Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 17 1 2 4 5 6 7 8 16 17

Hvordan snakke med en konspirasjonsteoretiker

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: mtbmaniac] #2649347 23/02/2021 15:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mtbmaniac
Ja, der har du profeten din.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hitchens%27s_razor

Ugyldig stråmannsargument. Var det det det beste du fikk til?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: mtbmaniac] #2649348 23/02/2021 15:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei.

Du er så sinnsykt nedlatende.

"slik voksne prater". Ta deg en bolle.

Det var ikke hva jeg skrev. Konstruktiv debatt mellom voksne innebærer at man definerer begrepene man bruker og underbygger påstandene sine. Hvis du ikke liker at det er slik, endrer ikke det på noe som helst. Du har selv valgt å forsøke å delta i en debatt uten å gjøre dette, og da må du selv ta ansvar for at det ikke går slik du ønsker.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: jan erik] #2649349 23/02/2021 15:30
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fyren virker å ha gjort noen bidrag, det står det respekt av.

https://www.theguardian.com/books/2011/dec/16/christopher-hitchens-obituary

Samtidig tenderer jeg, uten å ha gått like mye i dybden i vedkommendes polemikk, at fyren nok har misset et par ting. Fx som nevnt her.

https://www.salon.com/2013/06/23/christopher_hitchens_lies_do_atheism_no_favors/

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: GeirK] #2649350 23/02/2021 15:31
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Nei.

Det var ikke hva jeg skrev. Konstruktiv debatt mellom voksne innebærer at man definerer begrepene man bruker og underbygger påstandene sine. Hvis du ikke liker at det er slik, endrer ikke det på noe som helst. Du har selv valgt å forsøke å delta i en debatt uten å gjøre dette, og da må du selv ta ansvar for at det ikke går slik du ønsker.

What ever.

"Du har selv valgt og du skal gjøre slik og gjøre slik."

Dette er bøllete oppførsel.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: jan erik] #2649351 23/02/2021 15:32
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
"ting ikke går slik du ønsker"

WTF.

Ting går helt umerket. ICON_SMILE

Jeg har det bare bra.

Det er du som ikke føler at andre er oppe på ditt nivå, og krever at andre må debattere på din måte hitchens, din profets måte, for å være verdige deg.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: jan erik] #2649353 23/02/2021 15:55
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
etter å ha lest mer om denne falske profeten, så faller ting på plass.
fyren var en bølle, og i mine øyne, opplagt en psykopat.

https://www.theguardian.com/books/booksblog/2008/may/25/hayfestivalhitchensthebull

Hay festival: Hitchens the bully
There was passion, erudition and wit from Christopher Hitchens at Hay - but also imperious temper tantrums
Michael White
Sun 25 May 2008 18.05 BST
60

Christopher Hitchens at Hay. Photographer: Felix Clay

Christopher Hitchens is a brilliant, often gracious polemicist, as he would be the first to admit. But he has also become a bully. It is as much the price he pays for being clever as the derision he incites against opponents is the price they pay for not being in quite the same league.

Both Hitchenses were on display under the rain-sodden canvass at Hay today, as he chaired one session, then talked alone for an hour on the themes of God is Not Great, his own book on religion. He had the largest tent at the festival and all-but-packed it twice.

At lunchtime he gently interviewed Asne Seierstad, the Norwegian journalist, author of The Bookseller of Kabul and - currently - The Angel of Grozny, her account of the terrible war for Chechnya.

Hitchens clearly admires her courage and her work and kept his own role to decent minimum; the odd helpful line from Auden here, a word of encouragement or explanation there.

Seierstad spoke of feral children, orphaned and abandoned, reduced inevitably to unimaginable cruelties and an awareness of evil far beyond their years. Author and interviewer agreed that such children are the product of war in Iraq and Africa too.

With a reported 100,000 dead, the resistance crushed by a macho puppet regime installed by Vladimir Putin's Kremlin - more cruel in its revenge against its own people than the former Russian occupiers - the politics were as relentlessly depressing as the state of Chechnya's children. The future is as bleak as the past.

Seierstad won both applause, laughter (the burka is a wonderful disguise for foreign women journalists: you can observe and also be safe) and sympathy for the eponymous heroine of her book: the woman who runs an orphanage despite everything.

