Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til nye hjul

Tips til nye hjul #2652318 14/03/2021 08:45
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har lyst å oppgradere mine DT swiss spline 1850. Da står man jo ovenfor en av livets store dilemma, carbon eller alu-hjul?
Akkurat nå ser jeg på noen HUNT hjul til rundt 5 laks, eller noen Vision på tilbud hos unaas til 8500.
Andre gode forslag og formening om hva jeg bør kjøpe? Rytteren veier rett under 100kg, og bruken er grusturer i Oslomarka

grove sykler og mørk musikk
Re: Tips til nye hjul [Re: haavardhun] #2652328 14/03/2021 10:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hvilken dekkbredde tenker du å bruke?

Vision 40 SC Disc som jeg ser at Unaas for øyeblikket selger, har så vidt jeg vet 19 mm indre og 25,5 mm ytre felgbredde. Den er m.a.o. trolig best egnet for landeveisdekk på rundt 25-30 mm med tanke på form og stabilitet i dekket, og krossdekk på opptil 33 mm, men trolig kun rundt 25 mm for optimal aerodynamikk. Ja, du kan selvsagt bruke bredere dekk, men når du først skal grave dypt i lommeboka, ville jeg ikke investert i et kostbart hjulsett med smal felg til det jeg antar er ditt bruk.

Hos Unaas ville jeg da heller valgt en av deres egne modeller med bredere felg. Hør i så fall med Emil. Selv er jeg på deres 40 Wide, som jeg har målt til 22 mm indre bredde mellom felgleppene og 30 mm ytre bredde. Denne bredere felgen skal være velegnet for dekk opp mot 36 mm, men jeg bruker 28-30 mm dekk, som den er optimalisert for.

Du skriver ikke hvilke hjul du ser på hos britiske Hunt, men blant deres anerkjente modeller finner du brede, moderne felger som er velegnet for bredere dekk. Leser at mange på forumet har gode erfaringer med Hunt.

Hva gjelder karbon versus aluminium, vil et godt bygget hjul i karbon gjerne være stivere. Det er den hellige gral for klassisk landeveissykling. Det finnes etter hvert utmerkede karbonfelger også for blandevei/grus, men noen vil foretrekke alu-felger med lavere profil for den smule svikt og spenst disse kan gi.

Se f.eks. denne:

[Linket bilde fra cdn-ctstaging.pressidium.com]

CyclingTips: Aluminum vs carbon gravel wheels: Which is better?

Jeg ville derfor ikke nødvendigvis ha hengt meg opp i materialet i felgen, men gått for et velbygget hjul med slitesterke komponenter.

Du bør sjekke om hjulene er dimensjonert for kroppsvekten, og ikke nødvendigvis gå for de mest utpregede lettvektsmodellene med få eiker. Om du er på langtur, bør hjulene takle både kroppsvekt og bagasje selv om en eike eller to skulle ryke.

Om du ser på andre hjul, husk å sjekke om felgen er med eller uten felglepper (hookless). I siste tilfellet er det visse begrensninger på hvilke dekk du kan bruke.

Begge alternativene du nevner er slangeløse, og det bør felgene absolutt være for blandevei. Om du selv ikke skulle være klar for slangeløs nå, bør felgene uansett være det ICON_SMILE

Re: Tips til nye hjul [Re: haavardhun] #2652392 14/03/2021 19:49
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Tusen takk for langt og grundig svar:-)

Min ramme tar maks 37/38 så jeg bruker som regel 35mm.

Ser det med indre bredde, jeg vil absolutt ha litt bredde. Det var ikke noen spesiell modell hos Hunt jeg så på, men har hørt mye bra.

Ellers heller jeg vel litt mot å få noen til å bygge for meg, og da frister det jo med dogstar om han har tid.

Jeg får lete litt etter fine nav så kan det bli bra, takk for synspunkter:-)

Og slangeløst kjører jeg fra før, men orker ikke hookless, da blir det litt for lite å velge i

Redigert av haavardhun; 14/03/2021 19:49.

Re: Tips til nye hjul [Re: Sepeda] #2652433 15/03/2021 08:20
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda
Hvilken dekkbredde tenker du å bruke?
Hos Unaas ville jeg da heller valgt en av deres egne modeller med bredere felg. Hør i så fall med Emil. Selv er jeg på deres 40 Wide, som jeg har målt til 22 mm indre bredde mellom felgleppene og 30 mm ytre bredde. Denne bredere felgen skal være velegnet for dekk opp mot 36 mm, men jeg bruker 28-30 mm dekk, som den er optimalisert for.

Hvis du først har Unaas på tråden: Be dem oppgi helt essensielle opplysninger om felger og hjul på nettsidene sine. Jeg tenker særlig på dybde/høyde og indre bredde.

Gaute
Re: Tips til nye hjul [Re: haavardhun] #2652731 16/03/2021 14:57
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Etter å ha ransaket min indre sjel, gikk jeg for det jeg egentlig ville. Nav er bestilt, og dogstar finner frem felger. Det blir carbon, det blir dyrt, og det blir deilig.

Redigert av haavardhun; 16/03/2021 15:13.

Re: Tips til nye hjul [Re: haavardhun] #2652816 17/03/2021 07:42
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Har selv de Hunt 4-season gravel-hjula, og de fungerer kjempefint. Veldig bred felgbunn passer nais med mine 38mm Rene Herse Barlow Pass-dekk.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Tips til nye hjul [Re: Jomar Henriksen] #2652865 17/03/2021 10:57
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Jomar Henriksen
Har selv de Hunt 4-season gravel-hjula, og de fungerer kjempefint. Veldig bred felgbunn passer nais med mine 38mm Rene Herse Barlow Pass-dekk.
X-Wide du har da? Jeg har den "vanlige" versjonen med kun 21mm innerbredde. Funker greit for 35-40 vil jeg tro, men følger ikke helt "bredde-trenden" vi ser.

Moderator  support, Valentino