Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Drone, anbefalinger

Drone, anbefalinger #2651486 09/03/2021 10:03
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Har lenge vurdert å kjøpe meg en drone og håper noen her på forumet har erfaringer og anbefalinger å komme med.

Kravene er omtrent som følger:

Follow me funksjon, hvilket er ett absolutt krav
Må kunne montere GoPro kamera - en stor fordel ihvertfall
Gjerne styrbar via mobilen, men det er ikke noe krav

Ellers
på follow me funksjonene, kan jeg bestemme høyde, avstand, om dronen er foran eller bak meg.
Kan jeg fx sette at dronen skal fly i 4-5m høyde foran eller bak meg
Når jeg kjører dronene inn for landing, vil alle dronene lande rett foran meg,i hånda eller blir det litt tilfeldig ?
Så hadde det vært kjekt om det var litt deletilgang også, regner med at det blir noen kræsj

er det andre ting som jeg må se etter ?

og - ikke minst, hvor mye må jeg legge ut for å få en grei drone ?
til dere som har en allerede, blir den brukt ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2651493 09/03/2021 10:45
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg droner ikke selv, men så denne forleden og synes den var interessant. Inneholder også noen konkrete tips på drone.
https://www.youtube.com/watch?v=71gkFfY_tKM

Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2651495 09/03/2021 10:57
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Følger...

Har lyst på en jeg og, samme kriterier omtrent.

+At den må være litt rask. Så noen som brukte "follow" i skibakken og dronen hang ikke med selv om hastigheten ikke var all verden.

-------------------------------
NOTS
Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2651499 09/03/2021 11:13
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
En av tingene Ryan Van Duzer diskuterer i den videoen er at han ikke bruker 'follow'-funksjonen særlig mye i sine videoer, begrunnet med en kombinasjon av at dronen må være ganske nær for at 'følger' funksjonen skal fungere og at det blir mer interessant filming når man kommer seg lenger unna og får større landskapsbilder. Varierer vel litt med hva man vil lage sikkert...

Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2651578 09/03/2021 20:00
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Follow me og montering av Go pro er nok et problem dersom du vil ha begge deler. Du har ikke nevnt noe om budsjett men jeg regner med at du ikke er på utkikk etter de aller dyreste dronene.

Mavic serien til DJI er den største aktøren i forbruker segmentet og har flere droner som er morsomme. Mavic 2 har blant Active track 2.0 og obstacle avoidance men disse er ikke like imponerende som de høres ut. DJI sine droner stoler kun på frontkamera når de følger deg, samt sensorer på selve dronen når den skal unngå hindringer. Frontkamera sliter dersom du forsvinner bak et tre eller liknende og mister deg raskt. Når den mister deg, stopper den på stedet fremfor å kræsje men da må du tilbake til den og "hente" den inn manuelt via kontrolleren. Jeg har selv en Mavic 2 og ville feks aldri dratt på sykkeltur på noe annet enn åpent landevei med den etter meg. Det DJI er fantastisk på er bilde og videokvalitet. Kameraet på Mavic 2 Pro overgår alt som Go Pro har kommet med til nå ihvertfall. Jeg kaller ikke min Mavic 2 for en drone lengre men heller et trådløst foto/video stativ.

Om du vil ha den råeste "follow me" funksjonen bør du kikke på Skydio 2. Kamera er ikke like bra som på DJI sine droner men langifra dårlig og på høyde med Go Pro. Den store fordelen til Skydio vs DJI er at følgefunksjonen styres av din egen GPS posisjon via en liten dings som heter beacon. Derfor vet dronen hvor du er til enhver tid. I tillegg har den bedre sensorer til å fange opp greiner og liknende og holder enklere følge med deg dersom du forsvinner bak trær osv. I tillegg klarer Skydio høydeforskjeller. Dvs, den klarer å følge deg om terrenget bikker opp eller ned. DJI klarer ikke dette.

Du kan ikke montere Go Pro på noen av disse men det trenger du ikke da kamera på begge er minste like bra. Om god video/bilde kvalitet samt tilgang på deler (propeller ryker fort på DJI sine droner) så ville jeg vurdert en Mavic 2 eller Mavic Air. DJI har flere utsalgssteder og egne butikker her på berget. Om dronen skal følge deg er det viktigste så ville jeg vurdert Skydio. Men denne er ikke tilgjengelig i Norge såvidt jeg vet og må bestilles på nett.