In his implausibly clean beige suit (amid the Hay mud) Hitch was effortless grace itself. This pair have done festivals together before and he felt able to reveal that Seierstad - "Mother Courage" will herself become a mother soon. The audience clapped. How do you deal with your fear, someone asked? "I was a fearless child," she replied.

There was one imperious flick of temper, a hint of things to come. An American asked a clumsy question which the author failed to understand. "No, that was not an audio problem, it's a slightly confused question," explained the chairman who then summarised it. "Future questioners who do that will piss me off. So bear it in mind," he added.

After a mere 30 minute pitstop Hitchens was back in the Barclays Wealth Pavilion to be introduced by the Festival director, Peter Florence, as the writers whom fellow festival veterans - 72 out of the 100 canvassed - would most like to honour.

This time he was the star of the show - and shone. A quick joke about the quality of the glass of red wine at his elbow ("you couldn't even use it for communion") and he set about demolishing Christianity and its monotheistic rivals with an efficient brutality which was both clever and cruel.

Unlike Richard Dawkins who takes the scientific road to atheism, Hitchens starting point is moral: the repulsive notion that people must be good only by virtue of fear of punishment or hope of reward; the masochistic notion that they are the vile, dusty product of original sin, offset by the corrupting suggestion that the universe has been devised for our exclusive benefit.

Great stuff and Hitchens sprayed around his contempt with a well-honed display of passion, erudition and wit. Say what you like about North Korea - where citizens are required to pass their days praising Kim il Sung, the local God the Father, just like the Christian Heaven. "But you can at least fucking die and leave North Korea. Monotheism does not even give you that choice."

Hitchens was speaking to what was clearly a largely supportive audience, but the minority of believers present made a stand. Hitchens fielded questions about circumcision, arranged marriages, what he called "incestuous marriages" too, with ease. All should be illegal. "What are the police doing?"

A few minutes later a man who may have been Muslim asked when we could expect Hitchens' "mea culpa for Iraq". Hitchens had already greeted the sight of him with the words "I was wondering where you put your women, what have you done with them?"

He swept aside the question, leaving us wondering. It is not as if Hitch is not the master of the elegant tangent. But he moved rapidly on before his audience realised: a bullying response which was confirmed when a middle-aged woman asked if he might not be accused of racism in the way he had attacked religion when his targets were really cultural ones - backward perhaps, but not the same as faith.

Hitchens had no difficulty in distinguishing between deplorable practices regardless of faith - which rarely provides any authority for female circumcision, though in Europe it is practiced only by Muslims and animists, he explained.

But he savaged the poor woman for what he deemed the innuendo behind her language, the suggestion that Hitch ''could be accused" of racism. "If you want to accuse me of racism, fucking well stand up and say it." There was more in the same vein against this "pathetic piece of euphemism."

To her credit the woman fought her corner. But young people in my section of the tent, good atheists all I expect, were angered by his behaviour. I have known and admired Chris Hitchens for 30 years and shared their dismay; nothwithstanding that he recovered and ended the session on a fine note: if you seek the luminous and transcendant, try looking through the Hubble Telecope. It's better than the Burning Bush.

Redigert av mtbmaniac; 23/02/2021 15:57.
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: mtbmaniac] #2649354 23/02/2021 15:56
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Nei.

Videre har jeg masse å gjøre. Dette her er bare tidtrøyte og underholdning egentlig, innimellom. Terapi, siden man ikke kan mose trynet til idioter ellers. Her inne er det nok slikt og selv de "hardeste" debattantene har så opplagte skavanker at det er lett å la seg underholde. Litt som å se på videoer av kattunger. Så da kommer man her og deltar i våset.

Svaret er at spørsmålet er feil. Man kan ikke bevise at guddommen finnes eller ikke finnes. Den som stiller slikt spørsmål, fremstår som han ikke har en hjerne.

Hva sa du om nedlatende?

Btw må si at din overlegne debatteknikk har sviktet deg litt i dag.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: Dexter] #2649355 23/02/2021 15:58
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan hende gudekraften forlot han et øyeblikk.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: skubisan] #2649356 23/02/2021 16:01
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
skubisan.

det var morsomt.

så passende at du har en sau som avatar ICON_LAUGH

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: Totte] #2649362 23/02/2021 16:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Totte
Sitat: gare
Nå er det, riktignok i ekstremt få tilfeller, beskrevet mennesker som er født uten hjerne. De aller fleste av disse dør i løpet av kort tid, noen få lever(relativt)lenge.

