.eks.) som er viktigst, og den får man ikke gjort noe med. Har man feil ski hjelper det lite hva man gjør med slip, struktur, glider osv. Eller har jeg bomma stygt? I så fall trekker jeg tilbake utsagnet om at dette er forståelig... ICON_WINK

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: Øyvind V] #2653743 22/03/2021 13:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Sitat: Hoaas

Lurer på det samme. Og så lurer jeg på hva som avgjør om en ski er god på et godt føre, f.eks. de 5 viktigste tingene, i prioritert rekkefølge. Så vidt jeg forstår er det skia i seg selv (trykksoner f.eks.) som er viktigst, og den får man ikke gjort noe med. Har man feil ski hjelper det lite hva man gjør med slip, struktur, glider osv. Eller har jeg bomma stygt? I så fall trekker jeg tilbake utsagnet om at dette er forståelig... ICON_WINK

Ja sant, når vi var aktive fikk vi veldig ofte plukke gode skipar fra fabrikk. Og disse glir noe helt grasat på de fleste forhold, og det er mye lettere å få knallgode ski enn f.eks på toppmodeller vi har kjøpt i butikk. Jeg ett par som har gått gjennom ski selector, uten at den grafen sier meg så veldig mye. De glir sjelden dårlig, men like sjelden jævlig bra ICON_WINK
En annen ting er jo f.eks stivhet i tupp som avgjør hvor godt skia klatrer på snøen ved litt bløte forhold. En stiv tupp vil jo bare grave seg ned i snøen, som igjen gir en opplevd dårlig glid. Eller, det er nå teorien jeg har blitt presentert av min far ICON_WINK Det er vel kanskje en trykksone det også.

Redigert av Hoaas; 22/03/2021 13:48.

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: Hoaas] #2653749 22/03/2021 14:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Smøring/gliding av ski synes jeg er et utrolig fascinerende tema, på flere måter. For eksempel, om glidprodukter bare påvirker gliden marginalt, hvorfor er det da så mange forbrukere som er gniene på ski ("holder da med ett par") men likevel bruker tusenvis av kroner på lurium til å smøre under dem?

Min interesse for temaet startet første dag på jobb i sportsbutikk for 20 år siden da jeg fikk beskjed om å hjelpe en kar som stod og kikket i hylla med voks. Jeg trodde jeg hadde kontroll på både voks og glid etter å ha smurt ski med fattern i mange år, og tok nok litt lett på oppgaven. "Unnskyld, er det noe jeg kan hjelpe deg med?" spurte jeg. "He he, nei, tror nok ikke det", sa mannen. Så lo alle kollegaene mine godt før de unnskyldte meg med at det var min første dag på jobb og at jeg derfor ikke hadde peiling. Da tenkte jeg at "dette skal jeg fader meg lære meg".

Ikke så rart de lo, kunden var Magne Myrmo ICON_SMILE

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: Øyvind V] #2653754 22/03/2021 14:43
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har alltid trodd at det var struktur og glider som liksom var the shit. Også fikk de proffe velge ski på fabrikken, med de beste sålene. Men slik jeg forstår av sls så er det altså trykksoner og overgangene som er det avgjørende for hvor godt en ski glir på gitte underlag. Ikke rart man trenger 60 par for å ha et par for alle slags forhold ICON_TONGUE

Måtte faktisk google Magne Myrmo, aldri hørt om. Kan tenke meg de fikk seg en god latter da, ja ICON_LAUGH

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: Hoaas] #2653771 22/03/2021 16:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Navnet er nok mer kjent i Trøndelag ja ICON_SMILE

Redigert av Øyvind V; 22/03/2021 16:50.
Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653810 22/03/2021 19:50
Loki Offline
Besatt
Besatt
Det er strengt tatt mer relatert til alder enn geografi vil jeg tro, sjøl om Myrmo fremdeles er en ungsau på kun 78 år.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2653849 23/03/2021 06:54
T
Tråkk uten trøkk Offline
Medlem
Medlem
T
Vil merkingen på salomon/atomic være tilstrekkelig for å kunne plukke ski med riktige trykksoner og overganger for de som har god kunnskap om dette?

Noen som kan si noe om trykksoner ut ifra vedlagt bilde?

Vedlegg
S-lab.jpg (3.18 MB, 147 nedlastinger)
Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2654227 24/03/2021 18:16
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Ble hengende litt etter her. Har vært og smurt og testet ski vettu

Skiene er alltid viktigere enn slip og smurning. Slip og struktur er forøvrig samme sak, bare snakk om hvordan man preger sålen.
Generelt er kvaliteten på ski som produseres i dag veldig høy og produksjonen er mye jevnere enn før. Det er fremdeles snakk om veldig små verdier skikammeret måles i 0.1-0.2-0.3 mm, og små forskjeller i lengder og overganger i trykksonene har effekt.

Det som er klart er at produsentene forsøker å sende så bra ski som mulig til butikk. Så skiene produseres for å bli best mulig og sålekvaliteten er tipp topp. Når vi også får ski fra såkalte racingavdelinger så er dette hovedsaklig ski som er produsert som varianter av butikkskiene. Dvs f.eks laminater brukt i skiene kan være justert litt. Dette hovedsaklig for å få ski med litt mer variasjon å velge fra. Min erfaring er at vi da kan finne en del toppski, men også mange mindre gode ski. Snittskien fra racingavdelingene er ikke bedre enn butikkskiene.