P.S. Jeg vurderer å selge min meget pent brukte Mavic 2 om du er interessert.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2651590 09/03/2021 21:33
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Jeg har en Mavic 2, og det jeg savner en "låse-knapp" på kontroller. Når man har fått den i luften og i follow mode kan man ikke bare putte kontroller i lomme eller sekk, da spakene vil komme i kontakt med noe og styre dronen deretter. En enkel låse-funksjon ville sørget for at ingen knapper eller spaker vil være aktive så lenge funksjonen er aktivert.

Noen som vet om nyere modeller har en slik mulighet?

Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2651591 09/03/2021 21:36
perbl Offline
More than words
More than words
Inntrykket mitt er vel at det er Skydio som gjelder hvis du vil ha noe som ligner på ekte follow me som ikke mister deg bare kontrasten i bildet endres litt for mye.

Og er det egentlig særlig mange droner som baserer seg på løst GoPro-kamera nå lengre? Har vel inntrykk av at ca alle har integrert kamera framfor å ha en løs gimbal med et kamera du må styre via et separat kontrollsystem eller manuelt.

Per B.
Re: Drone, anbefalinger [Re: pez d spencer] #2651596 09/03/2021 22:05
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pez d spencer
Jeg har en Mavic 2, og det jeg savner en "låse-knapp" på kontroller. Når man har fått den i luften og i follow mode kan man ikke bare putte kontroller i lomme eller sekk, da spakene vil komme i kontakt med noe og styre dronen deretter. En enkel låse-funksjon ville sørget for at ingen knapper eller spaker vil være aktive så lenge funksjonen er aktivert.

Noen som vet om nyere modeller har en slik mulighet?

Det jeg har gjort i de tilfellene er å skru av spakene. Men det er langt ifra en sikker løsning så jeg støtter forslaget ditt om lås funksjon ja.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Drone, anbefalinger [Re: perbl] #2651598 09/03/2021 22:07
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: perbl
Inntrykket mitt er vel at det er Skydio som gjelder hvis du vil ha noe som ligner på ekte follow me som ikke mister deg bare kontrasten i bildet endres litt for mye.

Og er det egentlig særlig mange droner som baserer seg på løst GoPro-kamera nå lengre? Har vel inntrykk av at ca alle har integrert kamera framfor å ha en løs gimbal med et kamera du må styre via et separat kontrollsystem eller manuelt.

Det var nok flere droner med Go Pro feste for noen år siden, da droner fortsatt var ganske nytt. Idag tror jeg det er lite, men unntak av de som bygger dronene sine selv.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2651619 10/03/2021 07:31
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Drone er en stadig tilbakevendende drøm å ha, men en ting alene har hindret meg så langt : REDIGERING.

Jeg vet at jeg kommer til å ende opp med 38 timer ubehandlet video som aldri kommer til å bli satt inn i en sammenheng eller publisert på noe annet vis :-(

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Drone, anbefalinger [Re: Knirkekne] #2651627 10/03/2021 08:20
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne

Jeg vet at jeg kommer til å ende opp med 38 timer ubehandlet video som aldri kommer til å bli satt inn i en sammenheng eller publisert på noe annet vis :-(

Kjekt å ha da... ICON_WINK

Bare å lære seg å håndtere store mengder materiale først som sist, så du er forberedt til du skal lage film til konfirmasjonen til ungene. 15 år med tusenvis av bilder og timesvis med film som skal gås gjennom...

Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2651628 10/03/2021 08:21
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Greit å huske at man nå er pliktig til å ta et nettkurs samt registrere seg (koster en liten tohundrelapp i året) som dronepilot for å ha lov til å fly:

https://dinside.dagbladet.no/fritid/na-ma-du-registrere-deg/73400746

Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2651667 10/03/2021 10:21
Arne_And Offline
More than words
More than words
... hvis dronen veier mer enn 250 gram.

Re: Drone, anbefalinger [Re: Knirkekne] #2651712 10/03/2021 13:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Drone er en stadig tilbakevendende drøm å ha, men en ting alene har hindret meg så langt : REDIGERING.

For ikke å snakke om den tiden det tar å lære bruken av drona.

Har drone selv. Er alt for mye faff. Og det tar litt gleden ut av turen når du må stoppe helt opp i 15-20 min for å ta 2-5 minutt med dronefilm som du til slutt kutter ned til 20 sekunder. Og de du har med deg på tur har en tendens til å blo mugne når du skal styre led drone. Men det blir veldig fine bilder når jeg først bruker den.