Og et forbløffende antall av disse ser ut til å ende opp i ledende stillinger ;-)

Hvorfor mener du at dette er forbløffende?
Er det ikke heller logisk?
Noen må jo passe på dem.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: GeirK] #2649363 23/02/2021 16:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Min påstand om at jeg har en rosa enhjørning i hagen er akkurat like gyldig.

Whoah! Har du en rosa enhjørning i hagen?
Dere som har et så moderne og funksjonelt hjem og så har dere en rosa enhjørning i hagen som pynt.
Det tror jeg ikke før jeg ser det.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: GeirK] #2649364 23/02/2021 16:49
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Jeg lagde ikke en kopling. Jeg skrev at det at de er ateister er helt irrelevant for saken siden ateisme ikke er en ideologi.

Siden ateist er "kontrollgruppen" til dritt forårsaket av religiøse, så er det ekstremt relevant. Jag har ikke sagt at ateistene gjør dritten fordi de er ateister, bare at de gjør dritten.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: GeirK] #2649365 23/02/2021 16:55
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

OK. La meg være helt presis. Ingen som hevder at gud finnes, har vært i stand til å vise meg gyldige bevis for påstanden deres.

Alt etter hva du mener med gyldig så er jo dette det normale i alle ting man ikke er overbevist om.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: Appelsin] #2649367 23/02/2021 16:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

OK. La meg være helt presis. Ingen som hevder at gud finnes, har vært i stand til å vise meg gyldige bevis for påstanden deres.

Trots det så trodde du alltså att gud fanns i 40 år eller noe sånt?

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: GeirK] #2649368 23/02/2021 17:00
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

OK. Suzanne Humphries er en av antivaxx-guruene. Bøkene hennes, som kirsebærplukker haugevis av studier fra PubMed, brukes i argumentasjon i bredt omfang og disse PubMed-referansene brukes titt og ofte også. En lang vaskeriliste med studier som de tror bekrefter at vaksiner forårsaker autisme får du slengt i trynet enten du diskuterer med norske eller amerikanske antivaksere. De har den på speed dial. De samme med forskning som de tror viser at nylig meslingevaksinerte sprer meslinger.

Hvordan kan denne massive bruken av forskning for å underbygge et konspiratorisk standpunkt være forenlig med mistillit til forskning? Jeg ser det ikke.

Mistillit som at man tror ting er undertrykt, men lekker ut litt "sannhet" likevel. Mistillit mot mainstream. Men det var ikke poenget mitt, poenget var at folk tror de har den "riktige fakta" det interessante er hvordan de velger hva de stoler på. HeavyDude hadde noen bra linker, og man kan finne masse forskning på det.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: Appelsin] #2649369 23/02/2021 17:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Appelsin

Jeg lagde ikke en kopling. Jeg skrev at det at de er ateister er helt irrelevant for saken siden ateisme ikke er en ideologi.

Siden ateist er "kontrollgruppen" til dritt forårsaket av religiøse, så er det ekstremt relevant. Jag har ikke sagt at ateistene gjør dritten fordi de er ateister, bare at de gjør dritten.

Derfor trenger man en nøytral organisasjon for å kunne utføre dobbelt-blind-test på ideologier.
En humanitær organisasjon som samler folk fra all slags ideologier, dominasjoner og ikke-tilhørigheter slik at vi kan se hvilke type (les: ideologisk/ikke ideologisk tilhørighet) mennesker er de mest altruistiske.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: ] #2649378 23/02/2021 17:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13

Nei, det er her man tråkker feil. Det at du ser noe på en skjerm er ikke bevis for noe som helst annet enn at skjermen viser fram noe.

Ville du tvilt på beviset? Beviset må stå i forhold til hvor ekstraordinær påstanden er.

Hadde MRI-bildet derimot vist at det IKKE var en hjerne inni hodet til en fungerende person, ville det vært forståelig at man undersøkte nærmere.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: fredriks] #2649380 23/02/2021 17:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Korrekt. Det er en stor feil jeg gjorde i mange år. For en som ikke har vært utsatt for indoktrinering, er det nok vanskelig å forstå kraften den har.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: ] #2649381 23/02/2021 17:50
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men det holdt deg ikke unna å være både ekkel og cocky om Herrens fortreffeligheter overfor læreren din? Ho begynte å gråte, gjorde hun ikke?

