|
Nytt boss til DT Swiss 370
|
Nytt boss til DT Swiss 370
#2651077
06/03/2021 15:22
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
Har havarert bosset på et M1900 hjulsett. Det er vel et 370-nav. Kjører Shimano 11-delt, Boost. Men jeg sliter litt med å identifisere rett boss i nettbutikkene. Noen som vet? Er det denne jeg skal ha?
Redigert av tron; 06/03/2021 16:00.
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2651133
06/03/2021 20:36
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Kjøp to i samme slengen. Det er aldri snakk om hvis man ryker 370, men når. Røket 370-boss er en feature, ikke en bug etter det jeg har hørt.
Kryssjekk varenr mot DT sine sider.
Redigert av baronKanon; 06/03/2021 20:37.
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2651244
07/03/2021 20:36
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
Hmmm det var sykt tynt gods der hele greia røyk, så det overrasker meg ikke at det er et kjent problem. Gir det mening å bytte til SRAM-boss og -kasset, eller er det bosset like skrøpelig?
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2651278
08/03/2021 08:07
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Anbefaler å bygg om til ratchet og DT350-nav/boss/innmat med det samme. Da får du i praksis et 350-nav, tror "huset" er identisk. "innmaten" på SRAM og Shimano-kompatibelt er identisk, kun monteringsstandard som er forskjell. https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4
Redigert av RazeFaze; 08/03/2021 08:08.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2651280
08/03/2021 08:16
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Anbefaler å bygg om til ratchet og DT350-nav/boss/innmat med det samme. Da får du i praksis et 350-nav, tror "huset" er identisk. "innmaten" på SRAM og Shimano-kompatibelt er identisk, kun monteringsstandard som er forskjell. https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4TAKK! Det skal jeg notere bak øret og konvertere tais' bakhjul ved leilighet. Hmmm det var sykt tynt gods der hele greia røyk, så det overrasker meg ikke at det er et kjent problem. Gir det mening å bytte til SRAM-boss og -kasset, eller er det bosset like skrøpelig? DT370 er kjent for å være bæsj etter det jeg har hørt fra folk som har prøvd mye eller mekka mye. Hører en del på JRA, og en av dem, som er et rekel, nekter å bruke 370, siden det VIL "poppe". Her er det snakk om folk som har prøvd en del, sykler mye, og har jobbet som mekanikere (pre-COVID). De har gått å langt som å si at DT aldri burde satt navnet sitt på 370-nav, siden det sverter deres eller så gode rykte.
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2651282
08/03/2021 08:35
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 193
Erlend_G
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 193 |
Ser at dtswiss har lagt ut sin egen video for konvertering, relativt nylig. https://youtu.be/HdTTN5YLCRUMeeen ser ikke billig ut hvis man må kjøpe inn to sett med spesialverktøy ++
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: RazeFaze]
#2651297
08/03/2021 09:37
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Anbefaler å bygg om til ratchet og DT350-nav/boss/innmat med det samme. Da får du i praksis et 350-nav, tror "huset" er identisk. "innmaten" på SRAM og Shimano-kompatibelt er identisk, kun monteringsstandard som er forskjell. https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4Jøss, jeg var ikke klar over at det gikk an. Da har jeg feilrådet folk og sagt at de bør bytte hele navet. Vel, de får skylde seg selv om de hører på en randon dust på internett. Må innrømme at jeg lo litt da han i denne videoen løsnet tannringen uten motstand. Det å få ut den ringen er vel kjent som en av de virkelig store utfordringene i sykkelskruingen. Det er vel store skrustikker som er bøyd som plastilin og flere kilo kjøtt som er slått av knoker for å få av den der 
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: baronKanon]
#2651302
08/03/2021 10:14
