Re: Staten eser ut: Norge topper internasjonal kåring
[Re: mtbmaniac]
04/03/2021 20:26
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Landet vårt skal være best i verden. Det innebære også flest antall usedvanlig godt betalte direktører, og underdirektører, for å administrere vårt "verdens beste land å leve i".
For hvem?
I forhold til Finland, vil vår norske administasjon kunne håndtere 5 ganger Norges befolkning. Avdelingsleder, direktører, og underdirektører er en begunstiget stillingskategori i stat og kommene.
|
|
|
04/03/2021 20:38
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Såååå forferdelig høy lønn har ikke en avdelingsdirektør eller underdirektør i offentlig sektor, altså.
En helt vanlig ansatt med tilsvarende utdanning og ansiennitet i privat sektor tjener gjerne mer enn en avdelingsdirektør i offentlig sektor.
Faktisk ligger lønna til en avdelingsdirektør på min arbeidsplass rundt nedre kvartil av Teknas lønnsstatistikk for de med omtrent tilsvarende eksamensår.
Edit: snakker om ingeniøryrker her
Redigert av EHAa; 04/03/2021 20:44.
|
|
|
04/03/2021 21:38
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Dette skyldes stadig høyere forventninger til standarden på offentlige tjenester: - vi må ha x antall ansatte per barn i barnehagen - vi må ha tilleggsutdannelse til lærere - vi må ha helsesykepleiere på hver skole - vi må ha brukerstyrt personlige assistenter - det offentlige må besørge døgntjenester til unge trafikkskadde, psykisk utviklingshemmede - eldreomsorgen må forbedres - vi skal bygge nye veier - vi skal ha mer politi, nye helikoptre, nye jagerfly +++
Alt dette er gode formål. Utfordringen er at de samme partiene som kjemper for individuelle rettigheter og offentlige plikter, ikke tar på seg ansvaret for at denne typen gradvis utbygging av offentlige tjenester ikke er bærekraftig (økonomi og arbeidskraft) på dikt.
|
|
|
04/03/2021 22:09
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
LØNN: Norge har en komprimert lønnsstruktur. Sammenlignet med f. eks Sverige, så er det mindre forskjell på topp og bunn. Offentlige ansatte/direktører tjener ikke fryktelig mye, men det er mange av dem. Hvorfor?
POLITIKK: Som politiker kan du tro at du har makta, men i realiteten er statsapparat og det offentlige altfor svært og uoversiktlig til at noen politiker kan overskue det hele. Det betyr at det er svært vanskelig å styre og ikke minst redusere kostnadene. Det er for komplekst og kan gi uante konsekvenser og en eller annen gruppe kan rammes, som ingen var meningen. Dagens regjering har av den grunn gitt opp helt og har implementert et årlig minimalt, generelt kutt i all statsforvaltning. De har kommet unna med det noen år, men effekten etter noen år blir påtakelig og rammet f.eks FHI. En slik barberhøvel-tilnærming kommer ikke til å fortsette i neste regjering.
Det betyr samtidig at det eneste politikerne i realiteten kan gjøre, hvis de er interessert i å bli gjenvalgt, er å bevilge mer penger, noe de da kan fortelle på Debatten eller andre steder. Men de har svært begrenset mulighet og/eller interesse av å følge opp hva som skjer med pengene.
Problemer med jernbanen og sporene? Da gir vi mer penger til Jernbaneverket. At Jernbaneverket til slutt består av langt over 3000 personer som skal forvalte under 3000 km med skinnegang reflekterer de ikke over. Det viktige er å kunne si at vi ga mer til jernbanen enn det konkurrerende partiet. Og slik går no dagan.
Av og til tar de mot til seg og prøver seg på en reform for å få orden på galskapen. Jernbaneverket blir til BaneNor, NSB til Yr og en haug med andre selskaper. Det er en taktisk tabbe fordi sjansen for at en slik reform går bra er minimal. Det gir billig poeng til motstanderne som kan reversere det hele etter neste valg å score masse billige poeng. Så da er vi tilbake til gamle. Bevilge mer penger.
|
|
|
[Re: runermm]
05/03/2021 07:04
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
LØNN: Norge har en komprimert lønnsstruktur. Sammenlignet med f. eks Sverige, så er det mindre forskjell på topp og bunn. Offentlige ansatte/direktører tjener ikke fryktelig mye, men det er mange av dem. Hvorfor?
