Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nylig Hofteprotese, trenger råd til trimsykkel

Nylig Hofteprotese, trenger råd til trimsykkel #2649071 22/02/2021 08:48
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei, etter noen år med elsykkel fra ca. 2017 pga. en veldig dårlig hofte (mye aktiv med birken/styrkeprøven etc. siden 2012-2015) har jeg nå nylig blitt operert med en såkalt fullprotese i hofta og ønsker å gjøre så god innsats som mulig for å komme meg tilbake på sykkelsetet og nyte sykling i spania igjen i løpet av 1-2 år.

Jeg har en god Tacx rulle og en 2013 bianchi 105 på den men jeg får ikke lov å bruke vanlig sykkel før ca. 3 måneder avhengig av progresjon. Uansett vil jeg ha en god lavterskel trimsykkel på soverommet som jeg bare kan sette meg rett på foran TVen eller lignende (zwift er ikke viktig i denne sammenheng). Det er viktig for meg å få i gang økt blodsirkulasjon og muskel stimuli/koordinasjon tidligst mulig. Trimsykkel er en god lavterskel her.

Ble operert nå i februar og har leita litt innimellom siden oktober 2020 men i covid sammenheng er nesten alle jeg har lest meg opp på utsolgt.
Trenger derfor noen gode råd så jeg kan skaffe meg noe bra raskt.

Ønsker/krav:

- budsjett 5-20.000
- være enkel å skritte over/gjennom (ca. halvmetern maks i benløft, kan ikke bruke pedal med rotering)
- Tåler vekt på 120+ (jepp her må kilo av etter noen år med dårlig hofte - det skal gå greit)
- Gode muligheter for å stille "styret" opp da jeg ikke skal ha mer enn 90grader vinkel i hoften.
- Greie nok vippe/transporthjul for å kunne flytte den rundt på soverommet.
- En eller annen form for å ha drikkeflaske på sykkelen
- Må kunne leveres jo før jo bedre.
- Støy ingen issue, bruker den på soverommet.

Selv om jeg har zwift og garmin er det ikke sikkert denne vil brukes til det, da er en skjerm med litt tall ålreight for å se fremgang.
Har også en gammel ipad jeg kan bruke hvis det finnes noen apper til den.

Målet er å være tilbake på sykkelsetet for noen rolige småturer i løpet av mai/juni.

Bor i området oslo omegn og håper på innspill.

Redigert av Kvikken; 22/02/2021 08:50.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Nylig Hofteprotese, trenger råd til trimsykkel [Re: Kvikken] #2649219 22/02/2021 21:47
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg stiller dette spørsmålet kun fordi kirurg, lege og fysioterapeut har sagt at jeg kan gjøre dette fra dag-1. Jeg stiller ikke et medisinsk spørsmål her ICON_WINK

Og at de samme sier at jeg ikke skal bruke en sykkel med høyt innsteg (ramme) før sommeren.

Med "rotering på pedal" mener jeg at jeg ikke skal på noen som helst måte rotere på en fot, noe man typisk gjør når man går på en sykkel på en vanlig herre ramme. Derfor skal jeg ha en trimsykkel, spinningsykkel eller ergometersykkel med lavt innsteg (maks halvmetern i høyde).

Jeg er nå litt på etterskudd og skal ha en slik asap for å få bedre blodomløp etc.

Redigert av Kvikken; 22/02/2021 21:53.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Nylig Hofteprotese, trenger råd til trimsykkel [Re: Kvikken] #2649220 22/02/2021 22:03
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Kanskje et dumt forslag, men om problemet er å finne noe som er på lager, kan du finne en damesykkel til rullen din?

Moderator  support