Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Beste hverdagselsykkel rundt 35k

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: RazeFaze] #2651694 10/03/2021 12:17
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: RazeFaze
Sitat: perbl
Når man farter rundt i trange hipsterbukser, kan jo faktisk lavt innsteg være en gunstig ting, tror denne modellen puttes på lista over kandidater. Ser også den lages i en variant med internt gir.

https://evoelsykler.no/produkt/moustache-lundi/

Lavt innsteg er faktisk finfint, og gir ingen nevneverdige ulemper på den type sykkel.

Jeg har bevisst kjøpt sykler med lavere(mine har hatt mellomhøyde) innsteg.

Nei, ikke annet enn at det gjerne kan gi en litt overdimensjonert og tung sykkel. En liten RemiDemi veier vel bare bittelitt mindre enn en Surly Big Easy såvidt jeg kan se.

Per B.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: sykkeloyvind] #2651696 10/03/2021 12:18
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Når man farter rundt i trange hipsterbukser, kan jo faktisk lavt innsteg være en gunstig ting, tror denne modellen puttes på lista over kandidater. Ser også den lages i en variant med internt gir.

Min mor på 73 er i hvert fall veldig fornøyd med sin Lundi. ;-)

Og den sykkelnerdete sønnen har ikke funnet noen store problem med den? ICON_SMILE

Per B.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2651727 10/03/2021 14:11
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Min mor på 73 er i hvert fall veldig fornøyd med sin Lundi. ;-)

Og den sykkelnerdete sønnen har ikke funnet noen store problem med den? ICON_SMILE

Hun har forrige generasjon med batteri inni bagasjebrettet. Det fungerer bra - lett å ta ut for å lade. Solide terrengsykkeldeler forøvrig. Både drivverk og skivebremser er kjente størrelser for en terrengsyklist. 26-tommers hjul med breie dekk er praktisk.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2651733 10/03/2021 14:34
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis formålet kun er sykle til / fra jobb, hvorfor ikke bare kjøpe denne? (dukker)

https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/elsykkel/elsykkel-city-sport-28-8-gir-2000041081

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: larsdx] #2651748 10/03/2021 16:22
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx
Hvis formålet kun er sykle til / fra jobb, hvorfor ikke bare kjøpe denne? (dukker)

https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/elsykkel/elsykkel-city-sport-28-8-gir-2000041081

Ha ha!

"Hvis formålet kun er ..., hvorfor ikke bare kjøpe denne?"

Fyll inn med "sykle til jobb", "steke pannekaker", "koke kaffe", "brygge te", "overnatte i telt", "frakte familien til hytta", "bli full"...

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: larsdx] #2651756 10/03/2021 17:27
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: larsdx

MODERATOR!!

Ut på tur!

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: larsdx] #2651785 10/03/2021 20:22
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
REPORTED!

Per B.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: sykkeloyvind] #2651786 10/03/2021 20:22
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hun har forrige generasjon med batteri inni bagasjebrettet. Det fungerer bra - lett å ta ut for å lade. Solide terrengsykkeldeler forøvrig. Både drivverk og skivebremser er kjente størrelser for en terrengsyklist. 26-tommers hjul med breie dekk er praktisk.

Var innom på Trondheim Elsykkel og så på den i dag, den så faktisk ganske ok ut, rimelig velkjente deler som er lett å skru på for en som aldri har tatt i interne gir etc.

Så foreløpig tror jeg en sånn står ganske høyt på lista hvis det skal handles nytt.

Per B.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2652975 17/03/2021 20:29
L
Lindberg Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
Hei, unnskyld jeg låner denne tråd, men jeg står i samme situasjon som OP.

Jeg har set litt på HAIBIKE TREKKING 4 og 5, som er ut til å være best i test.

Jeg har funnet den på en tysk nettside til 2.350,50 EUR inkl. frakt uten MVA: https://www.fahrrad24.de/haibike-sduro-trekking-5-0-ystm-500wh-e-bike-herren-blau-orange-grau.html

Med norsk MVA blir dette 2915 EUR og omregnet blir dette 29.500 NOK. Med importgebyr kommer prisen vel opp på 30.000.