Re: Drone, anbefalinger [Re: Paulus] #2651715 10/03/2021 13:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Paulus

For ikke å snakke om den tiden det tar å lære bruken av drona.

Har drone selv. Er alt for mye faff. Og det tar litt gleden ut av turen når du må stoppe helt opp i 15-20 min for å ta 2-5 minutt med dronefilm som du til slutt kutter ned til 20 sekunder. Og de du har med deg på tur har en tendens til å blo mugne når du skal styre led drone. Men det blir veldig fine bilder når jeg først bruker den.

Det koker ned til at man bør dra på spesifikk tur FOR å filme, ikke filme en sykkeltur.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Drone, anbefalinger [Re: RazeFaze] #2651743 10/03/2021 15:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: RazeFaze

Det koker ned til at man bør dra på spesifikk tur FOR å filme, ikke filme en sykkeltur.

Enig

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Drone, anbefalinger [Re: RazeFaze] #2651806 10/03/2021 23:00
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Godt sagt.
Å.

Re: Drone, anbefalinger [Re: RazeFaze] #2651937 11/03/2021 15:26
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Klart, forsåvidt helt enig. Men ett av spørsmålene i tråden er om vi som har drone faktisk bruker den. For min del er svaret njei. Men jeg gjør jo alltid det motsatte. Jeg har med meg drona for å filme sykkeltur, og drar ikke på sykkeltur for å filme med drona. Jeg har ikke den skydio-drona. Kanskje hadde det stilt seg annerledes med den. Men er skeptisk.

Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2654331 25/03/2021 09:19
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det beste er nok å dra på sykkeltur, men ha en kis med drone som kan filme deg for deg, så slipper du stresset :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Drone, anbefalinger [Re: Arne_And] #2654851 27/03/2021 00:27
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Arne_And
... hvis dronen veier mer enn 250 gram.

... hvis du har kamera på dronen!

Kurset finner du på:
https://flydrone.no/

Som nevnt over er det vel kun Skydio som har en 'brukbar' follow me funksjon, men de beste bildene får du alltids med dedikert pilot.
Du kan f.eks. dra på tur med kompis, og bruke en drone, men bytte om hvem som kjører, og hvem som tar bilder.
På denne måten så kan begge få gleden av kjøringen, noe som ikke blir det samme hvis én skal ha noe man kan styre og holde på med alene.

Når det kommer til GoPro så ser jeg det kun på store droner (som også kan få montert speilrefleks), og selvbygg.
De fleste har vel gått vekk fra dette, og går for noe lettere, eller rimligere (for produsentene lønner det seg jo sikkert å selge med eget kamera, enn å designe for GoPro).

Hvis det blir DJI så må du huske at de har ganske drøye restriksjoner.
Regelen er at du kun kan kjøre dronen 400 fot over bakken, men med DJI, så er det 400 fot over 'startpunktet', så hvis du har tatt en sykkeltur som var på 200 vertikale meter, og ønsker å ta bilde av nestemann som starter etter deg, da sliter du.

Det med at den selv kan kommer hjem og lander på bakken. Med litt puddersnø på bakken så klager den at bakken ikke er 'bra nok' til å lande!
Ofte hvis du prøver å 'ta den' så flyr den opp, siden den tror at den holder på å krasje.
Det med 'home point' og 'return to home for landing' er virkelig bingo. Det beste jeg har sett var 10 cm treff, det værste 180 meter bom, men som oftest 5-20 meter bom.

Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2655350 30/03/2021 21:55
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Flamini
Må kunne montere GoPro kamera - en stor fordel ihvertfall

Jeg spurte én som har holdt på med luft-foto siden før dronenes tid om hvor det ble av GoPro.
Hans svar var at det var ingen grunn til å benytte de mere. Det var kommet så gode, lettere, og mindre alternativer med lavere forsinkelse i disse dager.
Hvis han virkelig trengte veldig god bildekvalitet ble det speilrefleks eller pro videokamera i stedet for GoPro.

