Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
|
Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
#2650531
03/03/2021 09:42
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
I en tråd i elsykkelforumet så har det blitt diskutert garantibetingelser i Norge for Canyon. For å ikke forsøple den tråden med en metadiskusjon så spør jeg her. Problemstillingen er stadig mer relevant da vi i stadig større grad benytter aktører med hovedsete utenfor Norge for kjøp av forbruksvarer.
Hvor går grensen for når en utenlandsk aktør er underlagt norsk forbrukerkjøpslov ved salg til norsk forbruker?
Når nettisden er oversatt med google translate til norsk? Når nettsiden er oversatt til norsk og selskapet har etablert et NUF? Når prisen presenteres inkludert norsk mva og selskapet krever denne inn for deg?
Canyon, eksempelvis, retter seg åpenbart mot norske kunder med en oversatt nettside og en agent i Norge. Er de da underlagt norske forbrukerkjøpslover på sin aktivitet i Norge?
Fra Lovdata:
"§ 1.Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.
Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.
Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet.
Loven gjelder bytte av ting så langt den passer."
Ut av loven er det ikke enkelt å forstå om eksempelvis Canyon sin virksomhet er omfanget eller ikke. De driver næringsvirksomhet, men i hvilken grad kan man si at de driver denne tildels i Norge?
Om eksempelvis Canyon er underlagt forbrukerkjøpsloven bestemmelser betyr dette at de må ta ansvar for alle komponentene på sykkkelen i minst 5 år såfremt forventet levetid bør overstige de nevnte fem år.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Supermann]
#2650544
03/03/2021 10:48
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Canyon spesifiserer også garanti på rammen kun for opprinnelig eier... er det lov jfr norsk lov?
Hva med paralellimport som Bikester driver med?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: RazeFaze]
#2650547
03/03/2021 11:01
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Canyon spesifiserer også garanti på rammen kun for opprinnelig eier... er det lov jfr norsk lov?
Hva med paralellimport som Bikester driver med? Bikester havner vel i samme kategori som Canyon. De fremstår som en norsk nettbutikk med enkelte skrivefeil. I realiteten er de en momsregistrert tysk nettbutikk som selger på linje med andre tyske nettbutikker. I forhold til Canyon, så har vel Bikester ingen personer på norsk jord, enten direkte eller indirekte utover speditører for å få fram varene? Garanti er uansett noe som skal gå utover rettighetene Forbrukerkjøpsloven angir, og da står de egentlig fritt til å forplikte seg slik de ønsker for slike garantier. Gitt at Canyon er bundet av denne i Norge. 2 år må de gi uansett da dette er EU-rett som både Norge og Tyskland er bundet av indirekte. dvs. EU rett må implementeres i lokal rett.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: RazeFaze]
#2650555
03/03/2021 11:21
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Canyon spesifiserer også garanti på rammen kun for opprinnelig eier... er det lov jfr norsk lov?
Hva med paralellimport som Bikester driver med? Garanti er en ekstra ytelse som følger utenfor reglene lovgivningen, så der kan i praksis selger bestemme det de måtte ønske. Er varen solgt under norsk forbrukerlovgivning vil de bestemmelse uansett gjelde og garantivilkår dårligere enn dette er ugyldig. Min oppfatning er at Canyon selger varene fra Tyskland, og da gjelder ikke norsk forbrukerlovgivning, men de vilkårene som følger av selgers utsalgssted og eventuelle garantier de yter i tillegg. Hvis det er et felles EØS regelverk så vil også det gjelde. At man evt. har et selskap i Norge som håndterer garanti/reklamasjoner endrer egentlig ikke på dette så lenge ikke salget faktisk skjer herfra, og det gjør det ikke i tilfellet Canyon.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Ugla]
#2650563
03/03/2021 11:59
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Tenk deg at du er relativt ny i syklingens verden og skal handle sykkel, og så får du anbefalt Canyon av en på jobb. Så besøker du nettsiden deres. Hvor lett er det for deg som forbruker å forstå at dette ikke er en norsk nettbutikk, og at salget skjer fra Tyskland og at det er EU/EØS-regler som gjelder?
