Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Styrketrening hjemme

Styrketrening hjemme #2650345 02/03/2021 08:29
N
neopro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Vurderer å kjøpe stativ og vekter for å kunne ta knebøy/markløft/benkpress hjemme.

Kommer aldri til å bli noen vektløfter. Hvis utstyret tåler 150 kg i knebøy, så har jeg en stor sikkerhetsmargin...

Er det noe utstyr som kan anbefales? Hvor mye penger må jeg legge i det? Kommer jeg unna med 10 000 kr?

Re: Styrketrening hjemme [Re: neopro] #2650464 02/03/2021 18:33
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Hvis du får tak i det ville jeg kjøpt brukt, kommer sikkert mye til salgs når korona forsvinner. Men så nettopp knebøystativ som kostet 3800 nytt. En god eleiko vektstang må du ha. Vektskiver bør ha riktig diameter slik at du kan ta markløft fra riktig høyde (haaaater små vektskiver :P)

Merker: Abilico, Eleiko, Rogue er bra merker.

Tviler på at du får dette + benken for 10, så derfor ville jeg satset på brukt.

Edit: Glem merkene Eleiko og Rogue. SJekket ut finn.no og stang koster 5500 brukt. skiver 2-3000 brukt (pr skive). Du trenger jo ikke kalibrerte vektskiver uansett.

Abilico er bra.

Redigert av Terskeltrening; 02/03/2021 18:38.
Re: Styrketrening hjemme [Re: neopro] #2650476 02/03/2021 20:30
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Mobech (https://mobech.no/) er en butikk som har vært i bransjen lenge og har godt utvalg og er seriøse. Men akkurat nå om dagen er det rimelig utplukket og utsolgt der.

Re: Styrketrening hjemme [Re: neopro] #2650521 03/03/2021 09:01
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Jeg kjøpte inn utstyr for å trene styrke hjemme høsten 2016 og kjøpte da en pakke fra Sportmaster.no som inneholdt et sammenfoldbart stativ, en benk, en olympisk (dame-)vektstang og 67.5 kg vekter. Dette kostet så vidt jeg husker rundt 7000 kr. Jeg supplerte ganske raskt med to 15 kg-plater. Løftebelte tror jeg var inkludert i pakken eller så kjøpte jeg det separat.

Dette har jeg benyttet til å bedrive styrketrening omtrent fem ganger i måneden siden den gang, la oss si ca 200 ganger totalt. Erfaringer jeg har notert meg:

Skulle jeg kjøpt på nytt hadde jeg kjøpt et mer solid stativ. Det jeg har nå er veldig kompakt når det er justert til sitt smaleste/laveste, og man kan ta dips på håndtak på baksiden, men dette oppveies av at det har begynt å bli litt skranglete og låsepinnene trenger en del TLC for optimal funksjon.

Benken er noe ustabil på mitt brettskurte betonggulv.

Vektstangen min er 15 kg i stedet for 20, og litt smalere. Det gjør ingenting, jeg får på nok vekter til å bli sliten.

Vektskivene som fulgte med i den pakken hadde ulik diameter, hvor ingen av de var "full størrelse". Det betyr ikke så mye for meg siden jeg kjøpte de ekstra skivene, men som nevnt over havner du for lavt i utgangsstillingene i markløft med ikke-standard plater.

Med små barn passer det fint å kunne trene uten å forlate huset.

Re: Styrketrening hjemme [Re: neopro] #2650594 03/03/2021 13:53
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg kjøpte som imag også utstyr i 2016.
Jeg kjøpte knebøy-stativ, olympisk stang og 150kg bumper-plates (2x25-20-15-10-5 kg) fra https://www.strengthshop.de/.
Pris den gang: 715 eur inkl. frakt, men eksl. norsk MVA.
Svært fornøyd med kvaliteten (med unntak av, at gummien på skivene avgir noe lukt som er litt plagsomt siden det står på gjesterommet - men det skal være fikset i nyere versjoner).
Valgte bumpers for å spare gulvet litt, siden jeg ikke har mulighet til en skikkelig hjemme-gym.
Vurderte og undersøkte også ulike norske aktører da, men pris kontra kvalitet var det vanskelig å slå strengthshop den gang.

Ville også, under vanlige omstendigheter, anbefalt brukt - men akkurat nå er vel alt støvsugd.

Re: Styrketrening hjemme [Re: neopro] #2650751 04/03/2021 13:50
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg kjøpte litt utstyr i mars-mai i fjor, og driver på å innrede kjeller med akkurat dette i tankene.

Det jeg har oppdaget så langt er at benken jeg kjøpte bare er noe dritt. Den er for lett, beveger seg for mye ved brå "tilpasningsbevegelser".
Selve "skråbenkfunksjonen" er såpass dårlig at jeg frykter at den kommer til å hoppe ut av sporet en dag. Det burde vært en mekanisme med låsepinne, men det er bare en "hylle" som ryggstøtten hviler på. Driten kostet 2500 kroner, og burde kostet halvparten.

Min anbefaling er derfor at du bruker litt penger på benken og kjøper noe skikkelig. Jeg vurderer kombi-benker der du kan montere på curlstativ til både armer og ben. Men det kan fort koste mer enn det smaker.

Når det gjelder knebøystativ, kjøpte jeg slik enkelt frittstående uten sikring. Det fungerer jo helt greit, men vil oppgradere til et såkalt rack når kjelleren er ferdig. Ikke bare for sikring i tilfelle uhell, men også for pull ups og festepunkter til treningsstikker osv. Det kan hende det er overkill for både meg og deg, men etter å ha brukt knebøystativet i snart ett år, merker jeg at det ikke er godt nok. Jeg er heller ingen "skippern" og løfter ikke svintungt. Men jeg synes nå både mulighetene og tryggheten som kommer med et skikkelig rack gjør det verdt investeringen.

Til vektstang kjøpte jeg en enkel 20 kgs olympiskstang på XXL til en 3-4000 kroner. Den er helt grei og er mer enn god nok til mitt bruk. Det eneste jeg savner er det skraverte feltet i midten som skal gjøre at stangen ligger litt bedre ved knebøy, men det er flisespikkeri. Vektskiver ble kjøpt både her og der, men jeg merker at jeg har et ørlite behov for å bytte ut disse i vekter i samme serie. Jeg foretrekker også bumper skiver, både for fargekodene de kommer i og at de er mer skånsom mot gulv og storetå.

Mitt budsjett er vel ca 20000 på utstyr i tillegg til det jeg har nå. Da går det noen kroner til matter, ca 7-12000 til racket, hvis det er å få tak i. Ny benk og gjerne en sånn nedtrekksløsing du monterer inne i racket. En safety squat bar og/eller hex bar vurderes, men kommer da i tillegg.

Re: Styrketrening hjemme [Re: MagnusWJ] #2650752 04/03/2021 13:51
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: MagnusWJ
Jeg kjøpte knebøy-stativ, olympisk stang og 150kg bumper-plates (2x25-20-15-10-5 kg) fra https://www.strengthshop.de/..

Måtte du betale tysk moms i tillegg til den norske, eller trakk de bort den tyske momsen?

Re: Styrketrening hjemme [Re: edorF] #2650757 04/03/2021 14:08
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: edorF
Jeg kjøpte knebøy-stativ, olympisk stang og 150kg bumper-plates (2x25-20-15-10-5 kg) fra https://www.strengthshop.de/..

Måtte du betale tysk moms i tillegg til den norske, eller trakk de bort den tyske momsen?

De trakk av tysk moms - litt kluss med nettbutikken på nettopp det, men det ordnet seg veldig greit med en epost ICON_SMILE

Re: Styrketrening hjemme [Re: MagnusWJ] #2650802 04/03/2021 18:22
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E

De trakk av tysk moms - litt kluss med nettbutikken på nettopp det, men det ordnet seg veldig greit med en epost ICON_SMILE

Takk, det var godt å vite. Det er ikke alle tyske nettbutikker som er like ivrig på dette, har jeg skjønt.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå