Hepp. Måtte sjekke alt nå, så jeg ikke løy mer enn nødvendig
1235mm hjulbase. Large Yeti SB130 Det er 5cm mer plass på stativet(når man ikke har ødelagt bakenden og måtte jallamekke den til), så det er ikke så trangt som jeg først huska det :-)
Jeg kjører Yakima Frontloader som også holder kun i hjulene., men var griseheldig for 2-3 år siden og fikk to for 1298kr... vil aldri bytte de med Thule med rammeklemme.
Jeg har samme oppsett. To Yakima Frontloader på taket av Roomsteren. Ser skikkelig pro ut. Jeg kjøpte to for 1000 brukt. Det er bra saker. De har vært på taket permanent siden jeg jeg kjøpte dem. Og ingen ting bærer preg av å ha blitt særlig slitent.
Ulempen jeg ser er at kjempelange sykler kan få litt snau plass til bakhjulet.
LarsB
Jeg hadde denne før og synes egentlig den var veldig bra. Min ble til slutt resirkulert da gjengene på staget festet til den røde låseskruen skjært seg/gikk i lås. I det hele tatt syntes jeg den alltid var litt tung. Mulig jeg hadde mandagsvare eller den hadde blitt sånn av for hard stramming. Men jeg mener å huske dette var noe jeg la merke til fra dag 1. Ellers:
- Den er ganske tung i deg selv (aner ikke vekten på den kontra Thule). Kanskje greit å ha i bahodet om det skal strappes 4 Endurohojer på taket. - Låsen som følger med satt fast da jeg fikk den, men aldri etter. Jeg endte med å tape den fast for at den ikke skulle dunke vekk lakken på take.
Bruker aldri låsen, har egen og kraftigere lås jeg bruker på reise, jeg kunne tapet den men den slår ikke noe rundt.. Jeg smører opp denne låsedingsen jevnlig. Heldigvis er de tunge og kraftige, føles som de tåler ordentlige sykler(ser de nye og enda kraftigere veies til 8kg...)
Maks last på tak er jo et poeng uansett, 15kg sykkel, pluss hvasomhelst stativ... x4 Hva tåler tak, hva tåler stativene?
Jeg kjører to sykler på taket og 2-3 bakpå når familien skal på tur. Mitt et-par-års-gamle Thule stativ bakpå til 3 sykler passer ikke 3 stk boost-stisykler uten ekkel rubbing uansett, men det er god plass til 2 og evnt noe barnesykkel i tillegg.
OK, mulig det er blitt forskjell på modellene. Har ett gammelt Proride av første gen, usikker på modell. Pole Taiga i XL er for lang til dette. Sentinel i XL går akkurat.
Ja kjenner ikke til om det er forskjellige modeller. Min sykkel er en del lengre enn en xl taiga, og sykkelen passer med ganske god plass. En 5cm lengre sykkel enn det jeg har er neppe et problem på proriden. For min sykkel måtte jeg flytte armen litt lengre bak på stativet for at hjulet ikke skulle komme for langt fram. Men det var ikke behov for å gjøre noen modifikasjoner.
Kan legge til at stativet mitt er nok 7-8 år gammalt.
Jeg har slutta helt med takstativ etter å ha ødelagt to sykler ved å kjøre i garasjen.
Takstativ er veldig greit helt til du glemmer at syklene er der...
Ja, det finnes to typer eiere av takstativ til sykler. De som har kjørt under noe lavt med sykler på taket, og de som kommer til å kjøre inn i noe lavt med sykler på taket.
Klemma på 598 er tiltalende da den både har mykt anlegg og moment begrensing i håndtaket, men sykkelen står bedre i 591. Den vingler mer under kjøring i 598.
Anlegget løses med helikopter tape på ramma der anlegget blir og du skal være ganske rå i klypa for å presse i stykker ramma med klemma.
Fortrinnsvis med bakhjulet fremover for å unngå wobbling pga vind på motorveien, men det går jo ikke med 4 sykler på taket, da står de annenhver vei.
Det største er at mekanismen blir treg over tid slik at det er vanskelig å få den til å løse ut. Har prøvd å smøre i alle åpninger, men ingenting biter.
AG
Hva er det som gjør at sykkelen står bedre i 591? Er sporet dypere enn på 598?
Takk for mange innspill. Ser ut til at ProRide er utbredt og fungerer bra. Prisen på 591 og 598 er også omtrent lik, så da er spørsmålet om forskjellen på klemmene er så stor at man må ha det ene fremfor det andre.
Har brukt 591 i snart 5 år og er kjempefornøyd. Etter at 598 ble introdusert tilbys 591 hos færre og færre butikker. Så en video på YouTube som viser hvor lett det var å vri sykkelen ut av klemmearmen på 591. Kommer derfor til å vurdere 598 hvis jeg skal kjøpe flere stativer. Også fordi det tilbys fatbikeadapter utelukkende til sistnevnte. Men med bruk av kraftig kjettinglås på syklene som sto på taket under fjorårets bilferie var jeg aldri bekymra.