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Øyvind V]
#2650566
03/03/2021 12:08
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Tenk deg at du er relativt ny i syklingens verden og skal handle sykkel, og så får du anbefalt Canyon av en på jobb. Så besøker du nettsiden deres. Hvor lett er det for deg som forbruker å forstå at dette ikke er en norsk nettbutikk, og at salget skjer fra Tyskland og at det er EU/EØS-regler som gjelder? Yes, umulig. Vipps har du dårligere rettigheter enn du ante noe om, og skal sende elsykkel/batteri til tyskland... Hva når du får erstatning fra forsikringsselskap for stjålet sykkel, og du får "kreditt" til å handle fra en nettside/nettbutikk eid av forsikringsselskapet(Tryg) som videreformidler sykler og handler fra Bikester?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Øyvind V]
#2650579
03/03/2021 12:56
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Tenk deg at du er relativt ny i syklingens verden og skal handle sykkel, og så får du anbefalt Canyon av en på jobb. Så besøker du nettsiden deres. Hvor lett er det for deg som forbruker å forstå at dette ikke er en norsk nettbutikk, og at salget skjer fra Tyskland og at det er EU/EØS-regler som gjelder? Det er jo nettopp dette som er kjernen i problemet, og det er på ingen måte begrenset til netthandel av elsykler fra Koblenz. Hadde f.eks. Canyon levert fjernleverbare tjenester(en time betalt sykkeltilpasning på video f.eks.) så vil Canyon dreve virksomhet i Norge og vil måtte kreve inn norsk moms. Det gjelde hvilken som helst aktør fra utlandet, og da vil det være åpenbart at de driver virksomhet i Norge.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Øyvind V]
#2650595
03/03/2021 14:00
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Tenk deg at du er relativt ny i syklingens verden og skal handle sykkel, og så får du anbefalt Canyon av en på jobb. Så besøker du nettsiden deres. Hvor lett er det for deg som forbruker å forstå at dette ikke er en norsk nettbutikk, og at salget skjer fra Tyskland og at det er EU/EØS-regler som gjelder? Tja, du går altså inn på Canyon.COM, selv om det finnes norske nettbutikker som bruker .com, så burde det få en varselklokke til å ringe - når det er sagt er det også utenlandske forretninger som bruker .no selv om de ikke er i Norge. Dernest når du er i kjøpsmodus så står det hva som er inkludert (MVA) og hva som ikke er inkludert (Fortollingsgebyr og Frakt). Klikker jeg på fortollingsgebyr så får du en forklaring på hvordan du betaler både MVA og fortollingsgebyr til transportøren - da burde det vel også ringe noen varsellamper? Så skal jeg gi deg helt rett i at det mangler noen informasjon på siden eller det burde vært mer tilgjengelig, men handler du på nett så må du nesten ta det ansvaret selv for å sjekke ut slik det er nå. Jeg har ikke noe spesielt behov for å forsvare måten utenlandske selskap opererer med nettsteder som til forveksling ser norske ut med norsk språk og det hele. Men, for norske seriøse aktører vil du alltid finne et område hvor de oppgir hvilken juridisk aktør som er selger.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Ugla]
#2650598
03/03/2021 14:11
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Jeg handler av og til på norske (?) nettbutikker der det er omtrent like mye informasjon om moms og frakt (fordi de henvender seg til bedriftsmarkedet) som det er på canyon.com uten at jeg gidder å sjekke nærmere om den er norsk eller bare fremstår som norsk. Selvsagt bør det ringe noen bjeller når det kommer til fortolling, men det er ikke gitt at det gjør det hos alle. Norsk forbrukerlovgivning gir forbrukeren veldig sterkt vern, og slik jeg har tolket både loven og forarbeidene er det mye som tyder på at dette også gjelder tilfeller der utenlandske selskaper seg henvender seg direkte mot norske forbrukere, på norsk og med norsk valuta som standard.
En stor og anerkjent aktør som Canyon synes jeg underkommuniserer hvilke regler som egentlig gjelder. Man skal lete en stund og orke å lese mye engelsk før man finner ut at det er tyske regler som gjelder for kjøpekontrakten. Dette kunne enkelt vært presentert på norsk underveis i kjøpsprosessen, men det er vel en grunn til at de ikke gjør det.
