Valg av familiebil
|
Re: Valg av familiebil
[Re: Eivel]
27/02/2021 11:58
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Det er jo veldig-veldig subjektivt hva som tiltaler med bil. Verken suv eller hybrid tiltaler meg. Det er ekstremt sjelden jeg trenger den ekstra bakkeklaringen suv gir og i det daglige liker jeg lavere tyngdepunkt. Jeg har ennå ikke prøvd en hybrid som jeg syns fungerer sømløst nok, kanskje spesielt ikke disse hybridene som har firehjulsdrift med en forbrenningsmotor på en aksel og en el-motor på en annen aksel.
Bilparken hos oss består av en Skoda octavia diesel med firehjulsdrift og en tesla model 3. Begge to dekker behovene vi har for en familiebil for en familie på fire overraskende bra.
|
|
|
[Re: Hen9ng]
27/02/2021 14:43
|
Eivel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Usikker på hvor du har det fra at Sorrentoen ikke kan ha hengerfeste. Vi har bestilt med hengerfeste. Den drar 1500 kg henger. 7 års garanti gjør opp for noe budsjettstrekk. I tillegg er det sikkert mulig å presse endel pris, særlig på leasing. Det var her jeg leste det med hengerfeste https://www.vg.no/bil/kia/sorento-plug-in-hybridMen det er jo veldig gode nyheter at man kan ha det!
|
|
|
27/02/2021 14:50
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Osloborger utenfor Ring 3 her. Var igjennom lignende mølle og endte opp med Rav4 plug-in hybrid med levering i juni. Snedig hvordan store biler får liten plass... 540L i bagasjerommet, så takboksen vil redde de største utfluktene. Det hele landet litt over 600k. Familien på fire er godt fornøyd med plassen i kupeen. Med 75km på batteriet blir det meste av hverdagskjøringen i nærmiljøet elektrisk - men dårlig uttelling i bomringer... Men det er kanskje ikke så mye bomring i Trysil? Men hvis ikke den, hva med en Skoda Superb Scout? Diesel er vel fortsatt innafor på Trysil?
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
[Re: Kodo]
27/02/2021 15:02
|
Eivel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Osloborger utenfor Ring 3 her. Var igjennom lignende mølle og endte opp med Rav4 plug-in hybrid med levering i juni. Snedig hvordan store biler får liten plass... 540L i bagasjerommet, så takboksen vil redde de største utfluktene. Det hele landet litt over 600k. Familien på fire er godt fornøyd med plassen i kupeen. Med 75km på batteriet blir det meste av hverdagskjøringen i nærmiljøet elektrisk - men dårlig uttelling i bomringer... Men det er kanskje ikke så mye bomring i Trysil? Men hvis ikke den, hva med en Skoda Superb Scout? Diesel er vel fortsatt innafor på Trysil? Har testa på søstermodellen til Rav4 (Suzuki across) og likte den egentlig bedre enn jeg hadde trodd. Skulle gjerne hatt litt større bagasjerom, men stor fordel med lokal forhandler. Superb 4x4 og Superb Scout er fine og helt klart alternativer om jeg lander på fossilbiler.
|
|
|
27/02/2021 15:31
|
Kodo
|
Ha, det visste jeg ikke! Der er den jo, i Suzuki-innpakning. Om first edition pakka fortsatt er å få, så er det jo et bra tilbud. Men det bagasjerommet er sånn i grenseland ja. Etter seks år med individuelle, justerbare bakseter (Prius +) kommer vi til å savne det. «Skjønner ikke at det skal være så vanskelig, evt ha som tilvalg» sier jeg mens jeg peker misunnelig på Citroën C5 Aircross, men det ble ikke den.
Lykke til med bilvalget, veien dit er morsom den
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
27/02/2021 16:14
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Kan forøvrig legge til at Sorrento diesel kan dra 2500 kg henger om 1500 med plug-in varianten blir for lite.
|
|
|
[Re: Hen9ng]
27/02/2021 16:55
|
Eivel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kan forøvrig legge til at Sorrento diesel kan dra 2500 kg henger om 1500 med plug-in varianten blir for lite. 1500 er ok for meg. En og annen tur på søppelplassen samt sykkelstativ er omfanget av hengerfeste bruk. Sorrento diesel er også helt av lista prismessig.
|
|
|
27/02/2021 21:21
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tenker å bytte hovedbil (subaru forester 2016) i løpet av året, men pr nå er det ingen biler som virkelig får meg i kjøpemodus. Kriterier, god bagasjeplass, mulighet for tilhengerfeste (trenger ikke dra tung henger), firehjulsdrift og budsjett er max ca 600t. Hvorfor ikke bare bytte Forester mot Outback? Bedre plass, større motor, ellers kjente saker.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
27/02/2021 21:30
|
Eivel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tenker å bytte hovedbil (subaru forester 2016) i løpet av året, men pr nå er det ingen biler som virkelig får meg i kjøpemodus. Kriterier, god bagasjeplass, mulighet for tilhengerfeste (trenger ikke dra tung henger), firehjulsdrift og budsjett er max ca 600t. Hvorfor ikke bare bytte Forester mot Outback? Bedre plass, større motor, ellers kjente saker. Jeg har lest at Subaru ikke kommer til å importere biler til Norge etter 2020. Bortsett fra det er har jeg sansen for Subaru (den jeg har nå er min andre). Er det egentlig noe særlig bedre plass i Outback?
Redigert av Eivel; 27/02/2021 21:33.
|
|
|
27/02/2021 21:53
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bortsett fra det er har jeg sansen for Subaru (den jeg har nå er min andre). Er det egentlig noe særlig bedre plass i Outback?
Er på vår andre Outback (og tredje Subaru) nå. Hadde nettopp en ny Forester hybrid som leiebil i en uke. Defintivt mindre bagasjeromsplass.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
27/02/2021 22:29
|
Eivel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Litt fra sidelinjen, men er det noen her som har bestilt seg BYD Tang? Den ser veldig lovende ut, og er pen i mine øyne. Tror nok det blir for "nytt" for min del men skulle gjerne prøvd en.
|
|
|
28/02/2021 07:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Litt fra sidelinjen, men er det noen her som har bestilt seg BYD Tang? Den ser veldig lovende ut, og er pen i mine øyne. Tror nok det blir for "nytt" for min del men skulle gjerne prøvd en. Jeg har sjekket ut den litt. Hybridmodellen skal/er på rundreise rundt i landet. Den er vist lik i interiør så tenkte jeg skulle sjekke den ut når den kommer i nærområdet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
28/02/2021 11:43
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Er litt i samme situasjon som deg. Nå har jeg skjønt at familiebil er et ganske vidt begrep da mange av "familiebilene" knapt har plass til PC veska.
Jeg hadde egentlig bestilt meg ID 4, men det utgikk da vi trengte mer plass. Jaguaren er fin, men baggasje rommet synes jeg er en vits. E-tron blir fort vel dyr så sant man ikke skal ta 50 utgaven, men da blir rekkevidden litt jall. For min del var det til slutt kun Tesla X som dekket mange av "kravene", men den blir for dyr. Vi er ikke helt der EL kan dekke alle bilbehov enda dessverre.
Jeg var også litt gira på Hybrid, men er så mange jeg kjenner som klager på dyre servicer og en del feil.
Selv er jeg ikke avhengig av 4x4 så jeg ender nok med en Peugeot 5008, men hadde jeg bodd på Trysil hadde jeg nok kjøpt meg en Skoda Kodiaq Jeg vurderte begge bilene selv da jeg skulle bytte bil for 2 år siden. Jeg synes bagasjerommene ble for små, da understellet til barnevogna fylte halve bagasjerommet. Og da var det ikke plass til bbikkja. Jeg tror generasjonen før oss hadde det lettere da Volvo 240 løste de fleste problemer. Selv endte jeg opp med Rifter. Jeg var spent på Peugeot siden franske biler har litt interessant rykte. Hittil er jeg knallfornøyd med Peugeot. Du kommer nok til å bli fornøyd hvis du ender opp med 5008
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
28/02/2021 11:51
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Litt fra sidelinjen, men er det noen her som har bestilt seg BYD Tang? Den ser veldig lovende ut, og er pen i mine øyne. Tror nok det blir for "nytt" for min del men skulle gjerne prøvd en. Denne virker konge. Det eneste aberet er at det er RSA som er importør
|
|
|
[Re: stosu]
28/02/2021 12:31
|
Eivel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Litt fra sidelinjen, men er det noen her som har bestilt seg BYD Tang? Den ser veldig lovende ut, og er pen i mine øyne. Tror nok det blir for "nytt" for min del men skulle gjerne prøvd en. Denne virker konge. Det eneste aberet er at det er RSA som er importør Jeg har lest flere steder at folk er negative til RSA men har ikke fått med meg hvorfor. Hva går klagene ut på?
|
|
|
28/02/2021 12:52
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Litt fra sidelinjen, men er det noen her som har bestilt seg BYD Tang? Den ser veldig lovende ut, og er pen i mine øyne. Tror nok det blir for "nytt" for min del men skulle gjerne prøvd en. Denne virker konge. Det eneste aberet er at det er RSA som er importør Jeg har lest flere steder at folk er negative til RSA men har ikke fått med meg hvorfor. Hva går klagene ut på? Jeg vet ikke helt hva andre er misfornøyde med RSA for, men jeg hadde en konflikt med RSA for snart 10 år siden ifm et bruktbilkjøp som gjorde at jeg fikk et horn i siden til de Men det er ikke umulig at det blir en BYD når jeg skal bytte ut Rifteren om noen år
Redigert av stosu; 28/02/2021 14:00.
|
|
|
28/02/2021 16:02
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Rart ingen har nevnt Toyota RAV Hybrid. Lang rekkevidde på strøm. Nye C-klasse ladbar hybrid har også 100 km rekkevidde på strøm. Den ultimate folkebil som er betalbar.
|
|
|
[Re: eldo472]
28/02/2021 16:45
|
Eivel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Rart ingen har nevnt Toyota RAV Hybrid. Lang rekkevidde på strøm. Nye C-klasse ladbar hybrid har også 100 km rekkevidde på strøm. Den ultimate folkebil som er betalbar.
Rav4 plug in og søstermodellen Suzuki Across er omtalt tidligere i tråden. Jeg var positivt overrasket når jeg testet den, men skulle gjerne hatt større bagasjerom. C klasse ladbar har jeg ikke sett på, skal lese litt om den!
|
|
|
01/03/2021 08:07
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lurer på hvor lenge det er til du kan kjøpe en Taycan Cross Turismo til en noenlunde fornuftig pris, legge litt kroner på bordet for PAW og leve lykkelig også etter at garantien er ute. Kanskje min dødskjedelige og snusforuftige Outlander holder i 2-3 år til ? Altså har nesten byttet den ut noen ganger men tross alt den fungerer brillefint for oss og med unntak av langtur til fjells går den stort sett på strøm. Har et par som rir hos oss og den fylles med søl fra støvler og annet hver uke. Verdien på den nå (2015 modell) er vel nok til to bugg og en rød-cola.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
01/03/2021 10:31
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Lurer på hvor lenge det er til du kan kjøpe en Taycan Cross Turismo til en noenlunde fornuftig pris, legge litt kroner på bordet for PAW og leve lykkelig også etter at garantien er ute. Kanskje min dødskjedelige og snusforuftige Outlander holder i 2-3 år til ? Altså har nesten byttet den ut noen ganger men tross alt den fungerer brillefint for oss og med unntak av langtur til fjells går den stort sett på strøm. Har et par som rir hos oss og den fylles med søl fra støvler og annet hver uke. Verdien på den nå (2015 modell) er vel nok til to bugg og en rød-cola. ca 4 år til tenker jeg. Det er nok enda et år(vår 2022) fram før den rimeligste utgaven med bakhjulstrekk og "lite" batteri er tilgjengelig i betydelig volum. Deretter så må bilene komme tilbake fra leasing i inn og utland, det må komme et antall importbiler samt en facelift må diskuteres på Porsche forum - for å sette bruktprisene litt under press. Da tipper jeg det er mulig å få en Taycan Gran Turismo fra drøye 600tnok (+en form for mva) I mellomtiden ville jeg gjort alt i min makt for å bli kvitt Outlanderen og erstattet den med "hvasomhelstimellomtiden", om man virkelig har et snev av positiv interesse for å bevege et ratt i firhjulede metallbokser. Lykke til!
