Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utendørs access-punkt og lyn

Utendørs access-punkt og lyn #2651745 10/03/2021 15:49
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg tenkte å sette opp en Unifi FlexHD access punkt utendørs, og lurer litt på hvordan jeg sikrer meg mot lyn. Det er litt utsatt her (Maridalen).
-Hva slags TP-kabel bør jeg bruke? Noen anbefalinger på en utendørsspesifikk kabel?
-Har neon en 20 meter kabel jeg kan kjøpe (uten kontakter, skal trees gjennom noen høl), slik at jeg slipper å kjøpe en 1000 fots rull.
-Bør det jordes på en eller annen måte, og hvordan gjør jeg det i såfall?

Jeg har ganske god greie på data, men her kommer jeg litt til kort.
Jeg har mye godsaker koblet til switchen, som jeg ønsker å slippe skal fries, blant annet en ny NAS til over 20 laken.
Alle svar mottas med takk.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2651759 10/03/2021 17:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: GeirK] #2651906 11/03/2021 13:55
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Ja, og det finnes flere varianter
F.eks denne.

og noe så enkelt som denne:
https://www.ispsupplies.com/Ubiquiti-TC-GND

Spørsmålet er da, hvor fester man jordkabelen på en garasje?
og burde man da ikke egentlig ha en slik i hver ende?

- Voltaire
Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2651942 11/03/2021 15:50
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Uten at jeg har fagkompetanse vil jeg tippe at et jordspyd er enkleste måte å jorde denne på. Alternativt kan du grave ned ringjord.
Jeg tror ikke du bør koble den til jordinga på EL-anlegget.

Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: Boas] #2651946 11/03/2021 16:11
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Boas
Uten at jeg har fagkompetanse vil jeg tippe at et jordspyd er enkleste måte å jorde denne på. Alternativt kan du grave ned ringjord.

Jeg tror det er riktig.

Hvis noen har 20 meter med utendørs cat5e eller over TP-kabel (å selge) så send meg gjerne en pm.

- Voltaire
Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2651947 11/03/2021 16:12
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: supernalle
Sitat: Boas

Jeg tror det er riktig.

Hvis noen har 20 meter med utendørs cat5e eller over TP-kabel (å selge) så send meg gjerne en pm.

Du bør kanskje ha STP, og ikke TP

Gi noe som varer, gi fan
Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2651991 12/03/2021 01:34
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hvis den legges i bakken, i rør, og frostfritt holder det med tp kabel. Skal den graves ned trengs kabel godkjent for dette. Skal aksesspunktet på husvegg, så er det lurt med utendørskabel.
Jeg monterte to extendere (sender - mottaker). De kom med egen kabel som brukes fra extender til en innomhus kontakt.
Utendørskabel og jordkabel får man normalt kjøpt som metervare hos grossist/leverandør.
Ville brukt APC eller lignende jordvern på tp rett foran switchen.
Å.

Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: aanund] #2652504 15/03/2021 14:34
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: aanund
Hvis den legges i bakken, i rør, og frostfritt holder det med tp kabel. Skal den graves ned trengs kabel godkjent for dette. Skal aksesspunktet på husvegg, så er det lurt med utendørskabel.
Jeg monterte to extendere (sender - mottaker). De kom med egen kabel som brukes fra extender til en innomhus kontakt.
Utendørskabel og jordkabel får man normalt kjøpt som metervare hos grossist/leverandør.
Ville brukt APC eller lignende jordvern på tp rett foran switchen.
Å.

Kabelen må henge i lufta. Accesspunktet skal være inne i garasjen. Pga at garasjen er av metall så blir det vanskelig med extender.

Har du et forslag på en grossist eller leverandør som selger en slik kabel per meter? Jeg fant dessverre ikke det. Finnes det?

- Voltaire
Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2652516 15/03/2021 15:51
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Er det ikke bare å kjøpe en som du klipper av pluggen i en ende, og setter på en ny når du har strukket kabelen?

https://www.kjell.com/no/produkter/...abel-cat.-6-til-utendorsbruk-30-m-p69177

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2652571 15/03/2021 23:01
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
]Kabelen må henge i lufta. Accesspunktet skal være inne i garasjen. Pga at garasjen er av metall så blir det vanskelig med extender.

Har du et forslag på en grossist eller leverandør som selger en slik kabel per meter? Jeg fant dessverre ikke det. Finnes det?

"Alle" el-grossister har dette. Vi kjøpte alltid dyre utendørskabler som metervare. Ahlsell, Elektroskandia, Onninen, Otra, Solar. Om du får kjøpe som privatperson er jeg usikker på. Kommer an på hvor fleksible de er.
Mest erfaring med Ahlsell og Solar.
Å.

Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: aanund] #2653288 19/03/2021 11:04
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
]Kabelen må henge i lufta. Accesspunktet skal være inne i garasjen. Pga at garasjen er av metall så blir det vanskelig med extender.

"Alle" el-grossister har dette. Vi kjøpte alltid dyre utendørskabler som metervare. Ahlsell, Elektroskandia, Onninen, Otra, Solar. Om du får kjøpe som privatperson er jeg usikker på. Kommer an på hvor fleksible de er.
Å.

Sjekket ut Ahlsell. Ser bra ut. Kommer til å prøve denne.

Kablen til Kjell og co er jeg litt skeptisk til. Kabelen skal gå litt innen innendørs, noe det advares mot.

- Voltaire
Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2653353 19/03/2021 14:47
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Regner med du har funnet ut at en WIFI-extender ikke kan gjøre jobben for deg? Så du slipper kabler? (trenger kun strøm...som er jordet)
Jeg var forøvrig meget imponert over en Netgear extender...hvor lett den kobler seg opp og blir sitt eget påloggingspunkt...sånn at elbilen kan få internett og oppdatere seg selv....virker som at extendere er bedre enn før:
https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/extender

Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: aanund] #2667841 10/06/2021 12:58
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Å.

Sliter fortsatt med dette. Det er ingen av disse som selger til privatpersoner. Det er måte på hvor sidrumpa det er mulig å være.

- Voltaire
Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2667851 10/06/2021 13:51
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Du kjøper den fra kjell og en slik: https://www.kjell.com/no/produkter/...utp/skjotekontakt-rj45-cat.-6-utp-p38574

Eventuelt elektroimportøren, elkjøp, vanlige nettbutikker eller noe. Men da må du jo sørge for å ikke kjøpe en annen kabel av PU om du er redd for dette.

Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2667911 11/06/2021 00:41
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sliter fortsatt med dette. Det er ingen av disse som selger til privatpersoner. Det er måte på hvor sidrumpa det er mulig å være.

Grossister skal beskytte oss mot oss selv. ;-D
Du kan høre med et elektrofirma og kjøpe via dem (med påslag.)

Du har strøm i garasjen? I så tilfelle:
Nevnt tidligere, jeg satte opp to extendere, som sender og mottaker fra Planet.com.tw kjøpt fra distributør i Norge. Mellom 100-150 meter mellom byggene. Brukte WAP 6100, men det er over 10 år siden så de er erstattet med andre modeller. Disse var retningsbestemte pga distansen, men det trenger du trolig ikke.
En settes opp som sender, og den andre som mottaker og de kommer inkludert 25m PoE kabel. Antenne monteres utvendig. Trakk PoE kabel fra antenne til egnet sted innvendig med strøm- og nettverkspunkt. Mottaker gikk i mitt tilfelle kun til en til kablet PC.
Jeg tror mottaker kan settes opp til å gi wifi videre, hvis ikke, kabel fra mottaker til en liten router. Da slipper du luftkabelen fra hus til garasje.
Ser Multicom har to stk Alfa WAP, en enkel til 499 og en dyrere til 1590. 2 av disse kan ganske sikkert hjelpe deg.
Å.

Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2667916 11/06/2021 05:13
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Har blitt anbefalt Digital Impuls for kjøpt av cat-kabel til profesjonell flyttbar bruk ute som inne. Burde funke til garasjen?

Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: aanund] #2667917 11/06/2021 05:15
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Grossister skal beskytte oss mot oss selv. ;-D

Eller beskytter seg selv mot forbrukerkjøpslov? Blir stadig overraska over hvordan disse sjappene kan sende deg ut døra med "hva som helst" for å fakturere med høygaffel.

Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2667926 11/06/2021 05:49
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
De er ikke så dyre med tanke på at rabatten starter på 55% og ender på ca 90% avhengig av varegruppe.

Re: Utendørs access-punkt og lyn [Re: supernalle] #2697013 27/01/2022 01:59
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det endte med at jeg kjøpte en kabel fra amazon.de av høy utendørs kvalitet. Det skulle bare være et access-punkt drevet av en poe-injector fra inne i huset, men nå har jeg endret på det.

Jeg har nå en injetor inne i garasjen (sammen med en switch), og ethernet-kabelen blir kun brukt til data. Det ga muligheter for å sikre seg mot lyn.... her satte jeg på en media conveter i huset, som det nå går en optisk kabel fra og rett inn i switchen i huset... altså 100% lyn-sikring. Selvfølgelig kan access-punkt, switch og injector i garasjen fryes, men det er en liten utgift i forhold til hva som ellers ville gått tapt. Den nye switchen i garasjen har tre utganger til, og det ser ut til at det blir et utendørs access-punkt, et kamera, og en poe-drevet utendørs lampe med bevegelsessensor. Ps. grunnen til at jeg bruker poe-injetors inne istedet for poe-switch, er pga støy-nivået, selv om poe-switch ser mye cleanere up, enn alle injectorene.

- Voltaire

Moderator  support