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Øyvind V]
#2650613
03/03/2021 15:35
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
En stor og anerkjent aktør som Canyon synes jeg underkommuniserer hvilke regler som egentlig gjelder. Man skal lete en stund og orke å lese mye engelsk før man finner ut at det er tyske regler som gjelder for kjøpekontrakten. Dette kunne enkelt vært presentert på norsk underveis i kjøpsprosessen, men det er vel en grunn til at de ikke gjør det.
Vet de hvilke regler som gjelder? Det er ingen her i tråden som har klart å svare dem klart på dette. Jeg klandrer dem ikke om de ikke har perfekt juridisk forståelse av reglene som gjelder i alle land hvor de sender syklene sine. Og uansett hva de måtte si og mene så spiller det ingen rolle, da forbrukerkjøpsloven enten er gjeldende eller ikke, og da ufravikelig som minstestandard. De kan si at de selger i henhold til tysk rett, men om det er riktig i Norge er noe uklart. Å peke på .com eller .no er vel bare en indikasjon, og jeg er usikker på hvorvidt det kan legges til grunn.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Supermann]
#2650648
03/03/2021 19:35
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Dette har jo vært diskutert tidligere og jeg har for så vidt også tidligere spurt Canyon om nettopp dette uten at de har svart på det. Rettskildemessig var dette tidligere et mareritt, jeg har ikke satt meg inn i om dette har blitt bedre/enklere de siste årene, men sist jeg så nærmere på problemstillingen mente jeg at Canyon måtte forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. Begrunnelsen for dette var i alle fall mangeslungen med EU-direktiver osv. De som er spesielt interesserte kan jo for eksempel lese denne masteroppgaven: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/21867/87297.pdf?sequence=1 Mulig det har blitt klarere og mer tilgjengelig de siste årene, som sagt en stund siden jeg så på det.
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Supermann]
#2724864
28/11/2022 20:57
|
Registrert: Nov 2022
Innlegg: 2
Broloz
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: Nov 2022
Innlegg: 2 |
I en tråd i elsykkelforumet så har det blitt diskutert garantibetingelser i Norge for Canyon. For å ikke forsøple den tråden med en metadiskusjon så spør jeg her. Problemstillingen er stadig mer relevant da vi i stadig større grad benytter aktører med hovedsete utenfor Norge for kjøp av forbruksvarer.
Hvor går grensen for når en utenlandsk aktør er underlagt norsk forbrukerkjøpslov ved salg til norsk forbruker?
Når nettisden er oversatt med google translate til norsk? Når nettsiden er oversatt til norsk og selskapet har etablert et NUF? Når prisen presenteres inkludert norsk mva og selskapet krever denne inn for deg?
Canyon, eksempelvis, retter seg åpenbart mot norske kunder med en oversatt nettside og en agent i Norge. Er de da underlagt norske forbrukerkjøpslover på sin aktivitet i Norge?
Fra Lovdata:
"§ 1.Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.
Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.
Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet.
Loven gjelder bytte av ting så langt den passer."
Ut av loven er det ikke enkelt å forstå om eksempelvis Canyon sin virksomhet er omfanget eller ikke. De driver næringsvirksomhet, men i hvilken grad kan man si at de driver denne tildels i Norge?
Om eksempelvis Canyon er underlagt forbrukerkjøpsloven bestemmelser betyr dette at de må ta ansvar for alle komponentene på sykkkelen i minst 5 år såfremt forventet levetid bør overstige de nevnte fem år. Problemet er bare manglende overholdelse her av loven om forbrukerkjøp.