POLITIKK: Som politiker kan du tro at du har makta, men i realiteten er statsapparat og det offentlige altfor svært og uoversiktlig til at noen politiker kan overskue det hele. Det betyr at det er svært vanskelig å styre og ikke minst redusere kostnadene. Det er for komplekst og kan gi uante konsekvenser og en eller annen gruppe kan rammes, som ingen var meningen. Dagens regjering har av den grunn gitt opp helt og har implementert et årlig minimalt, generelt kutt i all statsforvaltning. De har kommet unna med det noen år, men effekten etter noen år blir påtakelig og rammet f.eks FHI. En slik barberhøvel-tilnærming kommer ikke til å fortsette i neste regjering.
Det betyr samtidig at det eneste politikerne i realiteten kan gjøre, hvis de er interessert i å bli gjenvalgt, er å bevilge mer penger, noe de da kan fortelle på Debatten eller andre steder. Men de har svært begrenset mulighet og/eller interesse av å følge opp hva som skjer med pengene.
Problemer med jernbanen og sporene? Da gir vi mer penger til Jernbaneverket. At Jernbaneverket til slutt består av langt over 3000 personer som skal forvalte under 3000 km med skinnegang reflekterer de ikke over. Det viktige er å kunne si at vi ga mer til jernbanen enn det konkurrerende partiet. Og slik går no dagan.
Av og til tar de mot til seg og prøver seg på en reform for å få orden på galskapen. Jernbaneverket blir til BaneNor, NSB til Yr og en haug med andre selskaper. Det er en taktisk tabbe fordi sjansen for at en slik reform går bra er minimal. Det gir billig poeng til motstanderne som kan reversere det hele etter neste valg å score masse billige poeng. Så da er vi tilbake til gamle. Bevilge mer penger.
Hvem har strengt tatt ansvaret for å overse dette her? Stortinget, domstol, riksrevisor, (mediene)? Noen må det da være! Er ansvaret pulveristet fullstendig, ved at den akk så maktesløse "velgeren" må "si ifra"? Vanskelig å gjøre noe da, når det er så fragmentert, når velgerne også inkluderer svære mengder statsansatte som kanskje ikke er enige i at det er så stort problem, og når alle partiene deltar i samme spill. Da har "velgeren" ikke lenger reell makt og kan utnyttes.
|
|
|
05/03/2021 08:00
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Ansvaret er regjeringen og Stortinget.
Regjeringen legger fram budsjett der kostnadene framgår og lovforslag (som koster penger). Stortinget vedtar. Iblant vedtar også et stortingsflertall å innføre noe regjeringen ikke ønsker. Men summen blir uansett større kostnader - alt under paraplyen "vi må da ta oss råd til dette, i verdens rikeste land". Eller som Carl I spør: "«Hvorfor i all verden skal Oljefondet spares til kommende generasjoner?"
Velgerne bidrar jo ved å etterspørre stadig høyere kvalitet på tjenestene fra det offentlige (noe media og interesseorganisasjoner også selvfølgelig pusher fram). Og så blir både velgere og media sjokkert i neste runde over at offentlig sektors utgifter stadig vokser. Jeg har ikke noen tro på at statsansatte påvirker dette i større grad enn andre velgergrupper -
|
|
|
05/03/2021 08:02
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Hvem har strengt tatt ansvaret for å overse dette her? Stortinget, domstol, riksrevisor, (mediene)? Noen må det da være! Er ansvaret pulveristet fullstendig, ved at den akk så maktesløse "velgeren" må "si ifra"? Vanskelig å gjøre noe da, når det er så fragmentert, når velgerne også inkluderer svære mengder statsansatte som kanskje ikke er enige i at det er så stort problem, og når alle partiene deltar i samme spill. Da har "velgeren" ikke lenger reell makt og kan utnyttes. Vi, velgerne har ansvaret. Når vi stemmer nasjonalt på SV med alle sine gode tiltak, eller FRP med "bruk oljefondet". For å ikke snakke om at en fjerdedel av nordmenn glemmer all fornuft og vurderer SP. Eller bare er tilbøyelige til å stemme på slike partier med sine tonegivende retorikk så må ikke noen bli overrasket. De andre partiene reagerer på dette og prøver å gjøre litt av de nevnte parties politikk for å hindre velgerflukt. Stortinget, domstol og riksrevisor jobbene sine ganske bra. Heldigvis har vi en relativt uavhengig forvaltning, og litt statlig ineffiktivitet er på ingen måte unikt for Norge. Mediene speiler bare kundene sine(og dermed velgerne) som best de kan.