Ut på tur!
|
|
|
01/03/2021 11:11
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Forskjellig definisjon av familiebil og god bagasjeplass ser jeg  "vinterbaseutstyr" består kort fortalt av ca: - 4 par alpinski - 2 par toppturski - 4 par alpintsko - 2 par toppturstøvlar - 4 hjelmer - 5 par langrennski - 5 par langrennsko - 1 stk Barnevogn / evt barnevogn og pulk - Kanskje et par snowracere - I mellomsesong slenger en også med 2-4 sykler med tilhørende utstyr. - resten av bagasjen. - tre unger med barnesete. Når dette bare kan slenges inn baki uten å tenke på plassen, da snakker vi familiebil..:) Vi kjøpte en Citroen Spacetourer (diesel, nå kommer den og som el, dog med for dårlig rekkevidde for oss) i fjor og det er helt fantastisk, tre av setene er tatt ut og satt på "lager".. "Vanlig" liten bil kommer jeg ikke til å ha igjen før ungene flytter ut iallefall Veldig god å kjøre (177hk automaten). Har kjørt endel med flere tyskere, tesla (model S), ymse japanske suv-er etc. På langtur og tur hadde jeg valgt Spacetourer hver gang. Plass trumfer det meste. På solo/par-turer uten unger, men med sykkel eller ski tar jeg ut et par seter og setter inn en seng.. Nydelig. Vi hadde og 4wd som et krav før handel, men måtte fire på det pga pris og tilgjengelighet. Den har klart seg overraskende greit på ymse føre, selv uten drift på alle fire.
|
|
|
[Re: hmhelland]
01/03/2021 11:13
|
olechr
More than words
|
More than words
Vi kjøpte en Citroen Spacetourer (diesel, nå kommer den og som el, dog med for dårlig rekkevidde for oss) i fjor og det er helt fantastisk, tre av setene er tatt ut og satt på "lager".. "Vanlig" liten bil kommer jeg ikke til å ha igjen før ungene flytter ut iallefall Var gira på den i el selv, men som du sier for dårlig rekkevidde. Kommer knapt til hytta når det er kaldt. O
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Supermann]
01/03/2021 11:49
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ca 4 år til tenker jeg.
I mellomtiden ville jeg gjort alt i min makt for å bli kvitt Outlanderen og erstattet den med "hvasomhelstimellomtiden", om man virkelig har et snev av positiv interesse for å bevege et ratt i firhjulede metallbokser.
# # # 4 år. Pokkers gledesdreper :-) Ja jeg er enig, den kommer ikke på billigsalg med det aller første, største batteri og 4wd. Har et gammelt leketøy fra Zuffenhausen til vår/sommer/høst som gir ørlite mer glede enn familie-kassen. Har kommet godt over kneika mht behov for småbarns-plass i bil og kan gå ned en størrelse. Det kommer jo alltid en ny modell som er bedre enn før men akkurat nå synes jeg det er litt tidlig å handle en ren elbil som går 30-40 mil i sol, medvind og nedoverbakke (og max halvparten opp til hytta på vinterstid) Jeg blir ikke en Tesla-mann. e-Tron er den første ganske store elbilen jeg liker men den koster over 800 om man skal ha med batteri, ratt og vindusviskere og det synes jeg er for mye penger for en bil.
|
|
|
01/03/2021 15:42
|
Eivel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det var noen som foreslo X1 lenger opp i tråden og den hadde jeg ikke engang vurdert tidligere, gått helt under radaren. Har lest meg litt opp på den nå og den virker lovende. Plan A er å bytte subaruen med kriterier som beskrevet i første post. Plan B er å bytte begge bilene (forester og Seat mii) mot en ny eller nyish familiebil (hovedbil) og en eldre pickup (2910-2013mod) med bakseter. Hvis plan B blir aktuell ser jeg ikke helt det samme behovet for like stor bagasjeplass i hovedbilen og aktuelle kandidater da kan være X1, tesla model 3 eller lignende.
Redigert av Eivel; 01/03/2021 15:43.
|
|
|
01/03/2021 20:28
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kanskje brukt opp mitt dårlige råd på jålebil men er egentlig i samme situasjon som deg. Har en Outlander Hybrid som er bånn kjedelig, har falt så mye i verdi fra 2015 at vi like godt kan beholde den en stund til og plutselig kjøpe noe nyere. Jeg er egentlig fornøyd med bilen, stort sett bare batteriet i bruk i nabolaget men bensin til og fra hytta på fjellet, stor, fornuftig, masse plass, avtagbart hengerfeste, takstativ, greit med utsyr og aldri noe tull. jeg får såvidt plass til en fatbike med 4,8" dekk og leftygaffel om jeg sitter litt rett i ryggen, fulldemperen er null problem. Men jeg føler meg som den 52 åringen jeg er bare jeg ser den. Vi har også en liten tass av en knallgul Fiat 500 med skinnseter, symaskinmotor, folk snur seg etter den og vinker, ikke dårlig for en bil vi ga 110.000 da den var tre år gammel med 9.000 km på telleren, fikk den tilbake fra service i dag etter tre år hos oss 33.000 på telleren med null hull... og en gammel sportsbil til kos. Jeg ser ikke for meg å bruke noe særlig mer enn deg og heller en brukt bil med garantitid igjen fremfor helt ny og "billigere" bil. Som nevnt lengre opp kan man nesten alltid si at noe nytt og revolusjonerende snart dukker opp og at det lønner seg å vente. Men nå (igjen, er jeg feig og gjerrig ?) synes jeg det er dårlig timing mht rekkevidde på elbiler som sikkert blir min neste bil. Jeg gjetter på at jeg beholder Outlanderen og handler en brukt pjuskete utstyrt e-tron med største batteri om et par år. Skrev jeg at jeg er gjerrig ? Skulle jeg handlet i dag ville jeg tatt turen til Ski og sett på denne, det må være 55 (eller satt meg godt inn i løpende leasingavtale for en som må kvitte seg med bil) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=207761446
|
|
|
02/03/2021 07:37
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Kona har X1 og jeg kjører Ipace. Er ikke stor forskjell på størrelsen i bagasjen på disse to. Ipace holder i lange baner for vår familie på fire både på bilferie om sommeren og når vi skal på ski på vinteren. Og det er en vesentlig bedre kjøreopplevelese enn X1. Du får ta turen til Ottestad så kan du prøvekjøre Eivel:-)
|
|
|
05/03/2021 11:05
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jøss, plutselig ble dette mer aktuelt enn jeg hadde tenkt. Har hatt Outlanderen på service og de fant en bulk i batterikassen under bilen som mest sannsynlig betyr at hele batteripakken og ledningsnettet til denne må byttes. Prisen går nesten opp i opp med verdien på bilen og mulig jeg får et cashoppgjør. Fruen har ladeskrekk (fant jeg ut i dag) og hun vil ha XC60 hybrid mens jeg heller mot eTron 55. Vi kommer til å handle brukt fra forhandler, kjedelige og forsiktige bankfolk begge to.
Jeg ser det ligger div leasingavtale-bilder der ute man kan ta over. Innskuddet legger de til grunn betales også av ny eier. Er det noen som har erfaring med slikt ?
|
|
|
[Re: EmilZipp]
05/03/2021 11:23
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
JHar hatt Outlanderen på service og de fant en bulk i batterikassen under bilen som mest sannsynlig betyr at hele batteripakken og ledningsnettet til denne må byttes. Prisen går nesten opp i opp med verdien på bilen og mulig jeg får et cashoppgjør. Forsikringssak? Er dette en slags superforsikring eller dekkes dette av normal kasko?
- Stefan
|
|
|
05/03/2021 11:48
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Det var noen som foreslo X1 lenger opp i tråden og den hadde jeg ikke engang vurdert tidligere, gått helt under radaren. Har lest meg litt opp på den nå og den virker lovende. Plan A er å bytte subaruen med kriterier som beskrevet i første post. Plan B er å bytte begge bilene (forester og Seat mii) mot en ny eller nyish familiebil (hovedbil) og en eldre pickup (2910-2013mod) med bakseter. Hvis plan B blir aktuell ser jeg ikke helt det samme behovet for like stor bagasjeplass i hovedbilen og aktuelle kandidater da kan være X1, tesla model 3 eller lignende. Det er Tesla Model Y du skal ha :-). Ganske sikker på at du får i år, men du bør jo spørre Tesla om de kan garantere det...hvis ikke har du jo Model 3... Synes forøvrig Plan B er en god plan, sånn at du får ivaretatt ur-mennesket i deg, og hørt litt bensinmotor-lyd innimellom og kjørt pickup. Har selv en 1.8 Yaris Sport med krok og takbøyler som fungerer som fin arbeidsbil, sammen med en tilhgenger. Gjør det sånn siden jeg kun har selvmontert sykkel-hengerfeste på min Model 3 Performance, men tenker å gå over på Model Y som er mye mer praktisk. Men tenker at om du kjøper en Model Y eller 3 med hengerfeste, og du kjøper en grei tilhenger, så kommer pickup'en til å være parkert 99,3% av dagene hvor Teslaen er ledig. Er jo og praktisk med masse Tesla-superladere på Elverum og snart på Trysil ( https://www.lokal-avisa.no/2021/nyheter/tesla-bygger-ladere-i-trysil/ og https://www.elbil24.no/nyheter/her-kommer-det-nye-tesla-superladere/73244770 ), hvis du plutselig skulle ha glemt å lade eller lignende... Nå er bensinprisen lav, men en vet jo ikke hvor lenge det holder seg nå som oljeprisen går opp....utrolig digg å kjøre 12 mil til hytta....og 12 mil tilbake et par dager senere....og bare fylle 48 kroner med strøm når jeg kommer hjem igjen.... Sånn ellers virker jo VW ID4 som en veldig bra bil, men er mindre enn Model Y på alle praktiske måter.
Redigert av Tormod..; 05/03/2021 11:50.
|
|
|
[Re: Tormod..]
05/03/2021 12:18
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det var noen som foreslo X1 lenger opp i tråden og den hadde jeg ikke engang vurdert tidligere, gått helt under radaren. Har lest meg litt opp på den nå og den virker lovende. Plan A er å bytte subaruen med kriterier som beskrevet i første post. Plan B er å bytte begge bilene (forester og Seat mii) mot en ny eller nyish familiebil (hovedbil) og en eldre pickup (2910-2013mod) med bakseter. Hvis plan B blir aktuell ser jeg ikke helt det samme behovet for like stor bagasjeplass i hovedbilen og aktuelle kandidater da kan være X1, tesla model 3 eller lignende. Det er Tesla Model Y du skal ha :-). Ganske sikker på at du får i år, men du bør jo spørre Tesla om de kan garantere det...hvis ikke har du jo Model 3... Synes forøvrig Plan B er en god plan, sånn at du får ivaretatt ur-mennesket i deg, og hørt litt bensinmotor-lyd innimellom og kjørt pickup. Har selv en 1.8 Yaris Sport med krok og takbøyler som fungerer som fin arbeidsbil, sammen med en tilhgenger. Gjør det sånn siden jeg kun har selvmontert sykkel-hengerfeste på min Model 3 Performance, men tenker å gå over på Model Y som er mye mer praktisk. Vi står i kø for en Y. I mellomtiden har vi signet opp på et bil-abonnement med Fleks.no. Akkurat nå har vi en Peugeot E-2008 til 6499 kroner i måneden uten binding, alt inkludert. Etter en del regning frem og tilbake på faktisk månedskost for annet bilkjøp er ikke det så galt. Vi solgte akkurat en E-golf som over 3 år har kostet oss ca 5000 kroner i måneden bare i verditap + forsikring og service. Har også sjekket ut Volvo sitt bil-abonnement som gir en XC40 Recharge til 7999 kroner i måneden alt inkludert, da også med hengerfeste og mulighet for hurtiglading på 150kw. Kan være et alternativ til Y det også, men Volvoen har så klart dårligere rekkevidde, dårligere ladenettverk, mindre bagasjerom mm. Men med abonnement løper man ingen risiko for plutselig fall i annenhåndsverdi.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|