Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er me eller kjøkkenleverandør urimelige?

Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? #2650627 03/03/2021 17:21
Laxeluz Offline OP
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
OP Offline
Hei.
Me har kjøpt nytt kjøkken, og har ein klagesak pågåande. Det meste har blitt retta nå, men i hjørneskap hadde me bestilt uttekkbar innredning " Le mans II" for å kunne best mogleg utnytte plassen her. Då denne var levert oppdaga me at den passa dårleg til skapstorleiken.
Det viser seg å vere fordi den er i storleik til 50 cm dør, medan skapet den skal vere i er levert med 60 cm dør. Det betyr at hylleplassane er smalare enn nødvendig, fordi dei er tiltenkt å gå ut ei mykje mindre opning enn den døropninga me har. Då forsvinnn jo etter vårt syn poenget med denne innredninga, då me ønska å utnytte plassen best mogleg.
Kjøkkenleverandører seier dei berre har denne storleiken i sitt sortement, og meiner difor at dei har levert i henhold til avtalen, og at me difor ikkje har rett til å returnere denne. Me har ikkje fått opplysning om at denne kom i fleire storleikar, og oppdaga først då den skulle moterast at boremalen ikkje passa i skåpet. Dei har jo levert det me bestillte, men me føler at det ikkje har kome fram på noko tidspunkt at denne løysinga hadde passa betre i eit skåp med 50 cm, og ikkje 60 cm som dei teikna til oss. Då har me brukt 5000 kroner på å utnytte plassen i skapet og føler me ikkje har fått det me ønska. Er det eit poeng å gå til Forbrukerrådet med dette?

[Linket bilde]

Andreas Tveit
Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650635 03/03/2021 18:13
stosu Offline
Besatt
Besatt
Av bildet ser det ut til at den uttrekkbare hylla rommer hele skapbredden. At døra er litt bredere enn den brede delen av hylla, som kanskje gir deg 10cm mindre hylleplass tror jeg ikke er nok til at forbrukerrådet vil ta i det.

Naturligvis skulle kjøkkenleverandør opplyst dere om dette, men jeg vil tro det var vist på tegninger.
I beste fall vil jeg tro du kan få en symbolsk prisreduksjon

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650660 03/03/2021 21:54
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Spørsmålet er vel hva du hadde grunn til å forvente. Hvis du bestiller et skap på 60cm skal selger være god til å argumentere for å overbevise meg om at det er vanlig å forvente innredning til et skap som er 50cm. Selger har en veilednings og informasjonsplikt. Uenigheten kunne lett vært unngått hvis selger hadde gitt beskjed om at innredningen er 50cm. Det er selger som er den profesjonelle parten, og jeg vil anta det skal en del til før en kan si at kunden burde forstått det selger valgte å ikke fortelle.

Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650662 03/03/2021 22:15
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Synes den så ganske fyldig ut, om jeg skal være ærlig.

Ang hva de burde informert om er jo sånt vanskelig.
Hvis dette er eneste størrelse de har, så er det jo ikke så mye å informere om.

Hvis de måtte velge inredring til 50cm ISTEDENFOR 60cm grunnet tilgang El bør jo slikt opplyses.

En selger må jo ta noen snarveier, når det kommer til informasjon, hvis ikke hadde ting blitt jævlig dyrt.

Apropo, 5k for ei hjørneinnredning hørtes jo heftig ut.

Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650683 04/03/2021 08:41
Laxeluz Offline OP
OP Offline
Eg føler det er veldig i grenseland for kva me kan forvente å kunne få gehør for, samtidig er det veldig skuffande når me har lagt mykje penger i å få mest mogleg oppbevaringsplass på det vesle arealet me har til kjøkkeninredning. Forskjellen på dei to er størst innerst i skapet, der det er vanskeleg å kome til med andre ting. Me har funne ein annan leverandør som kan selgje oss den storleiken me ønskjer, men problemet er jo at kjøkkenleverandøren ikkje vil ta den dei har solgt oss i retur, sidan dei meiner dei har levert det dei lova. Eg reknar med at markedet er ganske smalt for å selgje den me har nå privat også, sidan det er forskjell på kva veg dei er hengsla også, så den er ikkje så lett å bli kvitt.

[Linket bilde fra beslagteknikk.no]

[Linket bilde fra beslagteknikk.no]

Andreas Tveit
Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650687 04/03/2021 08:55
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Kommer den samme typen hylle i den dimensjonen dere vil ha?
Var det spesfisert at de skulle levere "feil" versjon til dere?

Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Appelsin] #2650709 04/03/2021 10:51
Laxeluz Offline OP
OP Offline
Nei, og det er vel der sakens kjerne ligg. Kjøkkenleverandøren har på nettside, katalog og bestilling framstilt det som det er eit produkt i eit format. Det var først med levering då eg såg at hengslinga kom til å kome i sjølve skapopninga at me vart merksame på at denne vart levert i fleire storleikar. Dette har ikkje leverandøren på noko tidspunkt vist til. Hadde me visst dette ville me sjølvsagt berre ha bestilt skroget frå kjøkenleverandøren og Le Mans 60 frå annan leverandør.