Dette er stadig en besparelse på 3000 NOK ift. å kjøpe i Norge. Hvad tenker dere om å kjøpe den i fra Tyskland?

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: Lindberg] #2653034 18/03/2021 08:55
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Selv om jeg skrur det meste på andre sykler sjøl, er en eldrivlinje såpass komplisert at jeg ville sett stor verdi i å ha en lokal forhandler med godt ry å forholde meg til hvis noe skulle fuske med motor etc.

Så jeg ville ikke gjort det. Nå kan det jo være at norske importører likevel vil fikse ting for deg, men jeg ville sjekket dette nøye først.

Per B.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: Lindberg] #2653054 18/03/2021 09:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Lindberg

Jeg har funnet den på en tysk nettside til 2.350,50 EUR inkl. frakt uten MVA: https://www.fahrrad24.de/haibike-sduro-trekking-5-0-ystm-500wh-e-bike-herren-blau-orange-grau.html

Med norsk MVA blir dette 2915 EUR og omregnet blir dette 29.500 NOK. Med importgebyr kommer prisen vel opp på 30.000.

Dette er stadig en besparelse på 3000 NOK ift. å kjøpe i Norge. Hvad tenker dere om å kjøpe den i fra Tyskland?

Jeg hadde ikke handlet fra Tyskland for å spare bare 3000kr.
Ved reklamasjon på motor må denne sendes til Tyskland, så kan du prøve å sende elmotor og batteri med posten dit.

Men det er jo en risiko.

Hvis du SKAL ha den sykkelen og den ikke finnes i Norge, fint, men jeg hadde uten tvil handlet her i landet når forskjellen er bare 3000.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2658555 15/04/2021 19:54
art Offline
Entusiast
Entusiast
Slenger meg på, ettersom jeg skal flytte samme retning og har samme tanker om motbakkene østover i byen. Kommet noe nærmere den ultimate hverdagssykkel? Kan denne egne seg til barnehagelevering? https://moksnessport.no/produkt/haibike-hardnine-3-0/

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: ] #2658581 16/04/2021 01:26
G
Gyrodactilus Offline
Fersking
Fersking
G
Sitat: what

Den vil havne på 34 193,- ferdig importert med dagens kurs, ref. https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Dette blir heller ikke riktig da den tyske prisen inkluderer 19% tysk mva, denne må du trekke fra før du legger til norsk mva.

Sitat: Lindberg

Ellers vil jeg på det sterkeste fraråde elsykkel fra utlandet.

Jeg har selv en Haibike trekking 4.0 fra tyske bikester.no. Min ble kjøpt i fjor sommer da det var skrapet for sykler i norske butikker, da jeg i tillegg sparte 7000,- i forhold til veil pris i norge så slukte jeg agnet.

Hva er så da problemet? En analog sykkel er jo bare slitedeler boltet fast i en ramme, ryker noe er det som regel ens egen feil og eier man litt skam så tar man hånd om det selv.

På en elsykkel er reglene endret enten du kjøper den lokalt eller i utlandet. Får du en feil på motoren så kan hverken du eller din lokale forhandler med fullt oppegående verksted og kompetente folk reparere problemet. Policyen til Yamaha, Shimano, Bosch osv er at de ikke selger reservedeler til motorene. Per i dag er motorene ansett som bruk og kast. Får du en feil på motoren, blir motor destruert og du får ny på garanti.

Her til lands har vi 5års reklamasjonsrett, så på en sykkel kjøpt fra norsk forhandler bør kjøpesummen skrives ned til 0,- på denne tiden. Er du heldig ryker motoren rett før reklamasjonstiden løper ut, og du får noen bonusår.

Kjøper du fra utlandet har du en teoretisk garanti på 2år, men her kan du fort få en real kamp for å stille forhandleren du kjøpte av til ansvar. Og dersom du ikke lykkes med shadybikes.com, så er ikke alternativet å reparere motoren for egen regning, men å kjøpe ny (hvis du får tak i en)

Jeg er i dialog med bikester nå angående en feil på displayet på min sykkel. Fikk ganske raskt at tilbakemelding på at sykkelen trengte nytt display og at de dekket dette på garantien, men å få klarhet i hvordan dette skal foregå har tatt 4 uker nå og vi er fortsatt ikke i mål.
I dette tilfellet er det ikke noen krise for min del da displayenhetene selges over disk og er plug and play uten krav om programmvare fra forhandler.

