Har Alexrims CXD4 fra før og bruker 32 mm-dekk. Hvor stor oppgradering vil det være å bytte til 40-50 mm dype karbonjul (...)?
Som nevnt i
tråden for allsidige landeveissykler, er bl.a. enkelte modeller av Focus Paralane satt opp med
Alex Rims CXD4.
Men under det lite fancy navnet, skjuler det seg et slangeløst hjulsett på kun 1560 gram, med 23 mm dyp felg og akseptable 19 mm indre felgbredde, som har høstet mye ros i test hos bl.a. britiske Road.cc.
Excellent tubeless-ready disc wheelset that's lighter and cheaper than most of its competitors.
Dette er altså slett ikke blytunge treningshjul som må oppgraderes ved første anledning.
Stive hjul med dype felger er gjerne den hellige gral for tradisjonell landeveissykling, og her har karbon et fortrinn. Men for blandevei, vil noen foretrekke nettopp lavprofils alu-felger for den smule svikt og spenst disse kan gi. Se f.eks. CyclingTips'
Aluminum vs carbon gravel wheels: Which is better?Selv har jeg på samme sykkel og med samme 30 mm dekk på blandet underlag brukt både hjul med 25 mm dype, smalere alu-felger og hjul med 40 mm dype, bredere karbon-felger, og... liker begge

Jeg liker tanken bak både bredere og dypere felg, og gleden og motivasjonen som nye hjul gir, er en verdi i seg selv

men jeg er usikker på hvor mye du i praksis vil vinne på å velge dypere karbonfelger fremfor CXD4. Avhenger gjerne av bruk og formål.
Hva gjelder alternativer, kommer det som kjent stadig flere lekre, brede karbonfelger egnet for brede landeveisdekk. Igjen er gjerne bruk og formål avgjørende. Du vil sikkert få gode tips fra det allvitende forumet.