Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til optimalisering på min grussykkel

Tips til optimalisering på min grussykkel #2649792 26/02/2021 10:51
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Jeg ser etter noen tips til hva jeg kan gjøre på grussykkelen for å optimalisere den mer. Egentlig mest for å ha noen småprosjekter på sykkelen nå fremover før sykkelsesongen starter.

Bruksområde på sykkelen er av og til en lengre grustur på 2-3 timer i Oslo-marka eller landeveistur med landeveiskompiser.

Jeg har en original Rondo Ruut AL1 burgunderrød ramme (link). Kjører med slange. Byttet ut sete med Specialized power arc sete.

Har akkurat kjøpt nye grusdekk (Panaracer GK slicks 700x35mm) siden jeg sykler mer asfalt enn grus.

Er det andre ting jeg kan oppgradere/modifisere? Hva får jeg igjen for det?
Ny gaffel?
Karbonstyre?
Setepinne?
Drivverk ?

Redigert av bigp85; 26/02/2021 10:55.
Re: Tips til optimalisering på min grussykkel [Re: bigp85] #2649794 26/02/2021 10:59
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Tubeless er vel den største oppgraderingen. Kan være litt vanskelig med disse dekkene(har prøvd å sette opp disse dekkene på kjærestens sykkel)
Karbon setepinne med fleks kan også være en god oppgradering.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Tips til optimalisering på min grussykkel [Re: bigp85] #2649910 27/02/2021 10:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Denne burde gjerne være på blandeveisforumet, ikke terreng/sti ICON_SMILE Kanskje moderator er snill og flytter, om trådstarter er enig.

Sitat: bigp85
Jeg ser etter noen tips til hva jeg kan gjøre på grussykkelen for å optimalisere den mer. Egentlig mest for å ha noen småprosjekter på sykkelen nå fremover før sykkelsesongen starter.

Må bare si det: Med Rondo RUUT hverken starter eller slutter sykkelsesongen.

[Linket bilde]

Med denne sykkelen har du en uendelig, evigvarende, ellipseformet sykkelsesong, slik vi har sett i tråden om vintersykler. Hvis du vil.

Sitat: bigp85
Bruksområde på sykkelen er av og til en lengre grustur på 2-3 timer i Oslo-marka eller landeveistur med landeveiskompiser.

For å sykle fort i Marka og holde følge med spreke kompiser, som jeg forstår er et av dine vårprosjekter, har kid allerede pekt på de to oppgraderingene som kanskje er mest merkbare:

- Slangeløst oppsett for egnet lufttrykk, grep, komfort og punkteringssikkerhet er et opplagt førstevalg for høy fart på røft underlag. Men det krever motivasjon å lære nye triks, så gjør det først når du virkelig vil det selv. Og det forutsetter at dine nye, utmerkede Panaracer Gravel King er TLC. Om du har fått slangeversjonen, ville jeg i ditt sted returnert/byttet.

- Setepinne med fleks for vibrasjonsdemping er også en naturlig oppgradering, særlig på en responsiv aluminiumsramme med tydelige tilbakemeldinger fra underlaget. For inspirasjon, se f.eks. testen i Bikeradar med guru James Huang før han gikk over til CyclingTips.

Ellers kan du tenke på:

- Valg av geometri: Med RUUTs Vario-chip i gaffelen kan du som kjente variere geometrien.

[Linket bilde]

Det er ikke en gimmick. Som vist i tråden om grusracer for særing er RUUT i Hi (High) blant de mest aggressive syklene i sin klasse, med bl.a. racer-kort trail/slep, mens den i Lo (Low) er blant de mer stabile, med betydelig lengre trail. Man får forskjellige egenskaper, alt etter preferanser eller tiltenkt bruk. Øyvind skriver om det samme i sin test av karbonversjonen:

Sitat: Landevei: Rondo RUUT CF2
Ruut kom levert i den slakeste geometri-innstillingen. Vi opplever den som den raskeste og mest effektive sykkelen i testen i denne innstillingen. Når vi endret geometrien til bratteste innstilling er det et enda villere dyr som våkner til live.

Jeg vil tro at Lo er best egnet for Marka, med mer stabilitet i nedstigningene. På landeveien vil Hi gi den mest responsive og aggressive kjørefølelsen. Men du kan eksperimentere. Oppfatningene blant både brukere og testryttere varierer. Noen merker godt forskjell på geometrien, andre gjør det ikke.

- Hjul: Ikke nødvendig, men alltid noe av det første å vurdere, om du ønsker å oppgradere. Uten at jeg kjenner vekten på originalhjulene, vil et lettere hjulsett av høy kvalitet kunne utgjøre en merkbar forskjell.

[Linket bilde]

Meeen... det originale hjulsettet har en bred, moderne felg og ikke minst det superkule og alltid skinnende navet. Så om du skal bytte hjul, synes jeg det må være både bredt og kult ICON_SMILE

Og om du virkelig vil utnytte sykkelens groveste potensiale, er det kanskje moro med 650b hjul og f.eks. 2.1" knastedekk. Men for meg er RUUT en såpass aggressiv skapning at 700c og vei er mer naturlig enn 650b og villmark. Jeg kan ta feil.

- Styre: På ingen måte nødvendig, med mindre du ønsker styre med andre mål, men rett styre i karbon kan både redusere vekten og øke vibrasjonsdempingen. For eventuelt valg av styre, er denne nyttig:

Men du kan oppnå økt vibrasjonsdemping med noe så enkelt som tykk styretape.

- Gruppe: Utover vekt, spiller gruppen mindre rolle, så fremt du kan velge krankdrev og kassett for foretrukket spenn og hopp mellom girene. Jeg kjenner lite til Apex, men den ville ha kommet et godt stykke ned på min liste over oppgraderinger. Så vidt jeg vet, kommer din RUUT med 40t på krank og 11-42 på kassett. Det bør være en god utveksling for Marka, om enn mange vil ønske seg lettere gir i de bratteste kneikene, eller for ekspedisjonssykling med bagasje. Men her overlater jeg til ekspertene på 1x og SRAM å kommentere.

- Gaffel: Jeg ville ikke rørt originalgaffelen. Den gir massiv dekklaring, Vario er en del av RUUTs identitet, og om jeg ikke tar feil, har den på toppen av det hele festepunkter for bagasjebærere (?).

Lykke til med superkul sykkel, og ha en fin sesong!

Re: Tips til optimalisering på min grussykkel [Re: Sepeda] #2649966 27/02/2021 21:47
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Mange takk for tips!

Jeg får se på setepinne og karbonstyre!

Er vibrasjonsdemping på styre og sete noe for seg på landevei?

Moderator  support