Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tykkelse på sikling

Tykkelse på sikling #2650794 04/03/2021 17:30
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ser på en nettbutikk at de har 3-4-5 mm sikling.

Hadde noe greier for noen år siden, men ga opp siden er er noe satans herk som ikke gir noe utslag, men tenker å ta det opp igjen, men da kun gul voks, for sålemetting nå og da, samt for lagring.

Hvilken tykkelse er mest ideell da?

Låner smørejern av naboen, men greit å ha siklinger selv siden de slites.

Re: Tykkelse på sikling [Re: 123nils] #2650812 04/03/2021 19:19
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Tykk sikling er best hvis du ønsker å holde sålen plan, mens tynn sikling er kjekk for å "komme til" på uplane såler. Du kan ha siklinger lenge hvis du vedlikeholder dem. Fjern jevnlig smurningsrester på flatsidene, særlig inn mot kant. Hold siklingen skarp ved å legge et sandpapir med slipesiden opp på bordet og dra siklingen på langs med så god vertikal/90-grader vinkel som du klarer.

Re: Tykkelse på sikling [Re: vichingo] #2650820 04/03/2021 19:55
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: vichingo
Tykk sikling er best hvis du ønsker å holde sålen plan, mens tynn sikling er kjekk for å "komme til" på uplane såler. Du kan ha siklinger lenge hvis du vedlikeholder dem. Fjern jevnlig smurningsrester på flatsidene, særlig inn mot kant. Hold siklingen skarp ved å legge et sandpapir med slipesiden opp på bordet og dra siklingen på langs med så god vertikal/90-grader vinkel som du klarer.

Jeg skal bare gjøre det så enkelt som overhode mulig, vil egentlig ikke gjøre dette, men er greit å passe på skia.
Såla er jo ganske glatt, er jo "vanlig" fellesi og smøreski jeg har.

Tenker som sagt å bruke gul et par ganger i sesongen eller noe sånt, og flytende til hverdags.

Re: Tykkelse på sikling [Re: vichingo] #2650851 05/03/2021 06:16
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: vichingo

Og ang sliping.
Du mener da altså å holde den rett opp.. så jeg drar den flate siden mot sandpapiret?

Re: Tykkelse på sikling [Re: 123nils] #2650874 05/03/2021 08:32
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Sitat: 123nils

Og ang sliping.
Du mener da altså å holde den rett opp.. så jeg drar den flate siden mot sandpapiret?

Siklingen holdes på høykant slik at det er den smale flaten på siklingen son blir slipt og du får en kvass 90-graders egg som du sikler med.
Grunnen til at jeg også skrev om flatsiden er at møkk/voks på flatsiden legger seg ned mot denne eggen og gjør den uskarp fra "motsatt hold".

Du kan slipe høykanten så mye du vil, men hvis flatsiden er nedklint i voksrester, tar det ikke mange dragen før den kjennes uskarp igjen. Derfor er renhold like viktig som sliping, mener jeg.

Re: Tykkelse på sikling [Re: 123nils] #2650900 05/03/2021 09:52
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker en stålsikling for å dra over flatsiden, men har faktisk en siklingssliper for å slipe høykanten. Det er en greie fra Swix som har en flatfil bygd inn i en slags liten holder som passer akkurat til en sikling som man drar gjentatte ganger gjennom.
Er det mer effektivt å bare bruke sandpapir?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Tykkelse på sikling [Re: 123nils] #2650901 05/03/2021 09:54
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg synes 5mm sikling er mye mer behagelig å jobbe med enn 3mm. Den tynne bøyer seg mye lettere, men hvis man har en såle som ikke er helt flat kan det sikkert være en fordel.

Re: Tykkelse på sikling [Re: parob] #2650917 05/03/2021 11:01
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Sitat: parob
Jeg bruker en stålsikling for å dra over flatsiden, men har faktisk en siklingssliper for å slipe høykanten. Det er en greie fra Swix som har en flatfil bygd inn i en slags liten holder som passer akkurat til en sikling som man drar gjentatte ganger gjennom.
Er det mer effektivt å bare bruke sandpapir?

Her ikke tatt meg bryet med å kjøpe slipeverktøyet fra Swix da jeg er fornøyd med sandpapirløsningen - og jeg sikler noen hundre runder med skipar gjennom sesongen. Kan imidlertid legge til at jeg bruke "sandpapir-løsning ver2.0" i form av sklisikringsteip på smørebenken som jeg børster rent og bytter ut med jevne mellomrom.

Siden trådstarter her snakker om smøring av et mindre antall skipar et par-tre ganger i året, anser jeg både slipeverktøy og teipet sandpapir for å være "overkill" vs enkelt sandpapir.

Moderator  support