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2658634 16/04/2021 08:08
tron Offline
Besatt
Besatt
Selv har jeg bare gode erfaringer med elsykkel fra Tyskland. Kjøpte en Radon hardtail fra Bike-discount i 2017, og sparte masse penger sammenlignet med tilsvarende sykler på det norske markedet. Fikk fin oppfølging på noen oppstartsproblemer, og deretter har sykkelen rullet rundt 15.000 km. Bosch CX-motoren har for meg vært helt problemfri, og resten er jo bare en helt vanlig sykkel som vedlikeholdes på vanlig vis. Har byttet drivverk på den noen ganger, og kjøpte da Bosch-verktøyet for å ta av drevet på motoren. Rett og slett en helt super hverdagselsykkel.

Det sies at motorene har godt av lange turer slik at de blir varme og unngår innvendig kondens. Jeg syklet 32 km daglig med min de første årene. Kanskje er det derfor den har holdt seg problemfri, uten korroderende lager og annet trøbbel.

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: art] #2658637 16/04/2021 08:14
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: art
Slenger meg på, ettersom jeg skal flytte samme retning og har samme tanker om motbakkene østover i byen. Kommet noe nærmere den ultimate hverdagssykkel? Kan denne egne seg til barnehagelevering? https://moksnessport.no/produkt/haibike-hardnine-3-0/

Egentlig ikke, og vingler mellom planer om å selge Dummy og kjøpe sykkel, eller elektrifisere den jeg alt har…

Den der ville jeg ikke gått for, dempegaffel vil jeg ikke ha på hverdagssykkel. Ellers ser den mer ut som en terrengsykkel, lite praktiske hverdagsdetaljer for oss som liker å sykle i vanlige klær uten å bli våt i bartebyregn.

Redigert av perbl; 16/04/2021 08:15.

Per B.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2658768 16/04/2021 12:55
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
avstand på 5-6km hver dag

Må det være elektrisk da?
Fra østsiden av byen og til jobb triller du jo omtrent hele veien, og hjem tåler man da å bli litt svett...

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2658802 16/04/2021 14:37
art Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: Jamez] #2658886 16/04/2021 20:52
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Jamez
avstand på 5-6km hver dag

Må det være elektrisk da?
Fra østsiden av byen og til jobb triller du jo omtrent hele veien, og hjem tåler man da å bli litt svett...

Når jeg farter til byen i vanlige klær, synes jeg faktisk det er greit å ikke bli svett på hjemturen og.

Per B.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2659182 19/04/2021 08:06
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Når jeg farter til byen i vanlige klær, synes jeg faktisk det er greit å ikke bli svett på hjemturen og.

Tiltredes. Jeg har ca samme innstilling til å bli svett under transport med sykkel som jeg har med transport med bil. Når målet mitt er å komme meg et sted, velger jeg ikke frivillig å kjøre bil uten AC eller sykle sykkel uten el. Jeg har ved flere anledninger syklet hjem fra jobb med el, og så samme kveld satt meg på sykkelrulla for å trene. Bedre transport og bedre trening.

Vil ellers slå et slag for også rimeligere transportsykler. Stisykkelen er full av nerdete bling, mens jeg finner ingenting jeg savner på transportsykkelen jeg kjøpte til 20k på salg (men tidligere årsmodell, herre). Beltedrev og interne gir hadde jo vært... kult, men transportsykkelen transporterer også med kjedelig 1x10 Shimano. Den kan også låses fast ved destinasjonen med lavere puls. Lastesykkel hadde derimot vært noe annet, men blir ikke prioritert nå.

