Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Beste stibrems, del 2

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2658100 13/04/2021 18:40
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Herregud, jeg innså akkurat at jeg har eMT5 på lastesykkelen og med 2,3 mm skiver ble det litt subb, men om jeg da gidder å bytte ut eMT5 kaliperne med MT5 kaliperne som er på vei til Stisykkelen så har jeg optimalisert ganske bra. Må vel ta permisjon fra jobb for å skru sykkel da...

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: erikskon] #2658105 13/04/2021 19:11
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: erikskon

....Står mellom et sett Code RSC eller Magura MT5 med XT hendler, men sier du her at bytte til XT hendler kun gir marginalt ekstra performance? Prismessig blir Code RSC og Shigura ganske likt, men ren magura blir jo ganske mye billigere.

Lyst til å svare på denne Kristian?

Sett flere ganger at folk, og spesielt du, har snakket om magura kaliper og shimano hendel.
Er det godt merkbart forskjell? Er det kraften som er merkbar eller er det feeling i hendelen?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2658107 13/04/2021 19:15
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Og for å stille spørsmålet annerledes, som er relevant for meg akkurat nå. Får jeg vesentlig bedre brems om jeg bytter fra Shimano XT kaliper (M8120) til MT5?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2658133 14/04/2021 05:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
MT5 har 17mm diameter på begge stemplene, mens 8020 (ca samme som 8120) har 15 og 17mm på stemplene. Det er ca. 1/8 større areale på alle stemplene på MT5 kontra M8020. ifølge dette regnearket er det 5,14 hydraulisk moment på M8020 mot 5,78 på Shigura. Så det blir en større effekt, helt klart. I tillegg til at man får noen kalipere som ikke lekker bare man ser på dem.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2658134 14/04/2021 06:01
olechr Offline
More than words
More than words
Noen her som har prøvd TRP DH bremsene? Synes de ser fete ut.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: olechr] #2658146 14/04/2021 06:49
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Vet Tallak har prøvd TRP. Men ikke hvilken utgave.

#NBNL -

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2658148 14/04/2021 06:59
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Bruker Shigura folket slange fra shimano eller magura?

Jeg har XT bremser på. Kan jeg da skaffe kaliper og klippe av eksistrende banjo kobling fra shimano slangen og kjøpe den løst?
Må man kjøpe ny slange og kaliper fra Magura, så er det like greit å kjøpe hele bremsen ser det ut til og da benytte nå slange

#NBNL -

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: hbakken] #2658151 14/04/2021 07:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: hbakken
Bruker Shigura folket slange fra shimano eller magura?

Jeg har XT bremser på. Kan jeg da skaffe kaliper og klippe av eksistrende banjo kobling fra shimano slangen og kjøpe den løst?
Må man kjøpe ny slange og kaliper fra Magura, så er det like greit å kjøpe hele bremsen ser det ut til og da benytte nå slange

Jeg bruker slangen fra Magura, siden Shimano-banjoen er for stor for Magura-kaliper. Eller så kan man "bare" bytte banjo til en maguraspesifikk (kjøpte noen på Aliexpress som funker bra).

Jeg kjøpte fullt sett bare for det, men synes nå det er litt teit å kjøpe fullt sett bare for å kaste en hendel :/ Det kan dog være jeg har overkjøpt magurabanjo fra Aliexpress, samt at ejg har banjobolt til overs fordi jeg har titanbanjobolt (fra aliexpress) istedenfor. Må jo være såpass.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: baronKanon] #2658399 15/04/2021 09:51
JonAre Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: baronKanon

MT5 eSTOP
[Linket bilde fra bike-components.de]

Utseendemessig ligner Wibmer-kalipperen mest på eSTOP. Den har den lille sirkelen øverst i sporet, og bredden ser også lik ut.

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2658434 15/04/2021 11:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
artig. kan det være de har byttet ut MT5-kaliper, eller at MT5 "vanilla" er plain og billig. For det er jo en billig og utrolig god brems.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: erikskon] #2658587 16/04/2021 05:54
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da er mine Shigura bremser montert og luftet. En kort oppsummering om komposisjon og erfaringer underveis:

MT5 kaliper og magura slange fra et Wibmer kit. Bytter kanskje til armert slange til bakbremsen senere.