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Øyvind V]
#2724914
29/11/2022 13:51
|
Registrert: Nov 2022
Innlegg: 2
Broloz
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: Nov 2022
Innlegg: 2 |
Jeg handler av og til på norske (?) nettbutikker der det er omtrent like mye informasjon om moms og frakt (fordi de henvender seg til bedriftsmarkedet) som det er på canyon.com uten at jeg gidder å sjekke nærmere om den er norsk eller bare fremstår som norsk. Selvsagt bør det ringe noen bjeller når det kommer til fortolling, men det er ikke gitt at det gjør det hos alle. Norsk forbrukerlovgivning gir forbrukeren veldig sterkt vern, og slik jeg har tolket både loven og forarbeidene er det mye som tyder på at dette også gjelder tilfeller der utenlandske selskaper seg henvender seg direkte mot norske forbrukere, på norsk og med norsk valuta som standard. Jeg spiller forresten også i kasinoet på fritiden. Jeg kan fortelle deg hvordan du kan finne casino i norge her uten problemer og lese mer detaljert om de forskjellige alternativene hvor du kan spille uten problemer og problemer. Derfor håper jeg at jeg kunne hjelpe deg. Dette er en viktig og aktuell sak, det tror jeg ingen vil krangle på. Lykke til, jeg håper jeg var i stand til å hjelpe deg og det var veldig nyttig. En stor og anerkjent aktør som Canyon synes jeg underkommuniserer hvilke regler som egentlig gjelder. Man skal lete en stund og orke å lese mye engelsk før man finner ut at det er tyske regler som gjelder for kjøpekontrakten. Dette kunne enkelt vært presentert på norsk underveis i kjøpsprosessen, men det er vel en grunn til at de ikke gjør det. Vel, det virker for meg som om dette fortsatt er en unnlatelse fra deres side, og dette må anerkjennes.
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Supermann]
#2724925
29/11/2022 15:29
|
Registrert: Oct 2021
Innlegg: 724
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2021
Innlegg: 724 |
Må man lese på engelsk så burde man anta at reglene kommer fra et annet land.
Utover det så kan man jo mene at Canyon som selger til Norge burde skulle følge norske regler. Har du Broloz dårlige erfaringer med Canyon siden du har startet konto for å klage over de?
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Ugla]
#2725143
02/12/2022 12:49
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
Canyon spesifiserer også garanti på rammen kun for opprinnelig eier... er det lov jfr norsk lov?
Hva med paralellimport som Bikester driver med? Garanti er en ekstra ytelse som følger utenfor reglene lovgivningen, så der kan i praksis selger bestemme det de måtte ønske. Er varen solgt under norsk forbrukerlovgivning vil de bestemmelse uansett gjelde og garantivilkår dårligere enn dette er ugyldig. Min oppfatning er at Canyon selger varene fra Tyskland, og da gjelder ikke norsk forbrukerlovgivning, men de vilkårene som følger av selgers utsalgssted og eventuelle garantier de yter i tillegg. Hvis det er et felles EØS regelverk så vil også det gjelde. At man evt. har et selskap i Norge som håndterer garanti/reklamasjoner endrer egentlig ikke på dette så lenge ikke salget faktisk skjer herfra, og det gjør det ikke i tilfellet Canyon. Så enkelt kan det ikke være. Kan ikke bare være hvor du er registret og hvor du sender varene fra som er avgjørende. Hvis du fremstår som 100% norsk selskap, side på norsk, kundeservice svarer på norsk, markedsfører deg i Norge, har showroom i Norge etc, men er tyskregistert og har fabrikk i Tyskland, så hopper du bukk over alle norske regler?
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Supermann]
#2725159
02/12/2022 20:10
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
Nei, man kan ikke slippe unna med sånne triks.
Retter de seg mot norske forbrukere, må de følge norske regler. Man har mye av de samme ordningene innad i EU også. Feks vil Canyon måtte ta betalt svensk MVA når de selger til svenske kunder.
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Dexter]
#2725160
02/12/2022 20:36
|
Registrert: Oct 2021
Innlegg: 724
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2021
Innlegg: 724 |
Så enkelt kan det ikke være. Kan ikke bare være hvor du er registret og hvor du sender varene fra som er avgjørende. Hvis du fremstår som 100% norsk selskap, side på norsk, kundeservice svarer på norsk, markedsfører deg i Norge, har showroom i Norge etc, men er tyskregistert og har fabrikk i Tyskland, så hopper du bukk over alle norske regler?
Har de showroom i Norge? Ali Express, skal de følge britiske regler siden de opererer på engelsk? Ingen er vel så gal at de tror det? Altså det er mulig EØS kan finne på å regulere noe, men norske lover betyr ingen ting for en butikk i utlandet så lenge EØS eller lignende regulerer det.
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Supermann]
#2725222
04/12/2022 19:03
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Dere kan sjekke i brreg om canyon er registrert der med for eksempel nuf. Har de et nuf er det norske lover som gjelder.
Hvis de ikke er registrert i norge så er det nok vanskeligere å påberope seg norske forbrukerlover, men sikkert ikke umulig. Hva vilkårene eventuelt er for at det skal være norske regler som anvendes har jeg ingen anelse om, men det er nok sikkert delvis regulert i internasjonale konvensjoner.
Ellers er jo reglene veldig like i norge og feks tyskland fordi forbrukerkjøpslovene reguleres av eu forordninger. Det er stort sett varigheten som er forskjellig. Så det å være dekket av tysk lov er neppe noe dårligere enn norsk lov så lenge du kan reklamere innenfor reklamasjonstiden. Er du utenfor reklamasjonsfristen i tysk lov får man bare prøve å påberope seg norsk lov. Men da må du kanskje innom rettsapparatet.
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Supermann]
#2725223
04/12/2022 19:20
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Har ikke Canyon sluttet med Agent/norsk kontakt? Mulig dette er grunnen?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: olechr]
#2725235
05/12/2022 07:38
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Har ikke Canyon sluttet med Agent/norsk kontakt? Mulig dette er grunnen? De har norsk kontakt, men kun på demo/service, han var i hvertfall særdeles aktiv i sommer. Men de selger ikke via denne personen nei, kun direkte.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Supermann]
#2725277
05/12/2022 14:31
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Canyon Bicyles GMBH er norskregistrert NUF. Kan nen som har handlet fra Canyon kikke på kvitteringen sin og se på organisasjosnummer/VAT nummer kanskje?
Organisasjonsnummer:
927 501 406
Navn/foretaksnavn:
CANYON BICYCLES GMBH
Organisasjonsform:
Norskregistrert utenlandsk foretak
Forretningsadresse:
Karl Tesche Strasse 12 DE-56073 KOBLENZ Tyskland
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: appelsin2]
#2725293
05/12/2022 22:10
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
Altså det er mulig EØS kan finne på å regulere noe, men norske lover betyr ingen ting for en butikk i utlandet så lenge EØS eller lignende regulerer det.
Les deg opp før du sprer tull.
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: Gråstein]
#2725294
05/12/2022 22:22
|
Registrert: Oct 2021
Innlegg: 724
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2021
Innlegg: 724 |
Les deg opp før du sprer tull.
Litt halvdyslektisk er jeg, men siden opplesing neppe vil hjelpe er jeg nysgjerrig på hva du tenker på?
|
|
|
Re: Forbrukerkjøpsloven og internetthandel
[Re: appelsin2]
#2725395
07/12/2022 12:12
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
Så enkelt kan det ikke være. Kan ikke bare være hvor du er registret og hvor du sender varene fra som er avgjørende. Hvis du fremstår som 100% norsk selskap, side på norsk, kundeservice svarer på norsk, markedsfører deg i Norge, har showroom i Norge etc, men er tyskregistert og har fabrikk i Tyskland, så hopper du bukk over alle norske regler?
Har de showroom i Norge? Ali Express, skal de følge britiske regler siden de opererer på engelsk? Ingen er vel så gal at de tror det? Altså det er mulig EØS kan finne på å regulere noe, men norske lover betyr ingen ting for en butikk i utlandet så lenge EØS eller lignende regulerer det. Aner ikke om de har showroom i Norge, det var mer for eksempelets skyld. For å illustrere et selskap som fremstår norsk. Min kunskap om dette er sikkert både utdatert og glemt, men jeg mener at det er noen greier om selskap som fremstår norsk kan pålegges å følge norsk forbrukerlovgivning. I mange tilfeller så vil vel et slikt påbud være et spill for galleriet, det er vel begrensede sanksjonsmuligheter mot en nettbutikk i Kina.
|
|
|
|
|