Eksempler jeg fikk oppgitt for å illustrere:

- GoPro 9:
Pris: $350
Vekt: 158 gram
Video: 5k 30fps / 4k 60fps @ 100Mbps
Størrelse: 72mm x 51mm
Forsinkelse: ~200ms

- GoPro 8:
Pris: $350
Vekt: 126 gram
Video: 4k 60fps @ 100Mbps
Størrelse: 66mm x 49mm

- GoPro 7:
Pris: $250
Vekt: 116 gram
Video: 4k 60fps @ 78Mbps
Størrelse: 63mm x 45mm

- C Loris:
Pris: $63
Vekt: 10 gram
Video: 4k 60fps @ 80Mbps
Størrelse: 14mm x 14mm
Forsinkelse: 40ms

Ti skarve gram for noe så smått som kan sammenlignes med GoPro 7.
Det burde gi mye lengre flytid i allefall!

Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2655378 31/03/2021 07:11
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
En annen ulempe med gopro på drone må være den ekstreme vidvinkelen. Du kan jo kjøre den ned, men fortsatt vil jeg tro den er mye videre enn på de fleste droner.

Re: Drone, anbefalinger [Re: olip] #2656667 07/04/2021 13:00
L
lc Offline
Medlem
Medlem
L
Det nye regelverket slår vel stort sett i hjel bruk av "follow me"-funksjon ettersom dette kun tillates i A1 kategori (under 250g). Og meg bekjent er det ingen droner i denne kategorien som har follow me funksjon. (men tips mottas med takk)
https://luftfartstilsynet.no/droner/nytt-eu-regelverk/apen-kategori/

I tillegg er man jo nå inne i en overgangsperiode der mange av dagens droner blir ilagt strenge begrensninger siden de mangler C-merkingen som det innføres krav til......så det kan være veldig klokt å vente med å handle til de c-merkede dronene er på markedet.

Ellers anbefaler jeg alle som skal fly å ta A3 kurset som tilbys på flydrone.no. Det er en time med god innføring i droneflyving, og selv om det ikke er pålagt i alle kategorier er det fortsatt lurt å sette seg inn i regelverket. I tillegg til registrering er det forøvrig også krav til ansvarsforsikring i nytt regelverk. De fleste forsikringsselskaper begynner nå å tilby dette.

Re: Drone, anbefalinger [Re: lc] #2657552 11/04/2021 18:25
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: lc
Det nye regelverket slår vel stort sett i hjel bruk av "follow me"-funksjon ettersom dette kun tillates i A1 kategori (under 250g). Og meg bekjent er det ingen droner i denne kategorien som har follow me funksjon. (men tips mottas med takk)
https://luftfartstilsynet.no/droner/nytt-eu-regelverk/apen-kategori/

I tillegg er man jo nå inne i en overgangsperiode der mange av dagens droner blir ilagt strenge begrensninger siden de mangler C-merkingen som det innføres krav til......så det kan være veldig klokt å vente med å handle til de c-merkede dronene er på markedet.

Ellers anbefaler jeg alle som skal fly å ta A3 kurset som tilbys på flydrone.no. Det er en time med god innføring i droneflyving, og selv om det ikke er pålagt i alle kategorier er det fortsatt lurt å sette seg inn i regelverket. I tillegg til registrering er det forøvrig også krav til ansvarsforsikring i nytt regelverk. De fleste forsikringsselskaper begynner nå å tilby dette.

Det stemmer ikke. A1 betyr ikke at dronen må veie under 250g. A1 betyr blant annet at du kan fly med CO og C1 merkede droner. C0 er droner under 250g og med en C0 merket drone kan du fly over utenforstående folk med unntak av folkemengder. C1 er droner som veier mindre enn 900g. Med en C1 drone kan man ikke fly over utenforstående folk. Follow me funksjonen flyr jo i utgangspunktet ikke over folk i det hele tatt og spesielt ikke utenforstående så lenge flyvingen er godt planlagt. Dronene flyr da foran, bak eller til siden for "motivet", ihvertfall de dronene jeg har prøvd gjør det. Og med A1 er dette lov så lenge dronen veier mindre enn 900g og du ikke flyr lengre unna "motivet" enn 50m.

Til TS: Jeg har forøvrig byttet ut min Mavic2 med en Air2. Air2 har veldig mye bedre Active track enn Mavic2. Dette er jo ikke så rart da Air2 har Active track 3.0 vs Active track 2.0 på Mavic2. Jeg hadde ikke trodd forskjellen skulle være så stor men det var den og jeg ble veldig positivt overrasket. Men Air2 har færre sensorer enn Mavic2 slik at den ikke ser hindringer like godt som Mavic2. Dette er et stort minus da man ikke får utnyttet den forbedrede trackingen. I disse dager kommer Air 2s. Den skal ha Active track 4.0 og den er jeg veldig spent på. Om den er like mye bedre enn 3.0 som 3.0 var 2.0 så begynner vi å snakke. Men av bildene så ser det heller ikke ut som den har flere sensorer og det er i såfall helt uforståelig.