XT 8100 hendler. Har ikke tafset på MT8000 (forrige generasjon), men liker veldig godt at XT er stivet av med to kontaktpunkter med god avstand mot styret. OBS! Bolten som fester slangen til hendel følger IKKE med når du kjøper løse XT hendler. Så husk å skaffe dem om du ikke har i roteskuffen

Slangen ble montert med Magura sin endestift. Som det er poengtert her og andre steder er diameteren på magura sin slange litt større enn shimano og derfor må Magura endestift benyttes. Benyttet shimano oliven.

Bremsene ble luftet med Bionol bremsevæske. En ikke vitenskapelig test slår fast at den fremstår som mye tynnere enn Royal Blood og Shimano sin bremsevæske. Håper at det hjelper på å unngå problemer med varierende bitpunkt fra shimano hendel.

Først gjennomførte jeg en ordinær lufting iht Magura sin instruks. Skyver væske inn fra kaliper. Måtte selvfølgelig holde på en stund siden system delvis var tomt og jeg ville ta ut det som var av Royal Blood i kaliper og slange.

Så kommer det som jeg kanskje tror er viktig: Etter at klosser og hjul er montert og bremsene pumpet opp et par ganger så luftet jeg hendelen. Her kom det mye luft ut og feelingen etterpå var mye mer direkte.

Snøen ligger her fortsatt og jeg har ikke fått prøvd dem, men kjellertest antyder en helt rå brems.

Bruker Magura sine 8R klosser på 203 mm Magura skiver foran og bak.

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: erikskon] #2658590 16/04/2021 06:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Så kommer det som jeg kanskje tror er viktig: Etter at klosser og hjul er montert og bremsene pumpet opp et par ganger så luftet jeg hendelen. Her kom det mye luft ut og feelingen etterpå var mye mer direkte.

Hvordan luftet du hendelen? uten å trykke mot skiva eller? Har vurdert det, siden lite stempel i hendel med store stempler i kaliper gjør at mye olje går ned i kaliper når man pumper opp systemet, men har ikke helt klart å finne en lur måte å gjøre det på som jeg kan stole på uten at jeg dytter stemplene for langt inn og mye subb.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: baronKanon] #2658596 16/04/2021 06:34
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvordan luftet du hendelen? uten å trykke mot skiva eller? Har vurdert det, siden lite stempel i hendel med store stempler i kaliper gjør at mye olje går ned i kaliper når man pumper opp systemet, men har ikke helt klart å finne en lur måte å gjøre det på som jeg kan stole på uten at jeg dytter stemplene for langt inn og mye subb.

Ja her må jeg understreke at jeg ikke har vært ute og testet dette enda, men jeg satte på shimano trakta og presset litt med hendelen da kom det mye luft ut. Men med "reach adjustment" helt ute. Har ikke rørt free stroke skruen. Subber ikke noe i kjelleren, men det er ikke trail proofed. Jeg fikk anbefalingen om å lufte hendel fra en som har 5 Shigura sett (Brad), men spurte vel ikke om hendel skulle presses inn eller ikke.

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2658622 16/04/2021 07:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har byttet til titanstempler på mine hendler, og da skjønte jeg hva "free stroke" egentlig gjør: Ikke mye ICON_WINK Den er bare blindet ut på SLX, ellers er det fint lite forskjell.

Å lufte hendel får man ikke gjort på så mange andre måter enn å klemme inn hendel. Eneste er at det kan bli sølete/overtrykk senere når man skal presse stemplene ut igjen ved bytte av klosser eller rens av stempler.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2658633 16/04/2021 08:06
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Dere bruker shimano hendler etter hva jeg forstår? I så fall er jo den trakten man skrur inn i hendelen i det orginale luftesettet helt genial. Ut med skruen, inn med trakta. Da kan du presse ut stemplene uten søl. Og så et par dråper olje i trakten og klemme litt på hendelen for å lufte den mens du resetter stemplene med nye bremseklosser på slutten.