Jeg har slutta helt med takstativ etter å ha ødelagt to sykler ved å kjøre i garasjen.
Takstativ er veldig greit helt til du glemmer at syklene er der...
Ja, det finnes to typer eiere av takstativ til sykler. De som har kjørt under noe lavt med sykler på taket, og de som kommer til å kjøre inn i noe lavt med sykler på taket.
Kickstarteride; kan noen lage en batteridrevet ryggesensor med blåtann som festes med strikk på sykkelstyret og kobles til en høyttaler (eller bilstereo/mobilen din) som uler når du nærmer deg et parkeringshus?
Men med bruk av kraftig kjettinglås på syklene som sto på taket under fjorårets bilferie var jeg aldri bekymra.
Da jeg ble frastjålet to sykler fra taket for noen år siden så brydde de seg ikke om å ta syklene av stativet. De rev hele thule stativet av takstativet og etterlot seg lite annet enn herp og bulker i biltaket. Begge syklene var låst med stativet (outride), låst til stativet (vaierlås) og en av syklene var låst til selve takstativet. Denne låsen ble klippet
Ja det er fort gjort å bare skru stativet av taket og stikke av med hele skiten. Da hjelper det ikke uansett hvor god lås du har.
Helt enig i det, men er forskjell på hvor og når man parkerer bilen. Parkerer man ved travleste gågate i Grimstad midt på lyse dagen er det noe annet enn å parkere bilen for natten med sykkel på taket.
Tipper det er det myke anlegget og kanskje litt mer slark rundt om. 598 er av de nyeste jeg har. Har vel 7 x 591 og 1 x 598. Alle sammen brukes minimum et par ganger uka fra mars til oktober.
Jada. Helt enig i det. Det kommer et punkt også hvor man har sikret sykkelen etter beste evne, og hvis noen vil ha sykkelen og de er villige til å demontere bilen for å få tak i den, så er det jo lite man kan gjøre for å hindre det. Jeg tror også at hvis du låser klypa vil det være nok til å forhindre de fleste som ikke har det å stjele sykler som sitt daglige brød.
20kg over hodet er ikke spektakulært, iallfall så lenge man ikke må opp på tå og balansere.
19,5kg løftet opp på taket av sedan av spinkel syklist på 190cm er herved utprøvd og godkjent.
Du har sånn lav bil, og styrke i armene :-) God kombo. Jeg må ha krakk opp til taker på min bil... SUV-sak.
Godt jobba!
Det som er viktig å huske på når man skal ha en sykkel opp på biltaket er å gripe sykkelen lavt. Jeg ser ofte folk som prøver å løfte sykkelen opp på bilen ved å løfte sykkelen etter overrøret, setepinnen og tilsvarende. Man må ta tak lavt på gaffelen og lavt på setestagene. Da er det vesentlig lettere å få sykkelen opp på taket.
Om det er godt jobba vet jeg ikke, men etter å ha vært på tur de siste dagene både med et VeloCompact hengerstativ og et UpRide takstativ, er jeg enda mer fornøyd med takstativet. Jeg må riktignok plukke av batteriet på elsykkelen, men utover det tar hele prosessen 40 sekunder.
Hvor mye den besparelsen teller må man føle på selv, men for min del har jeg flere gode stinettverk 15-60 min unna med bil. Det blir en del relativt korte bilturer. Det skjer selvsagt at jeg sykler hele veien også, men ikke på en typisk ettermiddagstur.
Alternativet for dem med annet forholdstall mellom egen og bilens høyde er vel å kjøpe et av de større hengerstativene, og optimalisere den prosessen mest mulig.
Man må ta tak lavt på gaffelen og lavt på setestagene. Da er det vesentlig lettere å få sykkelen opp på taket.
Absolutt. 1) Klargjør stativet. 2) Ta tak så langt ned man klarer å fortsatt beholde kontrollen. 3) Spenn kjernemuskulatur og løft kontrollert med bein og armer. Er det for tungt, så er det for tungt. Ikke ødelegg kropp eller bil.
Kommer nok til å gå for et sånt upride-stativ når vi får bil i hus, slik at det kan stå på hele tiden for småturer, mens Velocompact får være med når vi skal på familietur.
Man må ta tak lavt på gaffelen og lavt på setestagene. Da er det vesentlig lettere å få sykkelen opp på taket.
Absolutt. 1) Klargjør stativet. 2) Ta tak så langt ned man klarer å fortsatt beholde kontrollen. 3) Spenn kjernemuskulatur og løft kontrollert med bein og armer. Er det for tungt, så er det for tungt. Ikke ødelegg kropp eller bil.
Jeg husker enda den gangen jeg skulle ha en DBS av denne typen i Gygridstørrelse opp på taket av en heldigvis liten lånt Citroën med verdens dårligste takstativ. Og det var storm....
Den veide vel fort 18-19 kilo og å holde den på plass med en hånd mens den andre skulle få klemma rundt underrøret til å sitte krevde sin mann.
Stativet (som var mitt) ble gitt bort rett etterpå og ett skikkelig ble anskaffet.