Det er jo det som er fantastisk med GeirK; han har skiftet mening og er helt åpen om at han tok feil i 40 år. Da er det heller ikke så rart at han mener at andre (les: konspifolket) kan gjøre det samme.

Han er bastant til det motsatte er bevist, og det gjør det litt vanskelig å holde en meningsutveksling gående, men ellers virker han ganske oppegående. ICON_LAUGH

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: ] #2649383 23/02/2021 17:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men det holdt deg ikke unna å være både ekkel og cocky om Herrens fortreffeligheter overfor læreren din? Ho begynte å gråte, gjorde hun ikke?

Dette stemmer ikke. Her snubler du godt i din egen dårlige hukommelse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: GeirK] #2649384 23/02/2021 17:54
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks

Korrekt. Det er en stor feil jeg gjorde i mange år. For en som ikke har vært utsatt for indoktrinering, er det nok vanskelig å forstå kraften den har.

Det er godt å høre. Særig at du nå, som disippel til eksempelvis denne falske profeten hitchens og hans dogmer, har funnet det sanne lys og er mye mer sikker på at din reflekterte holdning denne gang er den rette.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: Garpen] #2649385 23/02/2021 17:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Garpen

Det er jo det som er fantastisk med GeirK; han har skiftet mening og er helt åpen om at han tok feil i 40 år. Da er det heller ikke så rart at han mener at andre (les: konspifolket) kan gjøre det samme.

Han er bastant til det motsatte er bevist, og det gjør det litt vanskelig å holde en meningsutveksling gående, men ellers virker han ganske oppegående. ICON_LAUGH

For det første stemmer ikke det anonymous13 antyder. For det andre er det et hakk verre å tro på noe som er motbevist fremfor å tro på noe som bare ikke er bevist.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: mtbmaniac] #2649386 23/02/2021 17:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg er ikke disippel til noen. Hvis du har så elendige argumenter at du må støtte deg på stråmenn, foreslår jeg at du skaffer deg bedre argumenter.

Du diskuterer ytterst usaklig. Det funker ikke på meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: mtbmaniac] #2649388 23/02/2021 17:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg vet ikke en gang hvem Hitchens er. Jeg bare siterte ham på et utsagn jeg liker. Prøv å argumentere mot utsagnet isteden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: jan erik] #2649390 23/02/2021 18:03
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ok. Det kan være en ide å ta en titt, du vil nok like en del av det han skriver da dere har ganske sammenfallende syn og tilnærming.

Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: Appelsin] #2649391 23/02/2021 18:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Alt etter hva du mener med gyldig så er jo dette det normale i alle ting man ikke er overbevist om.

Mitt inntrykk er at det normale er å overse eller diskreditere bevisene ved å - nettopp hevde at de er produkt av en konspirasjon.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: GeirK] #2649393 23/02/2021 18:04
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

For det første stemmer ikke det anonymous13 antyder. For det andre er det et hakk verre å tro på noe som er motbevist fremfor å tro på noe som bare ikke er bevist.

Nuvel, jeg prøvde å gi deg litt kred for å ha endret mening/livsanskuelse, men det kom tydeligvis ikke gjennom.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: Garpen] #2649394 23/02/2021 18:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Beklager. Jeg leste det ironisk. Da takker jeg heller for støtten ;-)

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: Appelsin] #2649396 23/02/2021 18:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Godt forklart. Da henger jeg med. Og tar korreksjon på "helt irrelevant".

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan snakke til en konspirasjonsteoretiker [Re: Totte] #2649429 24/02/2021 07:10
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Totte
Sitat: gare
Nå er det, riktignok i ekstremt få tilfeller, beskrevet mennesker som er født uten hjerne. De aller fleste av disse dør i løpet av kort tid, noen få lever(relativt)lenge.

Og et forbløffende antall av disse ser ut til å ende opp i ledende stillinger ;-)

eller politikere
hvilket sier det meste om oss som ikke evner å lede andre

Syklister er også guds utvalgte folk
Side 6 av 17 1 2 4 5 6 7 8 16 17

Moderator  support