Trakten har jo også en propp som hindrer at det renner ut når man skal fjerne den også. En liten dråpe kan man nok risikere når man fjerner trakten, men det er jo et kontrollert øyeblikk hvor man kan stå klar med fille.

Beklager om jeg kommer med gammelt nytt, bare tenkte at det skal ikke være noe søl ved lufting med orginalt kit?

Link til shimano-lufte-trakt

Redigert av vids; 16/04/2021 08:07.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: olechr] #2658694 16/04/2021 10:12
Bendik.S Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: olechr
Noen her som har prøvd TRP DH bremsene? Synes de ser fete ut.

Har syklet på TRP Quadiem G-spec nå en sesong, og de bremser noe helt sjukt. Kanskje litt sånn "moto"-feeling på hendlene, men en merkbar forskjell på disse og noen Avid Juicy 7. Det er vel DH varianten som har tatt over "toppen" av kransekaka nå. Jeg er fornøyd med bremsekraften de leverer. Stemplene glir også meget pent etter en sesong med hard bruk.

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: vids] #2658748 16/04/2021 11:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: vids
Dere bruker shimano hendler etter hva jeg forstår? I så fall er jo den trakten man skrur inn i hendelen i det orginale luftesettet helt genial. Ut med skruen, inn med trakta. Da kan du presse ut stemplene uten søl. Og så et par dråper olje i trakten og klemme litt på hendelen for å lufte den mens du resetter stemplene med nye bremseklosser på slutten.

Trakten har jo også en propp som hindrer at det renner ut når man skal fjerne den også. En liten dråpe kan man nok risikere når man fjerner trakten, men det er jo et kontrollert øyeblikk hvor man kan stå klar med fille.

Beklager om jeg kommer med gammelt nytt, bare tenkte at det skal ikke være noe søl ved lufting med orginalt kit?

Link til shimano-lufte-trakt

Er ikke det at det blir søl, men når du har et lett overfylt system, så vi du få overtrykk når du skal presse stempler tilbake. Det er jo ikke vanlig å ha luftekoppen på under klossebytte, er det vel? ICON_SMILE

Og jeg har gått Trigura på godsykkelen nå - enda litt bedre, men de hendlene er så jævlig tighte at alt annet blir feil.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: baronKanon] #2658750 16/04/2021 11:59
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Har byttet til titanstempler på mine hendler, og da skjønte jeg hva "free stroke" egentlig gjør: Ikke mye ICON_WINK Den er bare blindet ut på SLX, ellers er det fint lite forskjell.

Å lufte hendel får man ikke gjort på så mange andre måter enn å klemme inn hendel. Eneste er at det kan bli sølete/overtrykk senere når man skal presse stemplene ut igjen ved bytte av klosser eller rens av stempler.

[quote=baronKanon]Har byttet til titanstempler på mine hendler, og da skjønte jeg hva "free stroke" egentlig gjør: Ikke mye ICON_WINK Den er bare blindet ut på SLX, ellers er det fint lite forskjell.

Å lufte hendel får man ikke gjort på så mange andre måter enn å klemme inn hendel. Eneste er at det kan bli sølete/overtrykk senere når man skal presse stemplene ut igjen ved bytte av klosser eller rens av stempler.[/quote

Hva oppnår du med Titan stempler BaronKanon å hvor har du kjøpt,fulgte leppepaknig med.
Kjetil

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: baronKanon] #2658753 16/04/2021 12:14
vids Offline
Ivrig
Ivrig

Er ikke det at det blir søl, men når du har et lett overfylt system, så vi du få overtrykk når du skal presse stempler tilbake. Det er jo ikke vanlig å ha luftekoppen på under klossebytte, er det vel? ICON_SMILE

Jeg må alltid åpne lufteskruen for å klemme stemplene tilbake under klossebytte/rens, og da pleier jeg å sette på koppen også. En gang jeg prøvde å klemme tilbake uten å åpne skruen så sprutet det ut en nødventil, så har gjort det til en vane. Har vanligvis toppet opp reservoaret så funker ikke på annet vis.

Redigert av vids; 16/04/2021 12:14.

..Megatower v2..
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: Kjetil307] #2658853 16/04/2021 19:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Kjetil307

Hva oppnår du med Titan stempler BaronKanon å hvor har du kjøpt,fulgte leppepaknig med.
Kjetil

TITAN! Må jo være bra!?

De er i hvert fall mer termisk stabile enn plast, og muligens kanskje de også gjør noe med det variable bittpunktet. Fulgte med pakninger, og finnes flere steder på Aliexpress. Shoutai er vel det jeg kjøpte. De har til Shimano og SRAM Guide/Code

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: vids] #2659631 21/04/2021 02:58
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Da er mine Shigura bremser montert og luftet. En kort oppsummering om komposisjon og erfaringer underveis:

MT5 kaliper og magura slange fra et Wibmer kit. Bytter kanskje til armert slange til bakbremsen senere.

XT 8100 hendler. Har ikke tafset på MT8000 (forrige generasjon), men liker veldig godt at XT er stivet av med to kontaktpunkter med god avstand mot styret. OBS! Bolten som fester slangen til hendel følger IKKE med når du kjøper løse XT hendler. Så husk å skaffe dem om du ikke har i roteskuffen

Slangen ble montert med Magura sin endestift. Som det er poengtert her og andre steder er diameteren på magura sin slange litt større enn shimano og derfor må Magura endestift benyttes. Benyttet shimano oliven.

Bremsene ble luftet med Bionol bremsevæske. En ikke vitenskapelig test slår fast at den fremstår som mye tynnere enn Royal Blood og Shimano sin bremsevæske. Håper at det hjelper på å unngå problemer med varierende bitpunkt fra shimano hendel.

Først gjennomførte jeg en ordinær lufting iht Magura sin instruks. Skyver væske inn fra kaliper. Måtte selvfølgelig holde på en stund siden system delvis var tomt og jeg ville ta ut det som var av Royal Blood i kaliper og slange.

Snøen ligger her fortsatt og jeg har ikke fått prøvd dem, men kjellertest antyder en helt rå brems.

Bruker Magura sine 8R klosser på 203 mm Magura skiver foran og bak.

Bra oversikt!
Lufting av hendler, gjør du det med Magura sitt avstandsstykke mellom klossene, eller kun med bremseskiva mellom?
Jeg må alltid åpne lufteskruen for å klemme stemplene tilbake under klossebytte/rens, og da pleier jeg å sette på koppen også. En gang jeg prøvde å klemme tilbake uten å åpne skruen så sprutet det ut en nødventil, så har gjort det til en vane. Har vanligvis toppet opp reservoaret så funker ikke på annet vis.

Holdt på å "skyte" kona med bremseveske en gang jeg hadde overfylt litt mye, og klemte stemplene ifra hverandre.
Lurt å ha på trakt med en skvett bremseveske oppi ja.
Å.

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: aanund] #2659657 21/04/2021 07:25
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: aanund

Holdt på å "skyte" kona med bremseveske en gang jeg hadde overfylt litt mye, og klemte stemplene ifra hverandre.
Lurt å ha på trakt med en skvett bremseveske oppi ja.
Å.

Hehe, det var omtrent sånn jeg fant ut at jeg skulle åpne også, jeg skjøt bare en kompis og ikke kona med bremsevæsken ICON_LAUGH

..Megatower v2..
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2669410 21/06/2021 12:59
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Jeg må ha nye bremser, men hva får man kjøpt i 2021?
Jeg vil ha 4 stempler og mineralolje. Magura MT Trail er på lager, med mulighet for å bytte til MT5 bak om jeg ikke liker forskjellig foran/bak. Kanskje kan jeg skrape sammen løse deler til Shimano SLX også. Er ikke helt klar for mix/match-løsninger ennå. MT7 og XT blir litt dyrt synes jeg.

Hvilke erfaringer har dere med MT5/MT Trail nå da?
Noen med erfaring som vil sammenligne fordeler/ulemper vs SLX?

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2669414 21/06/2021 13:15
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
MT Trail er ikke de beste stibremsene du får for penger, men jeg er tilbøyelig til å tro at det er noe av det beste du kan få med tanke på pris/ytelse.

Jeg har gått fra 4pot SLX til MT Trail på ny sykkel og de nye bremsene gjør det de skal med en noe annerledes modulering enn Shimano. De er ikke like harde i bittet som SLX 4pot og de har kanskje ikke like mye rå bremsekraft, men de er mer konsistente i hendelfølelse og kan justeres til å få mindre vandring om du liker det.

Jeg har hatt tre-fire turer på bremsene nå, og etter at klossene fikk "satt seg" har jeg all kraften jeg trenger.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2669457 21/06/2021 20:22
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har bare gode erfaringer med MT Trail, kjøpte nettopp enda et sett til en annen sykkel. Har også skiftet til MT4 på jobbsykkelen. Jeg er vant med mindre bremsekraft bak, så jeg liker konseptet med litt svakere kalipper bak.

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2669630 22/06/2021 14:43
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Takk for gode svar! Garpen, hvorfor byttet du bort SLX?

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: Mikketeve] #2669631 22/06/2021 15:23
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Mikketeve
Takk for gode svar! Garpen, hvorfor byttet du bort SLX?

Hadde lyst til å teste Maguraene og med ny sykkel på vei inn døra hadde jeg sjansen til å bestille noe nytt. ICON_TONGUE

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: JonAre] #2669635 22/06/2021 16:08
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Er virkelig all annen brems så dårlig at dere må hugge opp to sett bremser, miste garanti og prakkes med luftig?

Tror i mange tilfeller hvor folk klager på dårlige bremser så er det en blanding av dårlig lufting, dårlig sentret kalipter, skeiv rotor og kjipe klosser, glassert for en mannsalder siden, og innkjøringa var i bestefall passe!

Redigert av Stupfull; 22/06/2021 16:32.
Re: Beste stibrems, del 2 [Re: baronKanon] #2669639 22/06/2021 17:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Forstår det slik at en original bleedblock til kaliper fører til at det blir litt for stor avstand mellom klosser og skive pga. mindre hendelstempel enn standard?
Kan du ikke da tilpasse bleedblock eller lage en egen? Matchet med det du finner ut er passe avstand (type nye klosser på bremseskiver pluss papp, kort)?

Re: Beste stibrems, del 2 [Re: Stupfull] #2669971 24/06/2021 21:48
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stupfull
Er virkelig all annen brems så dårlig at dere må hugge opp to sett bremser, miste garanti og prakkes med luftig?

Tror i mange tilfeller hvor folk klager på dårlige bremser så er det en blanding av dårlig lufting, dårlig sentret kalipter, skeiv rotor og kjipe klosser, glassert for en mannsalder siden, og innkjøringa var i bestefall passe!

Nei. Som vanlig er vel svaret at gjennomsnittsgubben her på forumet sannsynligvis hadde blitt tildelt en Alivio gruppe dersom faktisk sykling/behov lå til grunn, men siden vi nå har slikt å gjøre, så kan jeg si at Shigura stuket mitt er noe av det jeg har kastet bort penger på som har gitt mest tilbake. Det eneste problemet er at jeg er blitt bortskjemt og at de bremsene jeg digga før virker puslete nå. Jeg tror forresten at mange av de som går for Shigura hadde rimelig godt oppsatte bremser tidligere også. Lufting var verken mer eller mindre prakk en det jeg har klart å få til av prakk tidligere. Men om jeg bare ville hatt det enkelt, og ikke ville ha det litt moro med å teste noe utenfor boksen, så hadde jeg nok sikkert kjøpt et sett Code RSC. Men selv om mine Code R kanskje hadde like mye kraft som Shigura så kunne de ikke stoppe 120 kg med et fjærlett puff av en fingertupp.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support