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Anbefaler å bygg om til ratchet og DT350-nav/boss/innmat med det samme. Da får du i praksis et 350-nav, tror "huset" er identisk. "innmaten" på SRAM og Shimano-kompatibelt er identisk, kun monteringsstandard som er forskjell. https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4TAKK! Det skal jeg notere bak øret og konvertere tais' bakhjul ved leilighet. Hmmm det var sykt tynt gods der hele greia røyk, så det overrasker meg ikke at det er et kjent problem. Gir det mening å bytte til SRAM-boss og -kasset, eller er det bosset like skrøpelig? DT370 er kjent for å være bæsj etter det jeg har hørt fra folk som har prøvd mye eller mekka mye. Hører en del på JRA, og en av dem, som er et rekel, nekter å bruke 370, siden det VIL "poppe". Her er det snakk om folk som har prøvd en del, sykler mye, og har jobbet som mekanikere (pre-COVID). De har gått å langt som å si at DT aldri burde satt navnet sitt på 370-nav, siden det sverter deres eller så gode rykte. Ringen på det første hjulsettet røyk i 2015. Etter det har det bare vært tut og kjør med det hjulsettet som står på en Highball. Har vært brukt mye og står fremdeles på sykkelen. 370 navet på Hightower jeg brukte mye i fjor er fremdeles tiptop. Foreløpig funker ting så bra at jeg ikke har gidda å konvertere navet. Hadde jeg vært hekta på oppovercruxing, innslagsbitt og/eller vært rundbaneraser så hadde jeg nok valgt 340 eller 240, men 370 virker på meg å ha fått litt mye urettferdig tyn.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: Erlend_G]
#2651304
08/03/2021 10:17
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Ser at dtswiss har lagt ut sin egen video for konvertering, relativt nylig. https://youtu.be/HdTTN5YLCRUMeeen ser ikke billig ut hvis man må kjøpe inn to sett med spesialverktøy ++ Hva tar ditt lokale verksted for jobben? Hva koster det å kjøpe helt nytt nav og bygge om felg, eiker og slikt? For sykler som leveres nye med 370 er det en bedre oppgradering enn mye annet, få sjappa til å gi godpris på arbeidet som en del av sykkelkjøpet... Å kjøpe spesialverktøy selv for en engangsjobb blir litt teit og dyrt, ja.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: Erlend_G]
#2651306
08/03/2021 10:21
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Ser at dtswiss har lagt ut sin egen video for konvertering, relativt nylig. https://youtu.be/HdTTN5YLCRUMeeen ser ikke billig ut hvis man må kjøpe inn to sett med spesialverktøy ++ Dette er ikke samme konverteringen. Det er for å konvertere fra få inngrep til mange inngrep på ratchet EXP, men ikke fra paler til ratchet.
Redigert av baronKanon; 08/03/2021 10:23.
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2651310
08/03/2021 10:48
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
En annen video her https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4Men for prisen av de to spesialverktøyene pluss nytt boss, ny tannring og evt. andre deler, kan man vel like greit kjøpe et nytt. 350-nav. Gøy å bygge hjul.
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2651315
08/03/2021 11:23
|
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 70
asbjste
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 70 |
Jeg har opplevd at tann-ringen i et 370-nav strippet ut gjengene i selve nav-kroppen. Da var det helt beyond repair. Etter litt "analyse" oppdaget jeg en ørliten sprekk i bosset, i godset som holder palene på plass. Mistanken min er jo at bosset feilet først, og deretter har dette over tid gjort at gjengene røk, sikkert pga skjev belastning. Jeg tror jeg syklet en del turer med sprukket boss som fungerte uten at jeg merket noe særlig, helt til det ble totalhavari av navet.
Uansett, jeg håper/tror 350/240 etc er sterkere i godset i selve navet slik at gjengene ikke kan strippes like lett. I tillegg gir vel ratchet-mekanismen bedre fordeling av kreftene, og sånn sett er nok oppgradering av 370 til ratchet en god idè, gitt at man får lånt spesialverktøyet.
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2651321
08/03/2021 11:48
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829 |
Jeg har ikke klart å ødelegge et 370-boss, men jeg har – som asbjste – opplevd at tann-ringen i et 370-nav strippet ut gjengene i selve nav-kroppen. Da hjelper det lite at bosset er oppgradert til ratchet … Med ødelagt nav-kropp må hele bakhjulet bygges opp på nytt, så usikker på om jeg hadde tatt meg bry med å oppgradere til ratchet på et nav hvor nav-kroppen uansett kan ta kvelden. Men må du uansett kjøpe nytt boss så koster det jo ikke så mye å gå for ratchet om du allerede har verktøy tilgjengelig.
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2662581
06/05/2021 09:37
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241 |
Har et M1900 Spline hjulsett med DT Swiss 370 nav. Bakhjulet mitt er ok foreløpig, selv om mulig havari er å forvente tydeligvis.
Fremhjul har slark, sideveis. Koppene som står på hver side av navet er slarkete, de sitter likevel så fast at jeg ikke få dratt de av med fingrene. Ei tang med godt tak så popper de ut, de koppene. Jeg har rumlete hjullager, begge sider foran, 6902 lager. Skal bytte, og årsak til slitte lagre er to sesongers bruk og kanskje litt uvettig bruk av vann og såpe (lagrene var tørre)
Det store spørsmålet er: bytte av 6902 kulelager vil jo ikke endre på at koppene er slarkete. Skal slike kopper være slarket eller helt tight?
Er nav 370 og 350 så like at jeg kan gjenbruke eiker på samme felg??
Redigert av BjornS; 06/05/2021 09:38.
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: BjornS]
#2662596
06/05/2021 10:13
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,179
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,179 |
Jeg tror både 350 og 370 ligger i eiekelengdekalkulatoren til dt, så det bør være kurant å sammenligne mål
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: BjornS]
#2662602
06/05/2021 10:41
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393 |
Tipper at koppene blir tighte når du strammer akslingen og at det er en liten kant på innsiden som ligger an mot den indre lager banen på lageret.
På 350 og 240 så er ikke koppene slarkete, iallefall ikke på mine.
Hadde et Syntace baknav tidligere hvor koppen løsna og bosset+ kassetten ramla av når man tok av hjulet.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2662603
06/05/2021 10:42
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Spline-navene er nok ikke det samme som DT370-nav. Det er "innmaten" som teller.
Red: jeg kan ta feil også, basert på info tilgjengelig om Spline 1700-serien
Redigert av baronKanon; 06/05/2021 10:48.
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: tron]
#2662927
08/05/2021 18:16
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Spline er vel egentlig bare (den nye) måten DT bygger hjula sine på (strait pull, noe greier med nipler osv). Mitt Syncros hjulsett med 370 nav er Spline og de er oppsiktsvekkende robuste. Hjula altså og iofs også baknavet etter at jeg fikk bytta tannringen.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Nytt boss til DT Swiss 370
[Re: BjornS]
#2662930
08/05/2021 18:20
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Har et M1900 Spline hjulsett med DT Swiss 370 nav. Bakhjulet mitt er ok foreløpig, selv om mulig havari er å forvente tydeligvis.
Fremhjul har slark, sideveis. Koppene som står på hver side av navet er slarkete, de sitter likevel så fast at jeg ikke få dratt de av med fingrene. Ei tang med godt tak så popper de ut, de koppene. Jeg har rumlete hjullager, begge sider foran, 6902 lager. Skal bytte, og årsak til slitte lagre er to sesongers bruk og kanskje litt uvettig bruk av vann og såpe (lagrene var tørre)
Det store spørsmålet er: bytte av 6902 kulelager vil jo ikke endre på at koppene er slarkete. Skal slike kopper være slarket eller helt tight?
Er nav 370 og 350 så like at jeg kan gjenbruke eiker på samme felg??
På mine 5 år gamle 370 er det litt andre kopper enn på 350/240. Det er en ring som må slås på plass for at det skal bli tait. Det kan bli ganske fiklete og jeg ser DT anbefaler nye kopper ved service. Så kan man jo spørre seg hvorfor de ikke bare har lagd kopper som popper på. Mulig de har det siden mine er "noen" år gamle.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|
|