Redigert av JonAre; 19/04/2021 08:09.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: JonAre] #2659200 19/04/2021 09:46
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: JonAre

Tiltredes. Jeg har ca samme innstilling til å bli svett under transport med sykkel som jeg har med transport med bil. Når målet mitt er å komme meg et sted, velger jeg ikke frivillig å kjøre bil uten AC eller sykle sykkel uten el. Jeg har ved flere anledninger syklet hjem fra jobb med el, og så samme kveld satt meg på sykkelrulla for å trene. Bedre transport og bedre trening.

Vil ellers slå et slag for også rimeligere transportsykler. Stisykkelen er full av nerdete bling, mens jeg finner ingenting jeg savner på transportsykkelen jeg kjøpte til 20k på salg (men tidligere årsmodell, herre). Beltedrev og interne gir hadde jo vært... kult, men transportsykkelen transporterer også med kjedelig 1x10 Shimano. Den kan også låses fast ved destinasjonen med lavere puls. Lastesykkel hadde derimot vært noe annet, men blir ikke prioritert nå.

+1

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2659217 19/04/2021 10:59
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J

Ærlig sak det og elsykkel funker jo for mange.

Jeg for min del vurderte også elsykkel en stund. Har erfaring med transportsykling i "jobbklær" , bare tredd over regnklær ved behov (og i Trondheim er jo det behovet mer regelen enn unntaket). Jeg kom etterhvert til at det ga stor slitasje på jobbklærne, og lite tid spart på klesskift, noe som ikke ville blitt stor annerledes med elsykkel.
Jeg kjøpte heller en dedikert sykkel med bukkestyre til jobb og vintertrening, noe som gjorde mine 9km til jobb betydelig raskere og triveligere enn offroaden jeg hadde før. Gikk samtidig over til å konsekvent sykle med komfortable sykkelklær og har med skift i sekken eller hengende på jobb.
For min del var en en trivelig bivirkning at når sykkelklærne først er på så er det lav terskel for å legge inn en omvei på hjemturen og dermed få unnagjort dagens mosjon i samma slengen.
Får fet grusræser eller cx for prisen av en kjedelig transportelsykkel ICON_SMILE

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2659228 19/04/2021 11:34
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker El pga. barnelevering. Jeg har 2mil/360hm til jobb, så blir svett i skrukken uansett sykkel. Når jeg ikke leverer unger, så sykler jeg selvfølgelig racer/cx/stisykkel. Kunne nok klart meg uten dusj/klesskift etter elsykkelpendling, men sååå lang tid tar det ikke å dusje/skifte på jobb.

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2659455 20/04/2021 09:22
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg er fullt klar over at klær slites, eller at det funker å sykle med vanlig sykkel, men det er altså ikke det jeg er ute etter argumenter for i denne tråden ICON_SMILE

Med motorassistanse er det mye lettere å bruke sykkel som et rent transportmiddel, jeg vil ha minst mulig unnskyldning for å ta bilen eller bussen til jobb eller andre hverdagsærend. Med elsykkel hjemover er det også mye lettere å spare litt tid og energi så det er lett å hive på seg stibunad eller lycra for en tur i marka eller rundt Jonsvatnet (nei, jeg tør ikke bruke godsykler til jobb for å sykle rett på tur, selv om jeg har sykkelgarasje på Øya).

Redigert av perbl; 20/04/2021 09:23.

Per B.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2659712 21/04/2021 09:39
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Kan anbefale el-fatbike som jeg har brukt et par år nå til pendling og forefallende turer. Tryggeste sykkel man kan ha på alle forhold (med pigg på is).
Nytt i år er motorsag boks på bagasjebrettet. Kan også frakte et par store Cola flasker eller et voksent fotoapparat.
Med motorsag og Kanada-skjorte slipper man å bli tatt for en hipster.

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: eldo472] #2659755 21/04/2021 11:09
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: eldo472
Kan anbefale el-fatbike som jeg har brukt et par år nå til pendling og forefallende turer. Tryggeste sykkel man kan ha på alle forhold (med pigg på is).
Nytt i år er motorsag boks på bagasjebrettet. Kan også frakte et par store Cola flasker eller et voksent fotoapparat.
Med motorsag og Kanada-skjorte slipper man å bli tatt for en hipster.