Andreas Tveit
Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650733 04/03/2021 12:22
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fristende å spørre hvilken leverandør... Jeg har samme "peanuten" som den ble kalt da vi bestilte, og der vi har den, er skapdøra 40 cm.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650744 04/03/2021 13:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Laxeluz
Nei, og det er vel der sakens kjerne ligg. Kjøkkenleverandøren har på nettside, katalog og bestilling framstilt det som det er eit produkt i eit format. Det var først med levering då eg såg at hengslinga kom til å kome i sjølve skapopninga at me vart merksame på at denne vart levert i fleire storleikar. Dette har ikkje leverandøren på noko tidspunkt vist til. Hadde me visst dette ville me sjølvsagt berre ha bestilt skroget frå kjøkenleverandøren og Le Mans 60 frå annan leverandør.

Slik jeg leser det er det vel ett produkt (de leverer). Ganske vanlig at man ikke leverer alle varianter, selv om noen andre i Norge gjør det. Hvorvidt de bør ha opplyst at det finnes flere størrelser? Kan man forvente at den LBS forteller deg at du kan kjøpe løse drev til kassetten, selv om de kun selger komplette (fyll inn alskens ting som kun selges komplett, men hvor det er mulig å få tak i enkeltdeler andre steder)?

Kan se ditt poeng med en 60-løsning, alle de andre ville jo fått like god utnyttelsesgrad med vanlig uttrekk. Så kunne dere hatt et hemmelig skap til oppbevaring av ting som ikke tåler dagens lys, eller bare for å gjemme ting. Men jo tror neppe dere kommer langt med å klage på at selgeren ikke har opplyst om ting de ikke selger selv.
Klart. De kunne ha scoret et poeng, men tapt salget (for selve innredningen) denne gangen. Hva de har tapt eller kommer å tape langsiktig?

Jeg er nok mest overrasket over at ingen har klart å komme med en god løsning for hjørneskap. Om man ser bort fra skattejakt på fastmonterte hyller.

Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Anders A-R] #2650745 04/03/2021 13:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Anders A-R
Fristende å spørre hvilken leverandør... Jeg har samme "peanuten" som den ble kalt da vi bestilte, og der vi har den, er skapdøra 40 cm.

Haha, det heter vel peanut fordi det ikke er stort mer plass enn til en peanut på 40-løsningen.

Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650756 04/03/2021 14:07
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Regner med ikke at du har noen sak. Du har bestilt en ting og fått denne. Spørsmålet er om de har villedet deg. Har du spurt om denne kommer i 60 cm, og de har sagt at det ikke finnes? De har ingen forpliktelse til og aktivt opplyse deg om hva konkurrentene selger.

Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Dexter] #2650766 04/03/2021 14:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dexter
Regner med ikke at du har noen sak. Du har bestilt en ting og fått denne. Spørsmålet er om de har villedet deg. Har du spurt om denne kommer i 60 cm, og de har sagt at det ikke finnes? De har ingen forpliktelse til og aktivt opplyse deg om hva konkurrentene selger.

Enig med siste taler

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650833 04/03/2021 21:25
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Blum har jo 730 sider katalog med hengsler, glideskinner OL.

Tenk om selger skulle ha informert om alle disse, sånn satt på spissen.

https://publications.blum.com/2020/catalogue/en/

Redigert av Stupfull; 04/03/2021 21:26.
Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650839 04/03/2021 21:44
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Synes den så fin ut jeg. Husk at gryter etc som passer perfekt på sånne karuseller har ører som stikker ut. Så det er sjeldent kun grunnflaten på hylla som betyr noe. Litt margin til skapveggen er ingen ulempe. Når vi snurrer våre så skraper og klirrer det fælt av ting som står for tett på veggen

Redigert av sls; 04/03/2021 21:44.
Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650877 05/03/2021 08:33
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Men, den passer jo? Det er jo ikke sånn at de har solgt deg noe som ikke funker.

Hadde det vært mer optimal plassutnyttelse med 60-varianten? Selvfølgelig, men om de ikke fører den varianten selv kan man jo ikke forvente at de skal fortelle deg om den. Hvorvidt de har villedet noe i salgsunderlaget sitt er litt vanskelig å vurdere uten å vite nøyaktig hva som står der.

Redigert av Jacobsen; 05/03/2021 08:37.
Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Tange] #2650950 05/03/2021 12:41
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange
Sitat: Anders A-R

Haha, det heter vel peanut fordi det ikke er stort mer plass enn til en peanut på 40-løsningen.

Pfft! ICON_SMILE Det er en av løsningene jeg er godt fornøyd med på kjøkkenet vårt. På vår løsning med to etasjer under std høyde benk har jeg 2 wokpanner, 2 vanlige panner, 4 ildfaste former, 5 gryter inkl lokk og en del aluformer til grillen. Og jeg trenger ikke bøye meg inn under benken for å grave etter dem ved bruk.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Tange] #2650963 05/03/2021 13:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Som litt av en geometrinerd er jeg fascinert over formen på peanøtta og hvordan helt rette vinkler kan diktere en form som er så til de grader organisk i utrykket.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Laxeluz] #2650968 05/03/2021 14:06
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Klart de må opplyse om det. Hvis du bestiller en komfyr til å passe i en nisje på 60 cm så hadde de fleste ment at selger må opplyse om at det har vi ikke men vi oeverer komfyrer på 45cm som vil passe. Hele poenget med plikten til å informere er at kunden skal ta et valg og eventuelt kjøpe varen et annet sted.

Re: Er me eller kjøkkenleverandør urimelige? [Re: Paulus] #2651003 05/03/2021 22:30
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hvilken plikt?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå