Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Uppdatera till FARA Gravel R?

Uppdatera till FARA Gravel R? #2652315 14/03/2021 08:18
J
Johanl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hej folkens,

Har en FARA gravel 1 jag i utgångspunkt är väldigt nöjd med. Cyklar 80/20 grus/asfalt och primärt i Nordmarka. Det enda jag fram till idag egentligen saknat är lite större clearance nu i vinter, hade gärna fått plats till ISP, maxat ut med Khava 2.1 fram och soumi 2.1 bak. Sett lite på en OPEN Wide till våren. Så blir det som alltid när man börjar fundera fler alternativ som dyker upp, 3t exploro, OPEN UP och lite löst Cervelo aspero. Di2 eller etap, eller kanske ekar. Men sticker ju fort i väg i pris och dem 3 sista ger mig ju inte väldigt mycket mer clearance. Cykeln är tänkt att användas året runt i alla väder så möjligheter för skärmar till tider (höst/vinter) är ju fint. Men inte en deal breaker. Samtidigt så är det något som känns fel med att cykla ut genom saltslask fyllda vägar mot sørkedalen på en 70k+ cykel. En billigare vintercykel är ju ett alternativ men hade nog valt den dyrare när jag ska ut oavsett.

Otroligt god service och mottagande av folkets hos FARA genom åren men ingen fan av den senaste gravel modellen. Fick dock höra tidigare i vinter att det kommer en race modell så satte nya cykel planer på vänt. Nu är den lanserad och även om den inte har ISP clearance så ser den ut att fylla de flesta boxarna. Prismässigt så landar den på 45 ish med di2 1/11 vilket känns som en ok deal.

Vad tänker ni om den nya gravel modellen, inte helt enkelt att ta ett beslut utifrån bilder.

https://faracycling.com/shop/components

Redigert av Johanl; 14/03/2021 13:39.
Re: FARA Gravel R [Re: Johanl] #2652330 14/03/2021 10:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg forstår ikke hva du spør om ICON_SMILE

Hvorfor vil du bytte sykkelen du har? Hva er det du ser etter i ny sykkel? Større dekklaring? Annen geometri? Bedre aerodynamikk? Flere festepunkter? Andre komponenter? Lavere vekt? Annen farge? ICON_SMILE

Sitat: Johanl
Samtidigt så är det något som känns fel med att cykla ut genom saltslask fyllda vägar mot sørkedalen på en 70k+ cykel.

Mener du Sørkedalsveien fra Bogstad til Sørkedalen landhandel? Den behøver du ikke sykle i saltslaps vinterstid. Ta heller usaltede rute nr. 2 som beskrevet her. Da slipper du også unna skifolket som står i bilkø utover eller stresser med å komme først til parkeringsplassen ICON_SMILE Men se opp for ryttere til hest og begrens farten gjennom gårder og villastrøk.

Med sykkel til 70k+ er det lov å ta t-banen til Røa, og derfra kan man finne knapt saltede eller usaltede sideveier opp til Bogstad der den nevnte ruten begynner ICON_SMILE

Men jeg er helt for en rimeligere vintersykkel yes

Re: FARA Gravel R [Re: Sepeda] #2652339 14/03/2021 11:18
J
Johanl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Kan se att det blev lite oklart ICON_CONFUSED
Som nämnt så jag nöjd med den jag har. Men tanken på något nytt lockar. Har även lekt med tanken på att uppgradera dagens cykel. Etap, nya hjul osv. Hur ofta köper man något nytt för att man verkligen behöver det ICON_SMIRK

I första omgång så var det bättre klarering för breda piggdäck som fick igång tankarna där av Open wide. Men när jag först började tänka i dem banorna blev mycket annat interessant.

Bor i området så har full kontrol på saltade och inte saltade vägar ut men cyklar endel till och från jobb i byen samt tillbaka från maridalen är ju rätt slaskigt till tider. Cyklat ring 4 3-4 gånger i veckan i vinter, just transportsträcka ut till sørkedalen är jag i tillägg ganska trött på och blir fort att man tar snabbaste vägen ut.

Uppsummerat så var egentligen frågan vad folk tänker om den nya modellen till FARA som en enda cykel och hur den eventuellt ställer sig mot modellerna nämnda över.

Redigert av Johanl; 14/03/2021 11:21.
Re: FARA Gravel R [Re: Johanl] #2652340 14/03/2021 11:20
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg syns egentlig at vintersykkelen bør være i karbon siden det materialet tåler salt klart best. Men det som blir ødelagt på en sykkel er jo ikke ramma men driverket/komponentene. Det jeg pleier å få problemer med er lagre i bakhjulet (uavhengig av kvalitet) og shimanokalipere som går lekk. Nå har jeg hatt min første vinter på karbonsykkel og alt er som før. Prøv også å sørge for at niplene på hjulene er i messing og ikke alu - gjelder spesielt hvis det er karbonfelg - da alu korroderer ved kontakt med karbon og salt/fuktighet. Når det gjelder gravelsykkelen til fara syns jeg den ser ut som en gjennomsnitts kinagravelramme men med penere finish og lakkering. Prisen er jo ganske bra. Jeg har gått for taktikken "billig drivverk men bra ramme" pga slitasjen ved helårsbruk og mange km for å holde driftsbudsjettet nede.
Du starter ved å nevne manglende klaring for for isp som problemet med din nåværende fara. Og så avslutter du ved å nevne at den nye ticker alle bokser bortsett fra isp. Så da er jeg i tvil om du har bestemt deg for riktig grunn til å bytte sykkel. Du kan f.eks kjøpe en rimeligere sykkel Hard Rocx GTRS som rapporteres å ha god nok klaring for isp i 27,5 for så beholde den du har inntil videre for sommersesongen. Hva forbedres ved den nye Fara'en i forhold til den gamle hvis du ikke får oppfylt ønsket om bedre klaring? Er det skjermfestene?
Det finnes også en tråd for sykler med 50mm+ dekklaring. Gammel men lang tråd. https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2345372&page=1

Redigert av sun flyer; 14/03/2021 11:25.
Re: FARA Gravel R [Re: sun flyer] #2652344 14/03/2021 11:36
J
Johanl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Tack för goda inspel. Är som sagt nöjd med den jag har. Men när tanken på något nytt börjat växa så är den svår att lägga bort. Att uppgradera min cykel från dagens force 1 till di2 eller etap är också något jag lekt med. Men då är vi fort på samma slutsumma som att sälja den och gå för den nya modellen med di2. Eller lägga till endel och gå för något annat.

Beklagar om tråden blev sjukt oklar ICON_BLUSH

Re: FARA Gravel R [Re: Johanl] #2652346 14/03/2021 11:53
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Den ser jeg. Har mekanisk selv og har gjort meg noen erfaringer om hvordan holde det i orden om vinteren. På min forrige sykkel fra white var det lagt opp til å føre strømpen uavbrutt fra hendel til gir. Det fungerte greit. På min Carbonda-ramme er det derimot lagt opp til strømpe til den innvendige kabelgjennomføringen og det siste stykket til giret. Det går kun wire gjennom rammen. Det fungerer på langt nær så bra i minusgrader.

Påliteligheten til de elektriske girsystemene og deres batterier i minusgrader er noe jeg gjerne vil lære mer om. Kanskje gjenstand for en egen tråd? Er ikke fremmed for å oppgradere selv.

Men regnestykket ditt stemmer nok så løsningen med ny sykkel kan være like grei. Du får nok solgt den gamle Fara'en lett nå når det er så lang leveringstid på nye sykler.

Re: FARA Gravel R [Re: sun flyer] #2652354 14/03/2021 12:23
J
Johanl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hade samma problem med vajern och växling när det var mycket regn och lera. Men efter att den i somras fick strumpa hela vägen har det fungerat helt felfritt även genom vintern. Har man plats är det helt klart bästa lösningen för mekanisk.

Utifrån vad jag har hört skall elektroniska system klara sig bra genom vintern men osäker på hur gott testat det är i förhållande till salt.

Re: FARA Gravel R [Re: Johanl] #2652357 14/03/2021 12:59
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ja. Man kan helt fint borre opp hullene en smule i karbonramma og trekke kabelen helt gjennom. Skal vurderes ved neste storservice. Men kanskje det neste blir en elektronisk gruppe. Men; i miljøet her vest har det vært noen problem hos di2-klanen. Det går både på redusert batteri og et tilfelle av vanninntrenging med ødelagt bakgir som resultat. Det er jo en vesentlig dyrere slitedel enn å bytte et slitent tiagragir..

Moderator  support, Valentino