Fatbike er genialt på snø og sti, men jeg kan ikke se en eneste ting som gjør den mer praktisk sammenlignet med en god konvensjonell sykkel med praktiske detaljer for transport i byen. Unntaket måtte være om man bor et sted totalt uten brøyting. Snevert utvalg av deler og dekk (som også er dyrere), tregere, mer støy og mer upraktisk mtp gode skjermer og lignende.

Piggdekka jeg har på longtailen i dag (Ice Spiker Pro) er nå forøvrig suverent mye bedre enn det meste som selges av pigg til fatbike.

Redigert av perbl; 21/04/2021 11:11.

Per B.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2659904 21/04/2021 21:17
saladin Offline
Medlem
Medlem
Det er jo du som kjenner dine egne behov best, men min magefølelse er at du vil angre på å selge dummyen, som du åpenbart er glad i. Fabelaktig sykkel året rundt, og hadde det vært meg ville jeg vært glad for å kunne fortsette å gjøre robust hverdagstransport på en sykkel. Det blir så mye mer vanskelig straks man bare har vanlig (el)sykkel tilgjengelig, Du ønsker antakelig ikke å bruke bilen mer enn nødvendig, og med en elektirifsert bfd tror jeg den intensjonen lett kan holdes. Hvis du skulle finne på å selge likevel så send meg pm ICON_WINK

to hjul er bedre enn fire
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2660378 23/04/2021 16:59
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg må få slå et slag for Mondraker Prime X. En HT terrengsykkel som de har satt på ordentlige skjermer, baggasjebrett og lys.

Med nyeste Bosch performanceline motoren og 625wh batteri er den bra med ytelse og rekkevidde og med emtb-mode og 12 gir er det skikkelig moro å ta omveiene hjem på stiene. Men koster litt mer enn budsjettet indidikert

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2660432 24/04/2021 08:47
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Hadde jeg bodd i barteby, hadde jeg nok stupt innom https://www.elsykkelbutikken.no/ og kikka litt. Jeg har snakka litt med gründeren bak sjappa, Kristoffer Stork, og han ser ut til å vite hva han driver med. Han har testa et lass med gir og bremser på norsk vinterføre med salt og all moroa og bygd videre på det for å lage sykler som holder. Han har også noen greier på gang med Kinderney for å få inn et nytt OEM-gir de skal komme med til høsten eller noe. TU skreiv om han her https://www.tu.no/artikler/elektroi...lene-mer-holdbare-br/506623?key=OcYcrKcO

Personlig synes jeg det virker veldig gjennomført, det han sier og gjør, sjøl om bare har lest om det, samt snakka med fyren, så det får være opp til andre som faktisk har prøvd doningene hans å dømme. Prisene er heller ikke ille.

Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: RoyK] #2660688 26/04/2021 09:23
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har også snakket med dem, og de har jo også vært innom de ulike transportsykkelrittene vi har arrangert her i byen noen år. Veldig trivelige folk med peil.

Men det er så irriterende at ca alle aktuelle sykler skal leveres med kjipe dempegafler, selv om jeg sikkert kan få til en deal der jeg får en annen gaffel da. Har egentlig tenkt meg innom der en tur etterhvert og snakke om dette.

Når det gjelder elektrifisering av Dummy vha Bafang, er det vel teknisk sett en bedre løsning å gå for den løsningen til Fjuk som kan dytte mer strøm gjennom kontrolleren. Men jeg kjenner vel egentlig at jeg kanskje er litt på gli for å få en mer premiumløsning med Bosch eller lignende.

Redigert av perbl; 26/04/2021 09:25.

Per B.
Re: Beste hverdagselsykkel rundt 35k [Re: perbl] #2661039 28/04/2021 05:34
RoyK Offline
Besatt
Besatt

Når det gjelder elektrifisering av Dummy vha Bafang, er det vel teknisk sett en bedre løsning å gå for den løsningen til Fjuk som kan dytte mer strøm gjennom kontrolleren. Men jeg kjenner vel egentlig at jeg kanskje er litt på gli for å få en mer premiumløsning med Bosch eller lignende.

Hva er egentlig forskjellen på hva Fjuk gjør sammenlikna med den Bafang-en du får fra elsykkelbutikken?

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå