|
Hjulservice, fikse selv eller la butikk ordne?
|
Hjulservice, fikse selv eller la butikk ordne?
12/03/2021 11:49
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har et sett med Fulcrum Racing 5 DB som har vært med meg på en god del turer nå (kjøpte de i høst 2016 så da har nok rullet en del km).
Kjenner at det er bittelitt slark i front aksling (det er mulig å stramme opp der men er ikke 100% fornøyd) f.eks
Så det er nok på tide å få byttet lager og smurt opp, såvidt jeg kan se fra manualene er det relativt lett å fikse selv, men trenger passende fastnøkler og gjerne en massiv unbrako-nøkkel som jeg sannsynligvis har liggende et sted. Men så var det å finne nye lager og sånt, og kjenner at jeg begynner å bli så gammel/lat at jeg tenker at det er noe som kanskje den lokale butikken (Sykkelbutikken her i Bergen) bør kunne fikse for meg.
Hva pleier folk å gjøre? Fikse ting selv eller støtte lokale bedrifter? (Alternativt, anbefalinger på verksted i Bergen?)
// Too many roads, too little time
|
|
|
Re: Hjulservice, fikse selv eller la butikk ordne?
[Re: Trond Helge]
12/03/2021 12:02
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Min erfaring er at det er i alle fall 50% sjanse for slett arbeid når man setter bort ting til sykkelverksted, men kanskje jeg bare ALLTID har uflaks? Sikkert greit å sette det bort hvis man ikke har interesse for mekking, men personlig foretrekker jeg en litt høyere startsum med å kjøpe verktøy, for deretter å fikse alt selv til evig tid  NTN kulkelagre av høy kvalitet kan kjøpes fra kulelagerhuset, eller du kan kjøpe noen billige lagre fra en sykkelbutikk (f.eks sykkelkomponenter eller bikshop) lagrene som står i er som regel merket med et nummer, så du kan bare åpne opp hjulene, notere ned hvilke du trenger, og bestille. De fleste moderne hjulsett krever ikke mer enn en unbraco for å åpnes opp, så akkurat den biten er som reel ganske enkel.
|
|
|
[Re: bjarnetv]
12/03/2021 12:43
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Min erfaring er at det er i alle fall 50% sjanse for slett arbeid når man setter bort ting til sykkelverksted, men kanskje jeg bare ALLTID har uflaks?
Må innrømme at det er mitt største ankepunkt, etter å ha bygget syklene min selv de siste 4-5 år så har jeg bittelitt mer tiltro til meg (og perfeksjonisten i meg som heller ikke må betale timelønn til seg selv) enn en stakkars underbetalt verkstedarbeider som stort sett (?) bruker dagene på å bytte kasset og kjede på slitne brukssykler. Tror jeg skal se hva jeg kommer til med verktøyene jeg allerede har, så får man se.
|
|
|
12/03/2021 13:10
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
man når det kommer til å presse på plass nye maskinlagre, så kan man slippe unna med en billig gjengestang fra biltema, noen muttre, skiver og hylser, eller kjøpe fullt verktøysett til 2K fra f.eks unior.
|
|
|
12/03/2021 13:28
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
man når det kommer til å presse på plass nye maskinlagre, så kan man slippe unna med en billig gjengestang fra biltema, noen muttre, skiver og hylser, eller kjøpe fullt verktøysett til 2K fra f.eks unior. +1 Skiftet lager i bosset på et zipphjul i fjor uten å kjøpe et eneste nytt verktøy, og da brukte jeg nevnte utstyr gjengestang etc.for å presse det på plass igjen. Gikk brillefint!f
Redigert av Magnoos; 12/03/2021 13:29.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
12/03/2021 13:55
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Har endt opp med å fikse slike ting selv, det er ikke så mye man trenger av utstyr/deler. For min del handler det utelukkende om tid. Det tar meg minimum 1t å levere/hente en sykkel på et verksted, og da gjerne innenfor normal arbeidstid. Mitt eget verksted er i tillegg åpent 24/7 og har null ventetid 
|
|
|
12/03/2021 19:14
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du skal la butikk ordne anbefaler jeg heller cyclofix. Aldri hatt problem med arbeid derfra.
|
|
|
18/03/2021 05:59
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Min erfaring er at det er i alle fall 50% sjanse for slett arbeid når man setter bort ting til sykkelverksted, men kanskje jeg bare ALLTID har uflaks? Sikkert greit å sette det bort hvis man ikke har interesse for mekking, men personlig foretrekker jeg en litt høyere startsum med å kjøpe verktøy, for deretter å fikse alt selv til evig tid  etter å ha betalt i dyre dommer for slett arbeid på bil og mc verksted prøver jeg å utføre mest mulig selv, tråsykler er jo noe av det enkleste å skru på. det eneste jeg ikke gjør selv er å rette/bygge hjul og dette fremstår fortsatt som voodoo. for de som har plass og to tommeltotter kan det være givende og lønnsomt og ta sørvis jobben selv, spesielt hvis det er ett stykke til nærmeste sykkelsjappe
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
18/03/2021 08:19
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
etter å ha betalt i dyre dommer for slett arbeid på bil og mc verksted prøver jeg å utføre mest mulig selv, tråsykler er jo noe av det enkleste å skru på.
Ja, bilverksted er faktisk værre enn sykkelverksted, siden resultatet av dårlig arbeid er såpass seriøst. Fikk byttet hjullager på subaruen hos merkeverksted for noen år siden, og de hadde glemt å stramme kronmutteren skikkelig - var kun fingerstram, ikke 230Nm slik den egentlig skulle  Fikk også overhalt dynamoen på en annen bil, og når jeg kom hjem med den så lå jeg merke til at ledningene var koblet feil, slik at radiatorviften ikke fikk strøm... om jeg ikke hadde visst hvordan den egentlig skulle kobles, hadde nok motoren kokt i første kø... Etter dette har jeg konsekvent gjort så mye som mulig selv.
|
|
|
19/04/2021 07:03
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Innser at end cap på kassett-siden har låst seg så med en gang jeg setter hjulet i rammen så "låser" hele akslingen seg.. Tror jeg enten må demontere alt og fikse selv eller håpe at noen med skills kan se på det. Begynner å gå tom for hjulsett liksom..
Mener Fulcrum har sprengskisser tilgjengelig..
|
|
|
19/04/2021 12:35
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
19/04/2021 12:54
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Min erfaring er at det er i alle fall 50% sjanse for slett arbeid når man setter bort ting til sykkelverksted, men kanskje jeg bare ALLTID har uflaks? Du hadde vel strengt tatt bare uflaks ca. 50% av tilfellene.
|
|
|
19/04/2021 13:44
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Hva pleier folk å gjøre? Fikse ting selv eller støtte lokale bedrifter? (Alternativt, anbefalinger på verksted i Bergen?)
har ingen problem med å bytte lagrene selv i utgangspunktet men mekanikeren som jobber med dette hver dag ser med en gang om selve akslingen er slitt og må også byttes ( det er noe jeg erfarer for ofte med Zipp)
|
|
|
19/04/2021 14:56
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Innser at end cap på kassett-siden har låst seg så med en gang jeg setter hjulet i rammen så "låser" hele akslingen seg.. Gikk lang tid mellom første post og den posten, har du gjort noe i mellomtiden (skiftet lagere og/eller endekopper)? Hadde samme problem en gang, i mitt tilfelle skyldtes problemet feil (uoriginal) endekopp på ett DT Swiss nav. Hva pleier folk å gjøre? Fikse ting selv eller støtte lokale bedrifter? (Alternativt, anbefalinger på verksted i Bergen?)
Pleier å fikse det meste selv. Ser forøvrig ikke på det å gjøre det selv som ett fravær av støtte til lokale bedrifter. Det er penger spart, som jeg kan bruke til andre ting (som støtter andre bedrifter). 1. Penger. Sannsynligvis sparer jeg mye penger på å kunne utføre det meste selv. 2. Tid: Småreperasjoner går mye raskere å gjøre hjemme, enn tiden det tar å levere/hente og stå i verkstedkø 3. Presisjon: Jeg vet hvor grundig (eller ei) en hjemmereperasjon er. Jeg aner ikke hvor grundig (eller ei) ett verksted er. Men ett verksted må jobbe profitabelt, så de kan ikke bruke uendelig tid. Jeg trenger ikke være profitabel, så jeg "kan" bruke all tid som trengs. 4. Delevalg. Jeg vil vite hvilke deler som brukes og hvorfor. Som @bjarnetv er inne på, hvem vet hvilke kulelager ett verksted setter inn i hjullageret ditt? Kanskje bruker de ett lager fra en av de anerkjente produsentene? Kanskje bruker de ett no-name lager? Jeg vil helst vite. Fra andre hobbyer jeg har vært innom, er det normalt at hobby-butikkene selger deg no-name lagre (til premium pris), for å spare penger. Gjør jeg jobben selv, så vet jeg i det minste hva som settes inn. Hva taler i mot? 1. Tid: Man kan spare tid på å bruke ett verksted. Tid man kan bruke på eksempelvis å sykle 2. Penger: Man skal reparere veldig mye selv, før man evt. sparer inn kostnaden man investerer i verktøy. I sykling kreves mye spesialverktøy man ikke kommer unna. Men det kreves også en haug av "basis-verktøy" som kan brukes også til andre ting. Så dersom man har bruk for dette verktøyet også til andre ting enn sykling, så er det kanskje lettere å forsvare investeringen. 3. Plass: All plassen man sparer på å ikke eie/lagre verktøy, kan man bruke på å lagre flere sykler 
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
20/04/2021 08:04
|
Dropout
Fersking
|
Fersking
Det er ikke noe problem å bytte kulelagre på Fulcrum Racing 5. Bosset har også utskiftbare lagre.
|
|
|
20/04/2021 08:41
|
Trond Helge
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Får se om jeg får tid til å demontere senere i dag og se hva status her, ting har havnet litt på vent da vi plutselig kjøpte hus og må derfor prioritere rydding/pakking/selge leilighet etc
|
|
|
20/04/2021 09:00
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Får se om jeg får tid til å demontere senere i dag og se hva status her, ting har havnet litt på vent da vi plutselig kjøpte hus og må derfor prioritere rydding/pakking/selge leilighet etc Det fine er jo at det som regel er vanskelig å ødelegge ting med mindre man går inn for det. Så selv om man starter jobben med å åpne opp og estimere situasjonen, så kan man alltids avbryte om det blir vanskelig eller tidkrevende. Levere delene til ett verksted, og la de fortsette jobben, uten at det bør forårsake at jobben blir dyrere.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
20/04/2021 19:29
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Glemte egentlig noe viktig. Alle tingene jeg nevnte ovenfor er vel egentlig mest forsøk på å legitimere den egentlige grunnen (som jeg ikke tenker spesielt over).
Jeg liker det.. i en hektisk hverdag, så synes jeg det er helt nydelig avkoblimg å stå i en kjellerbod eller en terrasse å "gnukke på ett tannhjul" med en podcast på øret, og kanskje en øl i hånda. Det er terapi. Hadde jeg ikke synes det var gøy, hadde jeg nok i mye mindre grad gjort så mye av det selv.
|
|
|
|
|