Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Best beskyttelse i mørket?

Best beskyttelse i mørket? #2649945 27/02/2021 15:33
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei, hvordan bør man best beskyttelse seg selv under sykkeltur i mørket? Jeg er kjent med denne artikkelen fra 2013: https://samferdsel.toi.no/nr-3/redusert-ulykkesrisiko-for-synlige-syklister-article31879-1350.html , men jeg lurte på om det finnnes noe mer oppdatert informasjon der ute?

Re: Best beskyttelse i mørket? [Re: Aktiv1] #2649948 27/02/2021 16:44
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det nye er vel klær som er reflekterende. Noe nytt har skjedd på lysfronten med laser ol. Men dette er vel enn så lenge lite relevant.

Trafikksikkerhetshåndboken har tatt inn noen nye studier, men det virker ikke som noen av disse klarer å konkludere på hva som er best.

Personlige erfaringer tilsier at hiviz-klær og utstyr er en bra ting. Kjærringa har en hiviz hjelm, og denne kan jeg se på langt holdt når vi er ute på tur sammen. Disse nye refleksjakkene/klærne fremstår som bra. Refleks på bein og pedaler samt andre bevegelige (kropps)deler er dessverre undervurdert av oss syklister. Reflekser med mye bevegelse fanger i alle fall jeg raskere opp enn en statisk refleks på jakken.

Re: Best beskyttelse i mørket? [Re: Aktiv1] #2649971 28/02/2021 06:23
ktodnem Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har hi-viz skotrekk, og sykkelspesifikk refleksvest. Den har glidelås istedet for borrelås, er formsydd og sitter veldig mye bedre enn slike standard gule reklamevester.

Skotrekkene er gule og vesten er legomann-oransje, så om det virkelig er trafikksikkert er jo usikkert: kanskje medtrafikkanter på snu seg bort fordi det skjærer sånn i øynene.

Re: Best beskyttelse i mørket? [Re: Aktiv1] #2649994 28/02/2021 13:52
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for gode tips folkens. ICON_SMILE

Re: Best beskyttelse i mørket? [Re: Aktiv1] #2650035 28/02/2021 20:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
I mørket er lykt, reflekser og reflekterende klær tingen.

I dagslys, grålys og skumring, gjør hi-viz farger deg synlig. Men gjerne med refleksdetaljer. Og gjerne dagslykt.

Både reflekser og farger gjerne på kroppsdeler i bevegelse, som Paulus skriver.

Alt som nevnt og vist i den andre tråden din om det samme ICON_SMILE

Heldigvis er det et stadig voksende utvalg av egnede klær for alle årstider og lysforhold.

Jeg er hardt rammet av hi-viz selv og har nettopp lagt ut et innlegg i tråden om SVART eller FLUO sykkelklær.

I den tråden vil du også finne noen lenker til forskning og rapporter. Som Paulus sier, er ikke forskningsresultatene nødvendigvis entydige, men de fleste peker på nytten av lys, reflekser og synlige/fluoriserende farger.

Sitat: ktodnem
Jeg har hi-viz skotrekk, og sykkelspesifikk refleksvest.

Kan jeg spørre hvilken vest du valgte?

Jeg bestilte nylig en vest fra belgiske Raceviz by Wowow, men vet ikke hvordan den vil fungere.

Blant alternativene var Sportful og Bike Brothers, men der savnet jeg baklommer.

Re: Best beskyttelse i mørket? [Re: Sepeda] #2650044 28/02/2021 21:02
ktodnem Offline
Ringrev
Ringrev
Da har jeg lest innlegget ditt i den andre tråden, og den vesten du nevner der er nok bedre som vest enn Sportful som jeg har. Det er den billigste varianten, og den blir fort litt klam, kontra dedikert vindvest. Blir fort fuktig. Men sitter godt. Jeg sykler ikke langt nok enda, blir maks halvannen time, og med pumpe i ramma og slange i liten salveske behøver jeg ikke lommer.

Kjøper stort sett klær på salg, og fant ut jeg hadde veldig mye svart ICON_LAUGH

Re: Best beskyttelse i mørket? [Re: Aktiv1] #2683413 02/10/2021 11:24
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
For tida ser jeg etter en ny lykt frontlykt til sykkelen som jeg kan brukue i mørket og i skumringen. Hvilken anbefaller dere? God helg til dere alle. ICON_SMILE

Re: Best beskyttelse i mørket? [Re: Aktiv1] #2683884 05/10/2021 17:40
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: Aktiv1
For tida ser jeg etter en ny lykt frontlykt til sykkelen som jeg kan brukue i mørket og i skumringen. Hvilken anbefaller dere? God helg til dere alle. ICON_SMILE

Hvilke forslag har dere? 🙂

Re: Best beskyttelse i mørket? [Re: Aktiv1] #2683887 05/10/2021 17:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
For tida ser jeg etter en ny frontlykt til sykkelen som jeg kan bruke i mørket og i skumringen. Hvilken anbefaler dere?

Ikke i skauen, men i trafikk, på landevei, i by, på gang- og sykkelvei eller annet sted blant syklende, kjørende, gående, joggende, ruslende, rullende eller ridende? ICON_SMILE

Lezyne Power Pro StVZO 115+ nå på tilbud hos Sykkelkomponenter.

Asymmetrisk stråle som lyser der du trenger det og ikke blender. Se i tråden Sykkelkomponenter fører lykter som ikke blender!

Plus-versjonen med ekstra lang batteritid.

Re: Best beskyttelse i mørket? [Re: Sepeda] #2683978 06/10/2021 17:55
A
Aktiv1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: Sepeda
For tida ser jeg etter en ny frontlykt til sykkelen som jeg kan bruke i mørket og i skumringen. Hvilken anbefaler dere?

Ikke i skauen, men i trafikk, på landevei, i by, på gang- og sykkelvei eller annet sted blant syklende, kjørende, gående, joggende, ruslende, rullende eller ridende? ICON_SMILE

Lezyne Power Pro StVZO 115+ nå på tilbud hos Sykkelkomponenter.

Asymmetrisk stråle som lyser der du trenger det og ikke blender. Se i tråden Sykkelkomponenter fører lykter som ikke blender!

Plus-versjonen med ekstra lang batteritid.

Takk for tipset. Jeg ser etter ei lykt som kan brukes på vanlig gangvei og på bilvei med 40 sone.

Moderator  support