Ut på tur!
|
|
|
05/03/2021 11:05
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hallo! Erna er jo den som er desidert mest spandabel. Hun har gitt store skattelettelser og samtidig løst alle gnisninger i regjering med mer penger. Å legge dette kun på enkelte partier blir helt feil.
For øvrig tror jeg Riksrevisjonen er ett av veldig få organ som både politikere og forvaltning har respekt for - og er redd for.
|
|
|
05/03/2021 12:05
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Hallo! Erna er jo den som er desidert mest spandabel. Hun har gitt store skattelettelser og samtidig løst alle gnisninger i regjering med mer penger. Å legge dette kun på enkelte partier blir helt feil.
For øvrig tror jeg Riksrevisjonen er ett av veldig få organ som både politikere og forvaltning har respekt for - og er redd for. Jeg er til en viss grad enig, men å si at Erna og Høyre er skyld alene er jeg ikke enig i. Partiet var lenge beskyldt for å være kalkulatorpartiet, og måtte gjøre strategiske grep for å tekkes velgere fra mer populistiske partier. At alle statsbudsjettene de siste årene har vokst er jo som følge av påtrykk fra de tidligere nevnte partiene som har satt dagsorden. At Erna og høyre(tilsvarnde Jens og AP i sin tid!) ikke har stått i mot er selvfølgelig en del av problemet, men problemet bunner ut i at vi som velgere ikke straffer partiene tilstrekkelig for manglende disiplin. Jeg vil hevde at de tradisjonelle partiene som AP, Venstre, Krf og Høyre i utgangspunktet av natur er langt mer disiplinerte som følge av en langt mer nøktern retorikk. At de burde blitt straffet for å gi etter når budsjettforlik skal vedtas er jeg enig i, problemet er bare at alternativene som velgerne av disse partiene har er enda mindre disiplinerte. Enig angående riksrevisjonen, og jeg synes også det er flott at mediene gir riksrevisjonen spalteplass. Kun slik har riksrevisjonen reell påvirkning.
Ut på tur!
|
|
|
05/03/2021 12:33
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
POLITIKK: (...) De har kommet unna med det noen år, men effekten etter noen år blir påtakelig og rammet f.eks FHI. En slik barberhøvel-tilnærming kommer ikke til å fortsette i neste regjering.
Jeg jobber i en annen stor statlig virksomhet med samme type pålegg/budsjettilnærming. Vi lempes fulle av strategidokumenter og krav/forventninger om ytelse/rapporter, samtidig som ressursene som skal forvalte dette (på toppen av alt som skjer ellers) er i fritt fall. Full ansettelsesstopp, selv ikke når folk slutter, siden det da regnes som "naturlig avgang". Det mest urovekkende ved det, er at denne driftsslitasjen på kort sikt fører til at turnover (som i utgangspunktet er veldig lav hos oss) bare slår inn på de som er yngst, som man da ikke erstatter. Forgubbingen av personalet fortsetter, og du ender opp med en haug dinosaurer som ikke har vært i nærheten av næringslivet på 20+ år. Mange flere av stillingene i offentlig sektor burde vært åremålsstillinger.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
05/03/2021 15:30
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
I tillegg til at flere oppgaver skal utføres av færre hender har jeg inntrykk av at oppgavene blir mer komplekse og tar lengre tid. Oppgaver outsources og prisene eskallerer fort når man oppdager at underleverandører ikke leverer de samme tjenestene som det ble levert inhouse. Kompetansen i virksomheten forsvinner ut i takt med effektiviseringen og outsourcingen, og når ingen lenger vet hvordan oppgavene skal løses leies det inn konsulenter som koster 2500kr/t pluss moms. Men det er ingen som kan fortelle konsulentene hva behovet er, fordi den personen som visste det er effektivisert bort.
|
|
|
[Re: Supermann]
05/03/2021 16:18
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er til en viss grad enig, men å si at Erna og Høyre er skyld alene er jeg ikke enig i.
