Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Goodridge

Goodridge #2652235 13/03/2021 12:06
Morten DMR Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Noen som vet hvorfor Goodridge ikke har bremseslanger til sykkel lenger? Corona?

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652273 13/03/2021 17:31
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Trickstuff.de har i alle fall slanger på lager for levering ser det ut til. Men så trenger du også koblibgskit som passer din brems.
Solvang Racing hadde dette i ‘gamle dager’ men ser ikke ut til at han fører det lengre.

Redigert av jos; 13/03/2021 17:32.
Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652280 13/03/2021 18:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er noen tyskere som lager noe tilsvarende i tysk kvalitet. Må finne ut hva de heter, men fant dem på the european bike project sin Instagram

Fant: https://fabian-spiegler.de/

Redigert av baronKanon; 13/03/2021 19:03. Rediger grunn: link

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652284 13/03/2021 19:05
Morten DMR Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Kult. Fabiobremsene mine må pimpes litt. Har lyst på noe med minimal ekspansjon.

Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652294 13/03/2021 20:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Uberbike har også stålarmerte slanger. De passer ikke helt på Magurakalipere, men det går bra. Alternativt kan man kjøpe noen koblinger fra aliexpress som jeg vet passer på kevlararmerte fra Uberbike. Dette kan jeg melde fra egen erfaring. men det funker med stålarmerte fra Uberbike. Noe billigere enn de tyske, og lettere å finne frem til koblinger enn i jungelen til tyskerne. Greia er at banjoen på Uberbike har for stor diameter, og dermed må sentreres på bolten for å bli tett. Har kjørt en sesong slik, i hvert fall ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652305 13/03/2021 23:18
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Her: https://camauto.com/Mountain-Bike/Mountain-Bike-Parts

De selger ferdige kit på eBay. Vet ikke om de sender til Norge.

Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652316 14/03/2021 08:23
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke veldig rart at bremseprodusentene ikke har mer fokus på slangen? Når en sammenligner for og bakbrems så merker man jo hvor mye "tap" det er i feel på litt ekstra avstand. I det minste kunne de solgt stivere slanger som en mulig oppgradering.
Jeg la merke til at TRP måtte reduserer diameter på sine slanger for at de skulle være kompatibel med flere rammer. Idiotisk om at vi nå får suboptimale bremser pga dårlig design av ramma.

Jeg har også et uberbike kit liggende og vil gjerne bruke dem på et shigura kit, men blir jo litt skeptisk til at den ikke passer kaliper så bra. Samtidig som at jeg gjerne skrur litt for å få en "superbrems" så vil jeg jo ha noe som bare funker....

Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652335 14/03/2021 10:56
Morten DMR Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ja. Det er litt merkelig. Men nå er vi kanskje litt mere kresne her enn folk flest. Har sendt epost til Goodridge, så vi får se hva de sier. Lilla transparant hadde passet fint til mine lilla hope skiver...

Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652365 14/03/2021 14:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Erikskon: det funker på Shigura-sett. er bare å sentrere banjoen på kaliper. Har holdt godt for meg. Men med koblinger fra Ali, så er det riktig. Slang med litt titan-banjobolter og lufteskruer, så blir det lækkert. Kan være jeg har et par ekstra koblinger for kaliper grunnet klønebestilling.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Goodridge [Re: erikskon] #2652406 15/03/2021 06:50
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: erikskon
Er det ikke veldig rart at bremseprodusentene ikke har mer fokus på slangen? Når en sammenligner for og bakbrems så merker man jo hvor mye "tap" det er i feel på litt ekstra avstand. I det minste kunne de solgt stivere slanger som en mulig oppgradering. .

jeg er rimelig sikker på at bremseprodusentene har fokus på slangen, sålenge slangen ikke blir mykere og utvider seg mer når bremsevæsken/oljen blir varm så er slangen OK.

det er en avveining om hvor fleksibel bremseslangen skal være, på en mc jeg hadde så byttet jeg fra orginale til stålomspunne og det var lite vellykket, null vandring på bremsehendelen. min erfaring tilsier at bremseslanger på en trøsykkel er noe av det siste jeg oppgraderer, men nå kjører jeg ikke enduro/DH eller særlig rått nedover heller

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Goodridge [Re: Flamini] #2652545 15/03/2021 19:52
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flamini
Sitat: erikskon
Er det ikke veldig rart at bremseprodusentene ikke har mer fokus på slangen? Når en sammenligner for og bakbrems så merker man jo hvor mye "tap" det er i feel på litt ekstra avstand. I det minste kunne de solgt stivere slanger som en mulig oppgradering. .

jeg er rimelig sikker på at bremseprodusentene har fokus på slangen, sålenge slangen ikke blir mykere og utvider seg mer når bremsevæsken/oljen blir varm så er slangen OK.

det er en avveining om hvor fleksibel bremseslangen skal være, på en mc jeg hadde så byttet jeg fra orginale til stålomspunne og det var lite vellykket, null vandring på bremsehendelen. min erfaring tilsier at bremseslanger på en trøsykkel er noe av det siste jeg oppgraderer, men nå kjører jeg ikke enduro/DH eller særlig rått nedover heller

Ja, det er greit å slå fast at jeg ikke trenger bedre bremser, men her bare nerder vi i god stil. For meg blir det så enkelt som at jeg ønsker meg like god feel i bakbremsen som i forbremsen, og eneste forskjellen er slangen. Altså er dette noe hvermannsen faktisk kan merke. I motsetning til mye annet tull jeg kjøper med marginale endringer.

Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652547 15/03/2021 20:21
Morten DMR Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jepp. Den tighte fine følelsen man har med helt stumme slanger. Hadde goodridge på en stihardtail for mange år siden, og glemmer aldri hvor digg det var. Perfekte bremser har litt å si mtp feedback fra sykkel/underlag for min del. Er et ganske viktig kontaktpunkt mellom menneske og sykkel. Ikke bare en stoppedings i mine øyne.

Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652817 17/03/2021 07:46
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Goodridge er et godt, gammelt merke med opphav i motorsport etc (tidlgere Earl's & Goodridge som gikk hver sin vei med nesten identiske produkter). Det er helt uaktuelt å kjøre gummi/hybridslanger på løpsbiler pga gode og kraftige bremsepumper, calippere etc som gir en fantastisk følelse på pedalen. Null fleks noe sted. Samme teknologi på alt av væske også.

En stor del av selvtilitten kommer jo nettopp fra kjøretøyets feedback. For meg er det akkurat det samme med sykkel, så burde jo kjøre på med tilsvarende. Er vel teflon kjerne med stålvev på disse, ekstrem holdbarhet, største issue er at de gnager seg igjennom absolutt alt ved vibrasjoner/bevegelse, så da er det på med anti-chafe mange steder. Litt vanskeligere på sykkel pga vektfokus.

Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2652967 17/03/2021 18:58
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
det pratet om at null flex er så bra er en sannhet modifikasjoner, såfremt du da ikke ønsker en bremsehendel uten vandring. og man må ikke ha stålomspunne slanger for at de skal være bra.
noe av fordelen med stålomspunne slanger er at de ikke utvider seg når bremsevæsken blir varm, det er nok derfor det er så populært i racing kretser ICON_SMILE så har de gjerne lenger holdbarhet en gummslanger

Re: Goodridge [Re: Flamini] #2653002 18/03/2021 07:43
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
det pratet om at null flex er så bra er en sannhet modifikasjoner, såfremt du da ikke ønsker en bremsehendel uten vandring. og man må ikke ha stålomspunne slanger for at de skal være bra.
noe av fordelen med stålomspunne slanger er at de ikke utvider seg når bremsevæsken blir varm, det er nok derfor det er så populært i racing kretser ICON_SMILE så har de gjerne lenger holdbarhet en gummslanger

Joda, men ~null flex er et mål i racing. En god bremsepedal er litt som stikka i en F16. Den skal ikke bevege seg veldig mange millimetrene mellom null og full effekt, men dess hardere man skyver, dess mer effekt. Jeg drømmer jo om noe i nærheten på syklene mine også ICON_SMILE

Mange grunner til det. Instant feedback, og man trår ikke forsiktig på pedalen, det er mer et kontrollert spark for så å stå på den et bittelite øyeblikk.
I tillegg skal man kunne gjøre heel & toe, venstrefot-bremse innimellom, og det er mye vanskeligere med en pedal som har vandring. I "skikkelige" racerbiler, dvs uten servo, må du trå så hardt at du bør har relativt sterke bein for å klare å stoppe.

På de bilene jeg kjører/har kjørt løp med justerer vi modulasjonen med type materiale i bremseklossene, og balanse foran/bak (i tillegg til andre justeringer av chassis som påvirker hvordan bremsene tar, f.eks rake). Jeg antar at noen også ønsker å få tilpasset litt vandring i pedalen.

Eksempelvis kan man bytte til klosser med mindre "bitt" ved regnvær. Det gjorde jeg aldri så lenge jeg kjørte forhjulsdrevet bil da den ga vanvittig bra feedback selv med de mest sinte klossene og stum pedal, men fikk jo en megaoverraskelse når jeg begynte med bakhjulsdrift og hekkmotor ICON_LAUGH

Tror jeg er litt sær, men nå sliter jeg altså med enda et sett bremser med "bra modulasjon" - SRAM G2 RE. Dødgang på hendel er ikke det samme som modulasjon, men det virker nesten som om noen tolker det slik?

