Krank: du kan mest sannsynlig gjenbruke kranken du har.
Du fjerner drevene og setter et N/W-drew der du har midtklingen nå, mest sannsynlig med BCD 104mm, men sjekk kranken din.
Her finnes det mange merker du kan bruke, f.eks. Race Face.
Du trenger kortere krankdrevbolter, eller shims som f.eks. Race Face Tab Shims for å kompensere for at du fjerne storklingen.
Skal du bruke bakhjulet som det er nå, må du ha en kassett som passer på vanlig Shimano HG boss.
Da vil det minste tannhjulet ha 11 tenner.
Skal du ha kassett med 10 tenner på minste drev, må du ha hhv. XD boss for SRAM kassett og MicroSpline boss for Shimano kassett.
Om du er fornøyd med å ha 11 som minste drev, er dette noen muligheter:
11-delt: Shimano Deore 5100 kassett (11-51 eller 11-42), bakgir og trigger, 11-delt kjede.
11-delt Shimano SLX M7000 og XT M8000 bakgir - forrige generasjon SLX/XT - er også fremdeles å oppdrive, men de støtter ikke større kassetter enn 46. (F.eks Sunrace 11-delt 11-46).
Du kan også bruke 11-delt SRAM NX (bakgir/trigger/kassett), men den støtter ikke større kassett enn 11-42, så ville heller gått for Shimano Deore 5100 om du velger 11-delt.
12-delt, SRAM: F.eks SRAM NX Eagle 11-50 kassett (den passer på vanlig Shimano HG boss), GX Eagle bakgir og trigger og 12-delt kjede. GX Eagle gir/trigger koster bare marginalt mer enn NX Eagle (som igjen koster bare litt mer enn SX Eagle), så det er liten vits å kjøpe noe rimeligere enn GX Eagle gir/trigger om du velger SRAM.
12-delt, Shimano: F.eks Shimano Deore 6100 bakgir/trigger sammen med Sunrace 12-delt 11-51 kassett (Shimano sine 12-delte kassetter krever Microspline-boss.) 12-delt kjede.
NB: Om bakgiret ditt sitter på girøre av Shimano Directmount-typen og du skal ha SRAM bakgir, må du bytte girøre også. Men jeg tror ikke 9-delt XT hadde directmount-innfesting, tror den først kom med 10-delt.
Realiteten er dog at mange deler er vanskelig å oppdrive nå pga. koronasituasjonen, så i praksis vil du måtte velge ut fra hva som faktisk er mulig å oppdrive.
Redigert av mogens; 24/02/2021 07:35.