Jeg tror vi har kommet frem til noen veldig gode prinsipper for plukking av skøyteski etter mye testing siste sesongene. Ikke så enkelt siden modellene endrer seg fra sesong til sesong også. En utfordring er at hvis man f.eks måler Speedmax' trykksoner på en gitt mm så kan alle skiene se kliss like ut. Dvs ved håndmåling kjenner man at de er ulike, men målene blir veldig like.

Vi har løst dette ved å teste masse ski og så komme frem til hvilke mål som må tas for å skille skiene i riktige klasser som kaldski, universalski og varmski. Denne jobben har også vist at såkalt håndplukking har liten verdi. Ski fra de mest velrenommerte skiplukkere er testet og flere ganger funnet å passe best på et helt annet føre enn tiltenkt. Samme med ski jeg har håndplukket selv.
Kommentaren vedr håndplukk gjelder spesielt på skøyteski. Man klarer enkelt sagt ikke klemme hardt nok til å kjenne på hvordan en ski er rundt helvekt. De fleste skøyteski har også tilstrekkelig med sprik, og det er ikke slik at mer sprik nødvendigvis gjør skia til varmski. Klassiskski synes jeg generelt er enklere å plukke.

Slik jeg tenker så tester vi mye og måler en god del. Så setter vi slip på skia for at de skal bli enda et hakk bedre på det føret de synes mest lovende. Så tester vi igjen etter slip. Skiene testet alltid mot ski som jeg vet er gode på de ulike førene. For skøyteski har jeg spesielt fokus på stabilitet og føring. Glid i hocke bruker vi liten tid på. Man skøyter ikke på 2 ski uansett og trykksonene er annerledes når man står på 1 og 2 ski.

Så hvor mange skipar trenger man egentlig i skøyting for å dekke alt av fører? 10C, -5C, 0C, +5C; isete, gorvkornete, fast kaldføre, nysnø på fast underlag, nysnø på mykt underlag, vått på is, vått på bløt snø etc. Nesten uendelig med varianter her. For de skiparkene jeg jobber med (fra 5 rennpar og oppover) så tror jeg at hvis jeg måtte velge kun 2 par (Gud forby) så ville de dekke alt av forhold på en tilfredsstillende måte. Dette er da ski jeg har testet til å levere bra over en større variasjon mht temperatur og snø. Dvs andre ski i skiparken kan kanskje være hakket bedre på enkelte fører, men ikke i den grad at det påvirker resultatet nevneverdig.

Gode ski som leverer på tvers av forhold blir litt som med sykkeldekk som leverer bra på tvers av ulike forhold. Du vil møte ulike forhold også i 1 løype på 1 dag, så det er grenser for hvor mye spisskompetanse man leter etter. Man vil f.eks ofte ha et rittdekk som er bra (nok) både der det er fuktige røtter og bra (nok) på grusen. Som maratonsyklist vi jeg tro man kommer veldig langt med 2 dekksett også. 1 for ritt med mest terreng og 1 for ritt med mest grus. Så har man jo da også en tredje mikskombinasjon med grov foran og lettrullende bak. Akkurat den er litt vanskelig å kopiere på ski. Har enda ikke sett noen velge ski som er ulike på høyre og venstre bein. Men kanskje det neste jeg skal teste...

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: grkn] #2654246 24/03/2021 19:47
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jævlig kult å høre om de greiene der, takk for gode poster!

Hilsen en som ikke går på ski, men synes at langrenn bør over på en modell lik F1 bruker på dekk

Re: Gliding av nye skøyteski for vått føre? Fluor? [Re: Tråkk uten trøkk] #2654259 24/03/2021 21:08
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Tråkk uten trøkk
Vil merkingen på salomon/atomic være tilstrekkelig for å kunne plukke ski med riktige trykksoner og overganger for de som har god kunnskap om dette?

Noen som kan si noe om trykksoner ut ifra vedlagt bilde?

Har ikke plukket Salomonski eller Atomic på et par år, men det er en del nyttig info der.
De får ikke trykksonene ut av den gitt at det kun er mål fra balansepunkt og til trykksonen begynner foran og bak som er målt. Skulle gjerne hatt tilsvarende mål fra tupp til trykkpunkt og fra bakski til trykkpunkt.
De målene som er oppgitt er dog helt innafor. Labelen gir jo 76 kg og de to fleksverdiene på 0.1 mm og 0.2 mm gir mening. Viktig at den øker en del mellom disse målene. Ellers ville skia klappet sammen under fraskyvet.
Trykkpunktet under foten er en del lenger frem enn jeg er vant til. Skulle gjerne sett hvordan trykksonen da ble bakover. Ofte fokuserer man veldig på trykksonene på forskia, men 2/3 av vekta på skia er på det bakre trykkpunktet. Mange sier at trykksonen bak er viktig for glid, mens den foran for feeling. Jeg mener det kanskje er litt villedende, men det er klart noe i at dårlig trykksone bak gir en veldig dårlig ski.

Moderator  support