Mitt poeng er at ALLE partiene er fanget i dette dilemmaet. Det er svært lite de i praksis får styrt utover å bevilge penger.
|
|
|
05/03/2021 21:17
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At antall direktører ( på et beskjedent internasjonalt lønnsnivå) skal være en av hovedforklaringene på at off.sektor i Norge er stor i forhold til andre land, vil jeg si er høyst tvilsomt, til det motsatte er dokumentert . Jeg tror hovedforklaringene er relativ enkle: Norge har et lite innslag av private på områder som samferdsel og helse/ omsorgstjenester i forhold til andre land. Og hvem vil ha «bestemor på anbud». ? Som det retorisk ble argumentert med ... ? Og tallene det henvises til sier jo ikke noe om hvilken sektor (privat eller offentlig ) som løser disse tjenestene mest kostnadseffektivt for AS Norge.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
05/03/2021 21:45
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Mitt poeng er at ALLE partiene er fanget i dette dilemmaet. Det er svært lite de i praksis får styrt utover å bevilge penger.
Det gjør det vel bare enda mer fluffy. Det er vel nettopp de du peker på som styrer dette gjennom visjoner og målsettinger? Pengesekken kommer forhåpentligvis etter at målene er satt, og således bør det jo ikke være noen overraskelse. Dilemmaet og hvem som faktisk skaper dette, er vel heller det som er kjernen her?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
05/03/2021 22:40
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Trykk på linken i åpningsinnlegget
Se på landene som ligger øverst og nederst på lista.
Hadde det vært ønskelig å flytte Norge fra den ene enden av lista til den andre?
Ønsker vi å ha selskap med Belgia, Sverige og Finland eller USA, Mexico og Tyrkia?
|
|
|
[Re: EHAa]
05/03/2021 23:02
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Trykk på linken i åpningsinnlegget
Se på landene som ligger øverst og nederst på lista.
Hadde det vært ønskelig å flytte Norge fra den ene enden av lista til den andre?
Ønsker vi å ha selskap med Belgia, Sverige og Finland eller USA, Mexico og Tyrkia? Du mener kanskje Sveits, Irland, Australia og New Zealand? Vi kan drive cherrypicking i hver vår ende av skalaen :-)
|
|
|
06/03/2021 08:44
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
I den ene enden av skalaen må man plukke kirsebær. I den andre enden er det litt enklere  Neida, nok tull nå. Poenget mitt, hvis jeg får moderere utsagnet mitt litt, var at det ikke nødvendigvis er slik at lavest mulig andel i offentlig sektor er det beste. Jeg vil påstå at lista det henvises til heller har en motsatt tendens, altså at det på mange måter ser ut til å være bedre med en høy andel.
|
|
|
[Re: EHAa]
06/03/2021 09:50
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Poenget mitt, hvis jeg får moderere utsagnet mitt litt, var at det ikke nødvendigvis er slik at lavest mulig andel i offentlig sektor er det beste. Jeg vil påstå at lista det henvises til heller har en motsatt tendens, altså at det på mange måter ser ut til å være bedre med en høy andel. Poenget mitt med å foreslå andre land på andre siden av lista var å illustrere at land som skårer høyt på levekårsundersøkelser finnes i hele spennet over offentlig andel.
|
|
|
06/03/2021 11:00
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
jeg tror det er ganske vanlig å ønske/ mene at alt er greit slik det er og at det ikke er bra med endring eller forbedring.
da er det lettere å peke på hva som er galt på de på den andre siden, enn å se på hva som faktisk ikke er bra med der man er.
|
|
|
[Re: skiraffen]
06/03/2021 13:35
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Poenget mitt, hvis jeg får moderere utsagnet mitt litt, var at det ikke nødvendigvis er slik at lavest mulig andel i offentlig sektor er det beste. Jeg vil påstå at lista det henvises til heller har en motsatt tendens, altså at det på mange måter ser ut til å være bedre med en høy andel. Poenget mitt med å foreslå andre land på andre siden av lista var å illustrere at land som skårer høyt på levekårsundersøkelser finnes i hele spennet over offentlig andel. Og da er vi ganske enige, hvis jeg skreller bort de mest tendensiøse delene av utsagnene mine over. Jeg reagerte på vinklingen i artikkelen: «Grøsser-grafer», «den tvilsomme æren», osv..
|
|
|
07/03/2021 12:27
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Å måle ansatte i offentlig sektor er da ganske lite interessant? Det avgjørende er jo hva landet som helhet produserer.
Er det feks noen stor vesentlig forskjell på om en skole med budsjett på 50 millioner drives av Staten, eller om Staten betaler 50 millioner til en privat aktør for å drive den? I dne første varianten er de ansatte i "offentlig sektor"; mens de i det andre er i privat. Så er det politisk uenighet om kvaliteten blir bedre eller dårligere av de to alternativene, men for the fun of it kan vi jo sette som forutsetning at kvaliteten er lik. Det samme gjelder for veldig mange anre områder, som helse og infrastruktur.
Hva som er mest effektivt kan som sagt diskuteres. Jeg for min del tror ikke det er tilfeldig at typisk "offentligorienterte" land som Norge, Sverige og Finland ligger høyt på mange områder som utdanningsnivå og velferd. Jeg tror helle ikke det er tilfeldig at det amerikanske helsevesenet er ufattelig mye dyrere i drift enn de fleste europeiske.
På mange områder er norsk, offentlig sektor verdensledende. Er det noen som har erfaring med skattemeldinger i andre land? Eller hva med kontakt med funksjoner tilsvarende folkeregister?
|
|
|
[Re: Gråstein]
08/03/2021 12:17
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det feks noen stor vesentlig forskjell på om en skole med budsjett på 50 millioner drives av Staten, eller om Staten betaler 50 millioner til en privat aktør for å drive den? I dne første varianten er de ansatte i "offentlig sektor"; mens de i det andre er i privat. Så er det politisk uenighet om kvaliteten blir bedre eller dårligere av de to alternativene, men for the fun of it kan vi jo sette som forutsetning at kvaliteten er lik.
Hva resultatet blir her kommer veldig an på hvilke retningslinjer, regler og føringer skolen/skoledrifta har (og dette kommer fra en offentlig etat, og følges opp av en offentlig etat) Men jeg tipper den private skolen vil skvise marginene, fylle opp max i klassene og redusere på absolutt alt de kan (utstyr, lærertetthet....) for å oppnå greie resultater og tjene mest mulig på bunnlinja. Muligens litt mindre dersom det er en skole med en eller annen veldedig/religiøs formålsparagraf :-) I det offentlige er det ikke samme profittpresset, og dermed lettere å maxismere kvaliteten.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
08/03/2021 12:44
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
I det offentlige er det ikke samme profittpresset, og dermed lettere å maxismere kvaliteten.
Intuitivt virker jo dette riktig, og som common sense rett og slett. I praksis så har det vel vist seg at ikke det følger at barnehager/skoler/sykehjem drevet av private gjennomgående har noe dårligere kvalitet av det jeg har sett. Det finnes selvsagt dårlig og gode private barnehager, på like linje mer dårlige og gode offentlige. Og når man vet hvordan det offentlige er som arbeidsgiver i helsesektoren med brudd på arbeidsmiljøloven, mens i det private hadde man Adeccoskandalen så er det kanskje ikke noen automatisk forskjell heller her.
|
|
|
[Re: Gråstein]
08/03/2021 12:46
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å måle ansatte i offentlig sektor er da ganske lite interessant? Det avgjørende er jo hva landet som helhet produserer.
Er det feks noen stor vesentlig forskjell på om en skole med budsjett på 50 millioner drives av Staten, eller om Staten betaler 50 millioner til en privat aktør for å drive den? I dne første varianten er de ansatte i "offentlig sektor"; mens de i det andre er i privat. Så er det politisk uenighet om kvaliteten blir bedre eller dårligere av de to alternativene, men for the fun of it kan vi jo sette som forutsetning at kvaliteten er lik. Det samme gjelder for veldig mange anre områder, som helse og infrastruktur.