Re: Goodridge [Re: knutspeed] #2653071 18/03/2021 10:24
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: knutspeed

Joda, men ~null flex er et mål i racing. En god bremsepedal er litt som stikka i en F16. Den skal ikke bevege seg veldig mange millimetrene mellom null og full effekt

det er jo fullstendig feil,
påstanden baserer seg mer på personlige preferanser og har intet med racing å gjøre

Re: Goodridge [Re: Flamini] #2653089 18/03/2021 11:06
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Joda, men ~null flex er et mål i racing. En god bremsepedal er litt som stikka i en F16. Den skal ikke bevege seg veldig mange millimetrene mellom null og full effekt

påstanden baserer seg mer på personlige preferanser og har intet med racing å gjøre

Ok ICON_SMILE

Hvorfor ønsker man flex i et bremsesystem? (merk min ~ foran null flex). Kontrer din mening opp mot erfaringen jeg har med løpsbilene jeg har kjørt og jobbet på, utover de som er baserte på gatebiler.

Redigert av knutspeed; 18/03/2021 11:09. Rediger grunn: leif
Re: Goodridge [Re: knutspeed] #2653161 18/03/2021 15:22
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Ok ICON_SMILE

Hvorfor ønsker man flex i et bremsesystem? (merk min ~ foran null flex). Kontrer din mening opp mot erfaringen jeg har med løpsbilene jeg har kjørt og jobbet på, utover de som er baserte på gatebiler.

du kan sikkert mye mer enn meg ICON_SMILE og det er bra for deg, det motsatte ville vært ille.

min erfaring er fire år med asfaltracing som fører, en pole position bare, beste plassering i en NM runde var en grei andre plass. hadde tilbud om å kjøre ett internasjonalt løp i Holland. hadde nok mer talent for racing enn sykling, hvilket ikke sier så mye

Jeg liker å ha noe vandring på en bremsehendel fordi man får to parametre å forholde seg til, vandring og kraft. Utfordringen er å bygge ett bremsesystem som gir ønsket følelse og det vil variere fra fører til fører, alt. rytter til rytter. Hvis du ønsker bremsehendler uten vandring så er det bra for deg, jeg syntes ikke noe om det.

Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2653228 19/03/2021 07:49
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Flamini: Tror du må skille mellom vandring og flex.
Vandring er selvsagt ønskelig, noen liker mye andre liker lite, ingen ønsker en digital brems med bare av/lås
Flex er en svampete brems. På en racerbil kan det være flere mekaniske grunner som slanger, svak torpedovegg, myk/dårlig konstruert pedal, dårlige foringer på pedalen osv. Noe av dette kan også føres til sykkel, som bremseslanger som utvider seg.

Det JEG ønsker av en brems er kort vandring, same bite point hver gang hele dagen, ingen fading og full fortrolighet til bremsekraften Jeg mener også at det ikke er mulig å ha for bra eller for store bremser ICON_SMILE

Re: Goodridge [Re: johannessen] #2653243 19/03/2021 08:48
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: johannessen
Flamini: Tror du må skille mellom vandring og flex.
Vandring er selvsagt ønskelig, noen liker mye andre liker lite, ingen ønsker en digital brems med bare av/lås
Flex er en svampete brems. På en racerbil kan det være flere mekaniske grunner som slanger, svak torpedovegg, myk/dårlig konstruert pedal, dårlige foringer på pedalen osv. Noe av dette kan også føres til sykkel, som bremseslanger som utvider seg.

Det JEG ønsker av en brems er kort vandring, same bite point hver gang hele dagen, ingen fading og full fortrolighet til bremsekraften Jeg mener også at det ikke er mulig å ha for bra eller for store bremser ICON_SMILE

Du har helt rett i deler av det du sier;
jeg har sett bort fra rene svakheter i konstruksjonen slik som du nevner.

Alle bremseslanger utvider seg noe når de utsettes for trykk, dårlige bremseslanger for mye og de er i tillegg følsomme for temperatur. Gode bremseslanger beholder egenskapene utover ett stort trykk og temperatur område.
En bremseslange som utvider/flexer mye vil gi mer vandring enn en bremseslange som som utvider/flexer seg lite. (Flex er vel feil ord å bruke, det finnes vel godere uttrykk) Normalt sett vil du få noe vandring uansett fordi det lille stempelet i masterpumpa(ved hendel/pedal) må bevege det store stempelet i calipperen for å flytte på bremseklossene.
Igjen, egenerfaring, litt uheldig sammensetning av komponenter gir stor pedal/hendel vandring men OK bremseeffekt.

Slanger som utvider seg -for- mye vil gi bremser som oppleves svampete.

Redigert av Flamini; 19/03/2021 08:49.

Re: Goodridge [Re: Morten DMR] #2653254 19/03/2021 09:17
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Nettopp, du har allerede vandring i pumpene og den hydrauliske overføringen. Du vil ikke ha flex i slangene for det gir svampete følelse

Skjønner helt ærlig ikke hva du prøver å komme frem til som gjør flex positivt

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå