Nok en hvitevaretråd (ovn og tilvalg ved nybygg)
|
Nok en hvitevaretråd (ovn og tilvalg ved nybygg)
03/03/2021 19:18
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg vurderer å forplikte meg til et nybygg på fredagen. I og med at det er et bygg som egentlig er igangsatt, er det litt begrensa med tilvalg jeg kan gjøre, men tror hvitevarer bør gå greit. Men sitter og ser over tilvalgslista her nå, og det ser ut til at det kun er Whirlpool-varer som tilbys. Mener å huske at det ikke er det som går igjen i anbefalinger her inne, selv om jeg har vært happy med dem jeg har her jeg bor nå, bra mikro, helt ok oppvaskmaskin og en keramisk topp/ovn som gjør jobben sin, uten å være utmerket. Ser bla man kan oppgradere til denne ovnen for 4500kr https://www.power.no/hvitevarer/innbyggingsovn/whirlpool-w7-os4-4s1-p-se-stekeovn/p-1113917/Når det gjelder topper, er det 60 og 65cm-modeller der man kan få varianter med fleksisoner for tillegg, feks denne for 3450: https://www.power.no/hvitevarer/platetopp/whirlpool-smc604fbt-induksjonstopp/p-782282/Hva ville folk gjort? Et alternativ kan jo sikkert være å kjøpe de enklere modellene som inkluderes, og så evt selge disse og kjøpe alternative produkt sjøl, men litt mer styr enn å bare få et nøkkelferdig kjøkken.
Per B.
|
|
|
Re: Nok en hvitevaretråd (ovn og tilvalg ved nybygg)
[Re: perbl]
03/03/2021 22:37
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Bare pass på at du velger noe som er tilgjengelig i nærmeste framtid. Jeg jobber endel med kjøkkenmontering så jeg er ofte borti problemer med leveranser på hvitevarer for tiden. Jeg monterte et kjøkken i november som fortsatt ikke har fått den stekeovnen som er bestilt. Miele har 160 000 enheter i rest i Europa. Det ble bestilt en oppvaskmaskin til en kunde her om dagen, da ordrebekreftelsen kom viste den at levering var 16 august.
Redigert av Plankepetter; 03/03/2021 22:38.
|
|
|
03/03/2021 23:07
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Hehe, kan vel være de avanserte hvitevarene rammes av chipmangel og ja.
Men satser nå på at utbygger i det minste kan skaffe de varene de har på lista si. Men var mer det at jeg nok ville sett mest på Miele, Siemens eller Bosch om jeg skulle kjøpt noe sjøl i dag.
Per B.
|
|
|
04/03/2021 06:53
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Vi kjøpte Electrolux kombidamp og kombimikro da vi bygde hus, og jeg var ikke så veldig fornøyd. Kombimikroen varmet veldig ujevnt så den måtte vi selge, kjøpte en Whirlpool i stedet som er utrolig mye bedre. Whirlpool er gode på mikro. Kombidampen går ikke høyere enn 230°C, og etterpå fant jeg ut at andre merker klarer mer.
|
|
|
[Re: Arne_And]
04/03/2021 08:12
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Vi kjøpte Electrolux kombidamp og kombimikro da vi bygde hus, og jeg var ikke så veldig fornøyd. Kombimikroen varmet veldig ujevnt så den måtte vi selge, kjøpte en Whirlpool i stedet som er utrolig mye bedre. Whirlpool er gode på mikro. Kombidampen går ikke høyere enn 230°C, og etterpå fant jeg ut at andre merker klarer mer. Ja, har også hørt at mikroene er bra. Men vurderer egentlig å droppe mikro, da det ikke blir så enormt kjøkken der jeg evt flytter. Så er mer opptatt av en god stekeovn og koketopp.
Per B.
|
|
|
04/03/2021 10:33
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Dropp mikro -1980 ringte og ville ha tilbake den vaske maten sin. Nye ovner blir veldig fort varme. Hva bruker dere egentlig mikroen til som ikke en rask koketopp eller ovn kan gjøre?
Prisene til kjøkkenleverandøren er hjemme elt hinsides. Hvis du ikke får 40% på veiledning blir du litt lurt. Det er mye å spare på å skaffe produktene selv. Produktene påelektrobutikkene ser stort sett like ut som de kjøkkenleverandørene selger, men kombinasjonen av funksjoner varierer.
Pass på å kjøpe riktig dørmontering til kjøleskap og oppvaskmaskin.
|
|
|
[Re: engekri]
04/03/2021 10:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva bruker dere egentlig mikroen til som ikke en rask koketopp eller ovn kan gjøre?
Varme opp middagsrester. Tine frossent bakverk. Dette gjør en mikrobølgeovn langt bedre enn en stekovn og med MYE lavere energiforbruk.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/03/2021 10:47
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dropp mikro -1980 ringte og ville ha tilbake den vaske maten sin. Nye ovner blir veldig fort varme. Hva bruker dere egentlig mikroen til som ikke en rask koketopp eller ovn kan gjøre? Enig! Har ikke tenkt én eneste gang at "nå hadde det vært kjekt med mikro". Hører noen si at til tining er det bare mikro som gjelder, men det er det jo ikke. Man har da tineprogram på stekeovnen. Eller man kan tine i vannbad. Eller man kan lære seg å planlegge slik at man kan tine i kjøleskap over natta.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/03/2021 10:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har ikke tenkt én eneste gang at "nå hadde det vært kjekt med mikro". Hører noen si at til tining er det bare mikro som gjelder, men det er det jo ikke. Man har da tineprogram på stekeovnen. Eller man kan tine i vannbad. Eller man kan lære seg å planlegge slik at man kan tine i kjøleskap over natta.
Det går uansett fortere å tine i mikrobølgeovnen samt at det bruker mindre energi. Hvordan varmer du opp middagsrester?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
04/03/2021 11:00
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hvordan varmer du opp middagsrester?
Jeg varmer de opp på tallerken på oppvarmingsprogrammet i kombidampovnen. 10 minutter fra jeg trykker på knappen til ferdig.
- Stefan
|
|
|
[Re: GeirK]
04/03/2021 11:04
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har ikke tenkt én eneste gang at "nå hadde det vært kjekt med mikro". Hører noen si at til tining er det bare mikro som gjelder, men det er det jo ikke. Man har da tineprogram på stekeovnen. Eller man kan tine i vannbad. Eller man kan lære seg å planlegge slik at man kan tine i kjøleskap over natta.
Det går uansett fortere å tine i mikrobølgeovnen samt at det bruker mindre energi. Hvordan varmer du opp middagsrester? I stekeovn og/eller i kasseroller på koketoppen.
|
|
|
04/03/2021 11:54
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Dropp mikro -1980 ringte og ville ha tilbake den vaske maten sin. Nye ovner blir veldig fort varme. Hva bruker dere egentlig mikroen til som ikke en rask koketopp eller ovn kan gjøre?
Prisene til kjøkkenleverandøren er hjemme elt hinsides. Hvis du ikke får 40% på veiledning blir du litt lurt. Det er mye å spare på å skaffe produktene selv. Produktene påelektrobutikkene ser stort sett like ut som de kjøkkenleverandørene selger, men kombinasjonen av funksjoner varierer.
Pass på å kjøpe riktig dørmontering til kjøleskap og oppvaskmaskin. Hvordan sparer jeg mye på å først feks kjøpe en ovn jeg kanskje får solgt for 2000kr, og så må kjøpe samme ovnen jeg kan betale 4500 i mellomlegg på for 10500 hos butikk hvis jeg tar utgangspunkt i prisen den ligger ute for nå? Da kommer jo utgifter til frakt og evt monteringsarbeid i tillegg om jeg ikke gjør det sjøl. Den store fordelen slik jeg ser det er at jeg får akkurat den ovnen jeg vil ha, men kjenner jeg sterkt vurderer å bare kjøpe det som kan tilbys og få et ferdig kjøkken fra jeg åpner døra. Ellers var vel ikke fem sider med hvorvidt mikro er en lur ting å ha det jeg tenkte å starte  Jeg bruker mikroen endel til å tine frossen brødmat, men ellers er den veldig lite i bruk, så med begrensa plass blir det ikke det i første omgang.
Redigert av perbl; 04/03/2021 11:56.
Per B.
|
|
|
04/03/2021 12:08
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fikk leverandøren av ferdighuset vårt til å skille ut alle hvitevarer fra prosjektet og så kjøpte jeg dem inn selv. Montering var inkludert i prisen av kjøkkenet, selv om de sikkert ville solgt egne hvitevarer.
Jeg fikk bedre varer, rimeligere enn det leverandøren kunne levere. Om du må kjøpe deres hvitevarer ville i alle fall jeg fått produktnr /modelnr så du vet om det er en grei pris. Jeg gjetter på at tilbudet er dårlig. Da kan du prute eller bite i et dyrt og litt surt eple.
|
|
|
04/03/2021 12:33
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg fikk leverandøren av ferdighuset vårt til å skille ut alle hvitevarer fra prosjektet og så kjøpte jeg dem inn selv. Montering var inkludert i prisen av kjøkkenet, selv om de sikkert ville solgt egne hvitevarer.
Jeg fikk bedre varer, rimeligere enn det leverandøren kunne levere. Om du må kjøpe deres hvitevarer ville i alle fall jeg fått produktnr /modelnr så du vet om det er en grei pris. Jeg gjetter på at tilbudet er dårlig. Da kan du prute eller bite i et dyrt og litt surt eple.
Jeg har et utvalg på 4-5 modeller i prosjektet, dette er et leilighetsbygg der JM bygger ut og gir meg et 64-siders hefte med valgene jeg kan ta. Det kan godt tenkes at jeg kan slippe å få noe installert, men tror neppe jeg vil få noe særlig avslag i prisen av den grunn. Så alternativet til de prisene jeg har vist til over, er at jeg kjøper noe til fullpris, evt at rimeligste ferdigleveranse installeres, og så plukker jeg ut disse og selger dem på Finn.no. Mellomlegget er hvertfall rundt halve prisen av nytt produkt hvis du ser på eksemplene over, så økonomien i det er jeg ikke helt overbevist om, det må mer være at jeg får et vesentlig bedre produkt som vil være gevinsten, men tipper vel fort jeg kan bikke 25-30k bare på ovn/topp om jeg slår meg løs. Om du er den eneste kunden i prosjektet tipper jeg vel det er mer fleksibelt, men tipper vel det er litt mer låst når det er utbygging av leilighetsprosjekt, selv om jeg skal forhøre meg med hun som var interiøransvarlig som skal ta et møte med meg hvis jeg undertegner kontrakt.
Per B.
|
|
|
04/03/2021 12:57
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Hvis du er glad i å lage mat, tenk to ovner. En kombi mikro/ovn og en vanlig ovn, kanskje med damp. Sørg for at hovedovnen går til 300 grader og har uttak til termometerstikk. Jeg har to siemensovner. Kjempefornøyd
|
|
|
04/03/2021 12:59
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan sparer jeg mye på å først feks kjøpe en ovn jeg kanskje får solgt for 2000kr, og så må kjøpe samme ovnen jeg kan betale 4500 i mellomlegg på for 10500 hos butikk hvis jeg tar utgangspunkt i prisen den ligger ute for nå?
Du får det ved at den ovnen til 10500 har en alt for høy pris om du sammenligner den med det som egentlig er samme ovn, men med en litt annen produktkode. Det er mulig du faktisk har noenlunde fornuftige priser på dine hvitevarer, men det finner du altså ikke ut ved å søke på produktnummeret.
|
|
|
[Re: jan erik]
04/03/2021 14:20
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du er glad i å lage mat, tenk to ovner. En kombi mikro/ovn og en vanlig ovn, kanskje med damp. Sørg for at hovedovnen går til 300 grader og har uttak til termometerstikk. Jeg har to siemensovner. Kjempefornøyd Oppvaskmaskin er det du må ha to av!
|
|
|
[Re: Appelsin]
04/03/2021 15:21
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvordan sparer jeg mye på å først feks kjøpe en ovn jeg kanskje får solgt for 2000kr, og så må kjøpe samme ovnen jeg kan betale 4500 i mellomlegg på for 10500 hos butikk hvis jeg tar utgangspunkt i prisen den ligger ute for nå?
Du får det ved at den ovnen til 10500 har en alt for høy pris om du sammenligner den med det som egentlig er samme ovn, men med en litt annen produktkode. Det er mulig du faktisk har noenlunde fornuftige priser på dine hvitevarer, men det finner du altså ikke ut ved å søke på produktnummeret. Altså, prisen på 10500 var fra Power, som jo skryter av å være i lavt prissegment. Mens 4500 var det jeg betaler for å oppgradere til denne fra utbyggeren. Tilsvarende prisforhold fant jeg da jeg slo opp koketoppen som kan leveres for merkostnad i prosjektet, den koster ca 2x denne prisen om man kjøper den separat fra prispressende elektrobutikk som Skousen eller Power. Så jeg ser egentlig ikke helt hvordan jeg får til et regnestykke som viser at jeg taper mye i kroner og øre ved å handle rett fra utbyggeren. Det kan godt være totalsummen av de modellene som er inkludert (som mangler ting som damp og pyrolyse på ovnen og fleksisoner på koketoppen) og mellomlegget er litt høyere pga høyere priser ut fra utbyggeren, men det ser jeg lite til som kjøper av boligen.
Per B.
|
|
|
04/03/2021 15:23
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvis du er glad i å lage mat, tenk to ovner. En kombi mikro/ovn og en vanlig ovn, kanskje med damp. Sørg for at hovedovnen går til 300 grader og har uttak til termometerstikk. Jeg har to siemensovner. Kjempefornøyd Ikke et alternativ i en <70kvm leilighet med ganske kompakt vinkelkjøkken, selv om jeg gjerne skulle hatt det. Men som sagt, mikro bruker jeg veldig lite. Med lite behov for mikro, er det også sjelden jeg har savnet to ovner på en gang, det nærmeste må være den gangen jeg lagde makroner på bestilling til en konfirmasjon med endel gjester. Jeg får heller se om jeg kjøper til en løs benketoppovn ala den kule dampovnen fra Anova om det behovet skulle melde seg, men to fastmonterte ovner er det neppe plass til her, med mindre jeg går for en sånn semistygg løsning med mikro montert over koketoppen i ventilatorløsningen, sånn jeg har det her jeg bor nå.
Redigert av perbl; 04/03/2021 15:24.
Per B.
|
|
|
04/03/2021 15:25
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvis du er glad i å lage mat, tenk to ovner. En kombi mikro/ovn og en vanlig ovn, kanskje med damp. Sørg for at hovedovnen går til 300 grader og har uttak til termometerstikk. Jeg har to siemensovner. Kjempefornøyd Ja, kan betale 10500 for en ovn som koster 15000 i butikk som har innebygd termometer. Vurderer kanskje å oppgradere til denne, men samtidig har jeg jo en Thermapen liggende som nok er vesenltig bedre enn de fleste innebygde termometer i ovn. Så jeg tror nok layouten på kjøkkenet er rimelig låst på kombiskap, stekeovn og koketopp pluss oppvaskmaskin av det som skal integreres. Det var mer om jeg skal ta sjansen på Whirlpool eller gå en mindre praktisk og sannsynligvis en god del dyrere vei for å bytte ut disse jeg ikke helt klarer å bestemme meg for 
Redigert av perbl; 04/03/2021 15:26.
Per B.
|
|
|
[Re: Appelsin]
04/03/2021 16:19
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Joda, det der er jo en uting så klart. Men her var det såvidt jeg kan se modellnummer som gir treff hos flere av kjedene, der jeg får et visst inntrykk av hvordan prisen fra utbygger er vs det å handle den i butikk. Ikke en modell jeg ikke finner andre steder, som selvsagt ville gitt grunn til å være skeptisk.
Per B.
|
|
|
04/03/2021 18:55
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi kjøpte nylig ovn og platetopp og fikk til slutt en Miele ovn med pyrolyse og digital termometer og en Siemens 80 cm platetopp for ca 14k. Da var jeg nok ganske heldig og jeg brukte litt tid på å sjekke og følge med... Whirlpool er sikkert godt nok, men du er vel like skada du som oss andre og vil vel kanskje egentlig ha noe tysk?
Vedrørende mikro så hadde vi absolutt tatt oss plass til en om vi hadde litt mer skapplass. Veldig uøkonomisk å varme opp en xl ovn for å tine småtterier. Jeg var skeptisk til micro etter div minner fra barndommen, men en jeg kjenner og liker sa at nå er de bra og da tror jeg på det.
|
|
|
[Re: erikskon]
04/03/2021 19:06
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Vi kjøpte nylig ovn og platetopp og fikk til slutt en Miele ovn med pyrolyse og digital termometer og en Siemens 80 cm platetopp for ca 14k. Da var jeg nok ganske heldig og jeg brukte litt tid på å sjekke og følge med... Whirlpool er sikkert godt nok, men du er vel like skada du som oss andre og vil vel kanskje egentlig ha noe tysk? Ja, det er vel Miele, Bosch og Siemens som er shortlista, evt Gaggenau med håkkipøkk om man skulle tatt seg råd til det Jeg har en ganske kurant mikro i kombinasjon med ventilator her jeg bor nå, Whirlpool det og, og den bruker jeg mye til tining. Men det er ikke så kritisk behov at jeg ofrer begrenset skapplass i en ikke altfor stor treromsleilighet for det. Men jeg tror jeg kommer til å gå for den middels dyre oppgraderinga, så får vi se hvordan det går :-) Jeg har både mor og søster som er på flyttefot og på langt nær er like skadet som meg, så kanskje vil de kjøpe pent brukte ting hvis stæsjnerden skulle finne ut han vil ha en annen dampovn eller koketopp. Funksjonsmessig ser de nå kurante ut. Men skal lufte spørsmål med interiørkonsulent om man har muligheter til litt rabatt om man dropper hvitevarer helt, da er det plutselig mer aktuelt å gå for noe annet(tm). Litt for lat til å styre med bruktsalg og ettermontering. Ser forøvrig ikke ut til at det ble Fagerlia eller Bymarka i denne omgang, men ser ut til at jeg får veldig god plassering mtp å bli bedre kjent på smalstiene i Estenstadmarka, og jeg har jo sykla flaut lite på *åsene bortsett fra sporadiske turer på Vikåsen.
Redigert av perbl; 04/03/2021 19:08.
Per B.
|
|
|
06/03/2021 23:13
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser forøvrig ikke ut til at det ble Fagerlia eller Bymarka i denne omgang, Jo du, det er notert her i svarteboka og jeg lot det skli forbi fordi jeg ikke vil gni salt i såret fra å måtte flytte til feil side av byen (haha...)
|
|
|
|
|