Hva som er mest effektivt kan som sagt diskuteres. Jeg for min del tror ikke det er tilfeldig at typisk "offentligorienterte" land som Norge, Sverige og Finland ligger høyt på mange områder som utdanningsnivå og velferd. Jeg tror helle ikke det er tilfeldig at det amerikanske helsevesenet er ufattelig mye dyrere i drift enn de fleste europeiske.
På mange områder er norsk, offentlig sektor verdensledende. Er det noen som har erfaring med skattemeldinger i andre land? Eller hva med kontakt med funksjoner tilsvarende folkeregister?
Statsbudsjettet gir jo en pekepinn på hvordan offentlig sektor eser ut. Også ift land det er grunn til å sammenlikne seg med og som i tillegg kommer godt ut på diverse undesøkelser. Av og til bedre enn oss. Danskene klarer seg ca med 2/3 og de er vel en mill fler Svenskene klarer seg med mindre enn oss selv om de er nesten dobbelt så mange. Blir ikke overrasket om det er det samme bildet i Finland. Svenskene begynner riktignok å slite og synker på diverse målinger, men Danmark og Finland er helt der oppe.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
08/03/2021 12:49
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
I Norge betaler vi trygdeavgift fra lønnen vår. I normal dagligtale slår vi det sammen med annet som trekkes fra lønnen vår, og kaller det "skatt".
I Tyskland har du obligatorisk innbetaling til et forsikringsselskap (krankenkasse), og forsikringsselskapet dekker legeutgiftene dine.
Vips. Mindre offtenlig sektor!
|
|
|
08/03/2021 12:51
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Er det feks noen stor vesentlig forskjell på om en skole med budsjett på 50 millioner drives av Staten, eller om Staten betaler 50 millioner til en privat aktør for å drive den? I dne første varianten er de ansatte i "offentlig sektor"; mens de i det andre er i privat. Så er det politisk uenighet om kvaliteten blir bedre eller dårligere av de to alternativene, men for the fun of it kan vi jo sette som forutsetning at kvaliteten er lik.
Hva resultatet blir her kommer veldig an på hvilke retningslinjer, regler og føringer skolen/skoledrifta har (og dette kommer fra en offentlig etat, og følges opp av en offentlig etat) Men jeg tipper den private skolen vil skvise marginene, fylle opp max i klassene og redusere på absolutt alt de kan (utstyr, lærertetthet....) for å oppnå greie resultater og tjene mest mulig på bunnlinja. Muligens litt mindre dersom det er en skole med en eller annen veldedig/religiøs formålsparagraf :-) I det offentlige er det ikke samme profittpresset, og dermed lettere å maxismere kvaliteten. Staten setter regler for det de kjøper. Hvis de definerer x antall elever per lærer, y antall kvm per elev osv, så er får de det, så lenge de følger de følger opp. Et annet tenkt scenario er at private skoler jobber mer proaktivt for at elevene skal få bedre karakterer, siden det er sikkert noe de måles på. Hvis de leverer dårlig undervisning, så mister de inntekten. Er ikke motstanden mot privatskoler at det skaper større klasseskille?
|
|
|
08/03/2021 12:58
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva resultatet blir her kommer veldig an på hvilke retningslinjer, regler og føringer skolen/skoledrifta har (og dette kommer fra en offentlig etat, og følges opp av en offentlig etat) Men jeg tipper den private skolen vil skvise marginene, fylle opp max i klassene og redusere på absolutt alt de kan (utstyr, lærertetthet....) for å oppnå greie resultater og tjene mest mulig på bunnlinja. Muligens litt mindre dersom det er en skole med en eller annen veldedig/religiøs formålsparagraf :-) I det offentlige er det ikke samme profittpresset, og dermed lettere å maxismere kvaliteten. Det du skriver er ganske fantastisk, men det er ikke slik verden fungerer. De færreste private arbeider som du beskriver.
|
|
|
08/03/2021 13:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det vet jeg nå ikke. Så vidt jeg vet er det flust av land hvor staten betaler lumo sum og stiller visse krav. Og de landa stiller seg bedre enn Norge på målingene for mindre penger (korrigert).
|
|
|
[Re: Dexter]
08/03/2021 13:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er ikke motstanden mot privatskoler at det skaper større klasseskille?
Nei, det er motstanden mot 'enhetskolen etter norsk modell'.
|
|
|
|
|