Jeg får muligens en Skydio 2 i hus i løpet av uken. Gleder meg vilt til å teste den etter å ha sett denne videoen.

https://www.youtube.com/watch?v=iG0Ou-c4dGg&t=272s

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Drone, anbefalinger [Re: Flamini] #2657628 12/04/2021 07:40
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er det absolutt billigste alternativet med ok kamera og stabilitet. Trenger ingen fancy løsninger utover at den må kunne ligge nogenlunde stabilt on sight og kunne følge et objekt fra grei høyde. Den kommer ikke til å bli brukt utover et par tre ganger.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Drone, anbefalinger [Re: sanouka] #2657653 12/04/2021 08:30
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg ville kikket på DJi Mavic Mini, evt en Spark (produseres ikke lengre og har blitt erstattet av Mini men finnes på outlet noen steder og på Finn) Mini veier 249g, har 4k/30fps oppløsning og kan ta bilder med 12MP. Har ikke active track men med litt trening så er det ganske enkelt å følge objekter manuelt. Spark veier 300g, har HD/30fps og kan ta bilder med 12MP. Et kjapt søk på Finn viser flere Spark til 2500kr.

Skal du ha med active track (følge objekter automatisk) blir det litt dyrere og tyngre men likevel innenfor C1. Mavic Air (brukt på Finn) eller Air2 (kommer nok en del flere brukt på Finn når Air 2s kommer om ikke så lenge). Som jeg skrev over så ble jeg veldig imponert over Air2 sin active track 3.0. Litt usikker på om Air har active track.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Drone, anbefalinger [Re: erijon] #2657662 12/04/2021 08:44
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erijon
Jeg ville kikket på DJi Mavic Mini, evt en Spark (produseres ikke lengre og har blitt erstattet av Mini men finnes på outlet noen steder og på Finn) Mini veier 249g, har 4k/30fps oppløsning og kan ta bilder med 12MP. Har ikke active track men med litt trening så er det ganske enkelt å følge objekter manuelt. Spark veier 300g, har HD/30fps og kan ta bilder med 12MP. Et kjapt søk på Finn viser flere Spark til 2500kr.

Skal du ha med active track (følge objekter automatisk) blir det litt dyrere og tyngre men likevel innenfor C1. Mavic Air (brukt på Finn) eller Air2 (kommer nok en del flere brukt på Finn når Air 2s kommer om ikke så lenge). Som jeg skrev over så ble jeg veldig imponert over Air2 sin active track 3.0. Litt usikker på om Air har active track.

Takk. Har jo ikke peil så sikkert teit spm.
Kan man låse dronen i posisjon så den ligger og hoover over et område i ti minutter feks uten pilot?

Re: Drone, anbefalinger [Re: sanouka] #2657697 12/04/2021 10:05
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke noe dumt spørsmål og noe av det første man opplever med de fleste droner. Slipper du spakene så blir dronen akkurat der den ligger til du enten rører spakene igjen eller den går tom for strøm. Går den tom vil den lande forsiktig der den lettet ifra, uten at du trenger å være redd for at den kræsjer eller faller rett ned. Dette gjelder DJI droner men er tilfelle for de aller fleste andre merker på markedet idag med unntak av noen billige wish droner.

Redigert av erijon; 12/04/2021 10:07.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Drone, anbefalinger [Re: erijon] #2657947 13/04/2021 07:47
L
lc Offline
Medlem
Medlem
L
Grei presisering..

Men er Skydio 2 C1-merket?

Re: Drone, anbefalinger [Re: erijon] #2658112 13/04/2021 19:55
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erijon
Ikke noe dumt spørsmål og noe av det første man opplever med de fleste droner. Slipper du spakene så blir dronen akkurat der den ligger til du enten rører spakene igjen eller den går tom for strøm. Går den tom vil den lande forsiktig der den lettet ifra, uten at du trenger å være redd for at den kræsjer eller faller rett ned. Dette gjelder DJI droner men er tilfelle for de aller fleste andre merker på markedet idag med unntak av noen billige wish droner.

Storveis
Takker

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support